Velká cena USA
Velká cena USA
Pouhý týden od sebe dělil velké ceny Kanady a Spojených států. Okruh v Indianapolis vozům Renault nikdy příliš neseděl, navíc v posledních letech se zde potýkaly s problémy především vozy obouvající pneumatiky Michelin...
Všeobecně se očekávalo, jak se v letošním roce zachovají američtí fanoušci, poté, co loni do závodu odstartovaly pouze týmy s pneumatikami Bridgestone.
Páteční volné tréninky
V prvním pátečním tréninku jezdci Renaultu tradičně měřené kolo nezajeli, v tom druhém byli nejrychlejší testovací jezdci Davidson a Kubica, nejlepší ze závodních pilotů byl Fisico, Fernando skončil až 9.
Fisico si také páteční trénink velmi pochvaloval, vůz seděl perfektně, vyvážení se neustále zlepšovalo, Giancarlo dokonce tento pátek označil jako vůbec ten nejlepší v dosavadním průběhu sezony.
Pro Fernanda vše proběhlo normálně, tedy jako obvykle při pátečních trénincích.
Sobotní volný trénink
V posledním tréninku v sobotu si nejlépe vedli piloti Ferrari, kteří obsadili první dvě místa. Třetí Giancarlo ztrácel něco málo přes sekundu, Fernando byl šestý se ztrátou téměř jeden a půl sekundy.
Renault ve stínu Ferrari
Po úspěšném pátku jezdci Renaultu nijak nepospíchali s výjezdem do první části kvalifikace, kterou jako vždy zvládli bez problémů. To se ovšem nedalo říci např. o Coulthardovi, Rosbergovi či o Trullim, kteří do druhé části nepostoupili.
Ze druhé části nepostoupil Montoya, na čele se stále pohybovaly oba vozy Ferrari, za nimi Giancarlo. Ani ve druhé části nezaznamenal tým Renault výraznější problémy, jen Fernando jakoby si se svým vozem nerozuměl jako jindy.
V poslední části se tentokrát žádné velké drama neodehrálo. Ferrari potvrdilo svou skvělou formu zde ve Spojených státech a rozdělilo si první řadu. Z pole-position odstartuje Michael Schumacher, záda mu bude krýt Felipe Massa. Třetí startovní pozici vybojoval Giancarlo s téměř sekundovou ztrátou na Michaela Schumachera. Vedle Giancarla se do druhé řady postaví Rubens Barrichello, Fernando odstartuje z místa pátého, na Fisica ztrácí půl sekundy. Velkým překvapením byla stáj Midland, která si rozdělila 14. a 15. místo.
Jak kvalifikaci okomentovali Giancarlo s Fernandem
Giancarlo - 3. místo: "Ze třetího místa na startu mám opravdu radost, protože toto pro nás zatím nebyl nejlepší okruh. S vozem jsem byl dneska vcelku spokojen, ale pořád máme problémy s přilnavostí a nevíme proč. Pokud jde o závod, tak si věříme a musíme být optimisty. Potřebujeme bojovat o dobrý výsledek, abychom udrželi naši silnou pozici v šampionátu."
Fernando - 5. místo: "Dnes jsem udělal maximum. Vůz byl ráno nedotáčivý, snažili jsme se to v průběhu tréninku vyladit. Nakonec jsme v kvalifikaci přidali trochu přítlaku na předním křídle, abychom získali lepší vyvážení, ale vůz se i tak stále obtížně řídil, což mě stálo čas. Zítřejší závod bude dlouhý, snad nám vyjde strategie a pomůže mi získat nějaké pozice. Cílem jsou stupně vítězů, abychom limitovali ztrátu v šmapionátu."
Pat Symonds - výkonný technický ředitel: "Po dopoledním tréninku bylo zřejmé, že tento víkend nebudeme schopni s Ferrari závodit a bylo by špatné uškodit strategii pro závod jenom proto, abychom byli v první řadě. Giancarlo dnes předvedl několik excelentních kvalifikačních kol a zaslouží si místo ve druhé řadě. U Fernandova vozu jsme se nedokázali zbavit nedotáčivosti, ale ačkoliv to dneska jeho výkonu trochu uškodilo, zítra to může být výhoda, teplota vozovky by se měla zítra pohybovat vysoko nad 40 °C. Pokud jde o pneumatiky, naší hlavní obavou pro tento víkend byla jejich životnost. Profesionální přístup Michelinu vyřešil loňské problémy a zítra očekáváme bezpečný závod. Není pochyb o tom, že to bude těžký závod, ale určitě budeme bojovat o stupně vítězů."
Výsledky kvalifikace:
1. | M. Schumacher | Ferrari | B | 1:10.832 |
2. | F. Massa | Ferrari | B | 1:11.435 |
3. | Giancarlo | Renault | M | 1:11.920 |
4. | R. Barrichello | Honda | M | 1:12.109 |
5. | Fernando | Renault | M | 1:12.449 |
6. | J. Villeneuve | BMW | M | 1:12.479 |
7. | J. Button | Honda | M | 1:12.523 |
8. | R. Schumacher | Toyota | B | 1:12.795 |
9. | K. Räikkönen | McLaren | M | 1:13.174 |
10. | N. Heidfeld | BMW | M | 1:15.280 |
11. | J. P. Montoya | McLaren | M | 1:12.150 |
12. | M. Webber | Williams | B | 1:12.292 |
13. | S. Speed | Toro Rosso | M | 1:12.792 |
14. | Ch. Albers | Midland | B | 1:12.854 |
15. | T. Monteiro | Midland | B | 1:12.864 |
16. | Ch. Klien | Red Bull | M | 1:12.925 |
17. | D. Coulthard | Red Bull | M | 1:13.180 |
18. | T. Sato | Super Aguri | B | 1:13.496 |
19. | N. Rosberg | Williams | B | 1:13.506 |
20. | J. Trulli | Toyota | B | 1:13.787 |
21. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M | 1:14.041 |
22. | F. Montagny | Super Aguri | B | 1:16.036 |
Fisico nezklamal
Stejně jako v celém průběhu víkendu, i v neděli vystoupala teplota do výše téměř 40 °C.
Červená světla začala pomalu mizet a objevila se zelená, signalizující start Velké ceny Spojených států! Z dvojice Ferrari odstartoval lépe Felipe Massa, který se okamžitě posunul do vedení, jezdci v červeném nedali šanci Fisicovi posunout se vpřed, čehož využil Fernando. Protáhl se podobným způsobem jako v Malajsii po pravé straně, dostal se před Giancarlo a ještě bojoval o druhé místo s Michaelem Schumacherem, který nakonec jeho útok ustál.
Mezitím ale došlo hned ke dvěma kolizím. Tu první s největší pravděpodobností zavinil Klien, doplatil na ni také Webber. Tu druhou měl na svědomí pilot McLarenu - Juan Pablo Montoya, který zezadu narazil do svého týmového kolegy Räikkönena, a oba vyřadil. Na jeho počínání doplatili také Heidfeld a Speed... A rázem zůstalo na trati pouze 15 vozů.
Na trať vyjel safety-car, pořadí vypadalo následovně: vedl Massa před M. Schumacherem, následováni dvojicí žlutomodrých vozů - Fernanda a Fisica. Za nimi jezdil na pátém místě Barrichello.
Následně musel do garáže zajet také Button, po jízdě za safety-carem došlo ještě ke kolizi mezi Satem a Monteirem, a to již pokračovalo jen 12 vozů ve Velké ceně USA...
Po zajetí safety-caru začala obě Ferrari ujíždět. Fisico byl evidentně rychlejší než Fernando, zvláště na té klopené zatáčce, která přivádí jezdce do prostoru startu a cíle. Fisico však zaútočit nemohl, stále byla vyvěšena žlutá vlajka... Tím získávali jezdci Ferrari kolem téměř sekundy na kolo. Po ukončení žluté fáze to Giancarlo několikrát zkusil na Alonsa na konci cílové rovinky, ale Fernando se nedal, Fisi tak dále ztrácel čas. Nakonec se mu ale předjetí zdařilo a okamžitě tak začal ujíždět Fernandovi, za kterým jezdili Barrichello, R. Schumacher a Villeneuve.
Fisico držel krok s Ferrari, ale jeho ztráta již přeci jen byla pro jezdce Ferrari vyhovující. Ve 24. kole to nevydržel motor ve voze Villeneuva, pokračovalo 11 vozů.
Jako první zamířil do boxů Barrichello, ve 29. kole se tam ve stejnou chvíli objevili M. Schumacher a Fisico. V kole následujícím se u mechaniků objevil také Massa a po své zastávce se zařadil na druhou pozici za Michaela Schumachera. Fernando zajel na svůj první pitstop v 31. kole, na třetím místě jezdil Trulli, který jel se strategií jediné zastávky, která přišla až ve 39. kole. Mezitím skončil také Albers, takže se startovní pole zúžilo na 10 jezdců...
Blížily se druhé zastávky v boxech, na kterých mohli vydělat jezdci jedoucí pouze na jednu zastávku, mezi nimiž byl také Jarno Trulli. Fisico se po svém pitstopu zařadil těsně před něho, takže si nemohl oddychnout ani v závěru závodu. Fernando, u kterého neproběhla zastávka zrovna ideálně se propadl až na 6. místo, když se před něho posunuli oba jezdci Toyoty... Ralf Schumacher ale v 65. kole ze závodu také odstoupil, takže se Fernando posunul na místo páté. Fisico zatím kontroloval odstup Jarna Trulliho, pořadí se již neměnilo.
Ferrari dosáhlo po roce na double, zvítězil Michael Schumacher před Massou, pro třetí místo si díky skvělému a stabilnímu výkonu dojel Fisico, který zastiňoval svého parťáka Alonsa po celý víkend. Fernando si na této trati nevedl právě nejlépe. Stejně jako Fisico se potýkal se špatnou přilnavostí, narozdíl od něho si ale nedokázal tak úspěšně poradit s nastavením svého žlutomodrého vozu.
Michael Schumacher tedy stáhl něco málo z Fernandova náskoku, který nyní činí 19 bodů, naopak Giancarlo se posunul zpět na třetí pozici v šampionátu před Räikkönena. V Poháru konstruktérů je situace následující: Renault je stále na vrcholu tabulky se 131 body, na druhé Ferrari má k dobru 26 bodů.
Velká cena Spojených států opět potvrdila, že pro stáj Renault není právě nejideálnější, stejně jako pro pneumatiky Michelin, jejichž výrobci v letošním roce zaujali spíše konzervativní přístup, což bylo po loškém závodě celkem pochopitelné.
Výsledky závodu
1. | M. Schumacher | Ferrari | B | 1h 34:35.199 |
2. | F. Massa | Ferrari | B | + 7.984 |
3. | Giancarlo | Renault | M | + 16.595 |
4. | J. Trulli | Toyota | B | + 23.604 |
5. | Fernando | Renault | M | + 28.410 |
6. | R. Barrichello | Honda | M | + 36.516 |
7. | D. Coulthard | Red Bull | M | + 1 kolo |
8. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M | + 1 kolo |
9. | N. Rosberg | Williams | B | + 1 kolo |
Neklasifikováni byli
F. Montagny | Super Aguri | B | kolo 1 |
Ch. Klien | Red Bull | M | kolo 1 |
S. Speed | Toro Rosso | M | kolo 1 |
N. Heidfeld | BMW | M | kolo 1 |
M. Webber | Williams | B | kolo 1 |
K. Räikkönen | McLaren | M | kolo 1 |
J. P. Montoya | McLaren | M | kolo 1 |
J. Button | Honda | M | kolo 4 |
T. Sato | Super Aguri | B | kolo 7 |
T. Monteiro | Midland | B | kolo 10 |
J. Villeneuve | BMW | M | kolo 24 |
Ch. Albers | Midland | B | kolo 38 |
R. Schumacher | Toyota | B | kolo 65 |
Fotogalerie: