Velká cena Velké Británie
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Giancarlo
Giancarlo, ve Francii jste startoval pátý a skončil šestý. Byl to vítaný výsledek po dvou závodech v Severní Americe, kde jste nebodoval?
"Naprosto! Bylo frustrující, že jsme nedokázali udržet vozy BMW za sebou, nebo dokonce získat nějaké pozice v závodě, ale prioritou bylo závod dokončit. Dalším pozitivem je, že jsme v Magny-Cours mohli s BMW bojvat velice těsně. Možná jsme udělali chybu v našem druhém stintu, samozřejmě bychom raději preferovali dohánět své soupeře, než ztratit šest bodů. Ačkoliv tohle říkám, je tu více pozitiv i negativ, které si můžeme z tohoto víkendu vzít."
Jak to?
"Za prvé, z kvalifikace. Ve druhé části jsme se docela snadno dostali do Top Ten, z čehož jsme dokázali vytvořit celou třetí řadu pro Renault. To je o tolik lepší, než kde jsme byli ještě před dvěma měsíci, a to ukazuje, kolik tvrdé práce bylo odvedeno v továrnách - a že jsme na správné cestě. A potom v závodě jsem za sebou v posledním stintu mohl udržet Alonsa docela pohodlně. Zdá se, že se ztráta na přední týmy snižuje, pomalu, ale jistě."
Jaké myšlenky se vám honí hlavou před víkendem v Silverstone?
"Celkem pozitivní. Nejprve kvůli víkendu samotnému: po Magny-Cours je to pro nás další domácí závod, protože všichni ti lidé z továrny v Enstone přijdou tým podpořit. Takže samozřejmě by pro ně byl dobrý výsledek speciální. Ale také proto, že jsme v posledních závodech ukázali, že pomalu snižujeme ztrátu a jsme opět v boji. Pokud jste v podobné situaci, chcete závodit každý víkend, zkoušet a snažit se dělat opět o trochu více pokroku. Náš boj bude znovu s BMW, a naším cílem musí být skončit před nimi."
A jaký je okruh?
"Je to fantastická trať, jeden z legendárních okruhů Formule 1, opravdu selektivní pro vozy i pro jezdce. Rychlé zatáčky vyžadují skutečné odevzdání, velmi dobré šasi a stabilní vyvážení - což teď s R27 máme. Trať je docela hrbolatá, a s mnoha vysokými g - úrovněmi během kola fyzicky náročná. Dobré kolo v Silverstone je vždy uspokojující, protože jak vůz tak jezdec musí zapracovat skutečně velmi dobře, aby toho dosáhli. V posledních dvou letech jsem skončil čtvrtý, takže pokud bychom mohli tento výsledek zopakovat, byl by to pro nás skvělý výkon."
Heikki
Heikki, bylo to pro vás frustrující odpoledne v Magny-Cours...
"Ano, to bylo. Nebyl to dobrý den, ale jak víte, tohle je závodění. Někdy trefíte ostatní auta, někdy trefí oni vás. Jarno udělal chybu a mě to stálo závod, ale takhle to prostě je. Teď už je to dávná historie. Co se týče vozu, svého řízení a našich vyhlídek, se stále cítím pozitivně. Bude pěkné být zpět v akci tak brzo."
S jakým postojem přistupujete k závodu v Silverstone?
"Můžeme se tam vydat v dobré náladě. Testy před dvěma týdny probíhaly výborně, takže máme dobré základní nastavení pro páteční trénink. Jako vždy budeme chtít udělat maximum a myslím, že máme dobrou příležitost získat nějaké body. Francie byla těžký závod, ale věřím, že naše základní výkonnost ukázala, že pocelou dobu se zlepšováním vozu získáváme další impuls. Stále se zotavujeme ze startu do sezony, a posouváme se dopředu. Doufejme, že tento pokrok bude pokračovat i tento víkend."
Očekáváte, že budete závodit, a nakonec i porazíte, BMW?
"Vždycky je těžké to říci před samotnou událostí, ale pokud tu bude náš trend pokračovat, potom jsou to oni, po kterých se budeme ohlížet. Ale v tuto chvíli je velmi těžké říci, jestli jsme výkonnostně před nimi nebo za nimi, ale nesoustředíme všechnu svou energii jen na BMW. Musíme se dívat také dál přes ně, na McLaren a Ferrari, protože případně chceme porazit také je. Vím, že se tam eventuálně dostaneme, a stále budeme tlačit, abychom se ujistili, že se tak stane."
Ve Spojeném Království už žijete mnoho let. Dělá to proto Silverstone ještě speciálnějším?
"Samozřejmě. Pro anglickou stranu týmu je to důležitý závod, všichni mechanici tu mají své rodiny, plus také lidé z továrny, takže tu chceme být úspěšní. Teď už v Anglii žiju dlouho, mám tu spoustu přátel, takže to určitě bude pěkný víkend."
Váš rekord na této trati je také velmi působivý...
"Snad ano. Vyhrál jsem tu svůj první závod ve Formuli Renault, a v roce 2002 jsem tu vyhrál v F3. V roce 2005 jsem v GP2 získal dvě pódia, ale jak víte, to se v F1 absolutně nepočítá. Díky tvrdé práci získáte výsledky, a ujistíte se, že v každém kole závodu máte nejlepší možný vůz. Nic nepřijde zadarmo jen proto, že jsem si tu v minulosti vedl dobře."
A nakonec, pro Renault je to také speciální víkend, slaví 30 let v F1...
"Pro Renault je to velký milník, o tom není pochyb, ale náš víkend to moc nezmění. Získat dobrý výsledek znamená odvádět maximum, a je jedno, kde to je nebo při jakých událostech. Tento víkend se o to budeme pokoušet znovu a samozřejmě, pokud je to další milník v našem návratu zpět, tím lépe!"
Sobotní volný trénink
Alain Permane, šéf inženýrů, byl s průběhem posledního tréninku před kvalifikací spokojen, žádný z vozů nepostihly jakékoliv problémy.
Heikki skončil na osmém místě s časem 1:20.882, Giancarlo na místě jedenáctém s časem 1:20.983.
Čtvrtá řada pro Renault
Giancarlo - 8. místo: "Byla to velmi náročná kvalifikace, bylo to pro nás ale naprosto bez problémové a auto pracovalo dobře. Můj jediný problém nastal v nejdůležitějším kole, během posledního času. Kvůli malému problému s brzdami jsem se dostal z ideální stopy v zatáčkách čtyři a pět a to mě pravděpodobně stálo několik desetin. Při pohledu před závodem; auto bylo včera konsistentní při dlouhých jízdách a myslím tedy, že se můžeme cítit dost pozitivně před zítřejším odpolednem. Budeme muset závodit tvrdě a snažit se sebrat body BMW."
Heikki - 7. místo: "Když vyrážíte do kvalifikace, vždycky myslíte na to, že můžete mít trochu lepší čas v posledním kole. Co se týče mě, cítil jsem, že jsem udělal malou chybu, která mě stála nějaký čas. Výsledek tohoto odpoledne znovu ukazuje, že se ubíráme správným směrem. Také v třetí části kvalifikace jsem dosáhl třetího času, který přímo navazoval na ty předchozí. Toyota byla pro nás toto odpoledne překvapením, protože byli mnohem silnější než ve Francii. Budeme tak potřebovat dobrou strategii, abychom je porazili. Mým cílem pro zítřek je dostat se bez problémů prvním kolem, na rozdíl od závodu ve Francii. Pak budeme potřebovat vyrovnaný výkon od vozu ve všech fázích závodu a také dobrou strategii. Jsem si jistý, že ji v závodě budeme mít, a že dokážeme získat pozice v závodě."
Renault ze Silverstone odváží tři body
Jen co se piloti po objetí zaváděcího kola seřadili na startovním roštu, ze svého vozu začal mávat Felipe Massa, jemuž zhasl motor. Jezdci tak museli absolvovat další zaváděcí kolo a Massa byl odtlačen do boxů, odkud se pokusí znovu odstartovat.
Ralfu Schumacherovi se start příliš nepovedl, čehož využili jak oba piloti Renaultu, tak Nick Heidfeld. Heidfeld se ještě tlačil na pozici Giancarla Fisichelly. Nejprve se před italského pilota týmu Renault dostal, ale Fisico si to nenechal líbit a svou pozici si vzal zpět.
Ve 13. kole si oba piloti žlutooranžových vozů své pozice prohodili, Fisico se celkem snadno dostal před svého finského parťáka.
Räikkönen jezdil v těsném závěsu na domácím miláčkem Lewisem Hamiltonem, jejich počínání z povzdálí sledoval Fernando Alonso, čtvrté místo patřilo Kubicovi, pět sekund za ním již jezdilo duo Renaultu.
V 16. kole se v boxech objevil první z pilotů Renaultu - Heikki Kovalainen. Heikki obul tvrdší z obou směsí pneumatik a jeho zastávka trvala 10.7 sekundy. Fisi ke svým mechanikům zajel o kolo později.
Heidfeld, který podobně jako v Magny-Cours vydržel na trati déle než oba jezdci týmu Renault, se po svém pitstopu vrátil na šesté místo před Giancarla.
Díky pozdní zastávce se Kimi Räikkönen sice posunul před Hamiltona, ale Alonso vydržel na trati ještě déle, a ujal se tak vedení v závodě!
Felipe Massa, který startoval z boxů, se snadno probojovával celým startovním polem, se objevil na sedmém místě za Fisicem.
Ve 25. kole jezdil v čele Velké ceny Velké Británie Fernando Alonso se čtyřsekundovým náskokem před Räikkönenem, třetí místo stále držel Hamilton, čtvrté a páté místo patřilo pilotům BMW, Fisi jezdil necelé dvě sekundy za Heidfeldem, Felipeho Massu měl za sebou přibližně 1.5 sekundy. O dalších pět sekund zpět jezdil David Coulthard a Heikki Kovalainen.
Ve 36. kole čekali mechanici podruhé na Fisica, o dvě kola později také na Heikkiho.
O několik kol později se na Fisiho začal dotahovat jeho parťák Heikki, jelikož Fisiho trápily pneumatiky, podobně jako Heikkiho v úvodní části závodu.
Tentokrát vyšla strategie lépe Kimimu Räikkönenovi, který se definitivně dostal do vedení v závodě před Fernandem Alonsem. Lewis Hamilton dojel třetí, a ani tentokrát tedy nechyběl na stupních vítězů.
V závěru závodu se Massa protlačil na páté místo mezi piloty týmu BMW a snažil se útočit na Roberta Kubicu. Ten mu však nedával šanci a brazilský pilot se tak musel spokojit s pátou pozicí.
Heikki nakonec Giancarla předjel, Fisi na něho ztrácel již 5 sekund. Vozům Renault tedy patřilo 7. a 8. místo v závodě.
Statistiky
Zastávky v boxech
Giancarlo | 16. kolo | 27.030 | 35. kolo | 26.064 |
Heikki | 15. kolo | 28.384 | 37. kolo | 25.738 |
Top Speed
Giancarlo | 297.1 |
Heikki | 296.0 |
Nejrychlejší kolo
Giancarlo | 1:22.136 | 13. kolo |
Heikki | 1:22.552 | 11. kolo |