Velká cena Brazílie
Velká cena Brazílie
Nadešel čas pro poslední závodní víkend v letošní sezoně mistrovství světa vozů formule 1...
Okruh Interlagos v Brazílii... mimochodem... "Nedal by si někdo dobrou brazilskou kávu???" bude tím posledním, kde letos uslyšíme burácet osmiválcové motory v monopostech formule 1. Je umístěn na předměstí Sao Paula, přibližně 15 km jižně od centra města.
Samotný okruh Interlagos, doslovně přeloženo "Mezi jezery" je velice náročný, a to i z důvodu, že jezdci pojedou proti směru hodinových ručiček a budou se tak muset vypořádat se silou odstředivých sil v levotočivých zatáčkách.
V roce 2003 zde na trati, která se proměnila v jednu velkou řeku, zvítězil Giancarlo, který si ale pocit vítězství nemohl užít hned na stupních vítězů, ale až při následující velké ceně, neboť vítězem byl vyhlášen Kimi Räikkönen poté, co byl závod zastaven po Fernandově havárii v zatáčce Curva de Sol. Fernando přehlédl žluté vlajky, které zde byly vyvěšeny kvůli havárii Marka Webbera a najel na trosky jeho Jaguaru, ležící na trati. Jeho vůz se okamžitě roztočil, zastavil ho až tvrdý náraz do svodidel. Fernando byl sice schopen z vozu sám vystoupit, ale hned poté se otřesen zhroutil a musel být převezen do nemocnice. Klasifikován byl však na třetím místě. Curva de Sol se stala osudnou hned několika jezdcům, mimo jiné i Michaelu Schumacherovi či Juanu Pablu Montoyovi.
V roce 2004 skončil Fernando čtvrtý, Jacques Villeneuve, který v posledních závodech sezony nahradil Jarna Trulliho, desátý.
Loni Fernandovi stačilo třetí místo, aby mohl oslavit svůj první titul mistra světa. Celý víkend byl pod tlakem svého okolí a novinářů. Fernando však zůstal v klidu, v sobotu si vyjel pole-position a v neděli už mu nic nezabránilo v bouřlivých oslavách... Fernando se stal historicky nejmladším mistrem světa! Giancarlo startoval ze třetí pozice a v závodě skončil pátý. To, že McLaren získal double, v tu chvíli nebylo příliš důležité, veškerá pozornost byla upřena na nového mistra světa! V garáži Renaultu zněly tóny švédské skupiny ABBA a jejich píseň Fernando a kluci ve žlutomodrém začali slavit...
Letos přijíždí tým Renault na Interlagos s devítibodovým náskokem před Ferrari, Fernando má na Michaela k dobru bodů deset. Jen obrovská smůla by ho připravila o druhý mistrovský titul - Michael by musel závod vyhrát a Fernando by nesměl dojet na bodované pozici. Renault však neponechá nic náhodě - Fisico nastoupí s nejnovější specifikací motoru E, jeho úkol bude jasný - pokusit se závod vyhrát. V případě Fernanda zvolil tým spíše konzervativní přístup, pojede s o něco vylepšenou specifikací D.
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Fisico udělá vše, aby se vrátil zpět na třetí místo v Poháru jezdců a aby pomohl Renaultu získat vítězství v Poháru konstruktérů:
"Myslím, že nyní máme dobrý vůz a Michelin odvedl v posledních závodech dobrou práci, což znamená, že můžeme bojovat vpředu za všech podmínkách. Poslední závody pro mě proběhly bez problémů. Suzuka byla také dobrá, v prvním stintu jsem předjel Buttona a potom jsem se díky dobré strategii dostal před obě Toyoty. Myslím, že jsme společně s týmem ve velmi dobré situaci."
"Interlagos je jeden z mých nejoblíbenějších okruhů! V roce 2003 jsem zde získal své první vítězství a v roce 2000 jsem tu skončil druhý. Takže na tuto trať mám celkem dobré vzpomínky, je to skvělá výzva, kterou si užívám. Trať je to velice náročná, zvláště pro krk, protože se tu jezdí proti směru hodinových ručiček, takže především levá část vašeho krku tu dostává dost zabrat. Navíc je tam spousta hrbolků, což je také docela náročné na psychiku. Je to krátká trať, takže v závodě odjedeme více kol. A to znamená, že psychická a mentální odolnost je tu opravdu hodně důležitá."
"Myslím, že specifikace E pro mě bude dobrým krokem vpřed. Tým ve Viry odvedl opravdu skvělou práci s motorem V8, od prvního lednového testu až k poslednímu závodu. Pro poslední závod připravil některé inovace, což jen dokazuje odhodlanost zvítězit. Pracoval extrémně tvrdě na přípravách nové specifikace, jeho výkonu a spolehlivosti."
"Do závodu nastupuji s cílem udělal maximum, abych závod vyhrál. Nemůžete jet s myšlenkou, že budou stačit jen body, musíte být agresivní, stále útočit a mířit na vrcholný stupínek na pódiu. Je brzy cokoli předpovídat, než uvidíme vozy kroužit v pátek na trati, ale po výkonu v Suzuce víme, že R26 je velmi konkurenceschopné. Mým cílem bude bojovat na čele pole a získat maximum bodů, pro sebe a pro tým."
Fernando ví, že nemusí za každou cenu vyhrát, k obhájení titulu mu stačí získat pouze jediný bod:
"Brazílie pro mě bude vždy jedinečnou vzpomínkou na vítězství šampionátu v roce 2005 - a skutečnost, že o totéž bojujeme i letos, je ještě mnohem důležitější. Je to fantastické místo, kde můžete prožívat emoce a vášeň formule 1. Brazílie už má ve sportu dlouhodobé tradice s mnoha slavnými jezdci. Je to opravdu skvělé, závodit právě v této zemi, zvláště na konci sezony, když je v sázce opravdu hodně."
"Povrch trati je hodně hrbolatý, takže musíme tvrdě pracovat na zavěšení, aby byl vůze snadno ovladatelný po celou dobu závodu. Další důležitou věcí je motor, protože cílová rovinka je velice dlouhá, a navíc se jede do kopce, takže potřebujete výkon a dobrou akceleraci na výjezdu z poslední zatáčky. To jsou podle mého názoru ty nejdůležitější faktory."
"Nemyslím si, že už je po všem. Až do posledního kola se může stát cokoliv, ale my nemusíme nic riskovat. Víme, že před sebou máme ještě spoustu práce, a na to se soustředíme. Myslím, že naším cílem by mělo být absolvování dalšího normálního víkendu, dostat z auta maximum, aniž bychom podstoupili nějaká větší rizika, a dokončit svou práci. Pokud budeme mít svou obvyklou výkonnost a budeme bojovat vpředu, potom dosáhneme svých cílů."
"Bude to pro mě zvláštní víkend a dodá mi extra motivaci udělat maximum pro všechny mé přátele a členy týmu. Je to také poslední závod pro Michelin a jak Renault, tak Michelin pro mě udělali za těch šest sezon ve formuli 1 hodně. Myslím, že je nemožné jim vrátit vše, co mi dali od roku 2001. Jediné, o co se mohu pokusit, je odjet fantastický poslední závod a vyhrát titul, takže bychom ukončili naše partnerství tím správným způsobem - oslavami."
Fernando na čtvrteční konferenci
Fernando na čtvrteční konferenci prohlásil, že nejdůležitější pro něho je vítězství v Poháru jezdců, a na to by se měl tým Renault především soustředit:
"Abych byl upřímný, nejdůležitější je pro mě šampionát jezdců, nejen pro mě, ale pro všechny. Vidíme všechny ty reklamy na silnicích, a na těchto obrázcích vidíme jen Michaelův a Alonsův obličej. Nevidíte tam logo Ferrari nebo Renaultu. Myslím, že lidé si více pamatují, který jezdec je mistrem světa a který vůz řídil. Nemyslím, že by si všichni pamatovali, který tým zvítězil v Poháru konstruktérů před deseti lety. Pohár konstruktérů je samozřejmě důležitý, ale myslím, že tým i já víme, který je důležitější, a v první řadě zkusíme vyhrát Pohár jezdců. A pokud budeme moci získat Pohár konstruktérů, je to dobré pro příští rok, kvůli penězům, pozici a značce, ale uvidíme."
Páteční volné tréninky
Do prvního volného tréninku vozy Renault tradičně nenastoupily. V garáži žlutomodrého týmu se pilně pracovalo na výměně motoru do vozu s číslem 1, žádné větší komplikace nenastaly, šlo jen o preventivní výměnu. Renaulťáci vše zvládli do začátku druhého tréninku, takže se vše obejde bez penalizace.
Fernando si se 16 odjetými koly připsal 10. nejrychlejší čas, Fisico odjel kol 17 a skončil 12. Nejlepší ze závodních pilotů byl Jarno Trulli na čtvrtém místě.
Giancarlo: "Podmínky na trati dnes nebyly právě ideální, takže bylo těžké zajet ihned rychlé kolo na nových pneumatikách. Hodně jsem se trápil s přetáčivostí, zvláště ve druhém sektoru, ale během tréninku jsme to vylepšili, přesto budeme muset ještě zapracovat na vyvážení vozu. Doufáme, že se nám podaří udělat krok vpřed. Dnes večer se musíme zaměřit na správnou volbu pneumatik, pro zbytek víkendu je to nezbytně důležité. Přesto myslím, že jsme v dobré pozici."
Fernando: "Přilnavost dnes byla dost nízká, ale trať se s přibývajícími koly stále zlepšovala. Bylo těžké učinit veškerá rozhodnutí ohledně nastavení a výkonu vozu, takže večer o tom budeme muset ještě popřemýšlet. Ale veškeré základní věci jsme zvládli během tréninku bez problémů. Pneumatiky Michelin byly dobré a vůz byl snadno ovladatelný. Takže jsem spokojen a pro zbytek víkendu si věřím."
Sobotní volný trénink
Sobotní volný trénink ovládli oba piloti Ferrari, když domácí miláček Felipe Massa zajel nejrychlejší čas před svým týmovým kolegou, sedminásobným mistrem světa Michaelem Schumacherem.
Rychlost vozů Honda potvrdil svým třetím místem Jenson Button, na Felipeho Massu však ztrácel přes 0,8 sekundy. Čtvrtý skončil Robert Kubica.
Nejlepším pilotem žlutomodrého týmu byl Giancarlo, který zajel pátý nejrychlejší čas, na prvního Massu ztrácel 1,1 sekundy, jeho parťák, úřadující mistr světa Fernando, byl sedmý se ztrátou 1,2 sekundy.
Jak trénink napověděl, Ferrari rozhodně neponechalo nic náhodě a o oba mistrovské tituly se v posledním závodě sezony ještě popere...
Pole-position pro domácího miláčka
První část nebyla problémem pro žádného z jezdců Renaultu či Ferrari, všichni favorité postoupili.
Druhá část dopadla podobně, jako první, o malé drama se postaral Fisico, který jen tak tak postoupil do poslední části, když na poslední chvíli načal své poslední měřené kolo... a zvládl ho!
Poslední souboj o pole-position v letošní sezoně. Hned v prvním kole kvalifikace přišel šok pro Ferrari - Michael Schumacher vyjel na trať jako první, své první kolo však odjel velmi pomalu a vzápětí se vracel zpět do garáže týmu z Maranella. Po chvíli bylo jasné, že se sedminásobný mistr světa na trati už neobjeví a s největší pravděpodobností tak odstartuje z desáté pozice.
Největší výkon byl očekáván od domácího pilota Felipeho Massy a dvojky stáje Renault - Giancarla Fisichelly. Felipe se svým novým motorem na trati doslova létal, zatímco Fisimu se s novou specifikací příliš nedařilo.
Massa nakonec nedal nikomu šanci a vyjel si svou pole-position před domácím publikem s náskokem 0,6 desetin před druhým Kimim Räikkönenem. Druhá řada patřila bývalým týmovým kolegům - třetí Jarno Trulli a čtvrtý Fernando Alonso, pátý Rubens Barrichello, šestý Fisico, sedmý Ralf Schumacher, osmý Nick Heidfeld, devátý Robert Kubica a desátý Michael Schumacher.
Jak kvalifikaci okomentovali Giancarlo s Fernandem
Giancarlo - 6. pozice: "Dnes odpoledne byly časy opravdu velmi těsné, takže nejsem úplně šťastný, že jsem až na šesté pozici, protože naším cílem byla druhá řada. Bojuji s Massou o třetí místo v šampionátu jezdců, což znamená, že v zítřejším závodě to budu mít mhohem těžší. Vzhledem k tomu, jak to dopadlo v Suzuce, kdy jsem startoval šestý a skončil na pódiu, věříme, že náš vůz bude mít v závodě dobrou výkonnost. Je to hodně dlouhá a náročná Grand Prix, kde jsme obvykle svědky mnoha kolizí, ale na to se nemůžeme spoléhat. Zítra budu muset jet hodně agresivně, abych se mohl pokusit porazit Massu."
Fernando - 4. pozice: "Naším cílem dnes bylo skončit v první pětce, takže s touto pozicí jsem maximálně spokojen. Startovat z druhé řady je pro nás tento víkend perfektní, zatím všechno běží podle plánu. A Michaelův problém je pro nás samozřejmě další menší pomoc, ne pro mě, ale pro tým, co se týká Poháru konstruktérů. Takže pro nás zatím vypadá vše lépe, ale samozřejmě ho nemůžeme odepsat (Michaela), a můj přístup to rozhodně nezmění. Mým cílem zítra bude dobrý start a boj vpředu. Víme, že R26 na to má."
Výsledky kvalifikace
1. | F. Massa | Ferrari | B | 1:10,680 |
2. | K. Räikkönen | McLaren | M | 1:11,299 |
3. | J. Trulli | Toyota | B | 1:11,328 |
4. | Fernando | Renault | M | 1:11,567 |
5. | R. Barrichello | Honda | M | 1:11,619 |
6. | Giancarlo | Renault | M | 1:11,629 |
7. | R. Schumacher | Toyota | B | 1:11,695 |
8. | N. Heidfeld | BMW | M | 1:11,882 |
9. | R. Kubica | BMW | M | 1:12,131 |
10. | M. Schumacher | Ferrari | B | bez času |
11. | M. Webber | Wiliams | B | 1:11,650 |
12. | P. de la Rosa | McLaren | M | 1:11,658 |
13. | N. Rosberg | Williams | B | 1:11,679 |
14. | J. Button | Honda | M | 1:11,742 |
15. | R. Doornbos | Red Bull | M | 1:12,591 |
16. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M | 1:12,861 |
17. | S. Speed | Toro Rosso | M | 1:12,856 |
18. | Ch. Albers | Spyker | B | 1:13,138 |
19. | D. Coulthard | Red Bull | M | 1:13,249 |
20. | T. Sato | Super Aguri | B | 1:13,269 |
21. | S. Yamamoto | Super Aguri | B | 1:13,357 |
22. | T. Monteiro | Spyker | B | bez času |
Renault - The World Champions 2006!!!
S postupným zhasínáním červených světel stoupalo napětí nejen na startovním roštu.... a poslední závod letošní sezony - Velká cena Brazílie byla odstartována!
Felipe Massa si udržel první pozici před Räikkönenem, Jarno Trulli před Fernandem a Rubens Barrichello před Fisim. Souboj mezi sebou sváděli oba piloti BMW, čehož využil Michael Schumacher a dostal se před oba dva! Do vzájemné kolize se dostali také oba piloti Williamsu, s čímž si samozřejmě nemusel dělat starosti v čele jedoucí Felipe Massa.
Ještě v prvním kole vylétl mimo trať Nico Rosberg, který měl vůz poškozený z kolize se svým stájovým kolegou a na trať poté vyjel safety-car.
Fisico se okamžitě snažil dostat před Barrichella, což se mu v nájezdu do první zatáčky také podařilo, stejně učinil i Michael Schumacher.
Jakmile v šestém kole zamířil safety-car zpět do boxů, Michael Schumacher se přiblížil pátému Giancarlovi. Jeho vůz byl očividně rychlejší, ale Fisico se bránil, a nejen sebe, ale také před ním jedoucího Fernanda...
Zatímco Massa na čele ujížděl všem svým pronásledovatelům, Michael Schumacher v devátém kole zaútočil na Fisica v první zatáčce, dostal se před něho, ale ve snaze vrátit se zpět do ideální stopy co nejdříve, škrtl levým zadním kolem o přední křídlo Giancarlova Renaultu a prořízl si pneumatiku... Schumacher musel odjet celé jedno kolo, než mohl zajet ke svým mechanikům, kde strávil 11 sekund a na trať se vrátil jako poslední.
V 11. kole Fernandovi uvolnil trať Jarno Trulli, který svou Toyotu zaparkoval rovnou do garáže..., o kolo později ho následoval také týmový kolega Ralf.
Ve 22. kole do boxů zamířil Räikkönen, Barrichello a Fisico. Fisiho zastávka však trvala 10 sekund, navíc ho v boxové uličce málem sestřelil Barrichello, který vyjížděl od svých mechaniků.
Ve 24. kole se vedení ujal Fernando, Massa zajel poprvé ke svým mechanikům. O dvě kola později zajel do boxů také Jenson Butto, který startoval ze čtrnáctého místa a už před svým prvním pit-stopem jezdil těsně za Rubensem Barrichellem! Díky svému delšímu prvnímu stintu se zpět na trať vrátil nejen před Barrichellem, ale také před Fisim.
Fernando se v boxech poprvé objevil ve 27. kole, a do čela se tak vrátil Massa. Fernando se ale dostal před Räikkönena, jehož McLarenu chyběla rychlost. Brzy ho předjel také Button.
Fernando ztrácel čas za Pedrem de la Rosou, který ještě nebyl v boxech, a za chvíli mu začal dýchat na záda právě Jenson Button. Fisi měl stejný problém s Buttonovým parťákem Barrichellem, zatímco Michael Schumacher se mistrovsky propracovával z posledního místa na body.
Pořadí bylo následující: stále vedl domácí hrdina Felipe Massa, druhý Fernando, třetí Button, čtvrtý Räikkönen, pátý Fisi, šestý Barrichello, sedmý Kubica a osmý Michael Schumacher.
Ve 40. kole předjel Michael Schumacher také Roberta Kubicu, poté však náhle zpomalil a Kubica si vzal své sedmé místo zpět. Schumacher své Ferrari znovu rozjel a zajížděl kola až o 2 sekundy na kolo rychlejší než jeho ostatní soupeři.
Fisi absolvoval svou druhou zastávku v 50. kole, na Fernanda čekali mechanici ve žlutomodrém v 55. kole.
Pořadí po druhých zastávkách: Prvn Massa, druhý Fernando, třetí Button, čtvrtý Räikkönen, pátý Fisico, šestý Michael Schumacher.
Michael Schumacher jezdil těsně za Fisim, ten se však jeho útokům úspěšně bránil. Až v 63. kole naznačil Michael Fisimu útok v první zatáčce, pilot Renaultu zkusil zabrzdit co nejpozději, což se mu nakonec nevyplatilo - se svým žlutomodrým vozem zkontroloval stav místního trávníku a Michael se posunul na pátou pozici... Michaelův vůz na trati doslova létal, takže tým Renault mohl být maximálně spokojen, po jakou dobu ho Giancarlo udržel za svými zády!
Také se svým nástupcem u Ferrari - Kimim Räikkönenem to neměl Michael jednoduché. Kimi se jen tak nevzdal a v 70. kole oba vjížděli do první zatáčky bok po boku. Do lepší pozice se dostal Michael a vybojoval čtvrtou pozici.
V poslední závodě letošní sezony si své druhé vítězství na své konto připsal Felipe Massa, Fernando si svým druhým místem zajistil druhý mistrovský titul v řadě, třetí Jenson Button ukázal, že i Honda dokázala najít tu správnou rychlost, čtvrtý Michael Schumacher opět potvrdil, že ne nadarmo je sedminásobným mistrem světa a jeho osmý titul mu unikl jen o málo...
Pátý dojel Kimi Räikkönen, který s tímto umístěním, podobně jako McLaren pravděpodobně příliš spokojen nebude. Tým, který loni bojovat o mistrovský titul, letos nevyhrál jediný závod!
Šestý Giancarlo pojistil týmu Renault také vítězství v Poháru konstruktérů, svou práci v závodě odvedl na výbornou, dopustil se sice chyby, která posunula Michaela o další příčku vpřed, ale za svými zády ho dokázal podržet dostatečně dlouho, takže toho Michael v závodě příliš vyčarovat nemohl.
Druhé a šesté místo pro žlutomodrý tým znamená vítězství v obou šampionátech - Renault dokázal obhájit oba mistrovské tituly!!!
Jakmile žlutomodrý vůz s číslem 1 přejel cílovou čáru, mohl si Fernando vychutnat radost svých kolegů, kteří ho zdravili z boxové zídky. Také on, dvojnásobný mistr světa, jim se slzami v očích vzdal svůj dík přes týmové rádio: "Děkuji vám, děkuji, odvedli jste fantastickou práci. Tohle je můj poslední závod s vámi, kluci, tohle byl poslední závod a znovu jsme vyhráli oba šampionáty. Děkuji vám za všechny ty roky. Bylo pro mě potěšením s vámi pracovat a prožívat tyto chvíle úspěchu, a přeji vám všechno nejlepší v budoucnu."
Hned po slavnostním předáním cen na stupních vítězů a po "povinné" sprše šampaňského se mechanici ve žlutomodrém rozběhli i s lahvemi šampaňského na opačný konec boxové uličky, a o svou radost se podělili také se členy týmu Super Aguri! Ne nadarmo má Renault ve svém logu "Team Spirit"...
Závod z pohledu týmu Renault
Fernando - druhé místo: "Je to opravdu báječný pocit. Závěrečnou část šampionátu jsme zvládli fantasticky, získali jsme 26 bodů ze 30 možných, a to stačilo na získání obou titulů. Je to takový zvláštní pocit, vyhrát oba tituly ve stejný den, atmosféra v týmu je teď prostě neuvěřitelná. V první řadě ale musím poděkovat: děkuji celému týmu, všem lidem v Enstone a Viry, Michelinu a svému týmovému kolegovi Giancarlovi, který pro mě letos udělal opravdu hodně, a také Heikkimu. V roce 2006 jsem se od nich naučil spoustu důležitých věcí: zůstat vždy fair play, jezdit naplno, udržet soustředění a odhodlání vítězit. Bylo to pro nás pořád nahoru a dolů, ale nikdy jsme nezapomněli na svůj cíl - a teď jsme to dokázali. Mé vzpomínky na letošní sezonu budou určitě vítězství v Barceloně, a také tyto okamžiky - oslavování s mechaniky - a oslavy, které přijdou příští týden ve Španělsku.
Tohle je ten správný čas, abychom si užili výsledky naší práce. Také jsem pyšný na to, že jsem mohl závodit s Michaelem. Je pro mě velkou ctí zvítězit v posledních dvou šampionátech jeho kariéry, a myslím, že tyhle dva šampionáty pro mě budou znamenat mnohem víc, než všechny ostatní, které budu moci ve své kariéře ještš získat. Michael odchází jako muž všech rekordů, Závodit proti němu s sebou přinášelo velký tlak – přesto to byla pro mě velká čest."
Giancarlo - šesté místo: "Dnes odpoledně jsem opravdu šťastný. Byl to psychicky velmi náročný závod na konci této těžké sezony. Ale dnes jsme bojovali a odvedli svou práci. Klíčové momenty závodu pro mě byla první a také poslední kola, kdy jsem bojoval s Michaelem. Dnes byl neuvěřitelně rychlý, takže bylo téměř nemožné, udržet ho za sebou. Když mě předjel poprvé a vjížděli jsme bok po boku do první zatáčky, potom ve druhé zatáčce jsem viděl, že se dost trápí s přetáčivostí, a díky tomu jsem ho znovu předjel.
Ale klíčový okamžik závodu přišel až ke konci, kdy za mnou byl 5 nebo 6 kol. Věděl jsem, že ho musím udržet tak dlouho, jak jen to bude možné, takže by pak nemohl získat více pozic, a snažil jsem se ze všech sil. Nakonec jsem ale na hrbolcích zabrzdil moc pozdě, zablokovala se mi přední kola a Michael mě předjel. Přesto to stačilo. A pro mě osobně - jsem čtvrtý v šampionátu, což je vůbec můj nejlepší výsledek. Byla to neuvěřitelná sezona, a dnes večer budeme slavit."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Souboj s Ferrari, kterého jsme byli letos svědky, byl neuvěřitelný. V první řadě bych chtěl pogratulovat Michaelovi k úžasnému závodu, který dnes předvedl. Přesto jsme však odvedli svou práci a oba tituly si zasloužíme více. Celý tým, Fernandem počínaje a kolegy v Enstone a Viry konče, to měl letos velmi náročné. Byli jsme nahoře i dole, ale nikdy jsme se nevzdali, a proto jsme se stali mistry světa. Jako tým jsme udělali méně chyb než naši soupeři a Fernando udělal méně chyb než Michael.
Nesmím ale zapomenout na Giancarla, který měl letos také velice dobrou sezónyu a i jeho body měly vliv na to, zda skončíme první nebo druzí. Nic z toho by se samozřejmě nemohlo stát bez pomoci našich partnerů – společností Mild Seven a Michelin, kteří letos odchází jako mistři světa – a vůbec všech, kteří se na tomto úspěchu podíleli. Děkuji jim, děkuji všem, kteří nás podporovali a děkuji koncernu Renault Group za podporu tohoto týmu. Ti všichni dnes získali titul mistra světa."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Dnešní závod představoval neuvěřitelně vzrušující závěr napínavého šampionátu a jeden z vůbec nejvíce stresově vypjatých závodů v mém životě! Tým je ale výsledkem nadšen. Těžko jsme si mohli přát lepší způsob rozloučení s Fernandem. Plně si zasluhuje titul mistra světa a my mu v budoucnu přejeme hodně úspěchů; bude těžkým soupeřem, ale my toto soutěžení vítáme! Gratuluji ale také společnosti Michelin. Jejich práce byla, zejména v posledních dvou měsících, příkladná a z formule 1 tak mohou odejít se vztyčenou hlavou.
Rádi bychom ale popřáli vše nejlepší také Michaelovi. V mém životě hrál velice důležitou roli a po celá léta představoval zdatného protivníka našeho týmu. Věřím, že jej ještě někdy uvidím a přeji mu v budoucnu vše nejlepší. Závěrečná slova patří týmu Renault. Tituly, které se nám podařilo získat, patří všem členům naší organizace odshora dolů. Ti z nás, kteří tráví svůj čas cestováním, oslaví titul zde na okruhu, ale nesmíme zapomenout na všechny v Enstone a Viry, kteří nám poskytli nástroj, abychom mohli vykonat svou práci, předvedli neutuchající úsilí a odhodlání. Toto vítězství patří každému z nich."
Alain Dassas - prezident: "Úspěchy Renaultu, totiž zisk obou pohárů dvakrát v řadě, nemá nic společného se štěstím. Dokázali jsme to, neboť jsme byli rychlejší a spolehlivější než naši soupeři – v porovnání s rokem 2005 se nám podařilo získat více bodů a dokončit více závodů. Největším uspokojením bylo ale cítit sílu koncernu Renault Group v každém okamžiku, který nás tlačil směrem k vítězství.
Byli jsme odhodlaní nevzdát se povedlo se. Co se odcházejícího šampióna Fernanda týká, zaslouží si druhý titul jako nikdo jiný. Byl výjimečnou součástí našeho týmu a bude nám chybět. Formule 1 je ale v první řadě o přizpůsobení se změnám a nových výzvách. Příštím rokem otevíráme nové dobrodružství, které je největší výzvou tohoto sportu."
Výsledky závodu
1. | F. Massa | Ferrari | B | 1:31:53.751 |
2. | Fernando | Renault | M | + 18.658 |
3. | J. Button | Honda | M | + 19.394 |
4. | M. Schumacher | Ferrari | B | + 24.094 |
5. | K. Räikkönen | McLaren | M | + 28.503 |
6. | Giancarlo | Renault | M | + 30.287 |
7. | R. Barrichello | Honda | M | + 40.294 |
8. | P. de la Rosa | McLaren | M | + 52.068 |
9. | R. Kubica | BMW | M | + 1:07.642 |
10. | T. Sato | Super Aguri | B | + 1 kolo |
11. | S. Speed | Toro Rosso | M | + 1 kolo |
12. | R. Doornbos | Red Bull | M | + 1 kolo |
13. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M | + 1 kolo |
14. | Ch. Albers | Spyker | B | + 1 kolo |
15. | T. Monteiro | Spyker | B | + 1 kolo |
16. | S. Yamamoto | Super Aguri | B | + 2 kola |
17. | N. Heidfeld | BMW | M | + 6 kol |
Neklasifikováni byli:
N. Rosberg | Williams | B | 1. kolo |
M. Webber | Williams | B | 1. kolo |
R. Schumacher | Toyota | B | 10. kolo |
J. Trulli | Toyota | B | 11. kolo |
D. Coulthard | Red Bull | M | 15. kolo |
Právě skončila jedna velká éra Formule 1. Společnost Michelin opouští Formuli 1, Michael Schumacher odjel svůj poslední závod své kariéry, Kimi Räikkönen opouští McLaren, aby v příštím roce usedl do vozu červeného, a také Fernando se loučí se svým žlutomodrým týmem.
Na to, co nám přinese nová sezona, si musíme počkat. Ale zbývá už jen 148 dní...