Velká cena Evropy
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Giancarlo
Giancarlo, přehoupli jsme se do druhé poloviny sezóny. Dva poslední závody byly dost obtížné a na BMW jste ztratili. Myslíte si, že to můžete tento víkend otočit?
"Je správné říct, že poslední dva závody byly zklamáním a bylo to ještě horší kvůli tomu, že to byly naše domácí závody. Věděli jsme, že bojovat s BMW bude těžké, všechny týmy jdou vpřed a pro nás je výzvou činit tak rychleji než ostatní, abychom se dostali dál a pokusili se smazat ztrátu v šampionátu. Jdeme správným směrem a všichni dělají maximum. Jsem přesvědčen, že pokud budeme takhle pokračovat, naše práce se vyplatí."
Jediným letošním německým závodem je Velká cena Evropy na Nürburgringu. Líbí se vám tento okruh?
"Ano, mám na něj dobré vzpomínky. Je to známý okruh a nová a pomalá sekce na začátku kola je náročná na jezdce a vozy. Z mého pohledu byl starý Nürburgring nejlepší okruh na světě, takže jsem rád, že tam budu znovu závodit."
Co vůz potřebuje, aby dobře fungoval pro zajetí rychlého času na Nürburgringu?
"Nejdůležitější je dobrá trakce na výjezdu ze zatáček. Používáme dost vysoký přítlak a hlavní starostí je nedotáčivost, která může být poměrně velká. Takže zkoušíme změkčit předek, abychom získali dobrý grip tím, že si hrajeme s pružinami a torzními tyčemi, zatímco zachováme tvrdost zadní části vozu. Na to se zaměříme ve volných trénincích."
Bude to první závod v Německu od odchodu Michaela Schumachera. Myslíte si, že se kvůli tomu změní atmosféra?
"Možná tam bude méně diváků, možná ne. Závodit v Německu bez Michaela bude hodně jiné, ale je tam hodně fanoušků a Nürburgring je historické místo. Je třeba zajistit dobrou podívanou pro všechny."
Heikki
Heikki, poslední dva závody ukázaly, že tým ještě čeká práce, aby porazil BMW. Je těžké si udržet motivaci v tomto období?
"Vůbec ne! Všichni v týmu ví, že jsme se právě dostali do druhé poloviny sezóny a že nás čeká ještě dlouhá cesta. Tým odvedl fantastickou práci při řešení problémů, které jsme měli na začátku sezóny a myslím, že jsme všichni odhodláni ukázat, že se dokážeme vrátit zpět. Pořád si myslím, že třetí místo v šampionátu je dosažitelné. Bude to těžké, ale věřím, že to můžeme dokázat!"
Letošní závod v Německu bude na Nürburgringu. Byl byste radši, kdyby to byl Hockenheim?
"Ne, ani ne! V GP2 jsem na tomto okruhu měl velmi dobrý závod a je to zřejmě moje nejlepší vzpomínka na šampionát. Vyhrál jsem první závod v sobotu po startu ze sedmnáctého místa na roštu. Byla to konzistentní jízda, měli jsme velmi dobrou strategii a všechno vyšlo. Když jsem na Hockenheimu závodil v GP2, nebyl jsem moc konkurenceschopný, takže jsem rád, že můj první závod F1 je na trati, kde se mi dařilo! A abych byl upřímný, myslím, že je to také příjemnější okruh s několika dost těžkými rychlými zatáčkami."
V letošní sezóně se již několik závodů odjelo v neobvyklém počasí. Pokud bude na Nürburgringu horko, jak se dá uprostřed léta očekávat, jaký to bude mít vliv na nastavení?
"Myslím, že na závod ve vysokých teplotách jsme dobře připraveni. Z tohoto pohledu je vždy nejnáročnější Malajsie a nejdůležitější bude nenarušit aerodynamiku vozu, pokud budeme potřebovat dodatečné chlazení. Jako vždy půjdeme s chlazením na limit, zatímco budeme držet optimální aerodynamický výkon. Je to kompromis, kterého se vždy těžko dosahuje."
Na jaké oblasti nastavení se s R27 soustředíte?
"Na tomto okruhu jsem vůz F1 nikdy neřídil, ale jako vždy, myslím, že potřebujete dobré vyvážení v rychlých zatáčkách. Na cestě z vlásenky do kopce jsou dvě rychlé sekce pravá-levá a dobré vyvážení je důležité, pokud chcete získat čas. Dalším důležitým faktorem bude dobrá stabilita při brzdění, abychom si do brzdných zón a zatáček věřili. Na obou těchto oblastech budeme pracovat v pátečních trénincích a také v sobotu ráno během naší přípravy na kvalifikaci. Kvalifikovat se v top 10 je životně důležité a na nalezení dobrého nastavení na jedno měřené kolo se v trénincích hodně zaměříme."
Páteční volné tréninky
Giancarlo a Heikki jako vždy pracovali na základním nastavení monopostů R27, porovnání obou směsí pneumatik Bridgestone, na programu bylo také zkoušení nového aerodynamického paketu, který bude mít tým k dispozici tento víkend na Nürburgringu.
Tým se soustředil především na přípravy na nedělní závod, oba jezdci tak měli v nádrži o něco více paliva.
Giancarlo
1. trénink | 19. místo | 1:35.077 | 22 kol |
2. trénink | 15. místo | 1:34:431 | 28 kol |
Heikki
1. trénink | 18. místo | 1:34.921 | 21 kol |
2. trénink | 16. místo | 1:34:46 | 25 kol |
Sobotní volný trénink
Inženýři týmu Renault strávili páteční odpoledne analýzou dat, která byla během obou pátečních tréninků získána, a rozhodli se provést několik změn na nastavení vozu, aby dosáhli zlepšení chování vozu, který je vybaven novým předním křídlem. Jezdci si poté pochvalovali zlepšení stability a celkového ovládání vozu.
Kvalifikace
První část kvalifikace začala za slunečného počasí, kdy se teplota vzduchu pohybovala okolo 22 °C a teplota trati 38 °C.
Nejrychlejším mužem byl Fernando Alonso následován Felipem Massou a Kimim Räikkönenem. Oba vozy Renault postoupily do druhé části, Fisico z 9. místa, Heikki z místa 12.
Druhá část patřila Felipemu Massovi, který zajel dosud nejlepší čas tohoto víkendu - 1:30.912.
Pár minut před koncem druhé části se na trať vydaly také oba vozy Renault, jimž hrozilo, že do závěrečného boje nepostoupí. Heikki zajel sedmý nejrychlejší čas, zatímco Fisico měl před sebou poslední šanci na postup do Top 10. Ale pod tlakem se dopustil několika drobných chybiček, které tak ukončily jeho účinkování v kvalifikaci na Velkou cenu Evropy. Fisi do závodu odstartuje ze 13. pozice.
Přibližně pět minut před koncem poslední části kvalifikace vyjel Lewis Hamilton v Schumacher S z trati a následoval tvrdý náraz do bariéry z pneumatik. Nebyla to však jezdecká chyba britského pilota, ale šlo o uvolnění pravého předního kola, pneumatika praskla a stříbrný vůz se tak stal neovladatelným. Hamilton sice z vozu sám vystoupil, ale byl zjevně otřesen, a tak musel být převezen do nemocnice. Naštěstí nešlo o žádné vážnější zranění.
Kvalifikace byla zastavena na 25 minut. Jediné ostré kolo zbývalo ostatním pilotům na zajetí co nejlepšího času. Kimi Räikkönen překonal svého týmového kolegu na prvním místě, ale očekávalo se, že ještě před něho půjde Fernando Alonso, který byl absolutně nejrychlejší v prvním sektoru. Alonso však chyboval a jeho čas stačil "jen" na druhé místo.
Pole-position si vyjel Kimi Räikkönen, spolu s ním se do první řady postaví Fernando Alonso. Druhá řada patří Felipemu Massovi a Nicku Heidfeldovi. Pátý Robert Kubica, kterého ve třetí řadě doplní Mark Webber, na sedmém místě se kvalifikoval Heikki Kovalainen, osmý Jarno Trulli, devátý Ralf Schumacher a desátý Lewis Hamilton.
Časy v jednotlivých částech kvalifikace
1. část
Giancarlo | 1:32.378 | 7 kol | 9. místo |
Heikki | 1:32.594 | 7 kol | 12. místo |
2. část
Giancarlo | 1:32.010 | 6 kol | 13. místo |
Heikki | 1:31.783 | 6 kol | 8. místo |
3. část
Giancarlo | - | - | - |
Heikki | 1:32.478 | 10 kol | 7. místo |
Kvalifikace z pohledu týmu Renault
Giancarlo - 13. místo: "Poté, co jsem odjel dobré kvalifikace, je opravdu frustrující nedostat se do top 10. Ráno jsme strávili tím, že jsme se snažiil najít dobrou rovnováhu s novým předním křídlem, se kterým tu jezdíme a v porovnání se včerejškem jsme udělali pokrok. Stále se snažíme pochopit, jak najít to nejlepší nastavení, ale auto v prvních kvalifikačních kolech vypadalo v pořádku. V prvním kole druhé části kvalifikace jsem měl v prvním sektoru provoz před sebou, a to mě stálo tři desetiny - tedy čas, se kterým se dalo dostat do poslední části. Takže jsem věděl, že všechno záleželo na posledním kole a v některých místech jsem šel hodně nad limit, abych dohnal čas. Je těžké startovat takhle zezadu, ale takhle to chodí. Zítra určitě můžeme získat nějaké pozice, takže teď musíme najít dobrou strategii, aby nám v tom pomohla."
Heikki - 7. místo: " Moje poslední kolo ve třetí části kvalifikace bylo dobré, takže je frustrující, že jsem s Webberem prohrál jen o dvě tisíciny, protože jsem v prvním a posledním sektoru mohl ještě nějaký čas najít. Naše rychlost ale dnes odpoledne nebyla taková, abychom bojovali s BMW a to je momentálně náš cíl. Nové přední křídlo je pro mě určitě krok vpřed a auto funguje také lépe, ale chybí nám přilnavost a tento víkend nám chybí ještě něco dalšího. Nastavení je ale dobré a doufáme, že náš nový vývoj nám přinese v závodě lepší konzistenci."
Bod z Nürburgringu
Fanoušci, kteří se v neděli přišli podívat na závod na německém okruhu nedaleko hradu Nürburg, se tentokrát rozhodně nenudili. Těsně před samotným závodem bylo ohlášeno, že za několik minut přijde déšť, a první kapky se na trati objevily již ve chvíli, kdy byly vozy v zaváděcím kole...
Po zhasnutí červených světel se Felipe Massa přehnal kolem Fernanda Alonsa a do první zatáčky již najížděl na druhém místě za svým týmovým kolegou. Velmi dobrý start předvedl také Heikki Kovalainen, který se posunul na čtvrtou pozici, zatímco došlo ke vzájemné kolizi obou vozů BMW. Oba piloti však byli schopni v závodě pokračovat. Se svou třináctou pozicí se nespokojil ani Giancarlo Fisichella, který se na startu probojoval až na osmou pozici. Aktuální pořadí na bodovaných pozicích bylo následující: závod vedl Kimi Räikkönen, 2. Felipe Massa, 3. Fernando Alonso, 4. Heikki Kovalainen, 5. Jarno Trulli, 6. Mark Webber, 7. Alex Wurz a 8. Giancarlo Fisichella. Těsně za body jezdili Lewis Hamilton a Takuma Sato.
Déšť sílil a většina pilotů zamířila do boxů přezout na mokré pneumatiky. Vedoucí muž závodu, Kimi Räikkönen, si to sice namířil do boxů, ale vzápětí ještě před vjezdem do boxové uličky si to rozmyslel a pokračoval dále na cílovou rovinku. Do boxů spolu s ním nezajeli ani Alex Wurz, Jarno Trulli, Takuma Sato, Giancarlo Fisichella, Markus Winkelhock a Robert Kubica, kteří tak museli absolvovat celé další kolo na suchých pneumatikách.
Na konci druhého kola zajel do boxů také Räikkönen, ale nejlépe na tom v současné chvíli byl Markus Winkelhock, který se těsně před závodem rozhodl startovat na přechodných pneumatikách, což se mu vyplatilo a nyní se octl ve vedení závodu!
Trať v první zatáčce připomínala jednu řeku. Doplatil na to Jenson Button, který se svou Hondou vylétl mimo trať i na přechodných pneumatikách. Nebyl ovšem jediný. Během několika chvil ho v tomtéž místě následovali také Lewis Hamilton, Adrian Sutil, Nico Rosberg, Scott Speed a Anthony Davidson! Drobnému výletu mimo trať se na suchých pneumatikách nevyhl ani Giancarlo, ale byl schopen pokračovat dále. Zatímco se traktory snažily odstranit vozy z únikové zóny, dalším, kdo vylétl mimo trať v onom místě byl Liuzzi, který dokonce o jeden z traktorů škrtl!
Prostor v první zatáčce se proměnil ve vrakoviště a na trať vyjel Safety-car. Hamiltonovi se podařlo udržet motor v chodu a jeho vůz byl pomocí jeřábu vrácen zpět na trať. V čele Velké ceny Evropy byl Winkelhock, na druhém místě se ztrátou přes 30 sekund Felipa Massa, 3. Alonso, 4. Webber, 5. Coulthard, 6. Heikki, 7. Räikkönen, 8. Wurz, 9. Barrichello a 10. Giancarlo.
Bylo složité udržet vozy na trati, a tak byl závod zastaven. Restart byl ohlášen na 14:35 hod.
V pátém kole se vozy opět rozjely za Safety-carem. Potřetí do boxů zamířil Nick Heidfeld, který přezul z mokrých na přechodné pneumatiky.
V osmém kole byl závod znovu restartován. Markus Winkelhock přišel o svou první pozici v nájezdu do první zatáčky, když ho předjeli jak Felipe Massa, tak Fernando Alonso.
Na Heikkiho pozici si začal dělat zálusk Kimi Räikkönen a dával mu to značně najevo. Fisico předjel Barrichella a posunul se na deváté místo.
Na konci jedenáctého kola se v boxech objevil Kimi Räikkönen a přezul na suché pneumatiky, do boxů zamířili také ostatní piloti. Giancarlo musel čekat, až bude odbaven jeho týmový kolega a opět se tak propadl o několik pozic zpět.
Do čela závodu se dostal Felipe Massa, jen o 2.4 sekundy zpět jezdil Alonso, kterého stáhl na rozdíl 1.4 sekundy Räikkönen. Na čtvrtém místě jezdil Mark Webber, pátý Wurz, šestý Heikki, sedmý Coulthard a osmý Kubica.
Heikki jezdil těsně za Alexem Wurzem a v nájezdu do první zatáčky 19. kola se před pilota Williamsu dostal. Patřilo mu tak aktuálně páté místo. Finský pilot týmu Renault začal dotahovat také Marka Webbera před sebou.
Heikki jezdil těsně za Webberem, ale ve 27. kole navštívil potřetí své mechaniky. Na trať se vrátil na desáté pozici a bylo jisté, že ho čeká ještě jedna zastávka.
Ve 30. kole se v boxech objevil druhý vůz Renault, a Fisico byl dotankován až do konce závodu. Fisi se vrátil necelé tři sekundy před Lewisem Hamiltonem, který se na něho rychle dotahoval. Italský pilot odolával jeho útokům, ale jeho žlutooranžový vůz nakonec ve 34. kole na stříbrný šíp nestačil.
35. kolo znamenalo konec Kimiho Räikkönena ve Velké ceně Evropy, jeho červený vůz potkaly technické problémy.
Ve 45. kole vedl Felipe Massa o šest sekund před Fernandem Alonsem. 3. Mark Webber, 4. Alex Wurz, 5. Heikki, 6. Coulthard, 7. Kubica, 8. Heidfeld, 9. Fisico.
Ohlášen byl další déšť. Heikki zajel v 50. kole ke svým mechanikům na dotankování paliva a zároveň obul přechodné pneumatiky. Byl to risk týmu, který věděl, že déšť přijde každou chvíli. Heikki se na trať vrátil před svého týmového kolegu, který ho následně předjel, neboť trať zůstávala stále suchá. Pilotům Renaultu patřila aktuálně 8. a 9. pozice.
Až v 53. kole začalo znovu pršet a většina pilotů opět zamířila ke svým mechanikům. Při výjezdu od mechaniků téměř došlo ke kontaktu mezi vozy Giancarla Fisichelly a Fernanda Alonsa, jelikož Fernando v té chvíli sváděl souboj s Felipem Massou o vítězství a mechanici ho vypustili ve chvíli, kdy už byl Fisico téměř na úrovni boxu McLarenu.
Felipe Massa sice z boxů vyjel na první pozici, ale Fernando Alonso si v té chvíli s vozem rozuměl podstatně lépe. Alonso byl jasně rychlejší, Massa svou pozici bránil všemi možnými prostředky. Alonso to zkoušel ze všech stran, nakonec se před brazilského pilota dostal. Došlo dokonce ke kontaktu mezi oběma vozy, ale oba byli schopni pokračovat dále. Španělský pilot se začal Massovi okamžitě vzdalovat.
Poslední bodovaná pozice patřila Heikkimu, který jezdil 1.5 sekundy před Fisim. Lewis Hamilton, který byl ještě v 57. kole o 8.5 sekundy za italským pilotem týmu Renault, stahoval tuto dvojici až o 3 sekundy na kolo a v 59. kole byl již těsně za zadním křídlem žlutooranžového vozu. Fisi se snažil uhájit alespoň deváté nebodované místo, ale s o tři sekundy na kolo rychlejším vozem za sebou toho příliš udělat nemohl.
Ve Velké ceně Evropy zvítězil Fernando Alonso, který si za daných okolností dokázal poradit nejlépe a v šampionátu se tak na svého týmového kolegu dotáhl na rozdíl dvou bodů. Druhý skončil Felipe Massa, vůz Red Bull Renault přiváží pod stupně vítězů Marka Webbera na třetí pozici, čtvrté místo patří Alexi Wurzovi, pátý dojel David Coulthard, šestý Nick Heidfeld, sedmý Robert Kubica, osmý Heikki Kovalainen, devátý Lewis Hamilton a desátý Giancarlo Fisichella.
Tým Renault nakonec prohrál taktickou bitvu na Nürburgringu. Fisico závod ztratil již v prvním kole, kdy byl nucen objet celé další kolo na suchých pneumatikách, a ztratil tak spoustu času, a při přezouvání zpět na suché pneumatiky musel pro změnu čekat v boxech za svým parťákem. Byl tak odsunut do druhé poloviny startovního pole a jeho souboj se odehrával o pozice těsně za body. Poté, co se Heikkimu dařilo držet za svými zády Kimiho Räikkönena a svádět souboje s Alexem Wurzem či Markem Webberem, a zdálo se, že na Nürburgringu je zkrátka ve skvělé formě, počasí zamíchalo kartami a tým se rozhodl v případě jeho strategie zariskovat. Tento risk se však týmu s kosočtvercem ve znaku nepovedl, a Renault si tak z Velké ceny Evropy odváží pouze jediný bod.
Závod z pohledu týmu Renault
Giancarlo - 10. místo: "Mohli jsme být dnes dobří, ale nevyužili jsme toho. Na začátku jsem přišel o pozice kvůli kolu navíc oproti ostatním, pak jsem ještě stál v boxech ve frontě za Heikkim. Poté jsme museli jet s plnou nádrží, a přestože bylo vyvážení dobré, skutečný výkon tu nebyl. Od pátečního rána to nebyl lehký víkend. Před Maďarskem budeme usilovně pracovat, abychom se ujistili, že na tom budeme na začátku tréninků v Maďarsku lépe."
Heikki - 8. místo: "Upřímně, není tu moc o čem mluvit. Riskovali jsme, zvláště pak s mokrými pneumatikami při mé poslední zastávce, což se ale nevyplatilo. Musel jsem si s mokrými pneumatikami dávat na suché trati pozor, dokud nepřišel déšť. Stálo to ale příliš mnoho, takže zisk to nepřineslo. V pozici, na které jsme byli, kdy byla před námi stejně ještě zastávka, to ale za risk stálo. Nebyl to dobrý den pro tým, přinejmenším jsme ale dosáhli na jeden bod. Tento týden je před námi důležitý test, poslední před letní přestávkou. Bude důležité, aby se povedl a pomohl nám k závodům v Maďarsku a Turecku."
Statistiky
Zastávky v boxech
Giancarlo
2. kolo | 30.048 |
12. kolo | 31.263 |
30. kolo | 30.003 |
52. kolo | 26.950 |
Heikki
1. kolo | 35.046 |
12. kolo | 26.822 |
27. kolo | 27.288 |
49. kolo | 26.181 |
Top speed
Giancarlo | 299.0 |
Heikki | 299.1 |
Nejrychlejší kolo
Giancarlo | 1:34.893 | 48. kolo |
Heikki | 1:34.603 | 48. kolo |