Velká cena Japonska
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Giancarlo
Giancarlo, v Belgii se zdálo, že jste vůbec neměl štěstí - výměna motoru a odstoupení v prvním kole.
"Abych byl upřímný, tak o tom víkendu se toho nedá moc říct. Byl to komplikovaný víkend a bylo to o to více frustrující, že vůz fungoval dobře. Nyní jsem soustředěn na poslední tři závody, chci se zapojit do soubojů a získat další body."
Japonská Grand Prix se přestěhovala do Fuji - těšíte se na závod na tomto novém okruhu?
"Ano, myslím, že je pro týmy a jezdce vždy zajímavé, když se jede na nové místo a nový okruh. Když se věci změní, přeruší to každoroční rutinu. A pro jezdce a inženýry je to také zajímavější práce. Abych byl upřímný, ve Fuji nebudu poprvé, protože jsem tam závodil v roce 1993 v F3, ale okruh se od té doby hodně změnil. To znamená, že budu mít hodně práce, abych se okruh naučil."
Jak přistupujete k trati, na které jste předtím nikdy nejel?
"Na začátku víkendu máme svoji tradiční procházku s inženýry po okruhu, kde diskutujeme o ideální stopě, brzdných bodech a převodových poměrech. Poté je nejlepší si odjet několik kol na motorce nebo skútru, abych získal pár vizuálních referenčních bodů a pochopil plynulost okruhu. Na to se na začátku víkendu soustředím."
Je japonská Grand Prix závod, který si užíváte?
"Ano, opravdu ano. Japonsko je země, kterou mám obecně rád a vždy jsem si tam v závodech užil zábavu. Byl jsem na pódiu v obou případech, kdy jsem závodil za Renault v Japonsku a doufám, že letos budu mít ve Fuji další dobrý závod."
Heikki
Heikki, vůz vypadal ve Spa celkem rychle, získal jste body v závodě pošesté v řadě a přesto jste byl zklamaný, proč?
"Jednoduše proto, že vůz byl evidentně rychlejší, než se nám podařilo ukázat v závodě. Bojoval jsem v každém kole a neminul jsem jedinou příležitost, ale mohli jsme dokončit lépe než osmí. Ale na tom víkendu byla i určitá pozitiva, hlavně to, že se naše závodní rychlost zřejmě zlepšila. Proto jsem pro poslední tři závody optimistický a hlavně pro Japonsko, což je nový okruh pro všechny jezdce."
Nebudete závodit v Suzuce, což je pro jezdce oblíbená trať, ale ve Fuji. Jste zklamaný?
"Ne, časy se mění, Formule 1 se mění a takový je život. Stejně jako Monza nebo Spa byla Suzuka náročný okruh, pro jezdce i pro vozy. Letošní závod je ale ve Fuji, což je trať, kterou již trochu znám, protože jsem tam loni byl na promoční akci pro naše partnery. Myslím, že tam budou dobré závody, což bude dobré pro všechny japonské fanoušky, kteří jsou z Formule 1 vždy nadšení!"
V Japonsku jste poměrně známý, máte tam některé věrné fanoušky, kteří vás sledují několik let...
"Ano, je to úžasné. Japonští fanoušci jsou bez pochyb nejlepší z celé sezóny: velmi nadšení, vždy milí a budou čekat hodiny, aby vás viděli u hotelu nebo na okruhu. Dokonce i loni, když jsem nebyl závodní jezdec, jsem byl v úžasu z toho, kolik lidí mě poznalo nebo zastavilo kvůli autogramům. Díky tomu se dostanete do opravdu dobré nálady a chcete pro ně dobře závodit."
Co nám můžete říct o okruhu, jste jeden z mála lidí, kteří tam jeli...
"Na okruhu je rovinka dlouhá zhruba 1,5 km a myslím, že bude velmi důležité dobře určit úroveň přítlaku. Jsou tam také sekvence středně rychlých a pomalých zatáček, hlavně posledních pět zatáček, které se všechny jedou na dvojku. Takže budeme tvrdě pracovat, abychom našli správný aerodynamický kompromis a také dobrý mechanický grip pro pomalé sekce. Co se týče příležitostí k předjíždění, tak první zatáčka je asi to nejlepší místo. Opravdu se těším, až tam budeme závodit!"
Páteční volné tréninky
Giancarlo
1. trénink | 16. místo | 1:20.851 | 23 kol |
2. trénink | 7. místo | 1:19.926 | 39 kol |
Heikki
1. trénink | 12. místo | 1:20.718 | 27 kol |
2. trénink | 6. místo | 1:19.789 | 40 kol |
Giancarlo: "Dnes dopoledne nebylo vyvážení vozu fantastické, ale přes poledne jsme provedli některé dobré změny a potom jsme pokračovali v pokroku během odpoledního tréninku. Odjeli jsme hodně kol, prozkoumali různé oblasti nastavení a víme, že se zítra můžeme zlepšit. Na trati se dobře jezdí. Věděli jsme, že se to nevyrovná Suzuce, ale i tak je tu několik náročných úseků. V poslední sekci můžete získat hodně času a náročné jsou také rychlé zatáčky 3/4/5, kde musíte udržet vysokou rychlost a mít optimální stopu, abyste byli rychlí. Celkově to myslím byl dobrý první den a teď musíme tvrdě pracovat, abychom přes noc pokročili."
Heikki: "Po dnešních trénincích jsem celkem spokojený. Byl to náš první den na nové trati a myslím, že jsme odvedli dobrou práci. Odjeli jsme hodně kol, nebyly žádné problémy a mechanici velmi dobře pracovali, abychom si prošli změny v nastavení v našem programu. S vozem jsme během dne pokročili a myslím, že až si večer projdeme data, tak uvidíme, že máme ve výkonnosti ještě rezervu. Co se týče samotné trati, je zábavné na ní jezdit. Jak jsme očekávali, je velmi hladká, takže nemáme problémy s pohodlím, ale myslím, že klíčovou sekcí je určitě posledních pět zatáček. Jsou velmi pomalé a v této části kola máte tendenci to přehnat. Nicméně, vůz má velmi málo přítlaku, protože rychlost je nízká, takže musíte být trpěliví a opravdu tvrdě pracovat na mechanickém gripu a být jemní v jezdeckém stylu. Myslím, že jsem se okruh rychle naučil a těším se zítra na další konkurenceschopný den."
Alan Permane: "Byl to pro tým pozitivní první den. Jakmile jsme začali jezdit, bylo vidět, že nám simulace dobře posloužily, protože byl vůz okamžitě dobře vyvážený a to znamenalo, že jsme se s naším programem trefili. Postupně jsme vylepšovali nastavení obou vozů a dokončili náš běžný program srovnávání pneumatik. Co se týče naší konkurenceschopnosti, myslím, že jsme na svém normálním místě, na čele skupiny středu pole. Naše rychlost v dlouhých jízdách vypadá povzbudivě a zítra dopoledne budeme pracovat na doladění našeho výkonu na jedno kolo."
Sobotní volný trénink
V posledním volném tréninku před kvalifikací zajeli měřené kolo pouze tři jezdci, a to Alex Wurz, Nico Rosberg a Jarno Trulli. Důvodem byly nepříznivé podmínky počasí, jelikož se spustil silný déšť a celý okruh Fuji Speedway byl zahalen mlhou. Medical helikoptéra nemohla vzlétnout, a tak byl start tréninku neustále posouván, až byl 6 minut před koncem úplně zrušen.
Vozy Renault se tedy na trati neobjevily, a jezdci tak měli před sebou velice náročnou kvalifikaci...
Renault soustředěn především na závod
Na začátku první části kvalifikace vyjeli všichni piloti na stále ještě mokrou trať, aby se jim podařilo své vozy co nejlépe nastavit. V garáži zůstaly pouze oba vozy Renault, které se na trati objevily až po téměř pěti minutách!
Jejich první časy tedy zdaleka nestačily na postup do další části. Nakonec se to Giancarlovi i Heikkimu podařilo.
Piloti Renaultu se nakonec kvalifikovali na 11. a 12. pozici, v pořadí Giancarlo - Heikki, jedním z důvodů bylo i to, že týmová strategie byla připravena především na zítřejší podmínky v závodě, a tak tým trochu zariskoval s nastavením vozu spíše pro suchou trať a nižším přítlakem, což se odrazilo také na Top Speedu, kde byl nejrychlejším mužem Fisico, následován Heikkim. Ale vzhledem k přepovědím počasí, které na nedělní odpoledne předpovídají ještě silnější déšť, se zdá, že Renault nezvolil právě nejšťastnější řešení...
Nico Rosberg byl potrestán za výměnu motoru posunutím o 10 míst zpět na startovním roštu, a tak duo Renaultu do závodu odstartuje z 10. a 11. místa.
Fisi s Heikkim mají také volnou ruku, co se týče volby strategie, což by na druhou stranu mohlo být pro zítřejší závod výhodou.
Giancarlo - 11. místo: "Pro mě to byla velmi obtížná kvalifikace. Úroveň gripu auta nebyla dobrá, ale pravděpodobně jsem mohl postoupit, kdybych přezul na druhou sadu pneumatik o kolo dříve. Ale hlavním problémem byla rychlost vozu v této konfiguraci, nebyla dnes dostatečně dobrá. Zítra je ale jiný den a už jsme se o jednu pozici dostali vpřed díky Rosbergově penalizaci. Pokud se podmínky budou vyvíjet správným směrem, myslím, že můžeme mít dobrý závod."
Heikki - 12. místo: "Vyvážení vozu bylo celkem dobré a odjel jsem v obtížných podmínkách několik čistých kol, ale prostě nebyl grip. Vůz klouzal po všech čtyřech kolech téměř v každé zatáčce. Nic víc se říct nedá, protože naše pozice odráží naši rychlost a nebyli jsme dost silní, abychom se dostali do poslední části kvalifikace. Nicméně, víme, že jsme učinili několik dobře uvážených rozhodnutí, protože vůz je v parc fermé až do závodu a snad se to zítra vyplatí."
Pat Symonds: "Reálně jsme tento víkend mohli v kvalifikaci doufat maximálně v sedmé a osmé místo za třemi top týmy. Místo toho budeme startovat z desátého a jedenáctého místa na roštu, s možností natankovat palivo podle toho, jak se bude měnit předpověď počasí. Možná jsme použili trochu málo přítlaku na dnešní podmínky, takže jezdci měli problémy s gripem, ale to by zároveň mohlo být velmi výhodné zítra, na okruhu kde se určitě dá předjíždět."
Časy v jednotlivých částech kvalifikace
1 část
Giancarlo | 1:26.909 | 7 kol | 13. místo |
Heikki | 1:27.223 | 7 kol | 15. místo |
2. část
Giancarlo | 1:26.033 | 10 kol | 11. místo |
Heikki | 1:26.232 | 10 kol | 12. místo |
Závod
mm
Giancarlo - 5. místo: "Byl to jeden z nejtěžších závodů, které jsem kdy jel, na trati bylo zkrátka pořád velké množství vody, a ani na chvíli se to nezlepšilo. Hlavní dnes bylo udržet vůz na trati a vyvarovat se chyb. Vyvážení nebylo úplně vyrovnané, zvláště v nižších rychlostech a na rovinkách se auto dostávalo do aquaplaningu. Nemyslím, že jsem dnes plně využil našeho potenciálu, ale přesto je to dobrý výsledek v závodě, kde mnoho jezdců nevidělo cíl."
Heikki - 2. místo: "Tento rok je pro mě jako na horské dráze. Včera jsme trošku zariskovali, doufali jsme, že dnešní počasí bude lepší. Když jsme se pak ráno probudili a viděli padat déšť, nečekali jsme, že se pro nás bude závod vyvíjet dobře. Ukazuje se ale, že se nesmíte vzdát, byť se vám situace může zdát velice špatná. Strategie fungovala perfektně, tým si dnes alespoň jedno místo na stupních vítězů opravdu zasloužil! Každý se mě ptal na souboj s Kimim v posledních kolech. Měl jsem ale zamlžená zrcátka a prakticky jsem ho neviděl. Sledoval jsem ale signalizaci z boxů a viděl jsem, že se můj náskok kolo co kolo zmenšuje. Věděl jsem, že něco zkusí. V posledním kole se přede mě v šesté zatáčce dostal. Druhé místo jsem si ale přál tak moc, že se mi ho podařilo zpět předjet vnějškem při sjezdu do desáté zatáčky. Pořád jsem se dostával do aquaplaningu, zuby nehty jsem se snažil vůz udržet. První stupně vítězů mi přináší skvělé pocity. Musíme se pokusit udržet formu i v Šanghaji."
Statistiky
Zastávky v boxech
Giancarlo | 41. kolo | 35.295 |
Heikki | 39. kolo | 35.845 |
Top Speed
Giancarlo | 310.2 |
Heikki | 308.1 |
Nejrychlejší kolo
Giancarlo | 1:30.387 | 33. kolo |
Heikki | 1:29.655 | 34. kolo |