Skrytá tajemství F1(219)
Je pravdou, že záznamy s údaji o formuli 1 poskytují některé opravdu pozoruhodné statistiky, čísla takového druhu, že by váš řidičák odsoudily do nejbližší drtičky, pokud byste někdy měli možnost pokusit se o ně na veřejné silnici.
Nejvyšší rychlost samozřejmě závisí na pohonu, nastavení blatníků a profilu okruhu, a i když je dnes méně dlouhých rovinek než dříve, vozy stále projíždějí radarem měřený úsek na okruhu v Monze rychlostí 350 km/h (218 mil za hodinu). K zákrutě č. 10 v Montrealu - ostré a těsné pravotočivé zatáčce - se blíží rychlostí 257 km/h (160 mil za hodinu) - jen zlomek vteřiny a silné "dupnutí" na brzdy a zatáčku vytáčejí pouze při rychlosti 88 km/h (55 mil za hodinu). I při nevyrovnaných závodech je zajímavé sledovat vozy F1 jako samostatné subjekty.
Přestože jen málo ryzího sportovního režijního umění je přenosné na trh silničních aut v neporušené podobě, některé technologie tam pronikají. Například základy vysoce výkonných elektronických systémů vstřikování paliva se odvozují od formule 1 z 80. let. Výrobci pneumatik pochopitelně neprodávají směsi pro F1 běžnému motoristovi, ale některé z materiálů vyvinutých pro extrémní výkon lze předat, aby z nich měli užitek i běžní zákazníci (doslova ti, kteří pracují od devíti do pěti).
Toto jsou však pouze fragmenty přenosu technologií. Skutečností zůstává, že hovoříme takřka o naprostých protipólech. Motor vozu formule 1 udělá 19 000 otáček za minutu - a museli byste docela efektně vynechat řazení, abyste dosáhli byť jen poloviny u většiny silničních aut.
Existují však plány v tom smyslu, aby měly vozy F1 bezprostřednější vztah k vozidlům, která denně řídíme. Max Mosley, prezident mezinárodního sportovního motoristického řídícího orgánu FIA, tlačí na efektivnější formuli 1 - zvláštní pozornost je věnována systémům obnovy kinetické energie, kdy bude zachycena ohromná brzdná energie vozu F1, bude uchována a poté použita k tomu, aby automobilu poskytla další rezervy energie, kterou bude řidič moci uvolňovat podle své chuti. Jak říká Mosley, "Je naprosto jisté, že za 30 až 50 let bude každé vozidlo na veřejné silnici vybaveno zařízením umožňujícím obnovu veškeré energie uvolněné při použití brzd. Tato energie bude uchována a opětovně použita k pohonu vozidla. Tím, že tento systém umožníme ve formuli 1, urychlíme jeho zavedení."
Někteří lidé se domnívají, že F1 by měla být zbavena veškeré technologie, která snímá prvek odpovědnosti z řidiče (jsou například zakázány antiblokovací brzdy, i když jsou standardním prvkem u většiny moderních silničních aut), jiní se domnívají, že by si F1 měla ponechat nenarušenou čistotu výkonu, která byla vždy její ochrannou známkou.
Tato debata pravděpodobně nepřestane, ať se sport vydá jakýmkoli směrem. Existují však náznaky, že se F1 chystá být ve větším měřítku zkušebním místem pro výrobce - místem, kde mohou předvést nové technologie, které budou u silničních aut budoucnosti tak běžné, jako jsou dnes běžné držáky na nápojové nádoby a klimatizační systémy.
Zdroj: ING