Velká cena Číny
Velká cena Číny
Letošní šampionát mistrovství světa vozů formule 1 se pomalu chýlí ke svému konci, zbývají už jen pouhé tři velké ceny!
Po třítýdenní pauze se tentokráte všechny týmy a jezdci sejdou v čínské Šanghaji, kde se velká cena formule 1 pojede teprve potřetí v historii.
Loňská Velká cena Číny byla napínavá až do posledního kola, vždyť to byl poslední závod celé sezony, a co víc, rozhodovalo se v něm o zisku vítězství v Poháru konstruktérů! Renault do závodu nastupoval s dvoubodovým vedením před McLarenem a jen málokdo věřil, že na této trati může porazit tým z Wokingu. Renault však nezpanikařil, v sobotu obsadil první řadu a v neděli už mu nikdo nemohl zabránit v cestě za vítězstvím... Fernando za pomoci svého parťáka Fisica zvítězil stylem start - cíl, a Fisico dojel i přes penalizaci průjezdem boxovou uličkou na čtvrtém místě! Renault oslavoval titul. Dokázal to.
Letos nastupuje tým s kosočtvercem ve znaku do závodního víkendu s tříbodovou ztrátou na vedoucí Ferrari, Fernando stále vede v šampionátu jezdců o dva body. Renault se nakonec rozhodl nenasadit novou specifikaci motoru a raději vsadí na jistotu.
Oba piloti Renaultu se už na následující víkend těší:
Giancarlo se soustředí na zisk třetí pozice v šampionátu jezdců a na pomoc Renaultu získat Pohár konstruktérů:
"Náš vůz byl na Monze opravdu velmi konkurenceschopný a strategie jediné zastávky v boxech byla správnou volbou. Michelin také odvedl skvělou práci na vývoji pneumatik a myslím, že nyní můžeme být velmi optimističtí."
"Šampionát byl velice těžký a vyrovnaný po celý rok a tak to bude pokračovat až do Brazílie. Ferrari je pro nás silný konkurent, ale my máme pro tyto poslední závody jasné cíle. Chtěl bych získat třetí pozici v šampionátu jezdců, Fernando chce vyhrát, proto musíme porazit Ferrari. Pokud to dokážeme, Pohár konstruktérů bude náš. Budeme se samozřejmě snažit až do samotného konce, tak, jak jsme plánovali."
"Závod v Číně je opravdu fantastický. Okruh je úžasný, jeden z těch vůbec nejlepších,opravdu hodně náročný. Lidé jsou tu také přátelští a formulí 1 jsou nadšeni. Je to opravdu skvělý závod."
"Myslím, že by měl tento okruh našemu vozu sedět. Musíte opravdu tvrdě pracovat, abyste našli správné vyvážení, protože vůz tu musí podstupovat tvrdé brždění, ale také musí být stabilní v rychlých zatáčkách, takže musíte opravdu pečlivě vyladit aerodynamiku a nastavení vozu. Loni jsme tu byli hodně rychlí, Fernando zvítězil a já jsem dojel čtvrtý i s penalizací průjezdem boxovou uličkou. Věřím, že v Šanghaji můžeme být velmi konkurenceschopní."
Úřadující mistr světa Fernando přijíždí s obrovskou motivací bojovat o titul až do konce:
"Jsem toho názoru, že stres není příliš prospěšný. Se svým týmem musíme odvézt svou práci na 100 %. Pokud to zvládneme a titul si zasloužíme, vyhrajeme. V příštích závodech bude velmi důležité dát týmu opravdu maximum."
"Věděli jsme, že ke konci šampionátu to bude hodně těsné a na to jsem byl připraven. Byli jsme připraveni na otevřené závody i na ty, kde bylo třeba skutečně bojovat: začali jsme možná na 95 % našeho maxima, zatímco ostatní na 70 %. Nyní je každý na 98 - 99 % a co se týká výkonnosti, je to velice těsné. Víme, že máme výkon na to, abychom mohli vyhrávat závody, a nyní to musíme uplatnit na trati."
"Celý rok jsme vedli šampionát, a na stejné pozici bychom chtěli také skončit! Upřímně - naše motivace je mnohem větší než kdy jindy. Pro mě jsou to poslední tři závody s fantastickým týmem Renault a také poslední závody pro Michelin. Naše motivace zvítězit je obrovská a já myslím, že to můžeme dokázat."
"Je to jeden z těch okruhů, které mám opravdu rád. Na loňský rok mám fantastické vzpomínky, když jsme tu vyhráli Pohár konstruktérů. Tento okruh byl navržen tak, aby nabídl spoustu příležitostí k předjíždění, zvláště na konci té dlouhé rovinky, což dělá závody atraktivními. Myslím, že můžeme očekávat vzrušující závod."
"Už celý rok říkáme, že nemůžeme předpokládat, co se stane na trati, když je konkurence tak těsná. A kromě toho, soustředíme se na své cíle, což znamená kvalifikovat se vpředu a vyhrát závod. To bude náš cíl."
Páteční volné tréninky
Tým Renault v pátek absolvoval pouze druhý volný trénink, do kterého zasáhl také déšť, a teploty se pohybovaly okolo 20°C.
Piloti Renaultu byli však i přes složitější podmínky na trati spokojeni s konzistencí pneumatik Michelin i se stabilitou vozu R26.
Nejrychlejší byli testovací jezdci A. Wurz, S. Vettel a A. Davidson, ze závodních pilotů si nejlépe vedlo duo Ferrari - čtvrtý Felipe Massa a pátý Michael Schumacher. Felipe Massa však bude penalizován za výměnu motoru posunutím o deset míst zpět na startovním roštu po sobotní kvalifikaci!
Fernando odjel 10 kol a zajel šestý nejrychlejší čas, na Michaela Schumachera ztratil pouhou desetinu sekundy. Giancarlo odjel kol 12, jeho ztráta na Michaela činila jednu sekundu.
Giancarlo: "Tohle byl pro mě opravdu slibný začátek. Během tréninku jsme trochu zlepšili chování vozu, i navzdory tomu, že se podmínky na trati změnily a začalo pršet. Výkonnost byla opravdu dobrá. Nezajel jsem žádné celé čisté kolo, takže jednotlivé časy na kolo by mohly být mnohem lepší, ale vůz byl hned od začátku vyrovnaný a pneumatiky také vypadaly dobře. Je těžké nyní odhadnout, jak bude všechno fungovat, ale zatím jsem spokojen."
Fernando: "Museli jsme dnes náš program trochu pozměnit kvůli dešti v odpoledním tréninku, ale máme dobrý základ, ze kterého můžeme vycházet. Vůz se okamžitě choval klidně, bylo snadné ho ovládat, i když přes noc ještě musíme pár věcí doladit. Zatím jsme celkem spokojen. Tato trať se mi vždy líbila, navíc na ni mám dobré vzpomínky z loňského roku, kdy jsme vyhráli šampionát. A dokonce i s motory V8 a dalšími změnami od roku 2005 bylo dnes snadné vůz ovládat. Myslím, že budeme muset být více opatrní při analyzování časů, protože podmínky dnes byly trochu jiné než jsme očekávali pro závod. Takže počkáme do zítřka, než se dozvíme skutečnou výkonnost pneumatik Michelin, ale zatím to vypadá, že budou konkurenceschopné."
Sobotní volný trénink
Stejně jako včera, panovala v garáži Renaultu skvělá nálada, vše se točilo kolem vtipů na téma Fernando a Johny Deep v souvislosti s bojem o oba mistrovské tituly...
Také v jediném sobotním tréninku se na okruhu v Shanghaji spustil déšť. Trať začala osychat až v posledních minutách, mezitím si však výlety mimo trať dopřávali snad všichni jezdci - zejména Felipe Massa a Kimi Räikkönen. Vozy Renault se na trati objevily až v samém závěru a nepočínali si právě nejhůře: Fernando skončil druhý, jen necelé dvě desetiny za Michaelem Schumacherem, Giancarlovi patřila osmá pozice. Mezi oba piloty Renaultu se dokázali vklínit ještě Button, Liuzzi, Speed, Webber a Albers. Zdálo se, že na kvalifikaci jsou hoši ve žlutomodrém velmi dobře připraveni...
Renault ovládl kvalifikaci na VC Číny
Ještě před začátkem kvalifikace byla trať na okruhu v Shanghaji stále mokrá, očekávalo se tedy, že kvalifikace by mohla být opravdu zajímavá.
V první části neponechal tým Renault nic náhodě, vyrazil na trať mezi prvními a obsadil první dvě místa.
Druhá část přinesla opět trochu vzrušení v podání obou pilotů žlutomodrého týmu, když nejprve Fernando ne zcela ideálně zvládl nájezd do jedné ze zatáček a udělal si tak drobný výlet mimo trať, a poté zase Giancarlo vylétl až k ochranné bariéře... Oba však bez problémů pokračovali dále, a co víc, opět jim patřila první dvě místa!
Do poslední části kvalifikace postoupily oba vozy Renault, oba vozy Honda, oba McLareny, oba vozy BMW, Robert Doornbos a Michael Schumacher.
I poslední část měli pod taktovkou oba piloti Renaultu, v závěru se pak Fisico propadl až na sedmou pozici, zatímco Fernando bez problémů zajížděl nejrychlejší kola. Patnáctiminutový limit vypršel, a Fisico poskočil na druhou pozici! Výsledky kvalifikace jsou tedy celkem příjemné: První řada září žlumo-modře, na pole-position se v nedělním závodě postaví Fernando, vedle něho Giancarlo. Druhá řada patří pilotům Hondy - třetí Barrichello, čtvrtý Button, pátý Räikkönen, šestý Michael Schumacher, sedmý de la Rosa, osmý Heidfeld, devátý Kubica a desátý Doornbos.
Jak kvalifikaci okomentovali Giancarlo s Fernandem:
Giancarlo - druhé místo: "Náš vůz byl rychlý po celý víkend, a jsem opravdu moc rád, že můžeme s Fernandem stát v první řadě. Pro mě je to skvělý výsledek, jsem nyní v dobré pozici, abych se mohl dostat v šampionátu před Massu a pro tým je to perfektní výchozí pozice. Podmínky na trati byly velice zrádné, ve druhé části jsem se dostal do smyku, takže to pak bylo hodně těsné, abych zajel dobré kolo. Potom už to byla jen otázka zopakování našeho výkonu ve třetí části, abychom se mohli kvalifikovat vpředu. Myslím, že máme opravdu dobrou strategii, naše výkonnost je dobrá za všech podmínek a na závod už se moc těším."
Fernando - první místo: "Je to fantastické, být poprvé od Kanady zase na pole-position. Bylo to velmi těžké a pro všechny dost komplikované, měli jsme opravdu hodně práce, ale pneumatiky Michelin byly fantastické a poskytly nám přesně to, co jsme potřebovali k našemu výkonu. Už se těším na zítřek, ohledně počasí není nic jisté, ale jsem si jistý, že budeme konkurenceschopní za všech podmínek. Na suchu jsme toho tento víkend moc neodjezdili, ale z toho, co jsme viděli, náš vůz vypadá velmi konkurenceschopně. Víme, že na mokru jsme rychlí, ale stát se může spousta věcí. Pro tým je to samozřejmě skvělý výsledek, zvláště, když je to v šampionátu tak těsné, ale všechno je teprve před námi. Budu se stále soustředit a koncentrovat, abych zajel dobrý závod - na vítězství."
Promarněné šance Renaultu
I v neděli zůstala trať na okruhu v Shanghai mokrá, očekávalo se ale, že postupně začne usychat a vyloučen nebyl ani další déšť.
Do první řady na startu Velké ceny Číny se postavily oba vozy žlutomodrých barev. Červená světla pomalu mizela... nadešla chvíle startu!
Oba piloti Renaultu odstartovali skvěle, neudělali prostor nikomu ze soupeřů, start se povedl také Kimimu Räikkönenovi, který se posunul na čtvrtou pozici za Buttona. Pátý jezdil Barrichello a šestý Michael Schumacher.
Ještě v prvním kole se Räikkönen posunul na třetí pozici před Buttona a začal se dotahovat také na Giancarla. Ve druhém kole už měl Fernando na svého parťáka k dobru téměř tři sekundy, ten si naopak musel dávat pozor na rozjetého Räikkönena. Fisico za sebou dokázal držet finského pilota, zatímco se do podobné situace dostal také Barrichello, na kterého se dotáhl jeho bývalý stájový kolega Michael Schumacher.
V devátém kole se Michael dostal před Barrichella a začal stíhat také Jensona Buttona. Giancarlo se zatím dokázal vymanit z tlaku, který na něho vyvíjel Räikkönen. Fernando na čele zajížděl nejrychlejší kola a jeho náskok před Giancarlem činil již přes deset sekund.
Ve třináctém kole zaútočil Räikkönen na Fisica, a dostal se před něho, s tím se však Fisi nedělal příliš velké starosti, neboť moc dobře věděl, kdo z nich se v boxech objeví jako první...
Kolo na to se také Michael Schumacher dostal před Buttona a okamžitě zrychlil.
V šestnáctém kole se do drobných problémů v první zatáčce dostal úřadující mistr světa, před druhým Räikkönenem však měl dostatečný náskok.
V sedmnáctém kole zajel do boxů Kimi Räikkönen a Fisico se tak posunul zpět na druhou pozici, za sebou měl Michaela Schumachera, oba dělilo pouze 1,6 sekundy!
V devatenáctém kole téměř "tradičně" zpomalil vůz McLaren Kimiho Räikkönena, který tak musel ze závodu odstoupit... Fernando jezdil v čele Velké ceny Číny s náskokem již 20 sekund na Fisica, který za svými zády stále držel Michaela Schumachera.
Ve 21. kole absolvoval svou první zastávku v boxech Michael Schumacher a ponechal si i nadále stejné přechodné pneumatiky.
Ve 22. kole byli připraveni také mechanici ve žlutomodrém a do boxů zamířil vedoucí muž závodu, kterému tým zároveň vyměnil pouze přední pneumatiky. První pozici v závodě tak přebral Giancarlo.
Ve 23. kole do boxů zajel také Fisico a po absolvování své zastávky se stihl vrátit opět před Michaela na druhou pozici!
Ve 27. kole se objevily problémy s předními pneumatikami na voze Fernanda Alonsa, který začal ztrácet až tři sekundy na kolo! Dvojice Fisi-Schumacher se mu začala velmi rychle přibližovat. V následujícím kole byl rozdíl mezi oběma piloty Renaultu pouhé tři sekundy.
Těsně za sebou jezdila trojice Fernando - Fisico - Schumacher. Fisico se snažil bránit nejen svou, ale také Fernandovu pozici před Michaelem, což bylo velmi riskantní. Michael toho však využít nedokázal a Barrichello naštěstí ztrácel 24 sekund na vedoucí trojici. V následujícím kole se Fisico pokusil předjet svého parťáka, což se mu také podařilo, ale Fernando si svou vedoucí pozici vybojoval zase zpět.
Ve 31. kole to Fisi znovu zkusil na svého týmového kolegu, tentokrát byl úspěšný. Krátce na to se před Fernanda dostal také Michael Schumacher, Fernando začal okamžitě ztrácet.
Nejrychlejší kola začal zajíždět Fisico na vedoucí pozici a nenápadně se Michaelovi vzdaloval.
Ve 36. kole čekali mechanici Renaultu na Fernanda, aby mu nasadili suché pneumatiky. Ovšem jeho zastávka neproběhla vůbec hladce, když opět vypadla matice, a nastaly problémy s pravým zadním kolem, a tak Fernando v boxech strávil 19 sekund! Na trať se vrátil jako šestý, ale po absolvování zastávek v boxech také v případě Barrichella a Heidfelda se Fernando vrátil na třetí pozici.
Pneumatiky začaly na usychající trati lépe fungovat Michaelu Schumacherovi, který se začal opět přibližovat Fisimu. Schumacher ale ve 40. kole zamířil do boxů, aby také přezul na suché pneumatiky, které se ukazovaly jako nejlepší volba. Tým Renault však Giancarla do boxů povolal až kolo po Schumacherovi. Jeho zastávka proběhla excelentně, byla ještě rychlejší než v podání Ferrari, a Fisico se na trať vracel na první pozici. Jenže - jeho pneumatiky nebyly zahřáté a bylo obtížné s nimi udržet při výjezdu ideální stopu. Čehož pochopitelně Michael využil, neboť jeho pneumatiky byly po celém odjetém kole dostatečně zahřáté a mohl si přeci jen dovolit o něco více. Fisico tak chybou týmu přišle o vedení v závodě, Michael začal okamžitě ujíždět.
Jedno nejrychlejší kolo za druhým začal zajíždět Fernando a začal výrazně stahovat nejen svého parťáka, který na Schumachera ztrácel již 7 sekund, ale právě také svého rivala v boji o mistrovský titul.
Fernando najednou zajížděl časy až o tři sekundy na kolo rychlejší než Fisico!
Ve 46. kole závod skončil pro dvojku stáje Ferrari - Felipeho Massu, který byl až příliš aktivní v souboji s Davidem Coulthardem...
Fernando pokračoval s nasazením svého ďábelského tempa a v jednom kole stáhl Schumachera o čtyři sekundy! VE 49. kolese octl za zády svého parťáka, který již šetřil motor pro závod v Japonsku... Fisico mu pochopitelně nedělal žádné větší problémy s předjetím. Fernando ztrácel na Schumachera přibližně 14 sekund.
Pět kol před cílem začalo opět kapat. V 55. kole ztrácel Fernando na Schumachera pouze 8 sekund, Fisico byl za Fernandem 16 sekund.
I přes strhující Fernandův výkon v závěru závodu to na Michaela nestačilo, rozdíl v cíli mezi oběma soupeři v boji o titul činil pouhé 3 sekundy! Fisico ztrácel již přes 20 sekund.
Pořadí na dalších příčkách bylo ovlivněno kolizí na konci posledního kola - čtvrtý Button, pátý de la Rosa, šestý Barrichello, sedmý Heidfeld a osmý Webber.
Atmosféra v týmu po Velké ceně Číny byla smíšená: na jedné straně radost z umístění obou jezdců na pódiu a návrat do vedení v Poháru konstruktérů, na druhé straně obrovské zklamání... vždyť Renault dnes promarnil svou šanci na vítězství!
První zaváhání přišlo při Fernandově první zastávce v boxech, kdy mu byly vyměněny pouze přední pneumatiky, což se ukázalo být špatnou volbou... dále ne příliš povedený druhý pit stop, kdy mechanici žlutomodrého týmu ne zcela ideálně zvládli své poslání a opět nastal problém s uvolněnou maticí... Fernando tak v boxech zůstal 19 sekund, a to ho spolu s časem, o který přišel po nazutí pouze předních pneumatik při prvním pit stopu, stálo vítězství.
Druhým zaváháním bylo naplánování druhého pit stopu pro Giancarla. Zavolat ho do boxů pouhé kolo po Michaelovi nebyl právě nejlepší nápad. Nechat ho na trati déle by bylo příliš riskantní, neboť by na přechodných pneumatikách nemohl zajíždět tak rychlé časy, jako Fernando či právě jeho soupeř Michael. Zatímco Michael odjel své první kolo na suchých pneumatikách a stihl je dostatečně zahřát, Fisi vyjížděl z boxů na nezahřátých pneumatikách, s velmi špatnou přilnavostí, čehož mohl Michael bez problémů využít... Možná by lepší variantou bylo zavolat Giancarlo do boxů společně s Michaelem, po výjezdu z boxů by tak byly podmínky pro oba stejné. I když Michael by mohl využít výhodu dřívějšího zahřátí svých pneumatik Bridgestone...
Tak jako tak Renault přišel o vítězství. Avšak i některé pozitivní skutečnosti s Velkou cenou Číny přišly: Týmová spolupráce a výkon obou pilotů opět posunuly Renault do čela tabulky v Poháru konstruktérů - o pouhý 1 bod! Stejně tak Fisico se dostal v celkové klasifikace jezdců před Felipeho Massu, který závod nedokončil.
Závod z pohledu týmu Renault
Giancarlo - 3. pozice: "Dnešní závod jsem si velmi užíval – je to skvělý výsledek jak pro mě, tak pro tým. Třetí místo mě posouvá v hodnocení jezdců před Massu, tým navíc znovu získal své vedení v Poháru konstruktérů. Na start jsem přijel s největším množstvím paliva ze všech vozů přede mnou, takže několik prvních kol nebylo vůbec jednoduchých. Jakmile začala trať osychat, byl jsem ve svém živlu. Rozhodli jsme se ponechat na voze stejnou sadu pneumatik, se kterou jsem se dokázal odtáhnout od Michaela. Když jsem se vrátil do boxů pro suché pneumatiky, trať byla stále hodně kluzká – a pneumatiky nebyly ještě zahřáté. Dostal jsem smyk, kterého Michael okamžitě využil. Poté jsme se rozhodli už jen kontrolovat pozici, stáhnout otáčky motoru a šetřit jej pro závod v Japonsku. Po výkonech, které dnes vůz předváděl, víme, že máme výkon na to získat oba tituly. Počínaje příštím víkendem v Japonsku."
Fernando - 2. pozice: " Pro tým byl dnešní závod hodně náročný, protože jsme promarnili mnoho velmi dobrých příležitostí. V prvních dvaceti kolech jsem si vytvořil slušný náskok, ale pak začaly být přední pneumatiky hodně opotřebené. Trať bohužel osychala velmi pomalu. Rozhodli jsme se proto přezout přední kola na nový pár, ale to nebylo správné rozhodnutí, jak se potvrdilo u Fisiho a Michaela, kteří ponechali všechny čtyři pneumatiky a byli mnohem rychlejší. Jediné, co nám zbývalo, bylo přezout na suché pneumatiky tak brzy, jak jen to půjde. A samozřejmě dohnat Michaela. Do konce závodu ale bohužel chybělo už jen několik kol. Měli jsme smůlu, po stránce poháru je ale souboj napínavý do poslední chvíle. Do Japonska odjíždím velice optimistický. Dnes jsme měli nejrychlejší vůz. Do konce sezóny zbývají dva závody – to jsou dvě příležitosti zvítězit. Věřím, že to dokážeme."
Flavio Briatore - šéf týmu: " Je nám všem hodně líto Fernanda. Byl dnes prostě fantastický a zcela dominoval na mokru i na suchu. Po takovýchto výkonech je více než frustrující sledovat, jak vám vítězství uniká mezi prsty. Giancarlo se svými výkony zasloužil o stupně vítězů. Jeho body nás vrací zpět do čela průběžného bodování Poháru konstruktérů. Dnes večer bude naším převládajícím pocitem pocit frustrace. Přesto – měli jsme nejrychlejší vůz a v obou pohárech je situace vyrovnaná. Víme, že máme tým a výkony na to vítězit."
Pat Symonds - hlavní inženýr: " Pro dnešek neexistují žádné výmluvy. Tento závod jsme měli vyhrát, protože Renault a pneumatiky Michelin byly dnes bez ohledu na počasí zcela dominantní. Skutečnost, že se tak nestalo, je pro celý tým silně frustrující. Fernando si vedl od samého startu velice dobře. Když se blížily první zastávky, řekl nám přes vysílačku, že jeho přední pneumatiky jsou již hodně opotřebované. Po konzultaci s Fernandem a zástupcem společnosti Michelin jsme se rozhodli pro výměnu – přičemž zadní jsme nechali původní. Brzy ale začalo být jasné, že trať velice rychle osychá a že šlo tudíž o špatné rozhodnutí. Rozhodli jsme se proto zariskovat a přezout Fernandův vůz na suché pneumatiky – v naději, že by mohl stáhnout náskok jezdců před ním. Tato zastávka nás ale stála příliš mnoho času: víme již, že problémem byla vypadená matka z pistole. Nevíme však, proč se to stalo. Ve zbytku závodu dělal Fernando vše pro to, aby dohnal Michaela, ale bohužel již neměl dostatek času. Giancarlo podával v kritických okamžicích závodu skvělé výkony a měl velkou smůlu, že přišel kvůli příliš časnému přechodu na suché pneumatiky po druhé zastávce o vedení v závodu. Stupně vítězů, které získal, nám však pomohly ke znovuzískání vedení v Poháru konstruktérů. Tento fakt jasně ukazuje, že máme na to zvítězit v obou pohárech. Pneumatiky Michelin byly dnes na mokru i suchu nedostižné, hodně nám pomohly dostat z vozu bez ohledu na počasí maximum. Do zbývajících dvou závodů vstupujeme s novým sebevědomím. Dnešek prokázal, že nejrychlejším vozem na trati jsou vozy Renault. Máme v plánu využít tohoto potenciálu naplno ve zbývajících dvou závodech, ve kterých půjde o všechno."
Další velká cena čeká tým Renault následující víkend, a to na okruhu v Suzuce!