Renault: Třicáté výročí ve Formuli 1
Renault Sport se zrodil v roce 1976, když se spojil pod vedením bývalého pilota Gérarda Larousse Renault-Gordini a Alpine. O rok později, tedy před třiceti lety, spustil Renault projekt Formule 1 a v červnu již testoval svůj vůz. Ten samý rok se začala psát historie Renaultu ve Formuli 1, když do Velké ceny Velké Británie 1977 nastoupil Jean-Pierre Jabouille s monopostem Renault RS01.
Renault tedy letos v Silverstonu slaví své třicáté výročí ve Formuli 1 a rozhodl se představit svůj letošní monopost R27 zbarvený podobně jako byl před třiceti lety RS01. Bohužel se bude jednat jen o statickou záležitost, takto zbarvený vůz se bude využívat jen při různých prezentacích a na trati se budou prohánět vozy Renault v letošních barvách.
Renault od svého debutu v roce 1977 závodil ve Formuli 1 pouze do roku 1985, kdy ukončil činnost svého týmu, ale ještě další rok dodával zákaznické motory týmům Ligier, Tyrell a Lotus. Na konci roku 1986 se Renault stáhl z Formule 1 úplně.
Návrat se konal v roce 1988, i když pouze v roli dodavatele motorů. V roce 2000 koupil Renault tým Benetton a se svými vozy se do Formule 1 vrátil v roce 2001. V té době se do vedení týmu postavil Flavio Briatore, který Renault dovedl ke dvěma mistrovským titulům v letech 2005 a 2006.
První monopost a ten letošní od sebe dělí třicet let, proto je zajímavé si srovnat některé údaje.
RS01 - rok 1977
Rozchod vpředu | 1425 mm |
Rozchod vzadu | 1525 mm |
Rozvor | 2500 mm |
Délka | 4500 mm |
Šířka | 2000 mm |
Váha | 600 kg |
Konstrukce: hliníkový monokok
Přední zavěšení: dvojité závěsy s vnitřními spirálovými pružinami
Zadní zavěšení: dvojité závěsy s vnějšími spirálovými pružinami
Materiál: ocel
Brzdy: ocelové disky a destičky, čtyřpístkové třmeny
Převodovka: manuální Hewland FG400, 5 rychlostí + zpátečka
Materiál: hliník
Pneumatiky: Michelin
Motor: Renault-Gordini (Silverstone 1977: n°76T)
Architektura: 90° V6, přeplňovaný turbem
Objem: 1492 ccm
Turbo: 1 (Garrett)
Vrtání x zdvih: 86 x 42,8 mm
Výkon: 525 koní (bhp) v 11400 ot./min.
Ventily: 4 na válec, s pružinami
Palivo/lubrikanty: Elf
Životnost: 300 km
R27 - rok 2007
Rozchod vpředu | 1450 mm |
Rozchod vzadu | 1400 mm |
Rozvor | 3100 mm |
Délka | 4800 mm |
Šířka | 1800 mm |
Váha | 605 kg |
Konstrukce: monokok z uhlíkových vláken a z hliníkových plástvových struktur
Přední zavěšení: horní a spodní ramena tlačí na vnitřní pružiny a to je napojeno na torzní tyč a tlumiče, které jsou namontovány v přední části monokoku
Zadní zavěšení: horní a spodní ramena ovládají vertikálně namontované torzní tyče a horizontálně namontované tlumiče, které jsou umístěné nad převodovou skříní
Materiál: uhlíková vlákna
Brzdy: disky a destičky z uhlíkových vláken, šestipístkové třmeny
Převodovka: poloautomatická, 7 rychlostí + zpátečka. Řazení bez prodlevy
Materiál: titan
Pneumatiky: Bridgestone
Motor
Architektura: 90° V8, atmosférické plnění
Objem: 2400 ccm
Turbo: Ne
Výkon: 700 koní (bhp) v 19000 ot./min.
Ventily: 4 na válec, pneumatické
Váha: 95 kg
Svíčky: Champion
Palivo + olej: Elf
Životnost: 2 závodní víkendy, zhruba 1000 km
Zdroj: F1 Sports