Velká cena Itálie
Velká cena Itálie
Velká cena Itálie na okruhu v Monze, jednom z nejslavnějších okruhů, který se rozkládá v Královském parku severně od Milána, je považována za nejrychlejší závod celé sezony. Na okruhu, jenž má jednu z nejbohatších historií všech tratí F1, se nacházejí slavné zatáčky jako nekonečná Parabolica, Lesmo či Variante Ascari.
Loňská Velká cena Itálie skončila pro žlutomodrý tým velmi úspěšně. Byl to další z klíčových závodů v boji o mistrovské tituly. Fernando zajel v kvalifikaci třetí nejrychlejší čas, do závodu ale startoval ze druhé pozice, poté, co byl jeho největší rival v boji o titul, Kimi Räikkönen potrestán posunutím o deset míst zpět za výměnu motoru. Giancarlovi se v kvalifikaci příliš nedařilo. Pod tlakem domácího publika se dopustil několika drobných chybiček, které ho odsunuly až na osmou startovní pozici. Závod se pro něho vyvíjel mnohem lépe, když dokázal využít skvělé strategie, a díky své bezchybné a dynamické jízdě přivezl svůj žlutomodrý vůz až na stupně vítězů! Fernando skončil druhý, Giancarlo třetí!
Letos je boj v Poháru konstruktéru ještě mnohem vyrovnanější, mezi stále vedoucím Renaultem a druhým Ferrari je rozdíl pouhých dvou bodů!
Piloti Renaultu před závodním víkendem
A jak se těší piloti Renaultu na okruh v Monze letos? Giancarlo se pochopitelně těší na svou domácí velkou cenu, kde se mu vždy dařilo, a na to by chtěl také navázat:
"Monza je můj domácí závod, takže mě opravdu těší, že tu mohu být tento víkend. Už moc se na to těším. Posledním Italem, který byl na pódiu ještě přede mnou, byl Michele Alboreto. A mým cílem pro tento víkend, je skončit tu tento víkend na pódiu."
"Myslím, že máme dobrou šanci. Minulý týden jsme tu tři dny testovali, a máme dobrý paket. Opět bude pokračovat boj s Ferrari, ale jednoduché to nebude."
"Testoval jsem tu první dva dny, ale nevšiml jsem si žádných problémů. Je to stále hrbolatá trať, ale myslím, že je to OK, není to žádný větší rozdíl od roku 2005. Poslední den jsme měli problémy s drolením pneumatik, ale to je ten důvod, proč testujeme - abychom odhalili veškeré problémy!"
A jaký má Fisico názor na svého nového týmového kolegu Heikkiho Kovalainena?
"Jsem opravdu moc rád, že bude mým týmovým kolegou. Je to dobrý kluk - a rychlý jezdec. Příští rok to bude opravdu těžká sezona, kde budu pravděpodobně pod tlakem, ale to je to, co mám rád. Ale nyní se soustřetím na konec šampionátu. Stále ještě máme, co dělat!"
Fernando by rád porazil Ferrari na jejich domácí trati:
"Myslím, že tým odvedl v Turecku fantastickou práci. Měli jsme opravdu zvláštní léto, s rozhodnutím ohledně hmotových tlumičů a poté nějakými slabými výsledky, takže bylo dobré všem ukázat, že je náš vůz konkurenceschopný i bez nich. V tomto závodě jsme opravdu tvrdě bojovali a ukázalo se, že jsme připraveni bojovat s Ferrari až do konce."
"V každém závodě se snažíte dojet před svými největšími konkurenty. Ve formuli 1 je vždy obtížné předjíždět, ale my jsme měli štěstí a zvládli jsme to v boxech. A od té doby jsem věděl, že pro Michaela nebude snadné vrátit se zpět, takže jsem jen bránil svou pozici. Byl to opravdu důležitý výsledek."
"Letos jsem vyhrál v Silverstone, v Monacu, ve Španělsku - a samozřejmě bych chtěl zvítězit také na Monze. Je to jeden z legendárních okruhů, takže vítězství zde by bylo opravdu mimořádné, a ještě více, kdybychom porazili Ferrari na jejich domácí půdě. Víme, jak je šampionát důležitý, ale tohle je také opravdu velký závod."
"Když jedete v Monze, je to, jako když řídíte úplně jiný vůz. Jezdí se tu na nízký přítlak, takže na rovinkách cítíte, že byste mohli i vzlétnout! Řízení je snadné, ale necítíte úplně přesně, že máte vše pod kontrolou. Pro jezdce to není příjemný pocit, ale je to něco, co na Monze potřebujete k tomu, abyste byli rychlí."
"Potřebujete rychlost, ale když jedete s vozem nastaveným na nízký přítlak, je velmi těžké najít tu správnou stabilitu při brždění a jízdě přes obrubníky. To je to, o co vždy žádáme naše inženýry - lepší jízdu na obrubníkách a více stabilní brždění."
"Pro Renault je tu momentálně pouze jeden cíl: dojet před Ferrari. V posledních závodech byli dominantní, takže porážet je, znamená vyhrávat závody. A na to se soustředíme."
Ve středu se Fisico tradičně účastnil fotbalového zápasu společně s Jarnem Trullim a Michaelem Schumacherem, ve čtvrtek byl jedním z členů konference, stejně jako jeho budoucí stájový kolega Heikki Kovalainen.
Fisico na čtvrteční konferenci
Giancarlo, na tento okruh máte také dobré vzpomínky: třetí nejlepší pozice na startu, třetí místo v závodě, jak se cítíte na Monze?
"Monza je můj domácí závod, takže je to pro mě opravdu moc příjemné závodit doma, a je tu také spousta fanoušků, kteří se na to těší. Loni jsem zde získal svůj nejlepší výsledek, třetí místo, po 17 letech... poslední italský jezdec, který tu skončil na podiu, byl Michele Alboreto před sedmnácti lety. A myslím, poslední italský vítěz, nevím, kdo, před 40 lety! Takže samozřejmě je mým cílem dojet znovu na podiu, ale ještě lepší by bylo závod vyhrát."
Jakou máte šanci po testování minulý týden?
"Myslím, že máme dobrou šanci: náš paket je opravdu velmi dobrý, a stejně jako v posledních závodech jsme celkem konkurenceschopní, ale bude to těžké."
Renault ohlásil jezdecké složení pro rok 2007 - vás a Heikkiho. Myslíte si, že se příští rok octnete pod tlakem?
"Jsem šťastný, že to bude právě Heikki. Je to dobrý kluk, dobrýý jezdec a věřím, že příště budeme silným týmem. Samozřejmě to bude těžká sezona, ale už se na to těším, stále se ale koncentruji na dokončení této sezony."
Ale budete se příští rok cítit pod tlakem?
"Ano. Trochu. Trochu ano, ale líbí se mi, když jsem pod tlakem!"
Otázka pro všechny: v neděli oznámí Michael Schumacher, zda skončí nebo ne, je to samozřejmě jeho rozhodnutí, ale viděli byste ho raději pokračovat v F1, závodit s ním?
"Souhlasím s Jarnem. Michael bude ve formuli 1 chybět. Nemyslím si, že nám bude Michael chybět při fotbalu, protože i kdyby skončil, myslím, že s námi bude hrát dál. Miluje fotbal. Je to skvělý jezdec, dobrý kluk, je stále fit a stále velmi rychlý. Myslím, že má stále šanci pokračovat a já bych s ním rád závodil příští rok."
"Jediné chvíle, kdy spolu můžeme mluvit, jsou při charitativních fotbalových zápasech. Je to moc hodný kluk, a zvláště když s sebou přivedu také svou rodinu a děti, je dobrý, povídá a hraje si s dětmi, takže vidíte, že je táta, jako já, normální, hodný kluk. Ale samozřejmě během závodního víkendu je trochu více nervózní a uzavřený, ale mohu říci, že je to dobrý kluk."
Je více soutěživý na fotbalovém hřišti než na závodní trati?
"Dobrá, fotbal miluje a teď ho hraje dost často. Společně hrajeme vždy dobře. Při posledních zápasech jsme odvedli dobrou práci, dokonce jsme oba dali góly, bylo to skvělé."
Rád bych se zeptal, zdali je rozdíl mezi tím novým a starým povrchem trati? Větší nebo menší přilnavost? Těžší? Posunulo to vyváženost jednotlivých druhů pneumatik?
"Nový povrch vypadá dobře. První den nebyla přilnavost právě nejlepší, ale druhý den už to bylo lepší. Nevím, jak to bylo třetí den, protože jsem netestoval. Stále je tam spousta hrbolů, což tu není zrovna příjemné, ale jinak je to dobré a není tam žádný větší rozdíl od toho starého."
A změnila se výkonnost?
"Myslím, že je to stejné. Poslední den jsme měli problémy s drolením pneumatik, ale myslím, že už je všechno v pořádku."
Stále mluvíme o odchodu Michaela, ale nevíme, kdy to bude. Upřednostňujete spíše, aby pokračoval nebo ne?
"Ano. Příští rok ho chceme vidět opět s námi."
Páteční volné tréninky
V pátek se piloti Renaultu snažili najít správné nastavení vozu a správné pneumatiky. Očekáván byl déšť, ten by ale měl přijít až v sobotu. Přestože se zde před týdnem testovalo, nebylo jednoduché se vyrovnat s podmínkami na trati. Fernando nastoupí do Velké ceny Itálie s novou specifikací motoru RS26 - D, Fisico použije motor z Istanbulu.
Fernando skončil ve druhém tréninku na osmém místě, Fisico na místě patnáctém:
Fernando: "Minulý týden jsme zde najezdili hodně kol, takže se dnes vše točilo kolem výběru pneumatik a dolaďováním vozu pro závod. Vypadá to, že pneumatiky Michelin tu budou velmi konzistentní a naše výkonnost byla dobrá hned od začátku. Časy sice nenasvědčují tomu, že bychom byli nějak extra rychlí, zvláště ve srovnání s Ferrari, ale tohle je pouze pátek a my víme, jak se věci mohou během víkendu měnit. Dnes jsem se dost trápil s nedotáčivostí, takže jsem nemohl najíždět do zatáček tak, jak bych chtěl, ale přes noc se budeme snažit vše vyřešit a věřím, že zítra to bude lepší. Myslím, že jsme tento víkend začali dobře, a na tom musíme stavět."
Giancarlo: "Testy minulý týden nám umožnily více se na závod připravit, takže dnes jsme si jen vylaďovali vůz. Počínali jsme si spíš opatrněji, zvláště já, protože jsem se svým motorem odjel těžký závod již v Turecku. Vyvážení vozu není právě ideální, trápili jsme se s nedotáčivostí, ale dnešní program jsme zvládli a přes noc musíme prostudovat získaná data. Výkonnost dnes nebyla právě fantastická, ale s tím si po zbytek víkendu starosti nedělám."
Sobotní volný trénink
I v sobotu bylo počasí k jezdcům velmi přívětivé - žádný déšť, naopak, nad Monzou vládlo slunečné počasí.
Na domácí trati dominovali jezdci Ferrari, ale stejně jako v Istanbulu si lépe počínal Felipe Massa. V podání Michaela Schumachera jsme opět mohli vidět drobná zaváhání, jenž mohla způsobit mírná nervozita: vždyť tento závodní víkend Michael Schumacher oznámí rozhodnutí ohledně své budoucnosti. Felipe zajel dokonce nejrychlejší čas, Michael třetí, mezi oba piloty Ferrari se vklínil ještě Nick Heidfeld. Týmu BMW se tentokrát také dařilo, Heidfeld tedy skončil druhý a Robert Kubica čtvrtý.
Pátou a šestou příčku obsadili piloti stáje Renault v pořadí Fernando-Fisico, kteří se tentokráte zaměřili na jízdu na delší vzdálenost. Na prvního Massu ztráceli 0,7 sekundy, a s výsledky byli tedy celkem spokojeni.
Kvalifikace
První část kvalifikace byla přerušena ještě předtím, než do ní stačili vyjet hlavní favorité. Příčinou byl defekt zadní pneumatiky u vozu Super Aguri Sakona Yamamoty. Výsledky pilotů Renaultu, ani jejich konkurentů to však nijak neovlivnilo.
Ve druhé části byl nejrychlejší Felipe Massa, následován Robertem Kubicou. Postoupily tedy oba vozy Ferrari, oba vozy Renault, oba McLareny, obě Hondy a oba vozy BMW.
Třetí část již podle svého obsazení nabízela napínavý boj o první pozici na startovním roštu. V první polovině jezdci pouze spalovali palivo, velká nepříjemnost ale potkala Fernanda: ten probrzdil v první zatáčce, na vině však nebyla jezdecká chyba, ale defekt pravé zadní pneumatiky... Než stačil dojet ke svým mechanikům, došlo ještě k poškození zadního křídla.
Tou dobou měl Renault oba své piloty na posledních místech, tedy 9. a 10. Fernando jen tak tak (o pouhé 2 sekundy!) stihl najet do svého posledního měřeného kola, aby se mohl z 9. pozice posunout více dopředu. Pole-position si zatím vyjel Michael Schumacher, velmi dobře rozjeté kolo měl také jeho kolega Massa, na první místo to však nestačilo. Jediný, kdo ještě mohl ohrozit Michaela, byl Kimi Räikkönen. A dokázal to! O pouhé dvě tisíciny vteřiny byl Räikkönen rychlejší, ale i to mu stačí na to, aby do nedělního závodu odstartoval z první pozice.
Fernando zajel své poslední měřené kolo opravdu výtečně a i s poškozeným vozem se dokázal posunout na pátou pozici, za což si mohl vyslechnout pochvalu od svého týmu! V případě Fisica 10. pozice znamenala jediné - strategii jediné zastávky v boxech.
Z první řady tedy odstartují Kimi Räikkönen a Michael Schumacher. Před Massu se ještě na třetí místo vklínil Heidfeld, čtvrtý tedy Massa, pátý Fernando, šestý Button, sedmý Kubica, osmý de la Rosa, devátý Barrichello a desítku nejlepších uzavírá Giancarlo.
Jak kvalifikaci okomentovali Giancarlo s Fernandem
Giancarlo - 10. pozice: "Startuji pouze z desáté pozice, ale stále si věřím. Díky pneumatikám Michelin byl vůz při delší jízdě stále lepší a lepší, což bude mít v závodě velký význam. V mých rychlých kolech poslední části kvalifikace jsem měl drobné problémy s vyvážením vozu, ale to mě nestálo až tolik času. V dnešní kvalifikace jsme se soustředili spíše na samotný závod než na rychlost v jednom kole, což mi dodává ještě více optimismu, protože v závodě budeme moci získat nějaké pozice."
Fernando - 5. pozice: "Tohle byl den, kdy jsem měl štěstí, ale i smůlu. Defekt pneumatiky mě pochopitelně stál šanci bojovat s poškozenou zadní částí vozu o pole-position. Ale stejně, tento problém nás potkal na okruhu, kde jsme konkurenceschopní a myslím, že můžeme nějaké pozice získat v závodu. S blížícím se koncem třetí kvalifikace bylo na trati velmi těsno a musel jsem se snažit jet opravdu na limit v mém zaváděcím kole, abych si byl jist, že cílovou čáru přejedu včas. Nakonec jsem to stihl o dvě sekundy. Kvalifikovat se na páté pozici po problémech, které nás dnes potkaly, je skvělé. Víme, že náš výkon v závodě je opravdu extrémně silný. Poškození vozu budeme řešit přes noc a myslím, že můžeme zajet opravdu silný závod."
Fernando penalizován za údajné "blokování" Felipeho Massy
Po kvalifikaci si Felipe Massa stěžoval, že ho v jeho rychlém kole zbrzdil Fernando. Komisaři si oba pozvali k pohovoru. Massa argumentoval tím, že ho Fernando zdržel v jeho posledním měřeném kole nejméně o tři desetiny sekundy a kvůli tomu Massovi patří až druhá řada na startu. Fernando se bránil tím, že mezi ním a Massou byla podle videozáznamu dostatečná vzdálenost, která se ztenčovala jen pomalu. Navíc to byla ona situace, kdy Fernando vyjel z boxů po opravě poškozené pravé zadní pneumatiky a spěchal, aby stihl projet cílovou čáru v limitu patnácti minut, což nakonec stihl o pouhé dvě sekundy, takže opravdu nemohl mít pomyšlení na "zdržování" Massy.
Sportovní komisaři však na italské Monze dali za pravdu Felipemu Massovi a rozhodli se Fernanda potrestat smazáním tří nejlepších časů v poslední části kvalifikace. Rozhodnutí vydala trojice komisařů: Tony Scott Andrews, Enzo Spano a Alessandro Tibiletti.
Po smazání tří nejrychlejších časů Fernando klesne až na desátou pozici za svého týmového kolegu Fisica.
Tým Renault s tímto verdiktem pochopitelně nesouhlasí:
Pat Symonds: "Nechápu tuto penalizaci, a nemyslím si, že jsme ho blokovali. Toto je okruh, kde se vždy snažíme dostat do aerodynamického stínu - zvláště v kvalifikaci. Massa byl sto metrů za Alonsem, takže měl v tomto ohledu dobré podmínky, a nevidím to jako překážku. Díval jsem se na telemetrii Ferrari a Massa získal čas na zadní rovince a byl rychlejší v nájezdu do Parabolicy, než dřív. Ubral plyn uprostřed zatáčky. Podle mně to vypadalo, že udělal chybu, ale on tvrdil, že ztrácel přítlak.Vypadá to, že jsme zapomněli, jak vypadala kvalifikace až do roku 2003, kdy si půlka pole stěžovala na provoz na trati. Vypadá to, že jsme zapomněli, co je to závodění. Jsme teď tak politicky korektní, a nevím, co přijde příště. Možná blinkry, aby bylo vidět, jestli jezdec pojede vlevo nebo vpravo? Je těžké bojovat za takových podmínek, když vidíte Ferrari měnit směr, kolikrát se jim zamane, v první zatáčce v Turecku, a nic se neděje, a potom jsme my takto penalizováni. Měli jsme opravdu strategii na vítězství z páté pozice a z desáté to bude o hodně těžší. Nejen protože je tak těžké předjíždět, ale protože jsme v půlce pole a tam se může v prvním kole stát opravdu hodně."
Fernando: "Jel jsem své kolo bez toho, abych kohokoli záměrně blokoval. Miluji sport, mám rád fanoušky, kteří sem přicházejí, mnoho z nich je ze Španělska, ale už nepovažuji F1 za sport. Pokud se podíváte na video, pak pokud toto je záměrné blokování, budeme mít od teď hodně problémů v kvalifikaci. Pokud je toto blokování, nechápu, jak dnes budeme závodit, pokud toto je minimální vzdálenost."
Flavio Briatore: "Fernando nikdy nechtěl záměrně zastavit Massu. Víte, měli jsme nehodu s pneumatikou. Fernando se vrátil zpátky do boxů, zkontrolovali jsme šasi a bylo celkem nebezpečné poslat Alonsa zase na trať. Ale bojujeme o šampionát a lidé musí mít na co koukat. To je důvod, proč máme tento sport rádi, to je důvod, proč Fernando vyjel na trať a dokázal ujet šachovnicovému praporku o jednu sekundu, aby mohl začít své nejrychlejší kolo. Řekli jsme mu do rádia, aby v zaváděcím kole jel jako v kvalifikačním kole, protože to bylo velice, velize těsné, protože jsme kontrolovali šasi a zavěšení kol. Odvedl perfektní práci a neměli jsme žádný úmysl zastavit Massu. Nezpochybňujeme rozhodnutí komisařů, ale říkáme vám, jaká je naše pozice - jsme hodně smutní, že se to stalo a Fernando riskoval tím, že to kolo jel. Musíme si uvědomit, že když pošlete jezdce na trať v pozici, v jaké byl, nese velké riziko."
Zakončení "netradičního" víkendu na Monze
Start závodu se tentokrát obešel bez kolizí. Räikkönen udržel vední před Schumacherem, který si musel svou pozici hlídat před třetím Heidfeldem. Ten však třetí pozici neudržel dlouho, dostal se před něho jeho týmový kolega Robert Kubica. Fernando se na startu posunul o pár pozic vpřed, v první zatáčce ho jistil Giancarlo a oba zvládli první kolo bez problémů. Za třetím Kubicou jezdil Massa, který se snažil útočit na Kubicu, ale k žádnému vážnému souboji se neschylovalo. Pátý Button, až na šestou pozici se propadl Button, startující ze třetího místa, sedmý Fernando, osmý de la Rosa.
Räikkönen si vytvořil náskok na Michaela Schumachera, který se pohyboval v rozmezí dvou až tří sekund. Fernando zatím sváděl souboj s Heidfeldem o šesté místo. V první zatáčce zaútočil na Nicka, nestihl včas zabrzdit a projel šikanu rovně. Nick ji však také neprojel ideálně a Fernando byl šestý.
Třetí Robert Kubica již na vedoucí dvojici ztrácel, z čehož nebyl příliš nadšený Felipe Massa. Navíc za Massou jedoucímu Buttonovi se pomalu začas přibližovat Fernando.
Devátý Fisico s těžkým vozem již ztrácel více, stejně tak za ním jedoucí Barrichello.
Stejně jako v Istanbulu, i tentokrát skončila v 10. kole velká cena pro Nica Rosberga.
Jako první do boxů zamířil ve 14. kole Pedro de la Rosa, v dalším kole ho následoval také Räikkönen. Michael Schumacher tak měl před sebou volný prostor a na extrémně rychlé trati v Monze mohl uplatnit rychlost svého vozu. Michael zamířil do boxů dvě kola po Räikkönenovi a taktika Ferrari se zdála být úspěšnou - Michael se vracel zpět na trať před Räikkönenem. Pořadí v 18. kole bylo následující: vedl Kubica, za ním jezdil Massa, třetí Button, čtvrtý Fernando, pátý Heidfeld, šestý Michael Schumacher, sedmý Räikkönen a osmý Giancarlo.
V 19. kole společně mechaniky navštívili také Fernando a Massa. Ve 20. kole se v boxech objevil Button, na trať se vrátil opět před Fernandem, ale ne na dlouho - Fernando Buttona celkem snadno předjel. Ve 21. kole zajel do boxů také Heidfeld a na trať se vrátil také před Fernandem. Ten na něho útočil kde se dalo, ale Heidfeld mu brzo uvolnil cestu - byl penalizován průjezdem boxovou uličkou za překročení rychlosti. Závod skončil pro Pedra de la Rosu, když se svým mclarenem musel zajet do štěrku.
Ve 22. kole absolvoval svůj pit stop také Kubica a na trať se vrátil opět před Massu, navíc jeho náskok ještě narostl.
Pořadí ve 24. kole: v čele závodu jezdil Michael Schumacher, přibližně tři sekundy před Räikkönenem, na třetí místo se posunul Giancarlo, kterého ještě čekala první zastávka u mechaniků, čtvrtý Kubica, pátý Barrichello, který také ještě nebyl v boxech, šestý Massa a sedmý Trulli.
Giancarlo zajel ze třetí pozice poprvé a naposled ke svým mechanikům v polovině závodu - ve 26. kole.
Po absolvování pit stopů v případě Barrichella a Trulliho se pořadí opět ustálilo: první Schumacher, druhý Räikkönen, třetí Kubica, čtvrtý Massa, pátý již Fernando (pozice, ze které měl Fernando do závodu odstartovat...), šestý Button, na sedmé místo se posunul Giancarlo, osmý Heidfeld.
Po 30. kole zajížděl Fisi o něco pomalejší časy a zezadu se k němu přiblížil Heidfeld a o dvě kola později se dostal před pilota Renaultu.
Zatímco rozdíl mezi vedoucí dvojicí se pohyboval na rozhraní 2,5 sekund, třetí Kubica ztrácel již 25 sekund! Těsně za Kubicou jezdil Massa, ale tomu se na rozdíl necelých dvou sekund přiblížil také Fernando.
Räikkönen zajel do boxů na svou druhou zastávku ve 38. kole, vrátil se zpět na druhou pozici. O kolo později se u mechaniků objevili také oba jezdci týmu z Maranela.
Ve 41. kole do boxů zamířili současně Fernando a Robert Kubica. Na trať vyjížděli bok po boku, ale rychlejší byl mistr světa v barvách týmu Renault a posunul se tak o další místo vpřed. Oba se vrátili před Massou, takže na svém pit stopu Fernando vydělal hned dvakrát - patřila mu třetí pozice!
Pouhých deset kol před cílem přišla událost, kterou očekával opravdu jen málokdo: na konci cílové rovinky se začalo kouřit ze žlutomodrého vozu Fernanda Alonsa... Fernando svůj vůz odstavil, Velká cena Itálie pro něho skončila. Jeho největší rival v boji o titul, Michael Schumacher, jezdil v poklidu na čele a jen obrovská smůla ho mohla připravit o vítězství na domácí trati Ferrari. Na třetí pozici se opět vrátil Robert Kubica, čtvrtý jezdil Massa a pátý Fisico.
Massa ale probrzdil v první zatáčce a poškodil si pravou přední pneumatiku. Musel zajet do boxů potřetí, a přišel tak o umístění na bodech. V závěru se ještě Heidfeld snažil útočit na sedmého Trulliho, ale jak všichni moc dobře víme, před Jarna se jen tak někdo nedostane... Na pořadí se již nic nezměnilo.
Michael Schumacher potěšil všechny domácí příznivce Ferrari, Räikkönen ani tentokrát na vítězství nedosáhl, ze svých vůbec prvních stupní vítězů se mohl radovat Robert Kubica, pro pět bodů za čtvrté místo si dojel domácí pilot Fisico, který absolvoval náročný závod s těžkým vozem, pátý dojel Button, šestý Barrichello, sedmou pozici uhájil Jarno Trulli před osmým Heidfeldem.
Po skončení závodu měl tým Ferrari oznámit své jezdecké složení pro příští rok a Michael Schumacher se měl vyjádřit ke své budoucnosti. Učinil tak již na tiskové konferenci těsně po závodě: jeho vítězství na okruhu v Monze bylo tím posledním na tomto okruhu. Michael Schumacher se rozhodl po této sezoně ukončit aktivní kariéru závodního pilota F1... Nebylo tedy žádným překvapením, že Ferrari ohlásilo jako jeho nástupce Kimiho Räikkönena a setrvání Felipeho Massy. S odchodem Michaela Schumachera tak skončí jedna velká éra v dějinách formule 1...
Tým Renault zažil na Monze opravdu těžký víkend. Vůz byl velmi konkurenceschopný, přesto Renault nezvládl italskou velkou cenu podle svých představ.
Po úspěšné stíhací jízdě Giancarla v Istanbulu se tým v jeho případě rozhodl pro strategii jediné zastávky v boxech, která se nakonec neukázala tou nejúspěšnější volbou, protože s příliš těžkým vozem Giancarlo ztratil spoustu času na začátku závodu. Svůj úkol ale nakonec zvládl na jedničku - přivezl žlutomodrému týmu 5 důležitých bodů, které ještě udržují Renault v boji o Pohár konstruktérů, i když již přišel o své vedení. Fisico si také polepšil v Poháru jezdců, když rozdíl mezi ním a třetím Massou stáhl na pět bodů.
V případě Fernanda tým vsadil na lehčí vůz, ale v kvalifikaci ho potkal onen problém s pravou zadní pneumatikou, který mu znemožnil bojovat o pole-position. Ale se zvolenou strategií mohl o vítězství bojovat i z pátého místa. Bohužel spojení FIA a Ferrari (před samotným startem závodu jsme mohli v garáži Renaultu v jednom z počítačů vidět novou instituci FIA Ferrari World) má ve formuli 1 o něco větší moc... I přes všechny tyto nesnáze mohla Velká cena Itálie skončit pro Fernanda stupni vítězů, ale opět zasáhla nelítostná ruka osudu... Kdy naposledy jsme mohli vidět valící se dým od žlutomodrého vozu...
Renault ztratil vedení v Poháru konstruktérů, na Ferrari nyní ztrácí 3 body. Fernando je stále na první pozici v šampionátu jezdců - o pouhé 2 body. Ale stále není nic ztraceno - the show must go on!
Závod z pohledu týmu Renault
Giancarlo - skvělé čtvrté místo: "Nebyl to vůbec jednoduchý závod, startovat z deváté pozice a dlouho kroužit s velkým množstvím paliva. Ale pneumatiky Michelin byli opravdu konzistentní, stejně tak vyvážení vozu bylo dobré, dokázal jsem získat pět pozic. Byl to samozřejmě hodně náročný závod pro náš tým, s odstoupením Fernanda a ztrátou vedení v šampionátu. Na druhou stranu jsem se přiblížil Massovi v boji o třetí pozici v šampionátu jezdců a další povzbuzující věcí je, že naše výkonnost na tomto okruhu byla opravdu dobrá. Máme teď drobný deficit v Poháru konstruktérů, ale budeme bojovat až do konce. Tým udělá všechno proto, aby vyhrál oba tituly."
Fernando - odstoupil ze třetího místa: "Není toho moc, co bych dnes mohl říct. Když startujete z desáté pozice, musíte jet na absolutní limit - vy, vůz, pneumatiky a motor. Snadno jsem dnes mohl skončit na stupních vítězů a ukázali jsme, že bez oné penalizace bychom tu měli i na boj o vítězství. Michelin připravil skvělé pneumatiky na závod, a nedělám si starosti o titul. Máme před sebou ještě tři závody, a s dalším vyvíjením vozu, pneumatik i motoru se budeme stále zlepšovat. Ale můj názor na tento víkend je naprosto jednoduchý: závod byl rozhodnut mimo závodní trať v sobotu odpoledne."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Tohle byl pro tým těžký závod v každém směru. Je nám všem moc líto Fernanda, který se tady musel potýkat s problémy jak na trati, tak mimo ni. Byla to trochu krutá rána - selhání motoru po téměř třech letech a obzvláště poté, kdy mohl i přes penalizaci v kvalifikaci bezpečně skončit na podiu. Fisi dnes odjel skvělý závod a jeho čtvrtá pozice je opravdu zasloužená. Když se podíváme na naše postavení, je to velmi těsné. U Renaultu, nemáme co ztratit a budeme závodit agresivně až do posledního kola posledního závodu. Víme, že náš vůz je rychlý. Světový šampionát začíná zde."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Nikdo není šťastný, když nevydrží motor, ale je to součást tohoto sportu. Takový problém nastane, když to není jen sport, co ovlivňuje výsledky závodů a šampionátu. Fernando dnes ze své pozice na startu odvedl maximum a snadno mohl skončit na podiu. Tým odvedl fantastickou práci při zastávkách v boxech, když se Fernando dostal před Kubicu. Vlastně celý víkend pracoval naprosto bezchybně. Giancarlo odjel také skvělý závod, a jeho body budou velmi důležité v Poháru konstruktérů. Nyní se musíme důkladně připravit na poslední tři závody této sezony. Tým je velmi silný a stále velmi tvrdě bojujeme."