Rozhovor s Robem Whitem(230)
Robe, blížíme se ke konci první sezóny homologace motorů. Byl to úspěch?
"Princip homologace byl zaveden, aby se snížily náklady na vývoj motorů. I když může vývoj menších dílů mimo homologovaný perimetr stále přinést zvýšení výkonu, není to nic velkého. A i když by bylo možné pokračovat v utrácení peněz za vývoj motoru a hledání malých zisků, my u Renaultu jsme to neudělali. Vývojové aktivity spojené s krátkodobými zisky výkonu byly redukovány a podstatně jsme ušetřili. Takže co se týče dosáhnutí úspory nákladů bez negativních dopadů na show, je třeba to posuzovat jako úspěch. Ale nemyslím si, že by regule 2007 byly již optimální a doufám, že budoucí pravidla nám umožní stavět na zkušenostech, abychom za rozumné náklady předvedli lepší podívanou."
Které týmy na změnách nejvíce získaly a které nejvíce ztratily?
"Vždy je těžké mít jasnou představu o relativním výkonu motoru ve voze, takže těžko sestavit reálné pořadí. Mezi lety 2006 a 2007 byly povolené omezené úpravy, aby se doladily motory na 19 tis. ot./min. a přímý dopad omezení otáček byl ten, že to donutilo vývojové cíle týmů konvergovat ke stejné rychlosti motorů, díky čemuž jsou výkony motorů velmi podobné. Rok 2006 byl samozřejmě první pro motory 2,4 l V8 a je možné, že byla některá ponaučení ze sezóny zakomponována do procesu doladění pro letošní rok. Během vývoje motoru pro rok 2007 jsme byli u Renaultu potěšeni, že jsme získali zpět většinu ztrát způsobených podstatným snížením rychlosti motoru."
V sezóně 2007 je povolen omezený vývoj. Na jakých oblastech se pracovalo a jakého pokroku bylo dosaženo?
"Pravidla nám umožňují pracovat na sání, výfukovém systému a na pomocných zařízeních motoru a to jsme také udělali. Ve spolupráci s ELFem jsme zavedli nové palivo a maziva. A jako vždy jsme pracovali na fungování motoru na každém okruhu a na kontrolních systémech, které jezdcům umožňují dostat z motoru maximum. I když nechceme diskutovat o velikosti zisků (výkonu), tak jsou samozřejmě menší než v předchozích sezónách, kdy byl vývojový rámec větší."
Tým v roce 2007 dodává motory Red Bullu. Jak je tato spolupráce úspěšná?
"Věřím, že je úspěšná a vzájemně prospěšná. Od začátku měly obě strany jasnou představu o tom, jak bychom měli fungovat a toho jsme se drželi. S Red Bull Racing jsme na každé úrovni vybudovali silné vazby a díky tomu naše spolupráce kvete. Viry má dlouhou tradici v rovnocenných dodávkách motorů a to znamená, že má Red Bull Racing identické motory jako tovární tým a vyhrazenou skupinu pro podporu na trati. Byli jsme schopni využít zkušeností získaných ve dvou týmech ku prospěchu obou."
Monza je motorový okruh ´par excellence´ a následující závod ve Spa je pro osmiválce také náročný. Jak náročná je tato výzva?
"Pár závodů Monza - Spa je tuhý test pro motor, který se musí vyrovnat s velmi dlouhými rovinkami a náročnými cykly služby. Motor musí být schopný vydržet tento pár závodů, i pokud by jeden z jezdců nemusel odjet oba s jedním motorem. Určitě je to pro motor nejnáročnější zkouška z celé sezóny, ale snadné závody neexistují. Kamkoliv jedeme je náš cíl využít motor na maximum."
V roce 2008 budou zavedeny standardizované elektronické řídící jednotky (ECU). Jaké to má dopady na motor?
"Fyzické změny budou malé, protože pravidla nejsou zásadně jiná. Menších úprav bude třeba pro adaptaci senzorů motoru na standardní ECU, ale hlavní práce přichází při poznávání nových kontrolních systémů a kalibraci motorů. Musíme s novým elektronickým prostředím získat zkušenosti a shromáždit data, abychom mohli motory v roce 2008 správně používat. To samé platí pro tým okolo šasi ve smyslu řízení převodovky."
Pravidla pro rok 2008 také zavádějí do sportu bio palivo. Má to na motory nějaké dopady?
"Pravidla o palivu pro rok 2008 vyžadují minimálně 5,75 % příměsí derivovaných z biologických zdrojů. To je v souladu s direktivou EU o bio palivech, která vyžaduje stejné množství bio složky v silničním palivu v roce 2010. Protože motor nemůže zůstat dlužný homologačním pravidlům a protože pravidla jsou i nadále velmi omezující, představuje zavedení bio složky zajímavou a novou výzvu pro práci s ELFem na příští sezóně."
Zdroj: F1 Sports