Velká cena Monaca
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Giancarlo
Osobně jste ve Španělsku odjel náročný závod, ale už jsme také mohli vidět náznaky zlepšení celkové úrovně výkonnosti týmu. Myslíte si, že se zlepšení projeví také v Monacu?
"Můj závod v Barceloně byl těžký zejména kvůli problémům s tankováním, ale myslím, že naše výkonnost byla během víkendu lepší. Doufejme, že i nadále půjdeme správným směrem. Zatím ještě nemáme rychlost lídrů, to si musíme přiznat, ale zlepšujeme se, což je z hlediska motivace pro tým důležité. Jsme odhodláni se znovu odrazit na vrchol a všichni pracují naplno, aby se tak stalo co nejdříve. Monaco je pro nás další výzvou, a budeme se snažit vydat ze sebe to nejlepší."
Stále jste označován jako specialista na Monaco. Můžete vysvětlit, proč?
"Opravdu to nedokážu slovy vyjádřit. Tento okruh mám moc rád, většinou tu ihned získám dobrý pocit, a je to také jedna z největších událostí v motorsportu. V Monacu jsou závody vždy plné různých incidentů, takže musíte být připraven využít každé příležitosti, tlačit na limit po celou dobu a zároveň zůstat maximálně koncentrováni, abyste se vyhli chybám. Je to velmi vzrušující výzva, a upřímně, nemohu se dočkat, až ve čtvrtek vyjedu na trať."
Monaco je nejatraktivnějším závodem roku. Je tu tedy proto jízda něčím extra zvláštním?
"V Monte Carlu panuje samozřejmě opravdu jedinečná atmosféra. Paddock leží uprostřed města, okruh je pro jezdce i inženýry zvláštní, protože se dosti liší od normálních tratí... Cítíte se tu mnohem blíže lidem, a současně cítíte, že je to místo plné historie, jedno z legendárních míst v motorsportu. Není to Grand Prix jako každá jiná, což jí dělá opravdu zajímavou."
Heikki
Heikki, závodil jste v Monacu již v GP2. Těšíte se na závodění v ulicích ve voze F1?
"Nemohu se dočkat! Je to jeden z nejzajímavějších závodů celého roku, protože tento okruh je dosti neobvyklý. Na městském okruhu si prostě nemůžete dovolit dělat chyby. Pokud zabrzdíte o něco později, jste ve zdi a hra skončila. Musíte se soustředit na každý okamžik. Na svůj závod v Monacu v GP2 mám dobré vzpomínky, když jsem si vyjel pole-position, většinu závodu jsem vedl, ale kvůli problémům v boxech jsem skončil pátý. Opravdu se moc těším na to, až uvidím, jak tento okruh vypadá z pohledu vozu F1."
Je to velice úzký okruh. Cítíte to u volantu?
"Upřímně si myslím, že je to dokonce ještě těsnější a užší než u televize! Zatáčky jsou těsnější, zdi jsou vždy velmi blízko... Je téměř nemožné tu předjíždět, i když jste o moc rychlejší, nebo když váš soupeř udělá chybu. Jste tak blízko budov, že se od nich odráží zvuk, což znamená, že svůj motor slyšíte mnohem hlasitěji, stejně tak motory vozů kolem vás... Je to opravdu zvláštní pocit! Monaco je opravdu velkolepou Grand Prix, bude to zajímavý závod."
Jaké jsou hlavní faktory, které musíte vzít v úvahu při nastavení vozu?
"Důležitý je přítlak, myslím, že všichni pojedou na jeho maximální úroveň. Ale podle mě je důležitá mechanická přilnavost a zavěšení, protože to je to, co vám dává rychlost v pomalých zatáčkách. Potřebujete mít také dobrou stabilitu při brždění, protože jezdec si musí být jist, že je schopen ovládnout velké brzdné zóny. To jsou oblasti, na které se budeme soustředit při čtvrtečním tréninku."
Čtvrteční volné tréninky
Teplota vzduchu se ve čtvrtek dopoledne vyšplhala na 30°C, teplota trati až na 43°C. Zatímco Heikki jel v ulicích Monte Carla za volantem R27 poprvé, Giancarlo ukázal, že mu zdejší trať opravdu sedí.
Čtyři minuty před ukončením prvního volného tréninku zajel čtvrtý nejrychlejší čas, ale po projetí cílem nezvládl situaci v nájezdu do první zatáčky Sainte Devote úplně podle svých představ, byl zkrátka až příliš rychlý, a narazil přímo do bariéry z pneumatik.
Heikki skončil na 16. místě, stále ještě potřebuje čas, aby si na městský okruh dostatečně zvykl.
Oba piloti používali pouze tvrdší z obou směsí pneumatik. Nové přední křídlo tým nasadí až v sobotu, neboť v prvních dnech se na trati může přihodit cokoliv, jak ukázal také Giancarlo, a tým nechce riskovat jeho poškození.
Do druhého tréninku tedy nemohl Giancarlo nastoupit ve svém závodním voze, a tak si musel půjčit vůz svého parťáka, který usedl do náhradního vozu. Oba jezdci na trať vyjeli poprvé na extra měkkých pneumatikách a na delší vzdálenost zajížděli podobné časy, které mohly být v celkovém výsledku ještě o něco lepší, neboť Giancarlo byl ve svém posledním rychlém kole zbržděn Massou, a také Heikkiho trápil provoz na trati. U týmu Renault tedy i nadále panuje optimismus!
Giancarlo: "Byl to pro nás lepší první den než v posledních závodech. Vyvážení vozu bylo konzistentní a cítil jsem se pohodlně. Jediný problém byl, že se pneumatiky hodně drolily v podmínkách nízké přilnavosti, ale věříme, že to pomine, jak se budou podmínky postupně zlepšovat. Musím poděkovat svým mechanikům, kteří během oběda vyměnili moje šasi, poté co jsem to svoje první poškodil při menší nehodě v Sainte Devote. Umožnili mi jezdit v druhém volném tréninku a teď máme opravdu dobrý základ pro sobotu ráno."
Heikki: "Nebyl to pro mě zrovna působivý den. Monako je pro všechny piloty fantastická výzva a abych byl upřímný, co se týče vyvážení, byl vůz dobrý. Ale časy dnes nakonec nebyly moc dobré, takže musíme dnes v noci a zítra pracovat, abychom to zlepšili. Nemohl jsem odjet své rychlé kolo v druhém volném tréninku, protože jsem se zdržel v provozu, takže tu určitě je více výkonu. Pro mě to byl solidní začátek a jsem optimistický, že se v sobotu můžeme hodně zlepšit."
Giancarlo
1. trénink | 4. místo | 1:17.758 | 27 kol |
2. trénink | 5. místo | 1:16.753 | 41 kol |
Čas na tvrdých pneumatikách | 1:17.758 |
Čas na měkkých pneumatikách | 1:16.753 |
Heikki
1. trénink | 16. místo | 1:19.321 | 27 kol |
2. trénink | 17. místo | 1:18.086 | 41 kol |
Čas na tvrdých pneumatikách | 1:19.321 |
Čas na měkkých pneumatikách | 1:18.086 |
Sobotní volný trénink
Sobotní trénink se v ulicích Monte Carla odehrával za deštivých podmínkek a oba jezdci týmu Renault preferovali počkat, až se celkové podmínky zlepší, neboť nechtěli riskovat případný incident na mokré trati.
Po odjetí několika kol na mokré trati byli oba piloti s vyvážením vozu spokojeni a jejich cílem zůstává - kvalifikovat se do Top Ten.
Druhá řada pro Fisica
Do startu kvalifikace již trať oschla a jezdci tak absolvovali všechny tři části za standardních podmínek.
První část zvládli piloti žlutooranžových vozů bez problémů, potíže přišly až v části druhé, na jejímž závěru se Heikki snažil zajet své nejrychlejší kolo, které by ho posunulo do závěrečného boje o pole-position. Do cesty se mu ovšem postavil Red Bull Davida Coultharda, který Heikkiho brzdil po většinu jeho měřeného kola. Heikkiho čas tak nemohl stačit na postup, a tak prapor Renaultu držel už pouze Fisico, jenž s postupem na své oblíbené trati neměl nejmenší problém. Ve druhé části skončily naděje Kimiho Räikkönena, který své Ferrari zaparkoval na La Rascasse podobně jako v loňském roce Michael Schumacher. Räikkönen poškodil svůj vůz v pasáži u bazénu.
O pole-position se přetahovali piloti McLarenu - Fernando Alonso a Lewis Hamilton. Hamilton však v klíčovém okamžiku chyboval při jízdě za Markem Webberem a první místo tak připadlo Alonsovi. Jediný zástupce Ferrari - Felipe Massa zajel třetí čas a na duo McLarenu už ztrácel. Giancarlo opět ukázal, že trať v monackých ulicích mu sedí a zajel čtvrtý nejrychlejší čas.
David Coulthard byl za blokování Heikkiho penalizován a do závodu odstartuje ze 13. pozice. Heikki se tak octl až na 15. místě, což ho na trati, kde v roce 2005 s vozem série GP2 bojoval o vítětství , moc nepotěšilo.
Kvalifikace z pohledu týmu Renault
Giancarlo - 4. místo: "Byl to pro nás velmi dobrý den, jsme hrdý na práci, kterou jsme odvedli nejen tento víkend, ale také během posledních týdnů v továrně. Tým pracuje dnem i nocí na zlepšení výkonů R27, toto je další znamení toho, jak se to daří. Na začátku kvalifikace auto nebylo perfektní, provedli jsme ale pár drobných změn na vyvážení a během závěrečné části kvalifikace se to ovládalo vážně dobře. Startovat čtvrtý je pro zítřejší závod velmi slibné, myslím si ale také, že jsme dnes ukázali, že v příštích závodech budeme také silnější. Monako není standartní tratí, nejsme tím tedy příliš vzrušeni, nicméně rozhodně směřujeme tím správným směrem."
Heikki - 14. místo: "Pro mne to byla velmi frustrující kvalifikace. Moje kola v první části nebyla skvělá, ale ve voze jsem si více a více věřil a ve svém posledním kole jsem si myslel, že bych se mohl dostat do top 10. Projel jsem ve svém rychlém kole první zatáčku a viděl Coulthardův Red Bull vyjíždět z boxů a myslel jsem si, že uhne za Casinem nebo nejpozději u tunelu. Ale on tam prostě zůstal celou dobu a zkazil mi to kolo, mírně řečeno jsem byl velmi překvapený vidět tohle u nejzkušenějšího jezdce startovního pole. Byla to kvalifikace, na kterou je lepší zapomenout, takže se teď musím zaměřit na zítřek. Kvůli startu z 14. místa to budě těžký závod, ale jsem odhodlán co nejvíce zaútočit a pokusit ze získat pozice."
Výsledky kvalifikace
1. | F. Alonso | McLaren-Mercedes | 1:15.726 | 11 kol |
2. | L. Hamilton | McLaren-Mercedes | + 0.179 | 12 kol |
3. | F. Massa | Ferrari | + 0.241 | 12 kol |
4. | Giancarlo | Renault | + 0.559 | 11 kol |
5. | N. Rosberg | Williams-Toyota | + 0.713 | 12 kol |
6. | M. Webber | Red Bull-Renault | + 1.058 | 12 kol |
7. | N. Heidfeld | BMW-Sauber | + 1.106 | 12 kol |
8. | R. Kubica | BMW-Sauber | + 1.229 | 12 kol |
9. | R. Barrichello | Honda | + 1.772 | 11 kol |
10. | J. Button | Honda | + 2.213 | 12 kol |
11. | A. Wurz | Willliams-Toyota | 7 kol | |
12. | V. Liuzzi | Toro Rosso | + 0.041 | 6 kol |
13. | D. Coulthard | Red Bull-Renault | - | 7 kol |
14. | J. Trulli | Toyota | + 0.326 | 6 kol |
15. | Heikki | Renault | + 0.463 | 8 kol |
16. | K. Räikkönen | Ferrari | - | 2 kola |
17. | A. Davidson | Super Aguri | 7 kol | |
18. | S. Speed | Toro Rosso | + 0.140 | 7 kol |
19. | A. Sutil | Spyker | + 0.168 | 8 kol |
20. | R. Schumacher | Toyota | + 0.289 | 8 kol |
21. | T. Sato | Super Aguri | + 0.304 | 10 kol |
22. | Ch. Albers | Spyker | - | 3 kola |
Časy v jednotlivých částech kvalifikace
1. část
Giancarlo | 1:17.596 | 7 kol | 12. místo |
Heikki | 1:17.836 | 8 kol | 15. místo |
2. část
Giancarlo | 1:16.054 | 6 kol | 6. místo |
Heikki | 1:17.125 | 8 kol | 15. místo |
3. část
Giancarlo | 1:16.285 | 11 kol | 4 místo |
Heikki | - | - | - |
Renault se vrací do tempa
Start Velké ceny Monaca se letos obešel bez kolizí a oba vozy McLarenu si podle očekávání udržely své pozice i po vjezdu do první zatáčky, když Lewis Hamilton kryl záda svému týmovému kolegovi a nedal třetímu Massovi nejmenší šanci zaútočit. Také Giancarlovi se podařilo uhájit čtvrté místo, dopředu se na úkor Heikkiho pozici posunul také Räikkönen.
Felipe Massa na třetím místě už nestačil tempu, které udávali jezdci McLarenu, čtvrtý Fisico se také nedokázal držet v těsné blízkosti červeného vozu před sebou. Nick Heidfeld na pátém místě už na Giancarla výrazně ztrácel.
Ve 24. kole byli připraveni mechanici týmu Renault a Giancarlo absolvoval svou první plánovanou zastávku. Pilot Renaultu si ponechal tvrdší z obou směsí pneumatik, která v současné fázi závodu fungovala mnohem lépe. Fisico se vrátil na pátém místě, těsně za Heidfeldem.
Massa zajel ke svým mechanikům ve 27. kole a obul měkkčí směs pneumatik. Po výjezdu z boxů se zařadil zpět na třetí místo.
Odstup mezi vedoucím duem McLarenu se neustále měnil, ve 40. kole činila ztráta Hamiltona na prvního Alonsa kolem pěti sekund, Massa již ztrácel přes půl minuty. 12 sekund za Massou jezdil Giancarlo, který mohl jet relativně v klidu, první z vozů BMW - Robert Kubica na něho ztrácel 13 sekund.
Až ve 46. kole zajel ke svým mechanikům Heikki, kterému se narozdíl od svého krajana Räikkönena nedařil postup vpřed startovním polem, a zvolil měkkčí směs pneumatik. Odstup mezi Alonsem a Hamiltonem se natáhl téměř na 10 vteřin.
V 56. kole čekala Giancarlo druhá zastávka v boxech. Ztráta mezi ním a Massou činila necelých 12 sekund.
V závěru závodu začal Lewis Hamilton stahovat na čele jedoucího Alonsa a zajížděl časy až o půl sekundy na kolo rychlejší než španělský jezdec. Alonso měl ale situaci pod kontrolou a pořadí se již nezměnilo.
Vítězem se stal stejně jako loni Fernando Alonso, výkon McLarenu zde podtrhl Lewis Hamilton a McLaren si z Monte Carla odváží double, již druhý v letošní sezoně. Piloty McLarenu na pódiu doplnil Felipe Massa.
Giancarlo přiváží svému francouzskému týmu čtvrté místo, což je vůbec nejlepší výsledek týmu v letošní sezoně. Heikki na body nakonec nedosáhl, skončil na 13. místě.
Páté a šesté místo získali piloti týmu BMW-Sauber, kteří dnes dosáhli na více bodů, než činí bodový zisk Renaultu.
Závod z pohledu týmu Renault
Giancarlo - 4. místo: "Pro mě i pro tým to byl velmi dobrý výsledek, a povzbuzující pro budoucnost. Můžeme být hrdí na práci, kterou jsme na tomto okruhu o víkendu odvedli a měli bychom poděkovat všem lidem v továrně, kteří pracovali velice tvrdě, aby nám to umožnili. Díky novému křídlu měl vůz mnohem více přilnavosti a konzistence byla také mnohem lepší. Se svým závodem jsem spokojen, během prvních dvou stintů jsem jel naplno, až do té doby, než jsme si byli jisti, že naši pozici nikdo neohrozí. Je příjemné poprvé dojet před BMW, a teď máme více času, znovu tlačit na továrnu, a dosáhnout dalšího pokroku. Kanada je pro mě dalším dobrým okruhem, takže doufejme, že tam budeme moci udělat další krok vpřed."
Heikki - 13. místo: "Myslím, že tohle byl víkend, na který je lepší zapomenout. Neodstartoval jsem moc dobře, kvalifikace byla těžká a v závodě jsem nemohl vybojovat žádná místa. V prvním stintu jsem uvízl za Coulthardem, a i když jsem ho v boxech předjel a jel pak naplno, nebyl jsem tak rychlý, abych se mohl chytit vozů před sebou. A potom ke konci se něco stalo s motorem a ztratil jsem téměř všechen výkon. O to více je to frustrující, protože po celý víkend byl vůz dobrý, ale v klíčové fázi tomu tak nebylo. Myslím, že závod byl pokažen už v sobotu odpoledne, ale teď už je to minulost. Je čas těšit se na Kanadu, kde bychom mohli věřit v konkurenceschopnou výkonnost. Pro mě to bude další nová trať a už se těším, až se na ní projedu."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Giancarlo předváděl fantastický výkon po celý víkend, takže mu gratuluji za jeho čtvrté místo. Z pohledu týmu je posun blíže čelu startovního pole a návrat zpět k naší úrovni výkonnosti povzbuzující. Náš pokrok potvrzuje, že jdeme správným směrem a zásluhu na tom mají všichni lidé, kteří v posledních týdnech pracovali ve dne v noci. Víme, že před sebou máme stále dlouhou cestu, a budeme doufat, že podobných pokroků budeme dosahovat v každém závodě. Věřím, že v tomto zlepšení můžeme pokračovat i nadále."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Giancarlo odjel čistý a konkurenceschopný závod, a při dosahování našeho vůbec nejlepšího letošního výsledku nebyl nikým rušen. Na první pit stop jsme ho zavolali o něco dříve, aby se vyhl provozu na trati, ale kromě toho bylo plánování jeho strategie jasné, a jeho závod se odvíjel stejným směrem. Po Heikkiho problému v kvalifikaci bylo jasné, že pojede závod na jednu zastávku, a na takovém okruhu, jako je Monaco, je vždy obtížné zlepšit svou startovní pozici. Strategie byla lehce upravena předčasnou první zastávkou kvůli poškození levé zadní pneumatiky, které bylo způsobeno zavaděním o zeď. No a vrcholem všeho bylo, že v posledním kole jeho motor ztratil podstatnou část výkonu, a nyní musíme zjistit, co bylo příčinou tohoto problému. Ale celkově to pro nás byl povzbuzující víkend a při dalších závodech se budeme snažit toto zlepšení potvrdit."
Výsledky závodu
1. | F. Alonso | McLaren-Mercedes | 1:40:29.329 |
2. | L. Hamilton | McLaren-Mercedes | + 4.095 |
3. | F. Massa | Ferrari | + 1.09.114 |
4. | Giancarlo | Renault | + 1 kolo |
5. | R. Kubica | BMW-Sauber | + 1 kolo |
6. | N. Heidfeld | BMW-Sauber | + 1 kolo |
7. | A. Wurz | Williams-Toyota | + 1 kolo |
8. | K. Räikkönen | Ferrari | + 1 kolo |
9. | S. Speed | Toro Rosso | + 1 kolo |
10. | R. Barrichello | Honda | + 1 kolo |
11. | J. Button | Honda | + 1 kolo |
12. | N. Rosberg | Williams-Toyota | + 1 kolo |
13. | Heikki | Renault | + 2 kola |
14. | D. Coulthard | Red Bull-Renault | + 2 kola |
15. | J. Trulli | Toyota | + 2 kola |
16. | R. Schumacher | Toyota | + 2 kola |
17. | T. Sato | Super Aguri | + 2 kola |
18. | A. Davidson | Super Aguri | + 2 kola |
19. | Ch. Albers | Spyker | + 8 kol |
Neklasifikováni byli
A. Sutil | Spyker | 53. kolo |
M. Webber | Red Bull-Renault | 17. kolo |
V. Liuzzi | Toro Rosso | 1. kolo |
Statistiky
Zastávky v boxech
Giancarlo | 23. kolo | 29.057 | 55. kolo | 24.025 |
Heikki | 44. kolo | 25.501 | - | - |
Top Speed
Giancarlo | 286.0 |
Heikki | 285.4 |
Nejrychlejší kolo
Giancarlo | 1:16.254 | 54. kolo |
Heikki | 1:17.100 | 72. kolo |
Volba pneumatik
Giancarlo
1. úsek | 2. úsek | 3. úsek |
Soft | Soft | Super Soft |
1.17.031 | 1:16.254 | 1:17.042 |
22 kol | 32 kol | 22 kol |
Heikki
1. úsek | 2. úsek |
Soft | Super Soft |
1:17.263 | 1:17.100 |
44 kol | 32 kol |
Fotogalerie - zde