Velká cena Turecka
Velká cena Turecka
Teprve podruhé v historii se pojede závod formule 1 na tureckém okruhu v Istanbulu, který si v loňském roce oblíbila většina pilotů. Trať na Otodromu je široká, tedy vhodná k předjíždění. Za nejtěžší místo na trati je považována zatáčka číslo 8, složená z několika samostatných zatáček.
V loňském roce si zde tým Renault nevedl vůbec špatně. V kvalifikaci obsadili piloti žlutomodrého týmu druhé a třetí místo, v závodě si Fernando jel pro třetí pozici, ale díky "pomoci" Juana Pabla Montoyi skončil druhý hned za Räikkönenem a kontroloval tak svou vedoucí pozici v Poháru jezdců. Fisico po skvělém startu, kdy se dostal na první pozici, skončil na čtvrtém místě a přivezl tak další body do Poháru konstruktérů.
Jak vidí piloti ve žlutomodrém šance Renaultu letos?
Fisico věří, že v současné době má Renault ten správný paket na to, aby mohl opět porážet Ferrari. Trať v Istanbulu se mu pochopitelně líbí...
"Abych byl upřímný, tento okruh se mi opravdu moc líbí. Je to jeden z těch okruhů nové generace, a hned jak jsem na něj loni vyjel, cítil jsem se opravdu příjemně. Startoval jsem z první řady a vůz byl opravdu skvělý. Věřím, že letos budeme v Turecku konkurenceschopní."
"Na tomto okruhu je pár opravdu náročných míst a zatáčka 8 je určitě ta nejtěžší na celém okruhu. Jede se velmi dlouho na levou ruku, přibližně rychlostí 250. Působí na nás síla přibližně 4 - 4,5G po dobu 7 sekund, což znamená, že ke konci závodu už je toho na váš krk docela dost! Na tento závod musíte být dobře psychicky připraveni, možná dokonce ještě více, než na těch pár předchozích závodů."
"Správné nastavení vozu je třeba najít co nejrychleji. K tomu máme nějaká data z loňské sezony a víme, jaké by mělo být to základní nastavení vozu. Během tréninků musíme pracovat efektivně, poznat, jak se bude trať a pneumatiky vyvíjet během víkendu, zajistit, aby byl náš vůz co nejvíce konkurenceschopný. Ale nejdůležitější je začít s dobrým nastavením, jedině tak se můžete co nejlépe připravit na závod."
"Závod v Maďarsku pro mě byl opravdu zklamáním. Obvykle jsou tyhle mokré podmínky jedny z těch, které opravdu sedí mému jezdeckému stylu, ale přilnavost vozu v závodě už nebyla právě nejlepší. A po tom všem bylo dobré mít pauzu, většinu času jsem strávil se svou rodinou na naší lodi. A nyní jsem opravdu velmi motivovaný na ty poslední závody letošního šampionátu. Renault chce mít opravdu silný víkend a vrátit zpět výhodu v boji v šampionátu. Myslím, že máme ten správný paket na to, abychom to dokázali, takže se těšíme na agresivní závodění a doufáme, že skončíme opět na pódiu."
Fernando byl za třítýdenní pauzu rád, okruh v Turecku se mu líbí a přijíždí na něj s optimismem:
"Bylo to skvělé! Všichni už potřebovali pauzu na dobití svých baterek, nejen jezdci, ale i mechanici a inženýři. Všichni potřebujeme mít také nějaký svůj volný čas, takže teď přijíždíme do Turecka s lepším přesvědčením než jindy. Já i Renault stále vedeme oba šampionáty, na tento závod jsme se připravili velmi dobře, cítíme se svěží. Je to ideální způsob, jak nastoupit do závěrečných závodů sezony."
"Okruh Istanbul Park se mi líbí, ano, některé jeho části jsou podobné jako ve Spa. Je to hodně široký a moderní okruh, na kterém je spousta příležitostí k předjíždění. Je tam také pár slepých zatáček, takže je to trochu jiné, než s čím se obvykle setkáváme na nových tratích. A samozřejmě je tam zatáčka 8, kde se velmi dlouho jede na levou ruku a letos tam s V8 pojedeme pravděpodobně na plný plyn. Je to zábavný okruh, a tohle bude jeden z těch nejdůležitějších závodů sezony."
"Myslím, že letos to bude pro všechny o něco snazší. Pro jezdce, týmy i pořadatele. Loni bylo všechno nové, potřebovali jste poznat okruh i příslušenství... Jsem si jistý, že letos to bude pro všechno o trochu jednodušší, a že budeme moci dobře využít našich zkušeností z loňského roku."
"Cítím se velmi optimisticky. Jsem v pozici, ve které by chtěl být každý - vedu šampionát a závodů stále ubývá. Po Německu jsme se sice octli pod tlakem, ale závod v Maďarsku ukázal, že R26 je stále velmi konkurenceschopné. Turecko bude nový závod s novými výzvami, ale já se cítím dobře. Tento typ okruhu našemu vozu sedí a Michelin jistě přiveze dobré pneumatiky. Takže se potřebujeme koncentrovat na svou práci a vyvarovat se chyb. A potom uvidíme, co přinese závod..."
Istanbul Park rozzáří komety!
Renault již počtvrté v této sezoně využije prostor na svých vozech pro umělecké kresby namísto tabákové reklamy. Tentokrát budou žlutomodré vozy zdobeny kometami, dílo bude tvorbou ruského módního a filmového architekta Andreye Sharova, který přenesl dynamickou vitalitu nejrychlejšího tělesa ve vesmíru do unikátního designu nejrychlejšího vozu v šampionátu F1!
Páteční volné tréninky
Páteční volné tréninky probíhaly pro žlutomodrý tým jako obvykle. Podle časů se může na první pohled zdát, že vozy s kosočtvercem ve znaku nemají na okruhu v Istanbul Parku dostatečnou rychlost, ale příčinou bylo drolení pneumatik (graining).
Stejně jako před třemi týdny, i v dnešním druhém pátečním tréninku došlo k incidentu mezi Fernandem a Robertem Doornbosem, třetím jezdcem týmu Red Bull. Oba vjížděli do zatáčky 12 kolo na kolo. K žádné vážnější kolizi však nedošlo.
Oba piloti odjeli 17 kol, Fernando skončil 12. se ztrátou 1,6 s, Fisico zajel 18. nejrychlejší čas, jeho ztráta na vedoucího Sebastiana Vetella v BMW - Sauberu činila 2,4 s.
Fernando: "Pro mě to byl úplně normální pátek: zkoušeli jsme pneumatiky, odjeli jsme pár kol, abychom si znovu zvykli na okruh a také už jsme začali přemýšlet o případných změnách v nastavení pro zbytek víkendu. Bylo jasně vidět, že jsme se po těch prvních kolech trápili s drolením pneumatik, ale vůz se choval hned od začátku velmi konkurenceschopně, takže si myslím, že zítra můžeme klidně bojovat o pole-position. A nakonec, dnes jsme získali několik důležitých informací a věřím, že náš vůz bude po zbytek víkendu opravdu rychlý."
Giancarlo: "Po prvních měřených kolech jsem měl stejný problém s drolením pneumatik jako Fernando, kromě toho jsem měl ve svých rychlých kolech před sebou pár vozů. Podle časů to vypadá, že jsme dnes neměli tu správnou rychlost, ale pátek nikdy přesně neukáže, jak se vše bude vyvíjet po zbytek víkendu. Přes noc budeme muset tvrdě pracovat na zlepšení, ale věřím, že zítra odpoledne se opět budeme moci vrátit zpět na naše obvyklé pozice."
Fernando pro tento víkend použije stejný motor jako před třemi týdny na Hungaroringu, což mu umožní za 14 dní v italské Monze použít novou specifikaci motoru RS26 - D.
Sobotní volný trénink
Nejrychlejší byl v sobotní tréninku Michael Schumacher s vozem Ferrari, který nadělil pilotům Renaultu 0,7 sekundy! Fernando s Giancarlem, mezi kterými byl rozdíl pouhých 0,04 sekundy, skončili druhý a třetí. Za nimi se seřadili oba piloti týmu BMW - Kubica a Heidfeld, dále Button, Massa a Barrichello.
Druhá řada ve žlutomodrém
Poslední volný trénink před kvalifikací na okruhu v Istanbul Parku již poodhalil, jak jsou karty rozdány. Všeobecně se předpokládalo, že nejsilnějším týmem F1 je momentálně Ferrari, tedy se očekávalo, že na pole-position se postaví jeden z jeho pilotů.
Fernando tentokrát vyjel do první části kvalifikace překvapivě mezi prvními, jak on, tak jeho týmový kolega Fisico postoupili dále. Žádné překvapení v týmu Renault.
Druhá část také probíhala pro žlutomodrý tým jako obvykle, zklamání zavládlo u McLarenu, když se do poslední desítky neprobojoval Pedro de la Rosa.
Poslední část byla napínavá do samotného konce. Na čele se pohybovali oba piloti Renaultu - Fernando a Giancarlo, Michael Schumacher po přezutí na čerstvé pneumatiky v první zatáčce chyboval. Piloty Renaultu na čele brzy vystřídal Felipe Massa, zatímco Michaelu Schumacherovi se příliš nedařilo. Až v závěru zajel nejrychlejší čas, ale své měřené kolo měli rozjeté také ještě oba Renaulťáci a Schumacherův týmový kolega Felipe Massa.
Felipe Massa nakonec dokázal překonat čas Michaela Schumachera o 0,3 sekundy a do závodu na tureckém otodromu odstartuje z pole-position. V první řadě ho doplní Michael Schumacher. Druhá řada bude patřit vozům žlutomodrým: úřadujícímu mistru světa patří třetí pozice, jeho parťákovi Fisicovi pozice čtvrtá.
Pátý čas zajel Ralf Schumacher, ale ten byl penalizován za výměnu motoru, tedy jako pátý bude startovat Nick Heidfeld, šestý Jenson Button, sedmý Kimi Räikkönen, osmý Robert Kubica, devátý Mark Webber a desátý Christian Klien.
Oba piloti Renaultu odjeli ve třetí části kvalifikace 11 kol, stejně jako jezdci Ferrari.
Otázkou zůstává, kdo má ve svém voze jaké množství paliva, a kdo z čelních pozic odstartuje lépe. A vozy Renault jsou pověstné svými skvělými starty... Uvidíme, kam až dovezou žlutomodré komety své piloty v zítřejším závodě!
Jak kvalifikaci okomentovali Giancarlo s Fernandem
Giancarlo - 4. pozice, čas 1:27.564: "Věděli jsme po celý víkend, že tu Ferrari bude velmi rychlé a že boj o první řadu by byl hodně těžký, ale patří nám hned druhá nejlepší pozice. Vůz se dnes choval mnohem lépe, poté, co jsme použili jiný typ pneumatik, bylo opravdu snadné ho řídit a výkonnost byla konzistentní i na delší vzálenost. Víme, že to zítra bude hodně těžký závod, ale budeme bojovat až do konce."
Fernando - 3. pozice, čas 1:27.321: "Třetí pozice pro mě dnes byla dobrým výsledkem. Věděli jsme, že nebudeme moci porazit Ferrari v rychlosti na jedno kolo, ale věříme v konzistenci pneumatik Michelin. Naše přípravy se na závod soustředily už od včerejšího rána, takže je pro nás dobrým výsledkem být v kvalifikaci tak vysoko. Myslím, že start závodu bude opravdu vzrušující, a že na začátku se bude hodně aut držet pohromadě. Ale také víme, že nejdůležitější je zítra dokončit závod a přinést co nejvíce bodů do obou šampionátů."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Vše proběhlo podle plánu. Po včerejších problémech s pneumatikami jsme změnili jejich typ, což se ukázalo jako správné rozhodnutí. Jízdní vlastnosti auta se zlepšily a podařilo se nám vybalancovat ho během dopoledního tréninku. Současně víme, že pro dlouhý závod nám poskytne konstantní výkon. Ferrari bylo po celý víkend rychlé, stejně jako v kvalifikaci. Myslím, že měli výhodu na začátku, ale nám se podařilo rozložení sil přes noc pozměnit. I když startujeme ze druhé řady, jsme v té správné pozici, abychom s nimi mohli bojovat o vítězství."
Během třetí části kvalifikace vybízel tým, konkrétně Giancarlův inženýr Alan Permane, Fisica, aby ještě zvýšil svou rychlost, ten se však potýkal se ztrátou výkonu motoru. Tým bude tento problém ještě přezkoumávat... Případná výměna motoru by byla dalším zklamáním pro italského pilota týmu Renault...
Renault versus Ferrari!
Nedělní závod na istanbulském Otodromu byl vzrušující opravdu až do samotného konce! Již start přinesl velké drama: vozy Renault předvedly tradičně skvělý start, ale piloti Ferrari si přední pozice pohlídali. Fernando už se octl dokonce po boku Michaela Schumachera, ten mu ale zavřel dveře a Fernando tak musel uhnout doleva a nebezpečně se přiblížil Giancarlovi...
Nakonec to byl Fisico, kdo se obětoval, aby nesestřelil svého týmového kolegu, a nevyřadil tak žlutomodré vozy ze závodu hned při startu. Jakmile se Fernando objevil po boku svého parťáka, Fisi musel zabrzdit, aby se mu vyhnul. Byl nucen zabrzdit tak prudce, až se jeho žlutomodrý vůz dostal do smyku... Za Fisim jedoucí Heidfeld už nestihl zareagovat a došlo ke kontaktu mezi oběma vozy. Odneslo to jak Heidfeldovo, tak Fisiho přední přítlačné křídlo...
Do kolize se zapojilo hned několik dalších vozů: do Räikkönena zezadu narazil Speed a poškodil mu také zadní pneumatiku. Räikkönen, stejně jako Heidfeld a Giancarlo zajeli ke svým mechanikům. Räikkönen však po výjezdu z boxů skončil v bariéře s pneumatikami a jeho závod byl u konce. Mechanici Renaultu vyměnili přední křídlo na Fisiho voze, zastávka se však poněkud protáhla a Fisi tak ztratil příliš mnoho času. Překvapující bylo, že i navzdory tomu, že trať byla velmi znečištěna všelijakými úlomky z vozů, se na ní neobjevil safety-car. To už obě Ferrari ujížděla v čele závodu v pořadí Massa - Schumacher, třetí jezdil Fernando. Fisi se po své neplánované zastávce zařadil na ... poslední místo.
Ve 14. kole v nebezpečném místě na trati, v první zatáčce, uvízl Liuzzi. Výjezd safety-caru však následoval až po nějaké době. Většina jezdců zamířila do boxů. Do výhody se tak dostal Renault, protože obsluhoval pouze jeden vůz, narozdíl od Ferrari. Michael Schumacher tak musel čekat, až bude dotankován Felipe Massa, a přišel o svou druhou pozici, na kterou se posunul Fernando! Na výjezdu safety-caru vydělal také Fisico, který do boxů nemusel, a posunul se tak na 14. pozici za jezdce, kteří rovněž ke svým mechanikům nezamíříli.
Zatímco na čele se nic mimořádného nedělo, stále vedl Felipe Massa před Fernandem a Michaelem Schumacherem, ve středu pole se odehrávaly zajímavé souboje. Jedním z nich byl souboj mezi Trullim a Barrichellem, kteří se dnes závoděním opravdu bavili! A zapomenout nesmíme také na Fisica, který se probojovával zpátky dopředu. A dařilo se mu to skvěle!
Kolem poloviny závodu se do problémů dostal Michael Schumacher. Německému pilotovi se příliš nedařilo v zatáčce číslo osm, nyní z ní dokonce vyjel a ztratil přibližně pět sekund. To samozřejmě vůbec nevadilo na druhé pozici jezdícímu Fernandovi. To, že Schumacherovi tato zatáčka neseděla, dokazovalo i to, jakým způsobem ji Michael projížděl.
Z čelní skupinky zajel do boxů jako první Felipe Massa, současně ke svým mechanikům zamířil také Fernando, zatímco Michael Schumacher pokračoval dále. Po absolvování své zastávky se vrátil zpět na třetí pozici, jen pár sekund za Fernandem a začal jeho náskok velmi rychle stahovat.
Michael Schumacher byl hodně rychlý, netrvalo dlouho a Fernando měl plné ruce práce s kontrolováním svých zpětných zrcátek. Vždy mu ale pomohla zatáčka číslo osm, kterou projížděl mnohem lépe a rychleji, takže Michaelovi pak zase chvíli trvalo, než se dostal těsně za žlutomodrý vůz. Párkrát se pokusil o útok, ale Fernando si ho dokázal pohlídat. Přesto, že trať v Istanbul Parku ve hodně široká a dá se tu předjíždět hned na několika místech, Schumacher neměl nejmenší šanci!
V posledním zatáčce posledního kola se Michael Schumacher pokusil ještě naposled Fernanda znervóznět, ale nakonec se mu to nepodařilo a oba protli cílovou čáru těsně za sebou. Rozdíl mezi nimi byl pouhých 0,081 sekundy!
Fisico se v závěru dotáhl na pátého Pedra de la Rosu, který jel pouze na jednu zastávku, na rozdíl jedné sekundy, k útoku se však již nedostal.
Zvítězil Felipe Massa, zcela zaslouženě, pro druhé místo si dojel Fernando a navýšil tak náskok v šampionátu jezdců o 2 body, třetí Michael Schumacher, čtvrtý Jenson Button, pátý Pedro de la Rosa, šestý Giancarlo, který se dokázal z posledního místa probojovat až na body a ještě udržel vedení týmu Renault před Ferrari o 2 body.
Tým Renault byl maximálně spokojen s bojovností a bezchybnou jízdou obou svých pilotů, nezapomněl také ocenit Fisicův manévr krátce po startu, když obětoval sebe a celý svůj závod, jen aby se vyhl kontaktu s vozem Fernanda a případné kolizi se svým týmovým kolegou. Opět se projevil "týmový duch" - Team Spirit.
Závod z pohledu týmu Renault
Giancarlo - 6. místo: "Nakonec to pro mě dnes byl dobrý závod, který ukázal, že jsem byl rychlý a vůz také. Měl jsem dobrý start a byl jsem jen kousek od kluků vepředu. Michael tam na trati docela dost kličkoval a ostatní se mu museli vyhýbat. Zabrzdil jsem celkem pozdě, ale bylo tam riziko kolize s Fernandem, takže jsem zabrzdil ještě prudčeji, ale zablokovala se mi zadní kola a dostal jsem se do smyku. Po zastávce v boxech, kdy jsem dostal nové přední křídlo, jsem se musel opravdu hodně snažit vybojovat co nejvíce pozic. Pomohl mi safety-car, ale také se mi podařilo předjet spoustu lidí. Se strategií jedné zastávky jsme na pneumatikách odjeli dost dlouhý stint, ale fungovaly skvěle. Náš výkon byl dnes Ferrari mnohem blíže než v kvalifikaci, a myslím, že pro příští závody si můžeme poměrně věřit. Samozřejmě, příští velká cena v Monze - můj domácí závod, uprostřed velké bitvy s Ferrari. Stále vedeme oba šampionáty a nyní, v následujících týdnech bychom si potřebovali vytvořit nějaký odstup."
Fernando - 2. místo: "V pátek i během kvalifikace jsme byli docela daleko za Ferrari, ale nakonec jsme byli spokojeni, protože přišlo zlepšení. A ukázali jsme, že jsme si věřili právem. Byl to normální závod, jeli jsme na limit až do třetího stintu, kdy už bylo třeba především udržet naši pozici. Věděl jsem, že Michael měl jen dvě možnosti k předjetí, v zatáčce 12 a 14, takže jsem si na těchto místech mohl vytvořit dostatečný odstup a to stačilo na udržení druhého místa. Myslím, že tento závod ukázal, že jsme přeci jen potřebovali trochu více, abychom mohli bojovat s Ferrari, ale na poslední závody jsem optimostou. Monza bude zřejmě ten nejnáročnější na zisk vítězství. Ale všichni v Renaultu, stejně jako naši partneři Michelin a Elf, jsou velmi motivování na tyto čtyři poslední závody. Věřím, že opět můžeme najít recept na vítězství. Dnes to byl dobrý krok kupředu, co se týká šampionátu, takže nyní očekáváme ještě více tak dobrých dní do konce sezony."