Velká cena Velké Británie
Velká cena Velké Británie
Tento víkend čeká jezdce další náročný závod na okruhu Silverstone ve Velké Británii.
Na této trati Renault v roce 1977 debutoval, letos se zde postaví na start své 200. velké ceny!
Přestože tato trať týmu Renault příliš nesedí, v loňském roce zde Fernando skončil na druhém místě, Giancarlovi pódium těsně uniklo. Uvidíme, co přinese letošní velká cena, pro kterou si Renault místo nápisů "Mild Seven" připravil doplňující bílé zbarvení s názvem "Tiger". Tento název proto, že na předních přítlačných křídlech žlutomodrých vozů budou zobrazeny tygří oči. Zřejmě tím chce Renault naznačit, s jakým nasazením odstartuje tento závodní víkend...
Jak Fernando, tak Giancarlo věří, že tým Renault zde opět může pomýšlet na vítězství, navíc v dubnových testech si zde vedli velmi dobře.Nezapomínají ale ani na silné soupeře, které vidí především v týmu Ferrari:
Fernando: "Testy v dubny skončily velmi úspěšně a víme, že charakter trati R26 vyhovuje. Není tedy důvod, proč bychom nemohli bojovat o vítězství. Samozřejmě že nemůže s triumfem počítat na sto procent. Ferrari bude jistě velmi silné a k favoritům patří také McLaren, pokud zopakují své výkony z Monaca. Nemáme před sebou lehkou Grand Prix, ale do boje o vítězství určitě promluvíme."
Giancarlo: "Tato trať vyžaduje účinnou aerodynamiku a stabilní auto. Pak je možné dosáhnout vysoké rychlosti v dlouhých zatáčkách. Jezdec musí plně důvěřovat svému autu, aby mohl správně zaútočit. Přesně to umožňuje R26. Když si toto může jezdec dovolit, může jet s autem na limitu, udrží vysoký rytmus v první části trati a dosáhne tak dobrých časů na kolo."
Páteční volné tréninky
Do prvního pátečního tréninku vozy Renault tradičně nevyjely. Druhý trénink ovládl testovací pilot BMW Robert Kubica, na 2. místě skončil Giancarlo, 3. byl Wurz, 4. Davidson, 5. Jarno Trulli, 6. Massa, 7. Fernando a 8. M. Schumacher.
Druhé a sedmé místo vypadá velice slibně, přesto v týmu neprobíhalo vše úplně hladce. Fernando se trápil s přetáčivostí, Giancarlo odjel pouhá tři kola, zastavil ho problém se softwarem.
Sobotní volný trénink
V sobotu dopoledne se jezdci vydali do posledního volného tréninku před kvalifikací. Piloti Renaultu si nevedli špatně, skončili na pátém a šestém místě v pořadí Giancarlo - Fernando, a zdálo se, že na kvalifikaci jsou dobře připraveni.
Pole-position opět pro Fernanda
Snad všichni byli překvapeni slunečným počasím na okruhu v Silverstone, které by mělo vydržet i po zbytek závodního víkendu.
První dvě části kvalifikace žádné drama nepřinesly, v té první byl určitě zklamán domácí pilot Jenson Button, když nepostoupil do části druhé, také Jarno Trulli, kterému v boxové uličce explodoval motor. Do poslední části nepostoupil David Coulthard, jelikož ho blokoval Juan Pablo Montoya... Oba piloti Renaultu bez nejmenších problémů postoupili do závěrečné části a vydali se tedy do boje o pole-position!
Téměř celých patnáct minut poslední části jezdci jen kroužili za sebou a k žádným dramatickým situacím na trati nedocházelo. Až posledních pět minut, kdy jezdci zajížděli pro nové pneumatiky probíhal dramatický boj do posledních vteřinek. O pole-position se přetahovali Fernando a Michael Schumacher. Boj mezi sebou sváděli také Giancarlo s Montoyou. Závěrečná kola pro všechny - na pole-position Michael Schumacher, za ním Fernando a na 3. pozici Fisico. Fernando ale nenechal nic náhodě a zajel perfektní kolo. Takové kolo, které mu zajistilo start z první pozice startovního roštu! M. Schumachera ale o druhou pozici připravil Kimi Räikkönen, takže Michael odstartuje do závodu z pozice 3., dále 4. jeho stájový kolega Felipe Massa, 5. Giancarlo, 6. Rubens Barrichello, 7. Ralf Schumacher a 8. Juan Pablo Montoya.
Jak kvalifikaci okomentovali Giancarlo s Fernandem:
Fernando - pole-position: "Z dnešního pole position, které je čtvrté v řadě, mám obzvláště velkou radost. V prvním měřeném kole v posledním kvalifikačním bloku jsem udělal malou chybu a věděl jsem, že je to s Michaelem velmi těsné. Nasadili jsme další sadu pneumatik a já dokázal zajet lepší kolo. Myslím, že dnešní podmínky byly obtížné pro všechny, takže jsme před kvalifikací udělali pár změn, které měly zlepšit přilnavost a vůz trochu více stabilizovat. Zítřejší závod bude zajímavý, protože nikdo neodjel delší jízdy, takže si myslím, že se u pneumatik můžeme dočkat nějakých překvapení. Pneumatiky Michaelin však zatím byly excelentní, takže si věřím. Pro tým je skvělé, že máme pole position, ukazuje to, že Renault neodpočívá, ale bojuje s Ferrari."
Giancarlo - 5. místo: "Před kvalifikací jsme udělali nějaké změny na voze a v prvním sektoru to bylo na hraně. Nemohl jsem pořádně atakovat zatáčky a ztrácel jsem tam čas. Páté místo je tedy menším zklamáním, protože jsme dnes měli vůz na první řadu. I tak jsem ale v dobré pozici a pro zítřejší závod jsem velmi optimistický."
Pat Symonds - výkonný technický ředitel: "Byla to vzrušující kvalifikace se skvělým výsledkem pro Renault. Fernandovo poslední kolo bylo opravdu jedinečné a první zatáčku Cops, projel prakticky naplno. Nesmíme zapomínat ani na Giancarla, který je na dobré pozici. Jsem spokojený, že jsme nelimitovali naši závodní strategii kvalifikací, a zdá se, že vysoké teploty vyhovují vozu i pneumatikám Michaelin. Zítra očekáváme dobrý závod."
Denis Chevrier - manažer oddělení motorů: "Včerejší den jsme se věnovali poznávání okruhu, podmínky se hodně liší od posledního testování, mají to na svědomí rozdílné teploty. Dnes se nám podařilo ve fascinující kvalifikaci trefit hřebíček na hlavičku. Oba vozy měly hladkou kvalifikaci a snadno postoupily z prvního i druhého bloku. Vůz i motor RS26 jsou očividně konkurenceschopné a máme jezdce na obou koncích velmi vyrovnané skupiny vozů. Jsme přesvědčeni, že jsme se rozumně připravili na závod a máme ingredience pro dobrý týmový výsledek. Bude to ale těžký boj a těšíme se na něj."
Výsledky kvalifikace:
1. | Fernando | Renault | M | 1:20.253 |
2. | K. Räikkönen | McLaren | M | 1:20.397 |
3. | M. Schumacher | Ferrari | B | 1:20.574 |
4. | F. Massa | Ferrari | B | 1:20.764 |
5. | Giancarlo | Renault | M | 1:20.919 |
6. | R. Barrichello | Honda | M | 1:20.943 |
7. | R. Schumacher | Toyota | B | 1:21.073 |
8. | J. P. Montoya | McLaren | M | 1:21.107 |
9. | N. Heidfeld | BMW | M | 1:21.329 |
10. | J. Villeneuve | BMW | M | 1:21.599 |
11. | D. Coulthard | Red Bull | M | 1:21.442 |
12. | N. Rosberg | Williams | B | 1:21.567 |
13. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M | 1:21.699 |
14. | Ch. Klien | Red Bull | M | 1:21.990 |
15. | S. Speed | Toro Rosso | M | 1:22.076 |
16. | T. Monteiro | Midland | B | 1:22.207 |
17. | M. Webber | Williams | B | 1:23.129 |
18. | Ch. Albers | Midland | B | 1:23.210 |
19. | J. Button | Honda | M | 1:23.247 |
20. | T. Sato | Super Aguri | B | 1:26.158 |
21. | F. Montagny | Super Aguri | B | 1:26.316 |
22. | J. Trulli | Toyota | B | - |
Žlutomodrá lavina k nezastavení
Hned po startu na jezdce čekala zrádná zatáčka na pravou ruku, se kterou se z pole-position startující Fernando vypořádal skvěle a odolal nájezdům Kimiho Räikkönena, který si zase musel hlídal za sebou jedoucího Michaela Schumachera, 4. pozici udržel Massa před 5. Fisicem. Ještě v prvním kole došlo ke kolizi mezi Speedem, který narazil do Ralfa Schumachera, ten s sebou smetl ještě Webbera a na trať vyjel safety-car...
Po zajetí safety-caru ve 3. kole se situace snažil využít Michael Schumacher a zaútočil na Räikkönena! V jednu chvíli došlo téměř ke kontaktu mezi oběma jezdci, ale Räikkönen souboj ustál. To vše nahrávalo nejen v čele jedoucímu Fernandovi, ale také dvojici Massa - Fisico.
Zajímavé bylo sledovat také to, jak si povede Jenson Button či Jarno Trulli, kteří startovali ze zadních pozic. Pro Buttona ale boj skončil velice brzy - již ve 13. kole, když ze zadní části jeho vozu vyšlehly plameny...
Fernando se Räikkönenovi vzdálil přibližně na dvě sekundy, Giancarlo jezdil 1 sekundu za Massou. První pětka poodjela Nicku Heidfeldovi, který ztrácel již 18 sekund, ale dokázal za sebou s přehledem držet Montoyu.
U mechaniků se z čelní skupinky objevil jako první Michael Schumacher, krátce na to také Räikkönen, takže se potvrdilo, že stáje Ferrari a McLaren nejely s příliš velkým množstvím paliva, naopak nejdéle na trati z této skupinky vydržely oba vozy Renault. A Giancarlo se po svém návratu na trať vrátil před Felipem Massou na 4. pozici!
Michael Schumacher se přibližoval Räikkönenovi a vyčkával na druhé pit-stopy. Giancarlo za sebou držel Massu, ale kvůli problému drolení pneumatik, který později potkal také Fernanda, se nemohl přiblížit Michaelu Schumacherovi.
Druhé zastávky v boxech rozhodly o 2. pozici v britské grand prix. Michael Schumacher se opět díky své skvěle naplánované strategii posunul vpřed, ale na Fernanda dnes neměl. Ten si jezdil v klidu na první pozici s náskokem kolem 12 sekund a předvedl dnes další bezchybný výkon, který ho zase posunul ke druhému titulu mistra světa o něco blíže. Za Michaelem jezdil o 5 sekund zpět Räikkönen, na kterého se ještě v závěru závodu dotáhl Fisico! Před Massou měl dostatečný náskok, a tak ještě zkoušel útočit na Kimiho. Byl rychlejší v prvních dvou sektorech trati, ale v tom posledních měl navrch zase Kimi. Giancarlo se k předjetí nedostal pro odlišné nastavení svého vozu, které tým provedl ještě před kvalifikací, což ho stálo nejméně další pódium...
Fernando zvítězil již popáté v letošní sezoně a pro Renault je to již šesté letošní vítězství! Dnes se opět potvrdila ta dominance žlutomodrého týmu, který ani v závěru závodu neztratil dech jako například McLaren a Ferrari. Navíc Fernando vybojoval pole-position s největším množstvím paliva! Nedopustil jediné chybičky, proto mohlo jeho vítězství vypadat jako snadno získané. Zvítězil s naprostým přehledem a stejně jako loni kraluje průběžnému pořadí mistrovství světa.
Nebýt chybného nastavení Fisicova vozu, dosáhl by tým Renault v tomto závodě ještě výše a Fisico by zůstal 3. v průběžném pořadí, takto je 4., o jediný bod za Räikkönenem. Ale sezona je stále ještě dlouhá...
Závod z pohledu týmu Renault
Fernando - vítěz závodu: "Dnešní vítězství je pro mě velice speciální – je to pro mě třetí vítězství v řadě. Po Španělsku a Monaku jde o další z klasických závodů, které chce každý jezdec alespoň jednou vyhrát. Velká Británie je domovem motoristického sportu, sám bydlím v Oxfordu, tedy zhruba půl hodiny od této tratě, a v neposlední řadě máme velkou část týmu lokalizovanou právě zde, v Enstone. Zvítězit zde je pro mě skutečně něco báječného – zde, doma. Závod byl velice vyrovnaný a náročný. Nastavení našeho vozu jej činilo vždy po začátku stintu vcelku nedotáčivým. S odjetými koly se ale chování zlepšovalo. A tak, jak paliva ubývalo, můj náskok se zvětšoval. Jedinou vadou na kráse bylo drolení pneumatik na začátku druhého stintu, které mě trochu zpomalilo. Také vítr dnes všem komplikoval život, ostatně jako po celý víkend. Nebylo jednoduché vyhrát, ale povedlo se, a to je, myslím, dostatečný důkaz tvrdé práce, kterou odvádíme. Na tuto fantastickou sezónu neexistuje žádný recept. Ke každému závodu přistupujeme jako k nové výzvě, soustředíme se po celou dobu a snažíme se nedělat žádné chyby. Nejlepší obranou je útok – a právě to jsme předvedli dnes."
Giancarlo - 4. místo: "Dnešní závod jsem si hodně užíval, byl jsem konkurenceschopný a podával jsem vyrovnané výkony. Místy jsem byl dokonce rychlejší než vozy kolem mě. Podobně jako Fernanda mě na začátku druhého stintu začalo trápit drolení pneumatik, ale poslední sada pneumatik tento problém vyřešila a já tak mohl jet opět naplno. V závěrečných kolech jsem byl vždy v prvním sektory o mnoho rychlejší než Räikkönen, ale on měl zase navrch ve druhém a třetím úseku trati, neboť měl větší přítlak než my. Vždy, když jsem se k němu přiblížil, ztratil jsem kvůli vzdušným turbulencím přilnavost a nedokázal se tak dostat do vzdálenosti potřebné k předjetí. Dnešní výsledky jsou pro tým skvělým pokračováním Monaka a Barcelony. Dnes jsme zde získali nejvíce bodů ze všech týmů a dovezli oba vozy do cíle. Na řadě je nyní Kanada, jeden z mých oblíbených okruhů. Nikoho asi nepřekvapí, že odjíždíme do Kanady s odhodláním zvítězit."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Mám radost, že se dnes našemu týmu podařilo v Silverstone zvítězit. Dnešní odpoledne je pro nás zvláštní, zejména pak ale pro lidi, kteří pracují pouhých 50 kilometrů odsud, v továrně v Enstone. Vše dnes fungovalo bezchybně – vůz R26, strategie i Fernando a Giancarlo, který si dnes také zasloužil stupně vítězů. Gratuluji ale také společnosti Michelin – opět přivezla pneumatiky, které zde dnes neměly konkurenci"
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Dnešní závod byl příjemnou tečkou za báječným víkendem, kterého jsme si zde, v Silverstone, užívali – Fernandův hattrick v podobě pole position, vítězství a nejrychlejší kolo mluví ostatně za vše. Jsem si jistý, že všichni ti, kteří pochybovali o jeho pole position, museli dnes uznat, že se tak stalo díky dlouhodobějším strategiím, které nám výborně vyšly. Také Fisi odjel skvělý závod, jeho souboje s Kimim v závěru závodu byly strhující. Vůz se zdá být za horka na náročných okruzích jako ryba ve vodě, také Michelin přivezl vynikající, konzistentní a hlavně konkurenceschopné pneumatiky. Tři vítězství v řadě jsou skvělá. V nadcházejících týdnech se zaměříme na další vývoj vozu a pokusíme se prolomit smůlu, kterou v Kanadě zpravidla míváme, již letos."
Výsledky závodu:
1. | Fernando | Renault | M | 1h 25:251.927 |
2. | M. Schumacher | Ferrari | B | + 13.951 |
3. | K. Räikkönen | McLaren | M | + 18.672 |
4. | Giancarlo | Renault | M | + 19.976 |
5. | F. Massa | Ferrari | B | + 31.559 |
6. | J. P. Montoya | McLaren | M | + 1:04.769 |
7. | N. Heidfeld | BMW | M | + 1:11.599 |
8. | J. Villeneuve | BMW | M | + 1:18.999 |
9. | N. Rosberg | Williams | B | + 1:19.009 |
10. | R. Barrichello | Honda | M | + 1 kolo |
11. | J. Trulli | Toyota | B | + 1 kolo |
12. | D. Coulthard | Red Bull | M | + 1 kolo |
13. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M | + 1 kolo |
14. | Ch. Klien | Red Bull | M | + 1 kolo |
15. | Ch. Albers | Midland | B | + 1 kolo |
16. | T. Monteiro | Midland | B | + 2 kola |
17. | T. Sato | Super Aguri | B | + 3 kola |
18. | F. Montagny | Super Aguri | B | + 3 kola |
Neklasifikováni byli:
R. Schumacher | Toyota | B | kolo 1 |
M. Webber | Williams | B | kolo 1 |
S. Speed | Toro Rosso | M | kolo 2 |
J. Button | Honda | M | kolo 10 |
Fotogalerie: