Velká cena Maďarska
Velká cena Maďarska
Trať na Hungaroringu, která se nachází nedaleko centra Budapešti, je velice úzká a klikatá, a předjíždění zde tedy není právě na denním pořádku.
Žlutomodrý tým s kosočtvercem ve znaku na ní má však dobré vzpomínky: V roce 2003 zde Fernando po startu z pole-position vyhrál svůj první závod formule 1 v kariéře. V závodě si počínal naprosto suveréně. V 61. kole pak traťoví maršálové zamávali modrými vlajkami a Michael Schumacher musel uvolnit trať vedoucímu jezdci... Fernandův týmový parťák Jarno Trulli také dokázal udržet Michaela Schumachera za svými zády a přivezl týmu dva body za sedmé místo.
V roce 2004, sezoně, ve které dominoval tým Ferrari, si zde Fernando dojel pro třetí místo a skončil tak hned za oběma jezdci Ferrari. Pro Jarna již se závod tak slibně nevyvíjel, když musel odstoupit pro technický problém...
Na loňskou Velkou cenu Maďarska však tým Renault nevzpomíná nejraději. Přestože téměř po celou sezonu dominoval, z Maďarska nakonec odjížděl bez jediného bodu. Příčinou byl špatný výběr pneumatik.
Při předchozí Velké ceně Německa Renault nepodstoupil riziko nasazení hmotových tlumičů, které zabraňují vibraci pneumatik, ale pro tento závod by je měl opět použít. Tým požádal FIA, aby je mohl o víkendu v Maďarsku nasadit, protože odvolací slyšení o jejich legalitě by mělo být posunuto až na září, a pokud by se prokázalo, že hmotové tlumiče jsou legální, byl by tím tým s kosočtvercem ve znaku dosti znevýhodněn. FIA nevydala žádné oficiální prohlášení o tom, že by tlumiče povolila, ale její vedení prohlásilo, že nebude trvat na potrestání týmu v případě, že by nakonec zvítězila.
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Fisico očekává velmi těžký závod v Maďarsku, ale jeho cílem je podat maximum a vystoupat na stupně vítězů:
"Na tomto okruhu si musíte být svým vozem jisti, cítit se okamžitě příjemně. Povrch trati je velice hladký a zpočátku je na něm usazeno hodně prachu, takže není jednoduché zjistit, jaké změny bude potřeba provést, aby se výkon vozu dostatečně zlepšil. Ale s přibývajícími koly se ovladatelnost vozu stále zlepšuje."
"Na této trati je spousta zatáček, kde se musí jet přes obrubníky. Jsou tu dlouhé zatáčky, které jsou docela psychicky náročné, zvláště s blížícím se koncem, a potom zase prudké brždění do pomalých zatáček. Je opravdu nutné vyvarovat se chyb, protože mimo ideální stopu je na trati spousta prachu. A když se vám pneumatiky zašpiní, je velmi těžké uhájit svou pozici."
"Upřímně, na této trati bych preferoval získat pole-position a poté udržet vedení! Ale pokud se to nestane, potom je určitě jednodušší předjíždět tady na Hungaroringu (než v Monte Carlu, kde Fisi ukázal, že předjíždění tam není nemožné). Dobrou příležitostí je tu zatáčka 1. V Monacu jsem předvedl pár dobrých předjížděcích manévrů, takže doufám, že pokud to bude nutné, budu to moci zopakovat i v Budapešti."
"V Německu nám zkrátka něco chybělo, ne ve srovnání s Ferrari, ale s ostatními týmy obouvajícími pneumatiky Michelin. Náš tým pracoval velmi tvrdě, aby odhalil, co bylo příčinou, což se nakonec ještě před tímto víkendem podařilo a tým našel ty správné odpovědi na naše problémy. Jsem si jistý, že Michelin přiveze konkurenceschopné pneumatiky a z toho musíme tento víkend vytěžit naprosté maximum. Stejně jako v Německu pojedu na limit a mým cílem je vystoupat na pódium."
Fernando zatím není znepojen nástupem Michaela Schumachera a věří, že problémy z Velké ceny Německa se na Hungaroringu nebudou opakovat:
"Nemyslím si, že se bude opakovat to, co se stalo v Německu. Já osobně jsem klidný, vím, že tým pracuje velmi tvrdě, aby porozuměl tomu, co se stalo. Pneumatiky pro GP Maďarska jsou velmi odlišné od těch, které jsme potřebovali v Německu a Michelin také reagoval na problémy. Lidé říkají, že Michael je blízko, ale já nepanikařím. Nyní si musíme věřit a pro Budapešť vylepšit naši situaci. Jsem si jistý, že v Maďarsku můžeme být silní."
"Mám na Maďarsko a svoje první vítězství fantastické vzpomínky. Je to okruh, který mám opravdu rád. Je hodně náročný jak po fyzické stránce tak po psychické, kvůli teplu a kvůli tomu, jak je okruh stavěný. Je zde mnoho zatáček a tak jste v kokpitu velmi zaneprázdněný, pořád bojujete s volantem, občas to vypadá skoro jako okruh, kde se jezdí motokáry! Vychutnávám si každé kolo, které tu jedu."
"Loni to byl veselý závod. Měl jsem nehodu hned v první zatáčce, a pak jsem jezdil vzadu kvůli problémům s chlazením. Ale to ukazuje, jak rychle se věci ve formuli 1 mění, protože týden před tím jsem vyhrál v Německu. Myslím si, že letos to bude jiné. Motory V8 a měkčí pneumatiky znamenají, že jsme v zatáčkách mnohem rychlejší. Očekávám dobrý závod, není zde žádný důvod proto, proč by se neměl Renault vrátit na vrchol."
Páteční volné tréninky
Páteční volné tréninky nepřinesly nijak zvlášť vysoké teploty, spíše naopak. Piloti Renaultu zajeli svá měřená kola jako obvykle až ve druhém volném tréninku. Fernando skončil na druhém místě, na prvního Massu ztrácel 1,3 sekundy, třetí nejrychlejší čas patřil Fisicovi, který za Alonsem zaostal pouze o jednu desetinu. Michael Schumacher skončil devátý se ztrátou přes 2 sekundy na Massu, ale na skutečné rozložení sil si budeme muset počkat až do soboty.
Fernando - 2. místo: "Pro mě to byl dobrý začátek víkendu. Podmínky dnes nebyly právě ideální, přilnavost byla nízká, což způsobilo, že vyvážení vozu nebylo příliš konzistentní, ale náš dnešní program jsme zvládli bez problémů. Provedli jsme pár změn v nastavení a zaměřili jsme se především na pneumatiky. Ze začátku jsem měl problémy se zadní částí vozu, ale během tréninku jsme to dali do pořádku a tímto směrem se budeme ubírat také zítra. Naše časy vypadají celkem konkurenceschopně, takže si myslím, že by nám tato trať mohla sedět."
Giancarlo - 3. místo: "Ve svém prvním kole jsem měl problém s kontrolou trakce a na konci zatáčky 7 jsem dostal smyk. Ale v garáži jsme to dali do pořádku a poté jsme začali náš běžný program. V Maďarsku je teď mnohem chladněji, než tomu obvykle bývalo, což znamená, že přilnavost dnes byla opravdu velmi nízká. Kvůli tomu nebylo právě snadné řízení vozu, ale udělali jsme pár menších změn a ještě více jich uděláme přes noc. Vypadá to, že to bude opravdu velice těžký závod, zvláště s takovými podmínkami."
Trénink však pro oba piloty ve žlutomodrém neprobíhal zas tak hladce: Fisi dostal ve svém prvním měřeném kole smyk, ale na jeho páteční program to nakonec nemělo výrazný vliv. Fernando dopadl mnohem hůře - jel za pomalejším Red Bullem Roberta Doornbose, který se nijak neměl k uvolnění trati. Když se před něho Fernando na cílové rovince dostal, zkřížil mu dráhu a zahrozil pěstí. Oba byli předvoláni před komisaře, čímž byl Fernando celkem překvapen.
Fernando: "To, co se stalo, je stejná věc, jaká se děje o každém závodě nebo při testech, když někoho předjíždíte. Pomalejší vozy vás zdrží pěkně dlouho a moc se nedívají do zrcátek. Když je předjíždíte, vždycky řeknete něco jako "aby se použili zrcátka a aby něco udělali" a teď to najednou vypadá jako něco opravdu důležitého."
Penalizace pro Fernanda
Fernando byl nakonec za své počínání potrestán. Ke každému kvalifikačnímu času mu budou přičteny 2 sekundy. Jedna za "nebezpečný manévr" a druhá za předjíždění pod žlutými vlajkami. Na okruhu, kde se nedá příliš předjíždět, ho to může stát opravdu hodně...
Toto rozhodnutí se nelíbí ani Flaviovi, na kterého je toho již trochu moc:
Flavio: "FIA hraje proti nám! Tohle je už druhá věc. Nejdříve nám zakážou tlumiče a nyní Fernanda odsunou na chvost startovního pole. Je absurdní, aby se pravidla měnila ze dne na den. FIA by měla být v průběhu sezony pouze dozorcem, místo toho se ale pokouší zničit F1. Třeba je FIA pod tlakem našich konkurenčních týmů."
Penalizace pro Michaela
V sobotním volném tréninku dominovali oba jezdci Ferrari. Celou sekundu za Michaelem Schumacherem zaostal třetí Kubica, 4. byl Barrichello, 5. pak Fernando. Jeho ztráta na Michaela činila 1,3 s, Fisi byl 6. se ztrátou 1,5 s. Fernando se tentokráte na trati objevil hned mezi prvními, což nebývá zvykem. Nakonec se mu to vyplatilo, protože poté jezdci přišli přibližně o 20 minut, jelikož byla vyvěšena červená vlajka. Důvodem byl Jenson Button a motor v jeho voze Honda... Tato situace však přinesla další zásadní událost tohoto víkendu: Michael Schumacher předjížděl pod červenými vlajkami a obdržel stejný trest jako Fernando - přičtení dvou sekund ke každému nejrychlejšímu času všech částí kvalifikace...
Další pole-position pro Räikkönena
Kvalifikace na Hungaroringu byla pro tým Renault hodně náročná. Fernando nemohl po své penalizaci pomýšlet na umístění v první desítce, což bylo vůbec poprvé v letošní sezoně, stejně tak ale Michael Schumacher, jeho největší soupeř v boji o titul.
Fernando tak vyjel do první části kvalifikace mnohem dříve než obvykle. Jeho čas nakonec stačil na postup do druhé části i po přičtení dvou sekund, stejně tak čas Michaela Schumachera. Bez problémů postoupil druhý pilot Renaultu - Fisi.
Druhá část již byla pro duo mistrů světa náročnější, Michael Schumacher však jako jediný dokázal zajet čas pod 1:19, přesto mu to na postup do závěrečné části nestačilo a zařadil se tak na 12. místo, Fernando na místo 15. Do poslední části postoupil Giancarlo, oba vozy McLaren, Massa, oba jezdci Toyoty, Kubica, obě Hondy a Webber.
V poslední části si velmi dobře vedl Felipe Massa, také Räikkönen a piloti Hondy, zato Fisi se na top příčkách neobjevoval. Massa tak po odsunutí Michaela Schumachera žhavým kandidátem na pole-position, ale jeho radost pokazil Räikkönen, který vybojoval již druhou pole-position v řadě. Druhý skončil Massa, třetí Barrichello, čtvrtý Button, ale ten byl odsunut o deset míst dozadu kvůli výměně motoru, tedy čtvrtý de la Rosa, pátý Webber, šestý R. Schumacher, sedmý Fisico a osmý Jarno Trulli. Deváté místo získal Robert Kubica, který nahrazuje pro tento víkend Villeneuva.
Jak kvalifikaci okomentovali Giancarlo s Fernandem
Giancarlo - 7. pozice: "Už včera jsme říkali, že úroveň přilnavosti byla na tomto okruhu velice nízká, a s dnešnímimi nižšími teplotami se toho moc nezměnilo. Vyvážení vozu na nových pneumatikách bylo v tréninku a kvalifikaci rozdílné, trápil jsem se s nízkou přilnavostí, ale všechno se zlepšilo, když jsme měli na palubě více paliva. Co se týče mých měřených kol ve třetí kvalifikaci, zajel jsem jedno dobré kolo, ale v tom druhém jsem udělal pár chyb, takže jsem nemohl zlepšit svůj čas. Ale stojím na čisté straně tratě a pro zítřek se cítím velmi pozitivně, mnohem více, než v těch posledních několika závodech. Vůz se zlepšuje každým kolem, takže očekávám zábavný závod."
Fernando - 15. pozice: "Byla to pro mě opravdu nezvyklá kvalifikace, ale všechno šlo dobře. Je to smůla ztratit pozice penalizací, ale je čas přestat o tom mluvit a zaměřit se na to, abychom ze závodu vytěžili co nejvíce. Pro mě se nic nezměnilo, kromě startovní pozice, ale s Michaelovou penalizací jsme neztratili zas tolik. Víme, že Renault a Michelin pracují velmi dobře, protože jsem byl schopen zajíždět konkurenceschopné časy a myslím, že zítra to bude ještě lepší. Nikdo neabsolvoval žádné dlouhé jízdy tento víkend, takže to bude pro nás všechny v závodě výuková lekce. Mám pocit, že budeme docela silní, díky konzistenci pneumatik, takže nám držte palce, zůstaňme pozitivní a soustředění a uvidíme, co nám přinese závod."
Radost a zklamání na Hungaroringu
V neděli se na okruhu Hungaroring stalo přesně to, co si přála zřejmě většina fanoušků F1 z celého světa - spustil se déšť!
Již v nájezdu na startovní rošt se do hodin dostali Pedro de la Rosa či Felipe Massa, týmy se snažily najít ty nejvhodnější pneumatiky pro závod.
Start přinesl opravdu velkou podívanou: Massa se začal propadat celým startovním polem, naopak jeho týmový kolega Michael Schumacher se probíjel vpřed. Skvělý start předvedl Fernando, který následoval Michaela Schumachera, a probojoval se až na hranici první pětky. Na čele jezdil Räikkönen, kterého pronásledoval Barrichello. Ten ovšem jezdil na mokrých pneumatikách, takže se hned v 5. kole objevil u svých mechaniků. Na druhou pozici se tak posunul de la Rosa. Před Giancarla, který na startu bojoval s Massou, se dostal Michael Schumacher, za jeho zády se objevil také Fernando. Tomu pochopitelně nedělal žádné potíže, a Fernando se tak mohl vydat stíhat Michaela.
Netrvalo dlouho a Michael měl Fernandův žlutomodrý vůz ve zpětných zrcátkách. Fernando to zkoušel ze všech stran, byl očividně rychlejší než Michael, ale ten se nehodlal jen tak lehce vzdát. Do souboje s Fernandem šel hodně tvrdě, občas došlo ke kontaktu mezi ním a Fernandovým Renaultem. Svou pozici bránil všemi možnými způsoby, ale na Fernanda tentokrát neměl a po pár kolech se mu musel dívat na záda. Ne však příliš dlouho, protože mu žlutomodrý vůz brzo zmizel z dohledu - dalším na řadě byl de la Rosa.
Před Michaela se dostal také Button, Fisico zase bojoval s Massou. Podobně jako jeho týmový kolega, i on šel do souboje s Fisim hodně tvrdě. V poslední zatáčce o sebe oba vozy škrtly, ale tento souboj byl nakonec úspěšnější pro pilota ve žlutomodrém.
Netrvalo dlouho a Fernando dojel také de la Rosu. Zajížděl velmi rychlé časy, přestože jezdil s plnou nádrží. Začalo znovu pršet, z čehož měl radost Button, jezdící na mokrých pneumatikách...
Fisico se brzo dotáhl také těsně za Schumachera. Útočil, kde se dalo, ale Michael si počínal podobně jako v souboji s Fernandem. I tentokrát došlo ke kontaktu mezi ním a Fisiho Renaultem. V poslední zatáčce to již vypadalo, že se Fisi dostane před Michaela, ale ten ho vždy natlačil na bariéru. Na cílové rovince na tom byli oba celkem stejně, ale v nájezdu do první zatáčky se Fisico dostal vedle Michaela a využil vnitřní dráhy k jeho předjetí. Jeho Renault už byl před Michaelem, ten ale zatočil prudce doleva a urazil si o žlutomodrý vůz přední křídlo...
Fisico se snažil vybudovat si co největší náskok, na vodě vždy exceloval, ale tentokrát to, stejně jako loni ve Spa, nezvládl. Ve 23. kole, tedy jen dvě kola po jeho úžasném souboji s Michaelem, vylétl ze zatáčky a svůj vůz poškodil. Vrátil se ještě zpět na trať, následně byl ale nucen ze závodu odstoupit...
Do čela závodu se posunul Fernando, poté, co Räikkönen zajel do boxů. Räikkönen po své zastávce, která přišla v 17. kole, stejně jako v případě Michaela Schumachera, nejezdil právě nejlepší časy, takže se k němu začal přibližovat také týmový kolega de la Rosa.
Než zajel ke svým mechanikům také Fernando, opakovala se na Hungaroringu situace z roku 2003: Michael Schumacher, jezdící na osmé pozici spatřil modré vlajky, a musel uvolnit trať pro vedoucího jezdce ve žlutomodrém...
Ve 26. kole dojel Räikkönen Liuzziho o kolo zpět. Ten zpomalil na kraji dráhy, ale v závodní stopě, aby mu uvolnit trať, ale Kimi to "napálil" přímo do něho a byl mimo hru. Po závodě vypověděl, že právě sledoval, jak se mu zezadu přibližuje týmový kolega...
Na trať vyjel safety-car. Fernando zůstal po své zastávce ve 27. kole na vedoucí pozici, za něho se posunul Button, třetí byl de la Rosa. Michael Schumacher se tak vrátil do jednoho kola s Fernandem a jezdil na sedmé pozici.
Přestalo pršet a trať rychle osychala. Poté Fernanda potkaly drobné problémy, čehož se snažil využít Button a jeho náskok stahoval. Nejrychlejší časy v té době zajížděl také Michael Schumacher a velmi rychle se dokázal vypořádat s jezdci před sebou.
Při druhé zastávce si Massa nechal nazout přechodné pneumatiky, zatímco Button i Michael Schumacher se rozhodli pneumatiky nepřezouvat. Většina jezdců ale začala měnit na suché, mezi nimi byl i Fernando, který do boxů zajel v 51. kole. Po výjezdu z boxů však bylo vidět, jak je jeho vůz téměř neovladatelný. A v 52. kole byl i druhý vůz Renault ze hry venku...
Do vedení se tak posunul Button, Schumacher se dostal až na druhou pozici! Jeho časy se ale poměrně o dost zhoršily, a začal se k němu přibližovat třetí de la Rosa. Po několika kolech, kdy de la Rosa tlačil na Michaela, se před něho dostal, stejně jako Heidfeld. Michael se však ani v těchto soubojích nevzdával a bojoval až do konce. Ten přišel tři kola před cílem. Schumacher měl co dělat, aby svůj červený vůz vůbec dopravil do boxů. Mechaniky byl zatlačen rovnou do garáže...
Jenson Button dosáhl na své vůbec první vítězství v kariéře F1. Zvítězil zaslouženě, během závodu se nedopustil nejmenší chybičky, jel čistě, Honda ho nezklamala. Spolu s ním na stupně vítězů vystoupili Pedro de la Rosa a Nick Heidfeld.
V týmu Renault po závodě zavládla spokojenost, ale i zklamání. Ferrari si před tímto víkendem hodně věřilo, ale nedokázalo využít výpadku obou žlutomodrých vozů a nestáhlo náskok týmu s kosočtvercem ve znaku. Totéž se ale dá říci o týmu žlutomodrém. Renault promarnil svou šanci, nedokázal vytěžit maximum ze své skvělé formy v Maďarsku, nedokázal využít velkého zaváhání Ferrari, nenavýšil svůj náskok v Poháru konstruktérů a v Poháru jezdců. Nebýt Fernandova odstoupení, za které nemohl, závod by vyhrál. A nebýt odstoupení Giancarla, skončil by nejméně na druhé pozici... Ale po bitvě je každý generál...
Renault tak vedl o 9 bodů před Ferrari, Fernandův náskok díky výpadku Michaela Schumachera zůstal na 11 bodech. Jenže poté byl diskvalifikován Robert Kubica, což Felipeho Massu posunulo na sedmé místo a Michaela Schumachera, který byl ještě klasifikován jako devátý, na místo osmé. Ferrari tak získalo 3 body, čímž se náskok Renaultu ztenčil na 7 bodů a Fernandův na bodů 10. Ani tohle však žlutomodrý tým nevyvedlo z míry a již se soustředí na další závodní víkend, který přijde po třítýdenní pauze v tureckém Istanbulu.
Závod z pohledu týmu Renault
Fernando - závod nedokončil: "Ačkoliv se takové věci při závodění stávají, byl to naprosto neuvěřitelný závod. První část byla fantastická, vůz se choval na mokru velice dobře, dokonce i při větším množství paliva ve voze, než kolik ho měli soupeři. Po nasazení zpomalovacího vozu jsme se snažili příliš neriskovat. Myslím, že kdybych býval měl pneumatiky do sucha, mohl jsem dnes bez problémů vyhrát. Když jsem ale vyjížděl z boxů, od zádi se ozvalo prasknutí a výsledkem byly hodiny ve druhé zatáčce. Ačkoliv jsem zklamaný, vše je relativní a vzhledem k Michaelovu odstoupení je bilance dnešního závodu vyrovnaná. Navíc jsme měli velice konkurenceschopný vůz. Nyní vstupujeme do důležité části šampionátu. Po dnešním závodu jsem přesvědčený, že si budeme v nadcházejících bojích vést velice dobře. Současně bych také rád pogratuloval Jensonovi k prvnímu vítězství ve formuli 1, dnes odpoledne odvedl skvělou práci a zasloužil si ho."
Giancarlo - závod nedokončil: " Dnešní odpoledne pro mě bylo hodně náročné. Mokro mi zpravidla vyhovuje, ale i přesto se zde vůz v úvodních fázích závodu ovládal velmi obtížně. V nájezdech do zatáčky byl nedotáčivý, ve výjezdech zase přetáčivý. Dlouhou dobu jsem sledoval Michaela a dokonce se ho pokusil i předjet, ale pak jsem se v osmé zatáčce dostal mimo trať. Snažil jsem se vytvořit si dobrý náskok, ale ztratil jsem přilnavost na zadních kolech a poškodil tak zadní křídlo. Pokračoval jsem ale dál, protože jsem necítil žádné poškození. Když pak ale křídlo v dalším kole odlétlo, dostal jsem hodiny a bylo to. Vůbec se mi dnes nedařilo, přesto udělám vše, abych skončil v celkovém hodnocení na třetím místě. Pevně věřím, že budu v Turecku patřit k rychlým jezdcům."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Potíže, které dnes vzaly týmu z plachet vítr vítězství, byly bohužel na straně týmu. Nebyl to jednoduchý den, rovněž je mi líto týmu a Fernanda: všichni odvedli bez ohledu na náročné podmínky precizní práci. Vzhledem k blížícímu se závěru sezóny je třeba začít detailněji uvažovat také o celkovém hodnocení – tam se ale naštěstí nic nezměnilo. Vyjma skutečnosti, že jsme nyní o závod blíže konci sezóny samozřejmě. Důležité je však i to, že jsme dnes dokázali vrátit po náročném víkendu v Hockenheimu – a vlastně i po Fernandově páteční penalizaci – úder. Tím se nám podařilo získat na naši stranu výhodu, kterou se pokusíme za tři týdny naplno zužitkovat."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Závody za mokra bývají často hodně napínavé, ale těžko mohl kdo předvídat, jak často se dnes odpoledne budou měnit karty. Jako tým musíme vše chápat z hlediska dvou aspektů. Zaprvé jsem přesvědčen o osmnácti bodech, které jsme dnes bohužel ztratili. Na druhé straně jsou vzniklé škody z hlediska šampionátu minimální. Fernando dnes patřil ke špičce startovního pole a jediné, co mu zabránilo ve vítězství, bylo mechanické poškození vozu. Ačkoliv zatím neznáme přesnou příčinu, po fyzické analýze poškozených dílů budeme vědět více. Na samý závěr nesmím zapomenout pogratulovat Jensonovi a Hondě: vídat v řadách vítězů formule 1 nové tváře je vždy příjemný okamžik."