Velká cena Kanady
Velká cena Kanady
Závody formule 1 se nyní přesouvají do zámoří, na jezdce čekají závody v Kanadě a ve Spojených státech, které přenesou letošní šampionát do jeho druhé poloviny.
Okruh Gillese Villeneuva v centru Montrealu, který je obklopen řekou Svatého Vavřince, patří mezi ty rychlejší v kalendáři F1 a je velmi náročný - zejména na brzdy a motory.
V posledních dvou letech zde žlutomodré vozy šachovnicový praporek nespatřily. V roce 2004 potkal oba jezdce - Fernanda i Jarna - stejný technický problém - hnací hřídele... Loňská velká cena vypadala velice nadějně, poté, co se Giancarlo posunul ze 4. pozice na startu do čela a Fernando ze 3. pozice těsně za Giancarla. Radost žlutomodrého týmu trvala jen do 33. kola, kdy v čele jedoucí Giancarlo začal výrazně zpomalovat a byl nucen zajet do boxů, odkud se již nevrátil. V cestě za druhým vítězstvím v sezoně ho zastavil problém s hydraulikou... Vedení se ujal Fernando, ale veškeré naděje týmu s kosočtvercem ve znaku skončily ve 39. kole, kdy to Fernando přehnal ve 4. zatáčce a škrtl o zeď. S poškozeným vozem zajel do boxů, a tak pro Renault závodní víkend v Kanadě skončil.
Letos přijíždí Renault do Montrealu opět jako vedoucí tým průběžného pořadí, stejně tak úřadující mistr světa - Fernando.
Fernando: "Nikdy jsem zde nedokončil závod na pódiu a to je jeden z mých cílů pro rok 2006. Budu se opravdu velmi snažit zajet zde co nejlepší výsledek, tato trať v posledních letech našemu vozu seděla. Nedokončil jsem zde závody v roce 2004 a 2005, ale v obou těchto závodech jsme byli velmi rychlí a v roce 2003 jsem zde zajel nejrychlejší kolo. Myslím, že by nám tato trať měla sedět. Samozřejmě jsme přijeli s vědomím, že podmínky na trati se budou v průběhu víkendu měnit a bude se tak měnit i ovládání vozu. To znamená, že bude těžké najít správný cíl nastavení vozu. Stejně tak potřebujeme co nejlépe odhadnout výběr pneumatik, máme ale již data z předešlých let a stále máme dobrý vůz. Takže si myslím, že by to neměl být problém."
Giancarlo: "V poslední době jsem zajel dobré závody, ale výsledky pro mě nejsou příliš příznivé, takže bych to rád dal do pořádku právě v Kanadě. Opravdu vždy se těším na výzvy tohoto okruhu. Již čtyřikrát jsem v Kanadě stál na stupních vítězů, dvakrát na třetí a dvakrát na druhé příčce. Zbývá tedy pouze jedno místo, které mi ještě chybí v záznamu! Myslím, že si můžeme důvěřovat i v boji o vítězství. Samozřejmě potřebujeme, aby vše proběhlo hladce, abychom mohli vydat své maximum a ujistit se, že nepřijdou problémy v tréninku či v kvalifikaci. A pokud to zvládneme, budu usilovat o páté pódium v Kanadě a o tu nejvyšší příčku na stupních vítězů."
Giancarlo - pilot stáje Renault pro rok 2007 - na čtvrteční konferenci
Fisico: "Na tomto okruhu a s paketem, který máme, se cítím velmi dobře a jistě. Vidím pozitivně možnost dosažení skvělého výsledku v neděli a přivézt vůz na vrcholu stupňů vítězů. Ještě nikdy jsem zde nejvyššího stupně nedosáhl, ale šanci jsem měl. Loni jsem zde dokonce vedl závod, ale pak přišly problémy. Na tomto okruhu mám ale pocit sebejistoty a máme dobrý paket na to, aby se nám to podařilo.
Samozřejmě je to skvělé, bylo mým cílem zůstat s týmem další rok a díky tomu se cítím velmi jistě, zvláště po zbytek této sezony. V týmu nyní panuje skvělá nálada, být s týmem je báječný pocit, atmosféra je dobrá. Jsem šťastný, že jsem prvním jezdcem, který se špičkovým týmem podepsal smlouvu na příští rok, další rok, který je pro mě velice důležitý."
I pro tento závod si Renault připravil speciální lakování, tentokrát s magickými motivy. Uvidíme, zda týmu Renault přinesou další úspěšný víkend!
Samozřejmě i v táboře F1 prožívají jezdci fotbalovou horečku, stejně je tomu tak v případě týmu žlutomodrého. Fisico, ostatními jezdci označen jako nejlepší fotbalista týmu F1, si tak nenechal ujít čtvrteční zápas squadry azzury proti našim fotbalistům a mohl se tvářit mnohem spokojeněji než příznivci českého týmu...
Páteční volné tréninky
V pátečních volných trénincích si nejlépe vedl jezdec týmu BMW Robert Kubica, Fernando skončil ve druhém tréninku 2. a Giancarlo 6.
Sobotní trénink vyzněl nejlépe pro tým s kosočtvercem ve znaku. Nejrychlejší byl Fernando s časem 1:15.455 a druhým místem potvrdil sílu stáje Renault Giancarlo časem 1:15.521. Navíc v sobotu jezdce provázelo krásné slunečné počasí.
První řada ve žlutomodrém
První dvě části kvalifikace proběhly pro tým Renault v poklidu, oba piloti žlutomodrých vozů postoupili do závěrečné dvacetiminutovky, která rozhodne o postavení na startovním roštu velké ceny Kanady.
Jak Fernando, tak Fisico zajížděli velmi rychlé časy, Fernando se dokonce dostal pod čas 1:15 s. V závěru zajela většina týmů naposledy přezouvat na čerstvé pneumatiky. Fernando zajel absolutně nejrychlejší čas ve druhém úseku, ale svůj čas již nevylepšil, z první pozice ho však odsunout nikdo nedokázal! Nejrychlejší čas ve druhé části poté zajel Giancarlo, zařadil se na druhou pozici, což znamená, že tým Renault do závodu odstartuje z první řady!
Jak kvalifikaci okomentovali Giancarlo s Fernandem:
Fernando - pole-position: "Pět pole position v řadě se mi dosud nikdy nepodařilo a je to fantastický pocit. Soupeření mezi mnou, Fisicem a Raikkonenem bylo po celý víkend velmi těsné, a to se ukázalo i v kvalifikaci. Vůz se choval dobře hned od prvního pátečního kola a museli jsme ho doladit jenom vůči měnící se přilnavosti. Potřebovali jsme jet na konci kvalifikace, protože trať se neustále zlepšovala a tento výsledek je perfektní. Renaulty v první řadě devátého závodu ukazují, jak celý tým maká na vývoji vozu a může být na svou práci hrdý. Teď musíme zítra naši práci dokončit."
Giancarlo - 2. místo: "Z dnešního výkonu jsem velmi potěšen, je fantastické mít Renault na prvním a druhém místě. V kvalifikaci jsem udělal před úplně poslední jízdou malou změnu na voze, přidali jsme na přítlaku předního křídla a vyvážení pak bylo velmi dobré. Nyní musíme počkat na to, co přinese zítřek, ale vím, že máme dobrou strategii a perfektní startovní pozici. Máme velkou šanci vyhrát závod a možná budeme chtít i double."
Pat Symonds - výkonný technický ředitel: "Je to úžasný výsledek, obsadit celou první řadu. Fernando má pátý pole position v řadě a Giancarlo přidal velmi dobrý výkon. Bude to dlouhá a těžká Grand Prix, ale jsme připraveni na tvrdé závodění a vůz je jasně konkurenceschopný. Pneumatiky Michelin jsou naprosto perfektní, a to jak v jediném kole, tak i při dlouhých jízdách, které jsme provedli včera a dneska. Tento okruh nám nebyl v posledních dvou letech příliš nakloněn, takže doufáme, že to zítra ukončíme dobrým výsledkem."
Výsledky kvalifikace:
1. | Fernando | Renault | M | 1:14.942 |
2. | Giancarlo | Renault | M | 1:15.178 |
3. | K. Räikkönen | McLaren | M | 1:15.386 |
4. | J. Trulli | Toyota | B | 1:15.968 |
5. | M. Schumacher | Ferrari | B | 1:15.986 |
6. | N. Rosberg | Williams | B | 1:16.012 |
7. | J. P. Montoya | McLaren | M | 1:16.228 |
8. | J. Button | Honda | M | 1:16.608 |
9. | R. Barrichello | Honda | M | 1:16.912 |
10. | F. Massa | Ferrari | B | 1:17.209 |
11. | J. Villeneuve | BMW | M | 1:15.832 |
12. | Ch. Klien | Red Bull | M | 1:15.833 |
13. | N. Heidfeld | BMW | M | 1:15.885 |
14. | R. Schumacher | Toyota | B | 1:15.888 |
15. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M | 1:16.116 |
16. | D. Coulthard | Red Bull | M | 1:16.301 |
17. | M. Webber | Williams | B | 1:16.985 |
18. | S. Speed | Toro Rosso | M | 1:17.016 |
19. | T. Monteiro | Midland | B | 1:17.121 |
20. | Ch. Albers | Midland | B | 1:17.140 |
21. | T. Sato | Super Aguri | B | 1:19.088 |
22. | F. Montagny | Super Aguri | B | 1:19.152 |
Renault prolomil smůlu z posledních let
Také v neděli počasí na okruhu v Montrealu přálo. Oba vozy Renault se postavily na první dvě místa startovního roštu, samotný start ale jistě nebyl přesně podle představ, zvláště pro Giancarla. Ten vyjel o něco dříve, než bylo třeba, poté přibrzdil, takže se před něho dostal Räikkönen. Fisico se zařadil na 3. pozici, ale penalizace projetím boxovou uličkou ho neminula...
Tempo diktoval v čele jedoucí Fernando, Kimi na něho zle dotíral. Za touto dvojicí jezdil Giancarlo. Ve druhém kole na trať vyjel safety-car, protože došlo ke kolizi mezi Montoyou a Rosbergem, kterou s největší pravděpodobností zavinil právě kolumbijský pilot. Michael Schumacher, kterému se start příliš nepovedl, se tedy zařadil na pátou pozici za Jarna Trulliho.
V sedmém kole si jel svůj trest odpykat Giancarlo, ale měl dostatečný náskok, takže se zařadil za dvojici M. Schumacher - Trulli na páté místo. Na čele Fernando dále odolávál útokům Kimiho Räikkönena.
Z čelní skupinky se jako první v boxech objevil ve 23. kole Fernando. Vrátil se zpět na druhou pozici před "Trulliho vláčkem", do něhož jízdenku nedobrovolně mimo jiné dostal také Fisico... Ve 25. kole zamířil do boxů také Räikkönen, ale mechanici McLarenu měli problém s pravým zadním kolem... A tak mohl Fernando v čele jet o něco klidněji. Do boxů zamířil také Giancarlo a o to více ho musel mrzet ten ulitý start, protože zajel skvělý kvalifikační čas s větším množstvím paliva nežli tomu bylo v případě Fernanda...
Také Michael Schumacher se podíval, jak vypadají montrealské zdi "zblízka", ale vůz nijak nepoškodil. Jeho bratr Ralf "exceloval" již od začátku - potýkal se s problémy s pneumatikami. Drobné chybičky jsme pak mohli vidět v podání Fernanda, Giancarla, Räikkönena nebo Michaela Schumachera. Na jejich pozice však vliv neměly.
Druhé zastávky proběhly u týmu Renault hladce, jinak tomu ovšem bylo v případě Kimiho Räikkönena, kterému v boxech zhasl motor...
Pouhých 11 kol před koncem závodu skončila domácí velká cena pro Villeneuva, který při předjíždění Ralfa Schumachera nezvládl ideálně svůj vůz a skončil ve zdi. Na trať vyjel opět safety-car. Fernandův přibližně dvacetisekundový náskok byl rázem pryč, ale mezi ním a Räikkönenem byly ještě vozy o kolo zpět, stejně tak mezi Räikkönenem a M. Schumacherem. Závod byl znovu odstartován 7 kol před cílem, Fernando jako vždy skvěle využil situace, navíc mu pomohl Trulli o kolo zpět, takže Räikkönen byl za Fernandem zpět o více než 4 sekundy. Také Michael Schumacher nezahálel, donutil jet Räikkönena na hraně, což se mu vyplatilo. Räikkönen tedy ještě v závěru spadl na třetí příčku, Giancarlo skončil čtvrtý.
Fernando závod vyhrál, je to jeho první pódium v Kanadě. Pro Renault přivezl již čtvrté vítězství v řadě, sedmé v letošní sezoně, která se vyvíjí naprosto fantasticky pro francouzský tým. Giancarlo dojel na čtvrtém místě před Massou, což bylo velmi důležité z hlediska Poháru konstruktérů. Chybička na startu ho připravila o pódium, možná i o vítězství...
Závod z pohledu týmu Renault:
Fernando - vítěz závodu: "Fantastické vítězství. Všechna jsou hezká, ale po posledních dvou letech, kdy nás v Montrealu vždy potkala nějaká nepříjemnost, to byl konečně závod, kdy jsme všichni cítili, že bychom měli zvítězit – a to se konečně stalo. Nebylo to jednoduché, neboť trať byla mimo ideální stopu velice kluzká, takže jakákoliv chyba vedla k sekundové či dvousekundové ztrátě. Kimi na mě v úvodní části závodu vyvíjel značný tlak, v některých kolech byl rychlejší on, v jiných já a když jsem pak v desáté zatáčce udělal chybu, málem se mu podařilo dostat přede mě. Po první zastávce mi tým řekl, že Kimi zůstal na trati déle než já, proto jsem musel jet hodně zostra, abych si vypracoval náskok. Asi třikrát až čtyřikrát jsem měl hodně namále, ale jel jsem na hranici možností a nakonec to vyšlo, po druhé zastávce jsem se vrátil na trať s dobrým náskokem, který by mi za normálních okolností stačil. Na trati se však poté objevil zpomalovací vůz, který opět zamíchal kartami a smazal náskok, který jsem měl. Naštěstí bylo ale mezi mnou a Kimim několik vozů o kolo zpět, které mi pomohly kontrolovat závěrečná kola. Posledních několik závodů nebylo vůbec jednoduchých, ale díky neustálému vývoji vozu se nám daří dosahovat dobrých výsledků. Pro Kanadu jsme měli připravené nové modifikace vozu, které fungovaly perfektně – a řada dalších čeká na nasazení. To je jediná, zároveň však také nejlepší obrana před nájezdy ostatních stájí za vítězstvím, kterou máme."
Giancarlo Fisichella - 4. místo: "Bylo to velice náročné odpoledne, pro jezdce jistě velice těžký závod. Odstartoval jsem o něco dříve a ačkoliv jsem se pak snažil zpomalit a Kimi se dostal přede mě, musel jsem absolvovat penalizaci projetím boxovou uličkou. V ten okamžik bylo jasné, že na stupně vítězů mohu v tomto závodu zapomenout. Snažil jsem se vše v úvodní části závodu napravit, ale nejvíce času jsem vždy ztratil v desáté zatáčce, kde bylo hodně vozů a udělat tam chybu bylo dílem okamžiku. I přesto se mi ale nakonec podařilo dojet před Massou a zajistit tak týmu celkově více bodů než Ferrari. Doufejme, že se mi bude v Indy dařit více."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Dnešní závod se týmu vydařil, byť nebyl zrovna jednoduchý. Tým i Fernando jej měli po celou dobu plně pod kontrolou. Jelikož je tento okruh náročný na brzdy a pneumatiky, bylo to velmi náročné. Proto jsem rád, že se zde Fernandovi podařilo poprvé zvítězit. Giancarlo udělal na startu chybu, která mu znemožnila umístit se lépe. Na druhé straně však dokázal dopravit vůz do cíle před druhým vozem Ferrari, což je dobré. Důležité je, že jsme jako tým získali více bodů než oni a do Indy tak můžeme odjet s optimismem. Všichni bychom tam rádi předvedli dobrou show a napravili tak škody, ke kterým tam minulý rok došlo."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Neuvěřitelně náročný závod! Jsem si jistý, že to byl nejnáročnější závod roku, zejména první a druhý stint. Hodně se toho mohlo dnes odpoledne stát. Fernando byl neustále pod silným tlakem ze strany Kimiho, tento nápor ukončila až druhá zastávka v boxech. Díky tomu, že Kimi tankoval o chvilku dříve než my, hodně věcí nám to usnadnilo. Zbytek závodu jsme již mohli bez problémů kontrolovat až do cíle. Giancarlo doplatil na předčasný start. Po penalizaci, kterou obdržel, bylo jeho úkolem napravit situaci, což se mu skoro podařilo, neboť závod dojel na čtvrtém místě. Podmínky byly dnes odpoledne velice zrádné, rád bych ale poděkoval společnosti Michelin za skvělé pneumatiky. Teploty atakující hranici 50 °C a strategie dlouhých stintů nebyly k pneumatikám zrovna přívětivé, ty si přesto zachovaly vynikající konzistenci i vynikající výkon v prvním kole. Mimochodem dnešní vítězství bylo jejich stým v historii jejich působení ve formuli 1."
Výsledky závodu
1. | Fernando | Renault | M | 1h 34:37.308 |
2. | M. Schumacher | Ferrari | B | + 2.111 |
3. | K. Räikkönen | McLaren | M | + 8.813 |
4. | Giancarlo | Renault | M | + 15.679 |
5. | F. Massa | Ferrari | B | + 25.172 |
6. | J. Trulli | Toyota | B | + 1 kolo |
7. | N. Heidfeld | BMW | M | + 1 kolo |
8. | D. Coulthard | Red Bull | M | + 1 kolo |
9. | J. Button | Honda | M | + 1 kolo |
10. | S. Speed | Toro Rosso | M | + 1 kolo |
11. | Ch. Klien | Red Bull | M | + 1 kolo |
12. | M. Webber | Williams | B | + 1 kolo |
13. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M | + 2 kola |
14. | T. Monteiro | Midland | B | + 4 kola |
15. | T. Sato | Super Aguri | B | + 6 kol |
Neklasifikováni byli:
Ch. Albers | Midland | B | kolo 0 |
N. Rosberg | Williams | B | kolo 1 |
F. Montagny | Super Aguri | B | kolo 2 |
R. Barrichello | Honda | M | kolo 11 |
J. P. Montoya | McLaren | M | kolo 13 |
R. Schumacher | Toyota | B | kolo 58 |
J. Villeneuve | BMW | M | kolo 58 |