Skrytá tajemství F1
Chcete-li mít svůj Renault Clio v perfektním provozním stavu, je důležité dodržovat servisní intervaly, udržovat správný tlak pneumatik a pravidelně kontrolovat hladinu a kvalitu oleje. Chcete-li mít v perfektním provozním stavu svůj Renault R27 během víkendové velké ceny, musíte vteřinu po vteřině sledovat obrovské množství provozních parametrů. Ačkoli však dohled nad závodním vozem může představovat intenzivnější činnost, zásady údržby zůstávají stejné pro silnici i pro závodní dráhu.
Model Clio poslední generace má plánované servisní intervaly 18 000 najetých mil (přibližně 30 000 kilometrů). Když s ním zajedete ke svému značkovému prodejci Renault, bude napojen na elektronický diagnostický přístroj, který upozorní na všechny oblasti vyžadující nápravné opatření. Bude zkontrolován stav pneumatik, brzdových destiček a kotoučů. Důležité kapaliny budou pročištěny a doplněny, filtry budou vyměněny. Práce bude provedena svižně a účinně, avšak ve světě silničních aut je ke každému vozu přiděleno jen pár lidí (oproti zhruba 20 lidem v F1), což většinou znamená příjezd krátce po snídani a vyzvednutí auta odpoledne. Žádné sedmisekundové zastávky v boxech zde nejsou.
V zadní části garáže týmu ING Renault F1 mezitím série monitorů nechává nahlédnout do útrob modelu R27 a motoru RS27 V8, který jej pohání. Značka Renault si vybudovala záviděníhodnou pověst spolehlivosti, nic však není ponecháváno náhodě. Každou dávku plynu, každý dotyk s brzdovým pedálem, každou kapičku maziva… to vše průběžně a v reálném čase monitorují palubní senzory a sebemenší nedostatek se okamžitě ukáže vycvičenému zraku mechaniků, kteří své obrazovky sledují stejně soustředěně jako jezdci svoji trať.
Vznikající problém lze často odstranit již v zárodku předáním okamžité zprávy jezdci: změnit „mapování motoru“, například opětovným dosažením maximálních otáček a snížením tlaku. Stejně tak pokud vše běží hladce, může být jezdci povoleno reagovat opačným způsobem – před závěrečnou fází závodu může například provést rozhodující zastávku v boxech, je-li třeba zvýšit tempo. Zkušený bojovník občas provede takové změny ještě dříve, než obdrží pokyn.
Přestože cit může na silnici i na závodní trati znamenat výhodu, od debutu značky Renault před 30 lety se spolehlivost F1 posunula o obrovský kus dopředu. Podle současných pravidel, která dbají na finanční náklady, musejí motory před výměnou vydržet dva kompletní závodní okruhy (včetně sobotního volného tréninku a kvalifikací) – a obecně se dá říci, že vydrží.
Sice to nejsou stejné servisní intervaly, jaké platí pro Clio, ale přesto se jedná o pozoruhodnou statistiku.
Zdroj: ING