Rozhovor s Robem Whitem
Robe, tým ve Viry-Châtillon vyhrál s odlišnými motory dva mistrovské tituly za sebou. Jak moc jste na to hrdí?
"Každý jednotlivec ve Viry je nesmírně pyšný na to, co jsme za poslední dva roky dokázali. Stali jsme se posledními šampiony s motory V10 a prvními s motory V8, což je opravdu jedinečná událost. Některé prvky našeho přístupu v roce 2006 byly sice kritizovány, ale náš motor dokázal vyhrát hned svůj první závod, a to pro nás bylo povzbuzujcí zprávou. Ke konci roku ještě došlo ke zlepšení motoru RS26, který se takzařadil na top listinu motorů F1 ve směru, na kterém záleží nejvíce: v průběhu sezony nasbíral více bodů, než ostatní, což odráží nejen tvrdou práci, kterou jsme ve Viry odvedli, ale také neustálé zlepšování v komunikaci a spolupráci s našimi kolegy v Enstone."
Nyní se pevně soustředíte na rok 2007. Jaký je tedy váš program?
"Náš program pro rok 2007 se podstatně liší od minulých let. Bude to druhý rok s motory V8, ale co je nejdůležitější - nebudeme navrhovat úplně nové označení motoru."
Je to pro vás velká změna?
"Ano, velká. Od roku 2001 jsme ve Viry konstruovali každou sezonu podstatně rozdílné motory. Pro rok 2007 pravidla jako základ našeho nového motoru nařizují použití agregátu, který jsme použili v Číně a na Suzuce, s limitem 19 000 otáček. Nejprve je naším úkolem přizpůsobit motor RS26 těmto novým změnám a omezením. Postupně budeme schopni pracovat na přizpůsobování instalace motoru v souladu se šasi.
Jaké jsou nejdůležitější body tohoto projektu?
"Jsou dva. 15. prosince 2006 musí všichni výrobci motorů předložit FIA (Mezinárodní automobilové federaci) prohlášení o modifikaci jejich motorů ve srovnámí s verzí použitou při VC Japonska. A potom 1. března 2007 musí všichni FIA dodat ukázku modifikovaného motoru. Tato dvě data musíme mít při práci stále na mysli."
V roce 2007 bude váš tým dodávat motory také týmu Red Bull. Jaký vliv to bude mít na vaši práci?
"Pro Renault je to pozitivní tah, stejně jako pro celý tým ve Viry. V první řadě to bude posílením účasti Renaultu ve sportovních aktivitách. A za druhé, umožňuje nám to určitou kompenzaci, co se týká vývoje motorů. Samozřejmě tato dohoda měla také vliv na složení našeho týmu, podporující činnost a výkon na trati, např. připravujeme čtyři motory na každý závod a testy než pouhé dva. Všechny tyto změny byly nyní dokončeny s ohledem na dohodu o dodávání motorů v lednu 2007."
Bude dodávání motorů dvou týmům nějaká extra zátěž pro tým?
"Ne. Tým ve Viry má značné zkušenosti s dodáváním motorů více týmům, je to také součást tradice Renaultu F1 stejně jako jádro našich schopností. V minulosti vyhrály naše zákaznické motory 80 velkých cen. Red Bull bude používat agregát stejné specifikace jako náš závodní tým. Během předsezonních příprav se budeme snažit hledat různé výhody, protože budeme mít k dispozici dvakrát tolik dat z testování na trati než bychom měli jinak."
A nakonec, Viry-Châtillon tento týden slaví své třicáté výročí...
"Pro Viry-Châtillon je to opravdu velká čest, dosažení tolika úspěchů za posledních třicet let. Je to místo, kde byly Formuli 1 v roce 1977 poprvé představeny turbomotory, získalo šest za sebou jdoucích vítězství v Poháru konstruktérů od roku 1992 do roku 1997 a stalo se čtvrtou kombinací jezdce a týmu v historii, který dosáhl dvojnásobného vítězství v šampionátech. Když se za posledních třicet let ohlédneme zpět, Renault získal osm vítězství v Poháru konstruktérů. Je to neuvěřitelný úspěch, který si získal skutečný respekt a je také potvrzením o neuvěřitelně tvrdé práci a týmovém duchu všech našich zaměstnanců."