Nastavení monopostu F1 pro VC Turecka
Grand Prix Turecka začne poslední třetina šampionátu 2007. Dvanáctý závod sezóny se pravděpodobně pojede za velmi vysokých teplot na nejnovějším okruhu kalendáře. Je to trať, kterou mají inženýři i jezdci rádi díky náročnému profilu, který kombinuje pomalé zatáčky, dlouhé rovinky, převýšení a zatáčku č. 8, která je jedna z nejobtížnějších z celé sezóny.
Šasi
Istanbul Park je se čtrnácti zatáčkami typický moderní okruh, typizovaný okruhy v Bahrajnu a Šanghaji. Je na něm velmi dlouhá rovinka, což znamená, že je maximální rychlost kritický faktor výkonnosti určující dobré závodní nastavení. Týmy by v ideálním případě použily vyšší přítlak než můžou, aby získaly čas v rychlých a středně rychlých zatáčkách, ale dlouhá rovinka za zatáčkou č. 10 posunuje kompromis směrem k nastavení na nízký přítlak, aby bylo dosahováno konkurenceschopných maximálních rychlostí, aby mohli jezdci předjíždět, nebo bránit své pozice vůči soupeřům.
Okruh je v kalendáři nejnovější a stále v dobrém stavu. Povrch je obecně hladký a obrubníky nejsou zvlášť agresivní. To umožňuje inženýrům použít relativně tvrdé nastavení zavěšení a nízkou světlou výšku, aby se optimalizoval aerodynamický výkon za účelem dobré změny směru jízdy v technických pasážích a dobré stability v rychlých zatáčkách. Jediná výjimka je zatáčka č. 8, kde může několik hrbolů vůz rozhodit a způsobit přetáčivost. Jezdci většinou přizpůsobují svoji stopu, aby se hrbolům vyhnuli, spíše než aby zaváděli kompromisy do nastavení a vyrovnali se s nimi.
Požadavky na brzdění na tomto okruhu nejsou celkově zvlášť náročné, ale brzdná zóna před zatáčkou č. 12 je kritická, protože to je hlavní příležitost pro předjíždění. Jezdci tam musí být schopni brzdit s důvěrou, když bojují kolo na kolo, protože přestřelení zatáčky může v měřeném kole stát hodně.
Celková energie, s kterou pracují pneumatiky je v Istanbulu podobná jako na Silverstonu a Bridgestone přiveze stejnou kombinaci medium a tvrdých pneumatik jako pro britskou Grand Prix. Zvláštní pozornost věnujeme předním pneumatikám, hlavně pak pravé přední, protože ta zažívá v rychlé zatáčce č. 8 krušné časy.
Motor
Stejně jako ostatní modernější okruhy je Istanbul Park na motor náročný a představuje různorodé výzvy. Zhruba 67 % kola se jede na plný plyn, což je nadprůměrné číslo a na okruhu se také jede dlouhý úsek zhruba šestnácti sekund na plný plyn mezi zatáčkami č. 10 a 12. Motor musí mít dobrý tah z nízkých otáček až do omezení na 19 tis. ot./min., zatímco přísun výkonu ve vysokých otáčkách se také ladí, aby se nerozhodila rovnováha vozu v zatáčce č. 8.
Je důležité zajistit, aby byla pohonná jednotka dobře chlazená, ale v této fázi sezóny potřeby motoru dobře známe. Na okruhu nejsou delší pomalé sekce, které by mohly způsobit přehřátí a dlouhé rovinky znamenají, že je vůz dobře chlazen.
Zdroj: F1 Sports