Rozhovor s Flaviem(214)
Vždycky jste byl zastáncem změn ve formuli 1. Jak jste spokojen s chystanými změnami pro sezónu 2008 a co říkáte na návrhy FIA pro rok 2011?
"V současné době se hodně zabýváme diskuzí ohledně pravidel pro rok 2011 se zástupci FIA. Mezi týmy a FIA probíhá na toto téma kvalitní a fundovaná diskuze, kde se řeší velmi zajímavé nápady. Nesouhlasíme se všemi z nich a týmy mají na věc rozdílné pohledy. Ale bez toho by to nešlo. Jsou čtyři hlavní body, kterých chceme dosáhnout v nových pravidlech – zabezpečit, že F1 zůstane na vrcholu motorsportu; snížit náklady; být více šetrní k životnímu prostředí a vylepšit show tak, aby byla atraktivnější. To jsou hlavní body, na které se zaměřujeme."
Nedávno jste řekl, že formule 1 je omezena „přílišnou demokracií“. Jaký by byl ideální stav podle vás?
"Potřeba jednotného souhlasu všech ke schválení nějakého rozhodnutí je frustrující. Systém založený na rozhodování většiny by nám pomohl udělat hodně věcí efektivněji a rychleji."
Dlouho hlásáte, že je potřeba udělat závody zajímavější. GP Evropy ukázala, co dokáže se zajímavostí udělat déšť. Mimo spoléhání se na přírodu, co by se dalo podniknout?
"V současnosti je model víkendu F1 jednoduchý. Dva dny strávíme tříděním aut, rychlejší dáváme dopředu, pomalejší dozadu. Potom je pošleme závodit a naivně doufáme, že pomalejší jezdci zezadu se stanou rychlejšími a předvedou nám předjíždění. I kdybychom udělali předjíždění jednodušší, stále budeme potřebovat něco jiného, abychom promíchali pořadí aut na startu a udělali tak celý závod zajímavější. Když zaprší, přinese to s sebou trochu chaosu, který potřebujeme k zpřeházení pořadí. Měli bychom se snažit vymyslet něco, jak toho docílit i bez deště."
Je použitelný model z GP2 pro formuli 1?
"Pokud myslíte to, že všichni používají stejná auta, tak potom ne, protože F1 si potřebuje zachovat pozici technologické špičky. Pokud myslíte to, jak je strukturován závodní víkend, potom rozhodně ano. Například obrácené pořadí v dalším závodě, což znamená, že rychlejší jezdci se musí probojovat přes pomalejší. A nebo co mít dva závody za jeden víkend namísto jednoho?"
Formule 1 stojí jednou nohou ve sportovním světě a druhou v zábavě. Jak tyto dva prvky lépe zkombinovat?
"Nevěřím tomu, že nám stačí se soustředit pouze na zlepšování vozů, musíme se více soustředit i na to, jakou zábavu závody poskytují. To znamená zapojit více marketing, říci lidem jaké jsou plány s využíváním pokročilých technologií, ukázat jim, že se staráme o životní prostředí, ale také se více soustředit na to, jak prezentujeme F1 jako celek. Vylepšení závodů je pouze jedna z částí. Lidé se chtějí dostat blíže k jezdcům, být s nimi v kontaktu a vidět co se děje v zákulisí. Potřebujeme lépe oslovovat fanoušky a začít je dostávat blíže k samotnému sportu."
Pojďme k Renaultu, deset závodů za námi, jak byste shrnul působení týmu?
"Špatný start, hodně těžké práce, hmatatelné zlepšení. A důkaz, že jsme mistrovský tým i přesto, že nevyhráváme závody. Byl to test charakteru a myslím, že jsme prošli. Nyní jsme na cestě zpět nahoru."
Renault vyhrál dvě mistrovství s poměrně hubeným rozpočtem. Když se podíváte na letošní sezónu, myslíte, že jsme svědky obrození velkých rozpočtů?
"Ne z mého pohledu. Vyhráli jsme předchozí dvě mistrovství s rozumným rozpočtem. Že jsme letošní rok pozadu, není důsledkem nedostatku financí. Udělali jsme chyby, které nemají nic společného s rozpočtem. A nyní jsme ukázali, že dokážeme odpovědět a začínáme stahovat ztrátu. Máme dostatek financí, které potřebujeme k dělání naší práce."
Heikki Kovalainen udělal prozatím menší dojem než jeho kolega, nováček Lewis Hamilton. Není však pochyb o tom, že se každým závodem zlepšuje. Jste spokojen s jeho výkony?
"Tým ho příliš nepodpořil na začátku sezóny, dali jsme mu auto, které se těžko řídilo. Pro nováčka to byla obtížná situace a myslím, že to pocítil. Ale pokud byl začátek zklamáním, od té doby se to lepší. Naslouchá radám mechaniků, nevzdává boj a odjel několik výrazných závodů od Kanady. Možná to trvalo půl sezóny, ale začíná ukazovat svůj talent a důvod, proč v něj věříme."
Šest týmů již potvrdilo jezdecké dvojice pro sezónu 2008. Jak je na tom Renault?
"Nespěcháme. Zaměřujeme se především na to, že práce na voze pro rok 2008 probíhají, jak mají. To je naše priorita, abychom zase mohli začít vyhrávat závody. Tento rok ukazuje, že mít dobré auto je klíčem ke konkurenceschopnosti."