Velká cena Francie
Velká cena Francie - návrat domů
Renault se vrací domů - na okruh v Magny Cours - do Francie! Navíc by zde tento francouzský tým rád oslavil své 100. výročí prvního vítězství ve své domácí velké ceně na okruhu v Le Mans z roku 1906.
Okruh v Magny Cours leží v samotném srdci Francie, kolem se ale nerozkládají žádné pětihvězdičkové hotely, casina ani drahé restauranty - tento okruh je umístěn na francouzském venkově.
Loňská Velká cena Francie se týmu Renault vydařila skvěle: Fernando v sobotu získal pole-position a v neděli suveréně zvítězil. Jeho vůz byl naprosto bezkonkurenční. Totéž se ale nedalo říci o druhém žlutomodrém vozu. Giancarla potkalo během samotného závodu hned několik problémů díky kterým přišel o stupně vítězů... Letos má ale dobrou příležitost spravit si chuť! A co piloti vozů s kosočtvercem ve znaku očekávají letos?
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Fernando: "Loni to byl fantastický závod, pro mě jeden z těch nejlepších. V té době byl McLaren opravdu velmi silný, ale my jsme vyhráli Velkou cenu Francie, protože jsme si to zasloužili. Byl to perfektní závod s fantastickou atmosférou. Všechny ty davy lidí byly nadšeny a já též. Byl jsem velmi pyšný na vítězství v tomto závodě.
Je tam pár hodně rychlých zatáček, takže potřebujete dobrou trakci. A obě tyto věci - rychlost a dobrá trakce jsou charakteristické pro R26, takže to pro nás bude dobrá trať a myslím, že také pro Michelin."
Giacarnlo: "Jak Fernando tak já přijíždíme do Magny Cours s možností, že můžeme vyhrát. Bude to velice důležitý závod pro Renault. Máme tu mnoho fanoušků, všichni členové týmu z Viry-Chatillion jsou velmi motivovaní a tribuny jsou plné lidí z Viry a dalších továren Renaultu. Ti všichni nás budou v neděli podporovat a my uděláme maximum, abychom tento závod vyhráli.
Myslím, že je to docelá náročná trať na pneumatiky. Máme tam možná nedostatek rychlosti v zatáčce 3, ale nemyslím si, že je to nejdůležitější místo na trati. Všude je tam mnoho pomalých zatáček, a to jsou místa, kde můžete hodně času získat nebo naopak ztratit. Musíme najít dobré mechanické nastavení, abychom získali dobrou úroveň ovládání v zatáčkách a také trakci na výjezdu z pomalých zatáček. Kvůli tomu budou docela hodně zatěžovány také pneumatiky, takže musíme být opatrní na zadní pneumatiky, které použijeme na závod - zvláště pokud je velké horko.
Takže pro Magny Cours je mým cílem udržet si svůj osobní výkon - z pozice, ze které můžeme porazit obě Ferrari. Tým bude pracovat velice tvrdě, aby vyvíjel vůz po celou sezonu, a tento víkend ve Francii budeme mít další novou specifikaci motoru, která nás posílí."
Tato specifikace motoru RS23-C byla nasazena již v USA ve voze Fisica, ale nebyla k dispozici ještě kompletní plná verze, kterou představí oba jezdci Renaultu právě tento víkend v domácí velké ceně.
Páteční volné tréninky
Ve druhém pátečním tréninku skončil Fernando druhý a Giancarlo pátý, oba nejlepší ze závodních jezdců.
Fernando prožíval celkem normální páteční den, spolu s týmem provedli pár změn v nastavení a snažili se najít co nejlepší vyvážení vozu.
Fisi byl se svým vozem také spokojen, ale přeci jen měl drobné problémy s přetáčivostí, takže zas tak snadné to nebylo. Ale stejně jako Fernando označil tento den jako slibný start do domácí velké ceny!
Sobotní volný trénink
Poslední volný trénink před kvalifikací toho mnoho nenapověděl. První dvě místa obsadili jezdci týmu BMW, Giancarlo skončil 11. se ztrátou téměř celé sekundy a Fernando 16. se ztrátou 1,5 sekundy. Trať byla kluzká, jezdci neměli právě snadnou práci, navíc bylo zřetelné, že se oba piloti ve žlutomodrém trápí s přilnavostí pneumatik. Ale ani u Ferrari neprobíhalo vše hladce, když Michael musel předčasně skončit z důvodu hořící zadní části svého vozu...
První řada opět červená
Ve Francii zaznamenal změny i letošní nový formát kvalifikace. Poslední část byla zkrácena na 15 minut a předchozí dvě lze dokončit i po uplynutí patnáctiminutového limitu.
Oba jezdci Renaultu bez problémů postoupili do poslední části, stejně jako oba vozy Ferrari, Toyoty, McLarenu, Nico Rosberg a David Coulthard.
Již v kvalifikaci předvedli Fernando a Michael Schumacher drobné závody mezi sebou, ale v konečném součtu zvítězil Michael Schumacher, který se na domácí trati Renaultu postaví na pole-position. Jeho stájový kolega Felipe Massa zajel druhý nejrychlejší čas, Fernando odstartuje ze třetí pozice. Dále Jarno Trulli, Ralf Schumacher, Kimi Räikönen a sedmý Giancarlo.
Jak kvalifikaci okomentovali Giancarlo s Fernandem
Fernando Alonso - 3. místo: "S třetím místem jsem spokojen, neboť po Indianapolisu je pro mě důležité být v kvalifikaci mezi nejrychlejšími auty. Věděli jsme, že Ferrari bude na jedno kolo velmi konkurenceschopné. Já jsem ale ze sebe dnes vydal maximum a před závodem si věřím. Dnešek byl velice horký, zítra očekáváme podobné teploty. Musíme proto počkat, jak se to projeví na výkonu pneumatik. Zatím se ale pneumatiky Michelin chovají při dlouhé jízdě konstantně. Ve třetí části jsem svedl malý souboj s Michaelem Schumacherem, protože jsme oba chtěli mít pro sebe volnou dráhu. Ale skutečně vážné to bude až zítra. Úroveň přilnavosti se vždy v průběhu závodu zlepšuje, takže musíme počkat, jak se to vyvine."
Giancarlo Fisichella - 7. místo: "V kvalifikaci byl můj vůz trvale nedotáčivý, nedalo se s tím nic dělat. To mě stálo čas. Ale nakonec se počítá pouze výkon ze závodu, a tak si myslím, že s ohledem na stálost pneumatik Michelin mám dobrou výchozí pozici. Jsem přesvědčen, že ze sedmého místa na startu mohu s dobrou strategií získat dost bodů. Bylo by pěkné, kdybych už na startu postoupil o nějaké to místo dopředu. Myslím, že zítra se bude závod vyvíjet více podle našich přání."
Pat Symonds -hlavní inženýr: "Cílem našeho týmu bylo dostat obě naše auta do prvních dvou řad. To jsme splnili jen částečně. Ovšem tak jako obvykle máme pro náš tým připravenu optimální závodní strategii, nezávislou na startovních pozicích."
Denis Chevrier - vedoucí inženýr oddělení motorů: "C-specifikace motoru nabízí dobrý výkon. To by nám mělo dávat silné postavení při dosažení vysokých rychlostí. Nyní musíme jen počkat na zítřejší první sadu zastávek v boxech, abychom pochopili, jak jsme na tom ve skutečnosti s naší konkurenceschopností."
Renault poražen na domácí trati
Velká cena Francie se tentokráte musela obejít bez Juana Pabla Montoyi, kterého u McLarenu nahradil Pedro de la Rosa. I v neděli vyšplhaly teploty vysoko nad 30 °C, takže se opět očekávalo, co přinese boj mezi pneumatikami Michelin a Bridgestone.
Michael Schumacher si po startu vedoucí pozici udržel, zvláště díky pomoci Felipeho Massy, který dokázal udržet Alonsa za svými zády, a splnil tak svůj úkol naprosto skvěle. Michael Schumacher začal svým pronásledovatelům rychle ujíždět, a tak musel Fernando neustále dotírat na Massu, který se ovšem jeho útoky vyprovokovat nenechal. Giancarlo na sedmé pozici se zase snažil vyvíjet tlak na před sebou jedoucího Räikkönena.
V 16. kole se v boxech objevil Massa. Fernando tak mohl těžit z volného prostoru před sebou, ale pouhé jedno kolo po Massovi se objevil u svých mechaniků také on. Ale ani po svém návratu se mu nepodařilo před Massu dostat, navíc Michaelův náskok stále narůstal. Giancarlo si svou zastávkou také příliš nepolepšil, naopak - jeho časy byly stále horší.
Ze závodu odstoupil Barrichello pro poruchu motoru, po Michaelově návštěvě mechaniků se do čela postupně dostali oba jezdci Toyoty. Po absolvování svých pit-stopů bylo pořadí následující: vedl Michael Schumacher, o přibližně šest sekund zpět jezdil Massa, o dalších šest sekund zpět Fernando, 4. Räikkönen, 5. Trulli, 6. Giancarlo ztrácel kolem půl minuty a bylo evidentní, že s jeho vozem není něco v pořádku.
Druhé zastávky drama nepřinesly, Fernando se ani tentokrát před Massu nedostal, ale dle předpokladů to vypadalo, že jezdci Ferrari pojedou na tři zastávky. Tým Renault proto změnil strategii svých jezdců jen na dva pit-stopy.
Závod skončil také pro Jarna Trulliho a Marka Webbera. Třetímu Fernandovi se zezadu začal přibližovat také Kimi Räikkönen. Jezdci Ferrari ještě absolvovali svou třetí zastávku a Fernando se tak konečně dostal na druhou pozici před Massu. Na čtvrtém místě jezdil Ralf Schumacher, pátý Räikkönen a 6. Fisico, kterému jeho ztráta stále narůstala, takže se mu zezadu začal rychle přibližovat také Pedro de la Rosa.
Ferrari porazilo žlutomodrý tým na jeho domácí trati. Oba jeho jezdci - Michael Schumacher i Felipe Massa mohli opět vystoupit společně na pódium, ale nakonec i příznivci týmu Renault mohli být nakonec spokojeni, s jeho barvami na stupně vítězů vystoupal také Fernando, pro kterého se závod vyvíjel mnohem lépe, než pro Fisica. Zpočátku bojoval s Massou, kterého díky strategii dvou zastávek porazil, na Michaela Schumachera to ale ani tentokrát nestačilo. Fisico se trápil se svým vozem a především s pneumatikami Michelin, což potvrzovaly jeho časy zvláště v závěru závodu.
Přestože to byl již druhý závod v řadě, kdy Renault nestačil na rychlost Ferrari, tým ve žlutomodrém nepanikaří a zůstává v klidu. Navíc podle Pata Symondse není ve výkonu vozů Renault a Ferrari žádný větší rozdíl. Ten prý tvoří především pneumatiky. Příští závod se jede pro změnu na domácí půdě Michaela Schumachera, ale také týmu McLaren-Mercedes, takže tým Renault má jistě o motivaci postaráno...
Závod z pohledu týmu Renault
Fernando - důležité 2. místo: "Byl to dlouhý a tvrdý závod v těžkých podmínkách, ale s perfektním výsledkem na konci. Do závodu jsme šli s dvěma různými strategiemi a když jsme viděli, že Ferrari jede na tři zastávky, bylo nám jasné, že je nemůžeme předstihnout na trati. Vsadili jsme proto na stálost pneumatik a dvě zastávky v boxech. V průběhu závodu si auto podrželo vyvážení, takže jsem mohl dát vše do toho, abych Felipeho předstihl po druhém pit-stopu. Vzhledem k mé pozici na startu bylo druhé místo maximem, jaké jsem mohl dnes získat. Musím přiznat, že Michael byl o tomto víkendu rychlejší, stejně jako v Imole a Nürburgringu. Tenkrát se všichni domnívali, že Michael po dvou vítězstvích vyhraje ve všech zbývajících závodech sezóny, ale my jsme dokázali vývoj otočit. Věřím, že se nám to za dva týdny v Hockenheimu zase povede."
Giancarlo - nakonec úspěšné 6. místo: " Mně se tento závod až tolik nepovedl, pokud mám být upřímný. S autem se během závodu jelo stále hůře a z důvodu opotřebení pneumatik jsem nebyl schopen ve druhé fázi vytvořit si náskok před Ralfem Schumacherem a Kimim Räikkönenem. Také v závěrečné části se mi nevyhnuly problémy. Musíme analyzovat, čím to bylo. Dojel jsem na bodech, zatím zůstávám třetí v mistrovství světa a máme za sebou druhý závod s C-specifikaci motoru bez viditelných potíží. Do příštích závodů jdu s optimismem a jsem si jist, že využijeme naší výhody."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "O Fernandově závodu se rozhodlo vlastně již v prvním kole. Chtěl se dostat před Massu, nevyšlo to ale, a tím přišel o veškeré naděje na to, aby mohl zaútočit na Schumachera. Pro závod jsme měli k dispozici strategii se dvěma nebo třemi zastávkami, ale po ztrátě z prvního stintu přicházely do úvahy jen dva pit-stopy."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Fernando dokázal za dané situace vytěžit ze závodu maximum. Giancarlo měl v kvalifikaci a pak také v závodě problémy, ale získal důležité body. Samozřejmě jsme zklamaní, že jsme před šesti tisícovkami pozvaných spolupracovníků Renaultu nezvítězili, ale vzhledem k našemu náskoku v šampionátu můžeme zachovat klid."