Velká cena Japonska
Velká cena Japonska
Okruh v Suzuce je velice náročný jak na vozy, tak na jezdecké umění pilotů. Vyžaduje silný motor a vůz musí být stabilní a snadno ovladatelný, aby mohl hladce projíždět suzuckými esíčky v prvním úseku trati.
Loni po závodě zavládly v garáži týmu Renault poněkud smíšené pocity. V sobotní kvalifikaci se spustil déšť, na což doplatili zejména oba soupeři o mistrovský titul - Fernando a Kimi Räikkönen. Giancarlo se kvalifikoval na třetí pozici, byl právě tím jezdcem, kterému kapky deště cestu zkomplikovaly jako prvnímu. V závodě se brzo dostal do vedení a mířil za svým druhým vítězstvím v sezoně, než ho v posledních kolech dojel Räikkönen... Giancarlo nedokázal udržet v té době nejrychlejší vůz v poli za svými zády, bohužel onen předjížděcí manévr přišel v nájezdu do posledního kola... Jeho zklamání ale dokázla vykompenzovat Fernando svým skvělým riskantním předjížděcím manévrem v zatáčce 130R, kde předjel tehdy úřadujícího mistra světa Michaela Schumachera! Fernando také neměl daleko k vítězství, ale během závodu byl za předjetí Christiana Kliena po trávě penalizován omylem dvakrát...
Piloti Renaultu před VC Japonska
Giancarlo by chtěl napravit své počínání při loňské velké ceně a rád by skončil a jedno místo lépe než právě loni!
"Je to jeden z těch okruhů, kterých si opravdu cením. Je tady skvělá atmosféra, mám tu také svůj velký fanklub. Ale co se týká náročnosti, je to jedna z nejtěžších tratí z hlediska psychiky. Fantastická výzva. Loňský výsledek bych chtěl letos napravit, vítězstvím."
"Náš vůz R26 byl rychlý téměř všude, víme, že máme dobrý paket. Vůz byl silný po celý víkend v Číně a i když je mokro, nemění to nic na sebejistotě, co se týká chování vozu. Myslím, že by tato trať měla našemu vozu sedět."
"V Číně jsem skončil na pódiu, byl to pro mě dobrý výsledek, který mi pomohl vrátit se zpět na třetí pozici v šampionátu jezdců. A mým cílem v Japonsku je tuto pozici udržet - a pomoci týmu zvýšit naši výhodu také v Poháru konstruktérů."
Fernando očkává vysokou konkurenceschopost Ferrari, ale také Renaultu:
"Lidé chtěli těsný souboj v šampionátu a mají ho mít. Výkon obou vozů (Renault a Ferrari) je velmi podobný, takže poslední závody rozhodnou pneumatiky. V Suzuce odvedl Michelin v posledních letech skvělou práci, takže z toho mám dobrý pocit. Ale jsme si jistí my u Renaultu a jsou si jistí také oni u Ferrari. Uvidíme, co se nakonec stane."
"Suzuka je jeden z mých nejoblíbenějších okruhů. Pro jezdce je to velmi náročná trať, hodně náročná na psychiku. Je to jeden z těch závodů, ve kterém si všichni přejí vyhrát - a já jsem to ještě nedokázal."
"Fanoušci jsou tu do formule 1 vždy maximálně zapálení, pro formuli 1 je to skvělý závod. Japonští fanoušci jsou opravdu hodně nadšení a je těžké si tuto atmosféru prostě neužít."
"Je potřeba dobré šasi, dobrou aerodynamiku a silný motor. A na to tu máme R26. Suzuka je jeden z nejvybíravějších okruhů šampionátu. Dobrý vůz tu může ukázat, jak je dobrý, a špatný zase naopak. Myslím, že máme přesně ten paket, se kterým tu můžeme být konkurenceschopní."
Fernando na tiskové konferenci
Po Velké ceně Číny se objevilo spoustu spekulací a zvěstí o kritice, kterou Fernando použil proti týmu Renault a nakonec i proti svému parťákovi Giancarlovi. Fernando měl tým Renault údajně obvinit z tohi, že se soustředí jen na zisk Poháru konstruktérů a jemu již záměrně nepomáhá kvůli jeho odchodu k McLarenu. Bohužel ne vše, co se píše v tisku, je pravdou, Fernando se na čtvrteční konferenci pokusil některé výroky uvést na pravou míru:
Fernando: "Ne, nemám problém vůbec s nikým. Myslím, že všechno jsou to jen výmysly... Stejně jako ta veselá historka z Německa, že Fisichella šel po závodě na Michaelovu party, a já jsem byl naštvaný na tým i na něho. Vždycky se objeví nějaké takové fámy, ale není na tom nic pravdy. Ale cítil jsem, že jsem měl problém s vozem, šlo o specifický problém, deset, devět, osm nebo kolik kol to bylo. A samozřejmě jsem si připadal úplně sám. Já jsem byl první a můj týmový kolega druhý, ale brzy mě dojeli, předjeli mě a odjeli. A potom, když jsem opět srovnal krok, byli už moc daleko. A je to úplně stejně jako v Tour de France, když jedete v horách, když máte defekt nebo něco podobného, a váš tým a vaši soupeři vyjedou dál za kopec, aniž by zastavili. To bylo trochu těžko pochopitelné."
"Myslím, že tým odvedl své maximum. Poskytujími fantastický vůz, který loni vyhrál mistrovský titul a letos o něj bojuje. Co tým dělá každý závod, je neuvěřitelné a díky tomu jsme vpředu v Poháru jezdců i konstruktérů. S jistotou nám tým dává fantastické auto, Giancarlovi i mě. Ale samozřejmě jsme někdy měli jiný pohled na věc, jiné metody, jiný přístup a tentokrát jsem se cítil sám. "
"Letos jsem prožil dvě těžké chvíle, jednu v Indianapolis, kde jsem nebyl konkurenceschopný, a jednu v Číně, kde jsem byl 10 kol kompletně mimo, ztrácel jsem čtyři sekundy na kolo. Víte, v těchto dvou momentech bych podle mého názoru měl dostat třeba prostřednictvím týmové spolupráce více pomoci. "
Ale jaké, na to přesně nedovede odpovědět ani sám Fernando:
"Nevím, nevím. V poslední zatáčce, ve 14. zatáčce, jsem bojoval s Fisichellou. Předjel mě, a já jsem ho předjel znovu, protože byl trochu delší, a tyhle věci, tyhle riskantní momenty... Tři závody ještě máte na vítězství v šampionátu... a váš týmový kolega je trochu... ne dost dobrý, myslím si."
"Celý tým, všichni lidé, se soustředí na šampionát, a téměř celou sezonu jsme vedli v obou šampionátech, a nyní jsou všichni na poslední dva závody opravdu velmi motivovaní, atmosféra v týmu je prostě super a také pro mě jsou to poslední dva závody za tento tým. Každý jednotlivec v týmu se soustředí na vítězství v šampionátu."
"Samozřejmě, pro tým je důležitější Pohár konstruktérů, ale samozřejmě chtějí vyhrát oba."
Rozhovor s Giancarlem... o Fernandovi
Ani Fernandův parťák Fisico neměl před ujasněním Fernandových výpovědí tušení, proč by Fernando kritizoval tým nebo dokonce jeho samotného...
Jaká v týmu panuje atmosféra?
"Myslím, že dobrá. Poslední závod pro nás dopadl dobře. Myslím, že máme dobrý vůz a můžeme být na této trati konkurenceschopní. Měli bychom se více snažit, sbírat body a méně mluvit. "
Kdy naposledy jste mluvil s Fernandem?
"Asi před třiceti minutami."
Mluvil s vámi o tom, co řekl tisku?
"Ne, nic mi neřekl. Od závodu spolu mluvíme celkem otevřeně."
Co si myslíte o jeho komentářích?
"Nevím, jel jsem svůj závod a v tom momentu, v polovině závodu, jel příliš pomalu. Kdybych jel za ním a udržoval jeho rychlost, tak myslím, že by to bylo to nejhorší pro nás oba. Myslím, že bychom tak mohli přijít nejen o pozici Michaela, ale také pár dalších."
Udělal byste to stejné znovu?
"Podle toho v jaké situaci."
Překvapilo vás, že něco takového řekl?
"Ano, byl jsem velmi překvapen."
Jste zklamaný?
"Ne, nejsem."
A nebyl byste raději, kdyby to řekl přímo vám a ne světovému tisku?
"Ano, to by bylo lepší."
Měl jste dost času mluvit s ním od víkendu v Číně?
"Ano, byly to přátelské rozhovory, jako obvykle."
Není to trochu zvláštní, že potom řekne tohle?
"Ano, je to trochu zvláštní, překvapilo mě to."
Má tým nějaký důvod Fernandovi nepomáhat?
"Myslím, že mu tým dává veškeré možnosti být konkurenceschopný po celou sezonu. Spolu s Michaelem je stále vedoucím mužem šampionátu. Loni šampionát vyhrál. Dohromady jsme všichni jeden tým a Fernando dostává velkou podporu od všech členů týmu. Pracujeme jako obvykle. Jakmile skočíme do auta, snažíme se vyhrát závod, což je také náš hlavní cíl."
Vypadá to, že tlak způsobuje trhliny. Myslíte si to též?
"Řeknu vám, mluvil jsem s ním před pár minutami. Mluvili jsme o pauze, kterou jsme měli, já jsem byl v Tokiu, on v Shanghaji, vůbec žádný problém."
Takže žádná zmínka o Indianapolis a Číně?
"Vůbec ne."
Díval jste se na tiskovou konferenci?
"Ne, nedíval."
Promluvíte si s ním o tom na rovinu?
"Pravděpodobně ano."
Co mu řeknete?
"Bude to osobní."
Jaká byla situace, když jste jel v Shanghai za Fernandem a Michael byl za vámi? Mohl jste udržet Michaela za váma oběma?
"Ne, Fernando byl v té chvíli bohužel příliš pomalý. Michael na nás tlačil tvrdě a myslím, že jsem udělal to nejlepší, co jsem mohl. Skončili jsme druhý a třetí a není to má chyba, že závod nevyhrál."
Situace, kdy jste Fernanda předjel, Fernando říkal, že to bylo až příliš riskantní, souhlasíte s tím?
"Ne. Byl jsem na mokré straně dráhy a oba jsme kvůli Michaelovi brzdili o něco později, a to byl také důvod, proč jsem napoprvé ztratil kontrolu nad vozem. Ale nebylo to nebezpečné."
Probíhaly tam nějaké diskuze přes týmové rádio, jestli máte Michaela držet za sebou nebo jet dál?
"Ne, o tom mi nikdo nic neřekl. Byl jsem v tom momentě hodně rychlý a chybou byla zřejmě výměna pneumatik na voze Fernanda, to je vše."
Změnila se nálada v týmu od Číny?
"Ne, tým nám poskytuje to nejlepší, co může a stále bojujeme o vítězství v obou šampionátech. Stále bojujeme s Ferrari, což znamená, že Renault udělal v této sezoně fantastickou práci, co se týká vývoje. Atmosféra je stále velmi dobrá. Zbývají ještě dva závody a nic není ztraceno."
"Opravdu nevím, proč to řekl. Samozřejmě závodím za sebe a ne za Fernanda. Ale pokud je nějaká možnost mu pomoci, je to vpořádku, ale nemohu zastavit svůj vůz na trati a nechat ho jet. Pro mě to není vůbec žádný problém. Budu s ním o tom mluvit, pokud bude šťastný, OK, pokud nebude šťastný, tak nevím. Je důležité držet spolu až do konce sezony."
Chcete stále, aby vyhrál šampionát?
"Samozřejmě. Pracuji pro Renault. Snažíme se vyhrát oba šampionáty, což je pro nás důležité. Pokud vítězství ztratíme, není to má chyba, během sezony jsem mu pomáhal dost. Vyhraje, protože odvedl fantastickou práci v této sezoně a nasbíral nejvíce bodů, to je vše."
Páteční volné tréninky
Piloti Renaultu v prvním pátečním tréninku měřené kolo tradičně nezajeli. Pršelo celou noc a déšť neustal ani v pátek dopoledne.
Trať začala usychat až s blížícím se koncem druhého pátečního tréninku. Nejrychlejší mužem byl dnes v Suzuce Fisico, který se svým žlutomodrým vozem odkroužil 8 kol a nejrychlejší čas zajel i přes problémy s nedotáčivostí.
S nedotáčivostí se trápil také jeho týmový kolega Fernando, který skončil čtvrtý, na Fisiho ztrácel půl sekundy a odjel pouze 5 kol.
Mezi oběma piloty Renaultu se umístilo duo Ferrari v pořadí Massa - Schumacher.
Giancarlo - 1. místo: "Kvůli podmínkám na trati jsme dnes neodjeli moc kol, ale myslím, že máme dobrou formu. Vůz se na pneumatikách intermediate řídil snadno, a i když jsem se ke konci trápil trochu více s nedotáčivostí, časy byly stále konkurenceschopné. Byl to dobrý pocit, být dnes pokaždé nejrychlejší, takže na zbytek víkendu si docela věřím."
Fernando - 4. místo: "Pro mě to byl další normální pátek. Kvůli podmínkám na trati jsme odjeli jen pár kol, ale náš vůz R26 seděl dobře, i když jsme se téměř všude trápili s nedotáčivostí. A jinak mimo trať, byl jsem překvapen docela silnými reakcemi na to, co jsem řekl včera na konferenci. Vyjádřil jsem se dost jasně, že to byly jen mé osobní pocity a že rozumím a akceptuji rozhodnutí týmu. Minulou noc jsem to vysvětloval týmu a Fisimu, a není tam vůbec žádný problém. Každý jednotlivec v Renaultu bojuje na maximum, abychom vyhráli šampionát. Nevím, jak to vidí lidé tam venku, ale uvnitř týmu panuje skvělá atmosféra. A jsme odhodláni vrátit se zpět na špici."
Sobotní volný trénink
V sobotu panovaly na okruhu v Suzuce velmi příjemné podmínky, teploty se pohybovaly kolem 20°C. Renault společně s Michelinem po Velké ceně Číny sice věřiy, že jejich žlutomodrý vůz bude konkurenceschopný za všech podmínek, tedy i za těchto, při kterých v posledních závodech dominovalo spíše Ferrari. Jak ale ukázal průběh posledního volného tréninku před kvalifikací, opak byl pravdou...
Mnohem lépe se totiž dařilo týmům obouvajícím pneumatiky Bridgestone. V souboji o mistrovské tituly na tom rázem lépe Michael Schumacher a stáj Ferrari.
Nejrychlejší časy zajeli bratři Schumacherové - první Michael, druhý Ralf už na svého bratra ztrácel přes sekundu. Třetí Jenson Button.
Piloti Renaultu skončili na čtvrtém a pátém místě v pořadí Fisi - Alonso, Fisiho ztráta na Michaela Schumachera činila až 1,8 sekundy!
Třetí řada pro Renault
Nejen volný trénink, ale také první dvě části kvalifikace ukázaly, že konkurentem Renaultu tento víkend nebude jen Ferrari, ale také Toyota, která by mohla týmu s kosočtvercem ještě zkomplikovat cestu za druhým mistrovským titulem. Velkou zásluhu na výkonnosti Toyoty měly pochopitelně pneumatiky Bridgestone...
Oba piloti Renaultu nakonec bez problémů postoupili do závěrečného boje o pole-positon, což se nepodařilo ani jednomu z jezdců McLarenu...
Poslední část kvalifikace výrazné drama nepřinesla. V prvních kolech si Fernando postěžoval do boxů, že ho zdržuje jezdec před ním, kterým nebyl nikdo jiný než Felipe Massa... Bylo to v době, kdy ještě byla možnost příchodu deště, jak Fernando řekl, a proto chtěl pro jistotu zajet co nejrychlejší kolo hned na začátku.
Bylo jasné, že Renault tentokrát na pole-position nebo první řadu pomýšlet nebude, navíc se potvrdila očekávání z dopoledního volného tréninku - že pilotům Renaultu cestu zkomplikují také jezdci Toyoty...
První řada patří stáji z Maranella, když Felipe Massa opět v kvalifikaci porazil sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera, druhá řada celá červenobílá - třetí Ralf Schumacher, čtvrtý Jarno Trulli, třetí řada patří pilotům Renaultu - pátý Fernando, šestý Fisico, čtvrtá řada pro Hondu - sedmý Jenson Button a osmý Rubens Barrichello.
Jak kvalifikaci okomentovali Giancarlo s Fernandem
Giancarlo - 6. místo: "Dnes odpoledne jsme v kvalifikaci udělali, co jsme mohli. Chyběl nám větší výkon na jedno kolo. Přilnavost nebyla právě nejlepší, což znamená, že vyvážení vozu bylo trochu nevyrovnané - při vyšších rychlostech byl vůz trochu nedotáčivý a v pomalých zatáčkách zase nervózní. Ale jakmile se zlepší přilnavost, tak se to zase trochu zklidní a věříme, že R26 bude po celou dobu závodu konzistentní. Hlavní je, že se i navzdory tomuto těžkému dni nezvdáváme. S Fernandem zítra pojedeme opravdu tvrdě."
Fernando - 5. místo: "Myslím, že v souvislosti s dnešními podmínkami je dnes náš výsledek dobrý. Víceméně jsme věděli, že kvalifikace pro nás bude po dnešním volném tréninku těžká, protože jsme neměli dostatečnou rychlost na jedno kolo. Myslím, že jsme udělali maximum a já jsem společně s Fisim první vůz na Michelinech. Ovládání vozu tu bylo celkem snadné, takže teď musíme věřit v pneumatiky Michelin a jejich konzistenci v závodě. Samozřejmě není naše pozice právě ideální, co se týká boje v šampionátu, ale v letošní sezoně už jsme viděli spoustu velkých obratů. Nikdy nevíte, co všechno se může stát zítra."
Výsledky kvalifikace
1. | F. Massa | Ferrari | B | 1:29.599 |
2. | M. Schumacher | Ferrari | B | 1:29.711 |
3. | R. Schumacher | Toyota | B | 1:29.989 |
4. | J. Trulli | Toyota | B | 1:30.039 |
5. | Fernando | Renault | M | 1:30.371 |
6. | Giancarlo | Renault | M | 1:30.599 |
7. | J. Button | Honda | M | 1:30.992 |
8. | R. Barrichello | Honda | M | 1:31.478 |
9. | N. Heidfeld | BMW | M | 1:31.513 |
10. | N. Rosberg | Williams | B | 1:31.856 |
11. | K. Räikkönen | McLaren | M | 1:30.827 |
12. | R. Kubica | BMW | M | 1:31.094 |
13. | M. Webber | Williams | B | 1:31.276 |
14. | P. de la Rosa | McLaren | M | 1:31.254 |
15. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M | 1:31.943 |
16. | Ch. Albers | Spyker | B | 1:33.750 |
17. | D. Coulthard | Red Bull | M | 1:32.252 |
18. | R. Doornbos | Red Bull | M | 1:32.402 |
19. | S. Speed | Toro Rosso | M | 1:32.867 |
20. | T. Sato | Super Aguri | B | 1:33.666 |
21. | T. Monteiro | Spyker | B | 1:33.709 |
22. | S. Yamamoto | Super Aguri | B | - |
Renault vrací úder
"The championship is back in our hands now!!!"
V neděli vládlo nad Suzukou podobné počasí jako v sobotu, hlavním favoritem tohoto závodu, ale také celého šampionátu byla tím pádem stáj Ferrari a Michael Schumacher...
Na startu nedali jezdci Ferrari nikomu šanci a uhájili si své čelní pozice. Piloti Toyoty už na tom tak dobře nebyli, když měli plné ruce práce s Fernandovým Renaultem... Fernando se snažil za každou cenu dostat alespoň před jednoho z jezdců Toyoty, nakonec se mu to podařilo, když se na vnitřku první zatáčky doslova "vecpal" vedle Jarna Trulliho a následně také před něho. Naopak druhý pilot Renaltu, startující ze špinavé strany dráhy o jednu pozici přišel, když se před něho dostal Jenson Button.
Po prvním kole vedl Felipe Massa před Michaelem Schumacherem, třetí Ralf Schumacher, čtvrtý Fernando, pátý Jarno Trulli, šestý Jenson Button, sedmý Fisico a osmý Nick Heidfeld.
Bylo jen otázkou času, kdy se do vedení závodu dostane Michael Schumacher, stalo se tak ve třetím kole, kdy na cílové rovince Michael bez problémů předjel svého týmového kolegu...
V šestém kole si vzal Giancarlo zpět svou šestou pozici, když předjel Jensona Buttona, okamžitě zrychlil a začal se přibližovat skupince před sebou.
Fernando stále kroužil v těsné blízkosti za Ralfem Schumacherem, a ve snaze dostat se k němu ještě blíže najel zeširoka do jedné ze zatáček, naštěstí mohl pokračovat dále, aniž by ztratil nějaký významný čas.
Ve 13. kole zajel do boxů Jarno Trulli, Fisi se tak posunul na pátou pozici, v tomtéž kole se Fernandovi zdařil pokus o předjetí Ralfa v první zatáčce a ihned začal zajíždět velmi rychlé časy.
V následujícím kole do boxů zamířili Ralf Schumacher, který se na trat vrátil až za svým týmovým kolegou, a také dvojka od Ferrari - Felipe Massa.
V 15. kole byli připraveni také mechanici u Renaultu a svůj první pit stop absolvoval Giancarlo.
O kolo později zajel z druhého místa do boxů také Fernando a stihl se vrátit těsně před Felipeho Massu!
Michael Schumacher si odbyl svou první zastávku v 19. kole, na druhého Fernanda měl dostatečný náskok, takže se pohodlně vrátil zpět do čela. Fernando na něho ztrácel přes pět sekund.
Ve 25. kole bylo pořadí jezdců následující: stále vedl Michael Schumacher, druhý jezdil Fernando, třetí Massa, čtvrtý Trulli, pátý Ralf Schumacher, šestý Fisico, sedmý Button a osmý Räikkönen.
Zatímco Fernando začal nepatrně stahovat náskok Michaela, Jarno Trulli zajel ve 30. kole podruhé do boxů, v následujícím kole k mechanikům zamířil také Ralf Schumacher, ale opět se zařadil až za svého stájového kolegu.
Fernando na druhém místě ztrácel něco málo přes pět sekund na Michaela a Giancarlo na čtvrté pozici devět sekund na Massu.
Fisico zajel podruhé do boxů ve 34. kole a po svém návratu se vrátil před oba jezdce Toyoty, navíc Jarna Trulliho potkaly technické problémy a nezajížděl právě nejrychlejší časy.
O dvě kola později se u mechaniků objevil také Fernando, společně s Felipem Massou.
Ve 37. kole už čekali mechanici také na Michaela Schumachera, ten se po absolvování svého druhého pit stopu vrátil zpět do čela Velké ceny Japonska. Nezůstal tam však dlouho. Přibližně v polovině 37. kola se z jeho červeného vozu vyvalil dým a Michael byl nucen své Ferrari odstavit vedle dráhy... Vzápětí se kolem prohnal vůz Renault Fernanda Alonsa, který mířil za dalším vítězstvím v letošní sezoně...
Massa ztrácel na Fernanda 10 sekund, na třetí místo se posunul Fisi. Jeho ztráta na Massu činila přibližně 15 sekund.
V posledních kolech Fisi ještě dokázal stáhnout náskok Felipeho Massy, ale podobně jako on již šetřil motor, aby mohl svůj vůz vpořádku dovézt již popáté v letošní sezoně pod stupně vítězů.
Zatímco vítěz tohoto závodu - Fernando - si užíval pocit vítězství spolu se svými mechaniky a inženýry a mohl se naplno radovat, Giancarlo prožíval chvíle naprosto odlišné... Náhle na srdeční infarkt zemřel ve čtvrtek jeho nejlepší přítel, velký kamarád z dětství Tonino. Zatímco šťastný Fernando na pódiu rozdával úsměvy na všechny strany, Giancarlo se neubránil slzám...
Velká cena Japonska se stala klíčovým závodem letošní sezony v boji o oba mistrovské tituly. Renault vyhrál poprvé od Velké ceny Kanady, již poosmé v letošní sezoně! Fernando si díky svému vítězství připsal 10 bodů a stejný je i jeho náskok před Michaelem Schumacherem. Giancarlo dnes sice přišel o své třetí místo v šampionátu jezdců, ale Felipe Massa je před ním o pouhý 1 bod, což se může za 14 dní na Interlagosu stále ještě změnit. Také Renault si opět upevnil svou vedoucí pozici v Poháru konstruktérů - na Ferrari má k dobru 9 bodů!
Byla to letošní Velká cena Francie, domácí závod pro Renault, kde Michael Schumacher zvítězil a Ferrari začalo věřit, že se šampionát pomalu, ale jistě přesouvá do jejich rukou. Teď je to ale Renault, kdo může s radostí použít frázi přátel z Maranella - "The championship is back in our hands now!"
Vzhledem k tomu, že na brazilském okruhu v Interlagosu pojedou oba piloti Renaultu s novými motory, navíc s brazilskou velkou cenou se také rozloučíme s letošní sezonou formule 1, žlutomodrý tým bude chtít jistě zakončit sezonu s velkou slávou...
Závod z pohledu týmu Renault
Giancarlo - třetí místo: " Dnešní výsledek je skvělý pro mě, pro Fernanda, pro celý tým. Ale psychicky to pro mě nebyl jednoduchý víkend. Můj nejlepší přítel Tonino minulý čtvrtek zemřel, hodně to mnou otřáslo. Rád bych proto tyto stupně vítězů věnoval právě jemu a dodal „Ciao!“. Co se závodu týká, vůz byl dobrý, měli jsme dobrou strategii, neboť jsem dokázal předjet obě toyoty v boxech. Pneumatiky Michelin fungovaly také skvěle, navíc jsme měli výbornou rychlost v průběhu celého závodu. Nyní nás čeká přesun do Brazílie a poslední dějství. Tým je odhodlaný získat mistrovský titul. Mým cílem pak je získat v hodnocení jezdců třetí pozici. Budeme agresivní, ale soustředění. Pokusíme se zvítězit."
Fernando - vítěz závodu: " Dnešní vítězství je pro nás všechny velkým, zato však příjemným překvapením. Po kvalifikaci se zdálo, že Ferrari je míle před námi, ale hned po startu závodu jsem cítil, že mám skvěle nastavený vůz a rychlost srovnatelnou s Ferrari. Rozhodl jsem se na startu zariskovat a předjet Jarna, protože to byla jediná šance. Bylo to správné rozhodnutí, Ralf pak měl s jeho předjetím velké problémy. Po druhé zastávce v boxech jsem stále ještě mohl vyhrát, neboť Michaelův náskok byl pouze pět sekund, tak proč ne? Pak jsem si všiml v osmé zatáčce kouře a začal sledovat, zda není na trati olej. Myslel jsem si, že to byl vůz stáje Spyker, ale teprve když jsem projel okolo, jsem si uvědomil, že to byl Michael. Následně jsme se rozhodli stáhnout otáčky motoru a snažili se dojet do cíle. Toto vítězství znamená pro tým Renault mnoho a určitě jsme si jej zasloužili, vždyť jsme na něj čekali už od Grand Prix Maďarska. Zaměstnanci týmu, a to jak zde na trati, tak v továrnách ve Viry a Enstone, společně s techniky společnosti Michelin, se nikdy v letošním roce nevzdávali. Do Brazílie odjíždíme uvolnění a optimističtí – nic ale ještě nepovažujeme za jisté. Závody jsou dlouhé a abychom dojeli vepředu, nesmíme opomenout jedinou drobnost. Situace na obou frontách je nyní velice příznivá, ale nic to nezmění na odhodlání, se kterým do Interlagosu jedeme – na odhodlání zvítězit."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Rád bych celému týmu poděkoval za dnešní vítězství. Poslední týdny nebyly jednoduché, prohrávali jsme závody, které jsem měli vyhrát, přesto jsme zůstali pohromadě a nepřestali brát zřetel na náš cíl. Z tohoto úspěchu se musíme radovat všichni. Fernando odvedl neuvěřitelnou práci. Fisico byl perfektní a jeho strategie fungovala skvěle, zastávky v boxech neměly chybu. Dnes večer oslavíme své vítězství, ale stále hotovi ještě nejsme. Posledním bodem na kalendáři bude Brazílie."
Pat Symonds - hlavní inženýr: " Letošní šampionát je mnohem napínavější, než si kdo vůbec dokázal kdy představit! Jsem si jistý, že minulý týden v Číně v sobotu večer si ve Ferrari říkali, jak by jen mohli vyhrát. Něco podobného probíhali včera i u nás. Tato sezóna ale servíruje jedno překvapení za druhým a do Brazílie tak odjíždíme se statisticky lepším hodnocením, než jsme očekávali. Co je ale hlavní, s důvěrou ve vítězství. Fernando i Giancarlo odjeli skvělé závody a pneumatiky Michelin byly nedostižné. V závodu byly naprosto perfektní. Dnešní vítězství se netýká pouze 80 lidí, kteří jsou zde na trati, ale i dalších 800 v Enstone a Viry – a také zaměstnanců společnosti Michelin v Clermont-Ferrand. Ti všichni odváděli v uplynulých měsících neuvěřitelnou práci. O to sladší dnešní vítězství je!"
Výsledky závodu:
1. | Fernando | Renault | M | 1:23:53.413 |
2. | F. Massa | Ferrari | B | + 16.151 |
3. | Giancarlo | Renault | M | + 23.953 |
4. | J. Button | Honda | M | + 34.101 |
5. | K. Räikkönen | McLaren | M | + 43.596 |
6. | J. Trulli | Toyota | B | + 46.717 |
7. | R. Schumacher | Toyota | B | + 48.869 |
8. | N. Heidfeld | BMW | M | + 1:16.095 |
9. | R. Kubica | BMW | M | + 1:16.932 |
10. | N. Rosberg | Williams | B | + 1 kolo |
11. | P. de la Rosa | McLaren | M | + 1 kolo |
12. | R. Barrichello | Honda | M | + 1 kolo |
13. | R. Doornbos | Red Bull | M | + 1 kolo |
14. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M | + 1 kolo |
15. | T. Sato | Super Aguri | B | + 1 kolo |
16. | T. Monteiro | Spyker | B | + 2 kolo |
17. | S. Yamamoto | Super Aguri | B | + 3 kolo |
18. | S. Speed | Toro Rosso | M | + 5 kolo |
Neklasifikováni byli:
Ch. Albers | Spyker | B | 22. kolo |
D. Coulthard | Red Bull | M | 36. kolo |
M. Schumacher | Ferrari | B | 37. kolo |
M. Webber | Williams | B | 40. kolo |