Velká cena Turecka
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Giancarlo
Giancarlo, v Maďarsku jste prožil frustrující víkend, v závodě jste uvízl v provozu a po kvalifikaci jste dostal penalizaci...
"Ano, je to pravda. Můj závod se tam rozhodl a potom v sobotu odpoledne, protože jak všichni ví, v Budapešti se velmi obtížně předjíždí. Navíc byla moje strategie vypočítána pro místo v top 10. Ale závod je už minulostí a já jsem soustředěný na příští víkend. Budeme se snažit o dobrý závod, je to důležité pro mě a také pro pozici týmu v šampionátu."
Po třítýdenní pauze se vrátíte zpět do akce do Istanbul Parku, což je nejnovější destinace pro F1. Máte ten okruh rád?
"Velmi. Je to okruh nové generace, všechno je stále velmi nové a je to správně náročný okruh. Vždy se mi tam v minulosti v závodech dařilo a doufám, že to bude letos stejný případ."
Je tu také ta záležitost se specifickou zatáčkou č. 8..
"Je to pravděpodobně nejtěžší zatáčka z celého šampionátu. Dlouhá levotočivá, v které se jede kolem 250 km/h po dobu zhruba 6,5 sekundy. Je třeba se vyrovnat s velkým přetížením na těle, hlavně na krku a může to být velmi obtížné, zejména ke konci závodu. Je to pro jezdce náročné, ale to nás přitahuje!"
Na jaké oblasti se po technické stránce zaměříte, abyste z vozu dostali maximum?
"Stejně jako na všech ostatních okruzích je důležité najít dobré vyvážení. Musíme najít správný kompromis v oblasti přítlaku, zavěšení nastavit dost tvrdě a tvrdě pracovat, abychom získali dobrou úroveň trakce. Naše práce v pátek se zaměří na vyzkoušení různých nastavení, abychom získali konkurenceschopné auto pro kvalifikaci a nedělní závod."
Heikki
Heikki, jaký máte názor na Istanbul Park?
"Loni jsem tam jel ve voze F1, když jsme ho představili v rámci závodního víkendu Světové série Renault, takže mám představu, jaké to na okruhu je ve voze F1. Je to velmi obtížný okruh a musím říct, že jeden z mých oblíbených. Všechno bylo opravdu dobře promyšleno, odvedli fantastickou práci, aby dostali F1 do Turecka a atmosféra je tam vždy speciální, protože to vypadá, že si turečtí fanoušci závodní víkend opravdu užívají. Nemůžu se dočkat, až budu v Istanbulu závodit."
Co je pro dobrý výkon v Istanbulu klíčové?
"Je tam několik rychlých zatáček a to znamená, že se musíme zaměřit hlavně na aerodynamickou rovnováhu vozu, protože aerodynamický grip je zásadně důležitý. Povrch je stále velmi nový, je hladký a díky tomu je život po mechanické stránce snazší, pomáhá to vozu, aby byl stabilní. Další důležitý parametr bude dobrá trakce. To všechno jsou oblasti, na kterých budeme pracovat během našich třech hodin tréninků v pátek a myslím, že můžeme nalézt dobrý kompromis v nastavení, stejně jako se nám to podařilo v posledním závodě v Budapešti."
Je kvůli velké zatáčce jako je ta č. 8 okruh obtížnější?
"Nevím jestli obtížnější, ale určitě více vzrušující. Také může být velmi teplo a kvůli tomu je práce těžší pro jezdce a pro týmy. Ale co se týče zatáčky č. 8, tak je fantastická a jedna z nejlepších z celého roku."
Vracíte se po letní přestávce. Co je užitečné, abyste dobil své baterie pro závěrečnou část sezóny?
"Bylo velmi příjemné mít krátkou přestávku, ale myslím, že mít přestávku bylo nejdůležitější pro závodní a testovací týmy, hlavně po obtížném začátku sezóny, který jsme měli. Co se mě týče, byl jsem ve Finsku za přáteli a rodinou a trochu jsem trénoval před následujícími závody. Takže jsem připraven na 58 kol přes zatáčku č. 8! Vždy je dobré mít nějaký čas k odpočinku, ale jsem díky tomu jen více nedočkavý, abych se vrátil do vozu. Nemůžu se dočkat, až budu znovu jezdit."
Páteční volné tréninky
Tým Renault má za sebou bezproblémový úvodní den v Istanbulu. Piloti se snažili najít co nejlepší základní nastavení vozu pro závod a jako obvykle porovnávali obě směsi pneumatik Bridgestone, které jsou k dispozici pro závodní víkend v Turecku.
Druhý volný trénink byl téměř na půl hodiny přerušen červenou vlajkou, jelikož jeden z obrubníků byl po přejetí žlutooranžovým vozem Giancarla Fisichelly poškozen.
Giancarlo: "V poslední jízdě jsem měl menší problém s mapováním motoru a kvůli tomu jsem nemohl vyhodnotit poslední změny v nastavení, ale jinak se mi ani v jednom tréninku nepřihodilo nic neobvyklého. Po červené vlajce jsme museli trochu pozměnit program, ale pro ostatní týmy to bylo stejné. Vyvážení vozu je stále trochu nekonzistentní, takže máme na čem v noci pracovat, ale myslím, že jsme na své obvyklé pozici v druhé polovině top 10 a dobře jsme začali."
Heikki: "S vyvážením vozu jsem byl celkem spokojený od první dopolední jízdy a vylepšovali jsme to po celou dobu v obou trénincích. Ve své poslední jízdě jsem měl žlutou vlajku, kvůli tomu jsem nemohl vylepšit svůj čas, ale všichni měli stejné podmínky. Kvůli červené vlajce jsme pak nemohli provést všechny změny na nastavení a stále víme o vylepšeních, která jsou možná, abychom našli více rychlosti. Byl to pozitivní začátek víkendu, s vozem jsem v tuto chvíli spokojený a vím, že výkonnost bude zítra ještě lepší."
Pat Symonds: "Z pohledu týmu to byl celkem nezáludný den. Čas ztracený kvůli červené vlajce znamenal, že jsme museli trochu pozměnit náš program, což věci trochu zhoršilo. Také žlutá vlajka v prvním sektoru na konci tréninků způsobila, že jezdci nemohli vylepšit své časy. Ale to byly faktory, s kterými se musely vyrovnat všechny týmy, takže v relativním smyslu jsme o nic nepřišli. Oba typy pneumatik podávají dobré výkony na tomto náročném okruhu a jezdci jsou s vozem celkem spokojeni."
Giancarlo
1. trénink | 8. místo | 1:29.541 | 19 kol |
2. trénink | 12. místo | 1:29.456 | 28 kol |
Heikki
1. trénink | 5. místo | 1:29.346 | 19 kol |
2. trénink | 8. místo | 1:29.025 | 28 kol |
Sobotní volný trénink
Včerejší přerušení tréninku znamenalo, že se tým Renault na výběr a porovnání obou směsí pneumatik zaměřil v dnešním dopoledním tréninku.
Cílem pilotů týmu Renault je kvalifikovat se do závěrečné části kvalifikace. Náročný, ale reálný cíl.
Giancarlo skončil osmý, Heikki desátý.
Oba vozy Renault v Top Ten
Oba piloti týmu Renault dosáhli svého cíle a objevili se v závěrečném boji o pole-position. Heikkimu se podařilo zajet sedmý nejrychlejší čas, Fisico dovezl svůj vůz na místě desátém.
Pro pole-position si podobně jako v loňském roce dojel Felipe Massa, kterého v první řadě doplní Lewis Hamilton. Také druhou řadu si rozdělili piloti stájí Ferrari a McLaren v pořadí Räikkönen - Alonso. Třetí řadu obsadili jezdci BMW - 5. Kubica a 6. Heidfeld. 7. Heikki, 8. Rosberg, 9. Trulli a 10. Fisico.
Kvalifikace z pohledu týmu Renault
Giancarlo - 10. místo: "Pro mě to nebyla zrovna výtečná kvalifikace. Měl jsem problémy s vyvážením vozu, protože dost foukal vítr a vůz byl ve velké části kola nedotáčivý. Co se týče konkurenceschopnosti, tak jsme na své obvyklé pozici za top třemi týmy. Zítra bude velké horko a očekávám těžký závod. Cílem bude okamžitě překonat vozy kolem nás a snažit se získat nějaké pozice a dostat se na body."
Heikki - 7. místo: "Dnes jsem potřeboval dobrou kvalifikaci, poté co se mi v Maďarsku nepovedlo se dostat do top 10. Pracovali jsme na problémech, které jsme měli v Budapešti a přistupovali jsme k tomu opatrněji. To se vyplatilo, protože jsme se vrátili na své normální místo. Tým odvedl během víkendu skvělou práci na vylepšení vozu a chci poděkovat svým inženýrům a mechanikům za všechnu jejich tvrdou práci, kterou odváděli od čtvrtka. Vyvážení bylo konzistentní a úroveň výkonnosti jsme měli dobrou na obou typech pneumatik. Samozřejmě ještě dost zaostáváme za top týmy, ale zůstáváme v klidu a pokračujeme v práci, víme, že pak se nahoru dostaneme. První prioritou je ale zítřejší závod. Myslím, že jsme na dobré pozici a strategie je správná. Snad se nám podaří upevnit si pozici a pokusíme se závodit s vozy před námi."
Pat Symonds: "Celkově to byl pro tým úspěšný den. Dnes ráno jsme dokončili náš technický program, pracovali jsme na různých možnostech nastavení a potom jsme tyto znalosti dobře využili dnes odpoledne. Když vezmeme v úvahu množství paliva které vezeme, tak si myslím, že máme konkurenceschopné pozice na roštu. Oba typy pneumatik Bridgestone podávaly v kvalifikaci dobré výkony a vyvážení vozu je rozumné pro zítřejší závod, který bude dlouhý a horký."
Časy v jednotlivých částech kvalifikace
1. část
Giancarlo | 1:28.313 | 7 kol | 10. místo |
Heikki | 1:28.127 | 7 kol | 7. místo |
2. část
Giancarlo | 1:27.880 | 6 kol | 10. místo |
Heikki | 1:27.784 | 6 kol | 8. místo |
3. část
Giancarlo | 1:29.322 | 11 kol | 10. místo |
Heikki | 1:28.491 | 11 kol | 7. místo |
Tři body z Istanbul Parku
Vítěz kvalifikace, Felipe Massa, na startu nezaváhal a udržel si svou první pozici, následován svým stájovým kolegou Kimim Räikkönenem, který se díky čisté stopě přehnal přes Hamiltona. Také Hamiltonům týmový kolega přišel hned na startu o dvě pozice, když se před něho dostaly oba vozy BMW.
Start závodu v Istanbulu se podobně jako v loňském roce neobešel bez kolize. Fisico, který se se štěstím vyhl kontaktu s vozy kolem sebe, nakonec sám na celou situaci doplatil, když před ním jedoucí Jarno Trulli zabrzdil, a Fisi tak narazil do zadní části jeho vozu, který se ještě následně roztočil. Fisico se rázem propadl o několik pozic dozadu...
Heikki si udržel své sedmé místo, s přibývajícími koly však na vedoucí šestici jezdců ztrácel. Fisico předjel nejprve Liuzziho, poté Marka Webbera, který měl problémy se svým vozem, a posunul se tak na 11. pozici.
Z čelních jezdců vydržel na trati nejdéle Heikki Kovalainen, a než ve 21. kole zamířil ke svým mechanikům, jeho vůz Renault se octl v čele Velké ceny Turecka! O dvě kola později svou první zastávku absolvoval také Giancarlo Fisichella.
Fernando Alonso se po své zastávce v boxech posunul na čtvrté místo před oba vozy BMW, také Heikki poskočil před Roberta Kubicu na šestou pozici.
Ve 43. kole do boxů podruhé zamířil Heikki, zatímco se do problémů dostal Lewis Hamilton, kterému se strhl běhoun pravé přední pneumatiky. Pilot McLarenu musel zamířit do boxů a propadl se na páté místo.
V závěru závodu se Heikki dotahoval na Hamiltona, ukrajoval desetinu po desetině, ale nakonec to dnes na páté místo nestačilo. Podobně se snažil Giancarlo vybojovat alespoň poslední bodovanou pozici, ale ani tentokrát se na něho štěstí neusmálo.
Zvítězil Felipe Massa, úspěch Ferrari druhým místem završil Kimi Räikkönen. Po poškození pneumatiky Lewise Hamiltona se ze třetího místa radoval Fernando Alonso. Čtvrté místo získal Nick Heidfeld, pátý Lewis Hamilton, šestý Heikki Kovalainen, sedmý Nico Rosberg, osmý Robert Kubica a devátý Giancarlo Fisichella.
Závod z pohledu týmu Renault
Giancarlo - 9. místo: "Můj závod byl ovlivněn tím, co se stalo v první zatáčce. Jarno (Trulli) přede mnou náhle zabrzdil a já neměl kam uhnout. Skončilo to tak, že jsem do něj narazil, což mě stálo několik míst a jeho to dostalo do hodin. To mu zničilo závod. Je mi to líto, ale mě to stálo šanci na to skončit na bodech. Potom to bylo obtížné: Jezdil jsem svým tempem a doufal, že někdo vypadne. Bohužel se to nestalo, ale rychlost vozu nebyla špatná."
Heikki - 6. místo: "Byl to pro mě opravdu dobrý závod. Start byl poněkud vzrušující, Heidfeld se na mě v první zatáčce tlačil a tak jsem musel ubrat, ale svoji pozici jsem si agresivně ubránil. A když mi po pár kolech začaly řádně pracovat pneumatiky, vyvážení vozu bylo stabilní a rychlost také. Oba typy pneumatik dnes pracovaly dobře, ale na těch měkčích jsem se v posledních kolech závodu cítil lépe. Tým odvedl při zastávkách v boxech skvělou práci a strategie také vyšla. Už od Nürburgringu představujeme nová vylepšení, která byla krokem dopředu a myslím, že to tento závod potvrdil. Nyní se musíme opět soustředit a v Monze se pokusit o další pokrok."
Flavio Briatore: "Heikki odvedl velice dobrý výkon a škoda pro Fisica, protože auto dnes bylo dobré. Tohle je první závod, ve kterém jsme po dlouhé době konkurovali BMW a vypadá to, že jsme znovu pořádně závodili. Dnešní odpoledne bylo bezchybné. Tým odváděl po celý víkend dobrý výkon. Po tomto výkonu můžeme jet do Monzy a do Spa s mnohem optimističtějšími pocity."
Statistiky
Zastávky v boxech
Giancarlo | 22. kolo | 28.603 | 43. kolo | 30.215 |
Heikki | 21. kolo | 28.436 | 42. kolo | 27.034 |
Top Speed
Giancarlo | 314.9 |
Heikki | 316.6 |
Nejrychlejší kolo
Giancarlo | 1:28.793 | 56. kolo |
Heikki | 1:28.603 | 20. kolo |