Velká cena Austrálie
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Giancarlo
Giancarlo, v roce 2005 jste ve Velké ceně Austrálie zvítězil. Líbí se vám okruh v Albert Parku?
"Ano, je to jeden z mých oblíbených okruhů a mám na něj velmi dobré vzpomínky, když jsem zde v roce 2005 vyhrál. Je to zajímavá trať, protože se jezdí na veřejných silnicích, takže během víkendu se vše mění, což znamená, že se musíme přizpůsobit jinému nastavení vozu."
Během zimního testování jste najezdili více než 5 000 kilometrů. Je R27 připraven na svůj první závod?
"R27 je evolucí vozů R26 a R25, které byly v Melbourne vždy velmi rychlé. Máme dobrý základ a vůz má velký potenciál. V zimě jsme pracovali velmi tvrdě, abychom mohli se špičkou bojovat hned od začátku. Víme, že na okruhu v Austrálii je docela nízká přilnavost, a na to se právě chceme zaměřit. Nebude to jednoduchý závod, ale motivace týmu je obrovská. Budeme se snažit vytěžit maximum z každé naskytnuté příležitosti."
Co je vaším cílem pro první závod?
"Na začátku roku bych chtěl v každém závodě nasbírat co nejvíce bodů. Pokud nebudeme moci bojovat o vítězství, tak pokud to bude možné, pokusím se dojet alespoň na pódium."
První závod letošní sezony nám také přinese bližší přehled o tom, jak na tom jednotlivé týmy jsou. Jak celou situaci vidíte vy?
"To je zatím těžké odhadnout. BMW a Williams vypadají odhodlaně, ale myslím, že Ferrari, McLaren a Renault budou na začátku opět hlavními favority. Ale teď si musíme počkat, jestli nám závod naše předpoklady potvrdí..."
Heikki
Heikki, Austrálie bude vaším prvním závodem ve formuli 1. Jak jste připraven na další významný krok vpřed ve vaší kariéře?
"Myslím, že s přípravami jsem začal přibližně před rokem, kdy jsem se stal třetím jezdcem ING Renault F1 Teamu! Mohl jsem se svou práci učit za těch nejlepších podmínek, poznat tým a navštívit továrny. Učil jsem se dlouho, ale teď se cítím plně připraven jít dál. Už se nemohu dočkat příjezdu do Melbourne!"
Co očekáváte od svého prvního závodu?
"Očekávám těžký závod. Jsem připraven na všechno a vím, že budu muset jet až na samotný limit. Společně s týmem musíme najít ideální nastavení našeho vozu R27, abychom z něj vytěžili maximum. Osobně bych chtěl závod dokončit bez jakýchkoli problémů a dojet na bodech. Myslím, že pro začátek by to bylo dobré."
V pátek budete mít 3 hodiny volného tréninku. Bude to pro vás, jako pro nováčka, výhoda?
"Nová podoba pátečních tréninků je samozřejmě pozitivní, zvláště pro nováčka, jako jsem já, který ještě okruh pořádně nezná. Myslím, že budeme mít spoustu času na to, abychom našli správné nastavení, a z pohledu jezdce, budu mít dostatek času, abych se naučil okruh a cítil se pohodlně. Znamená to, že do kvalifikace budu moci nastoupit bez větších starostí. Je to pro mě velká výhoda."
Jaké jsou hlavní znaky okruhu?
"Podle toho, co vím, je v pátek trať velmi často dost špinavá a kluzká, protože je to městský okruh. Lidé tu jezdí každý den, takže musíte být hodně opatrný, protože trať může být ještě zelená. Během víkendu se trať neustále mění, takže musíte vědět, jak se přizpůsobit, a jak za těchto podmínek nastavit vůz. Tým tu má už spoustu zkušeností s nastavením z posledních dvou let, takže věřím, že do závodu budeme moci nastoupit co nejlépe připraveni."
Páteční volné tréninky
Nový formát pátečních tréninků, jenž nyní sestává ze dvou 90ti minutových částí, byl pro diváky jistě zajímavější, než v předchozích letech.
První trénink na okruhu v Albert Parku se neobešel bez deště, ale piloti ING Renault F1 Teamu ho absolvovali bez problémů.
Heikki skončil na 8. pozici, Giancarlo zajel po uschnutí tratě 12. nejrychlejší čas.
Druhý trénink se již odehrával za suchých podmínek. Heikki si však neužil celých 90ti minut, jelikož byl nucen svůj žlutooranžový vůz odstavit pro problémy s palivovým čerpadlem, a přišel tak o drahocenný čas na dráze... Giancarlo si vedl velmi dobře především při jízdách na delší vzdálenosti, ke kterým přidal také velmi slušný čas na 1 kolo, a ukázal, že Renault má stále ještě co říci.
Po zajetí svého nejrychlejšího kola ale také Giancarlo výrazně zpomalil, a stejně jako Heikki svůj vůz odstavil. Potkal ho stejný problém s palivovým čerpadlem.
Mnozí však byli výkonem žlutooranžových vozů překvapeni, a Renault se tak náhle přidal k ostatním kandidátům na vítězství - k týmům z Wokingu a Maranella.
Sám Flavio nešetřil chválou: "Fisi byl dnes super! Je nám líto, že nás problémy potkaly tak brzy, nebýt těchto problémů, byl by Fisi ještě výše. Byl velmi rychlý v prvním i ve druhém sektoru. Na tvrdých pneumatikách byl velmi silný."
Giancarlo, 4. místo: "Výkon auta byl dnes povzbuzující, hlavně při jízdě na delší vzdálenost, ale technické problémy nám nedovolily dokončit kompletní plán. Nastavení vozu nebylo ráno zrovna nejlepší, ale během dne jsme udělali slušný pokrok a při odpoledním tréninku to bylo o mnoho lepší. Tvrdá směs pneumatik pracuje na našem autě skvěle, ale momentálně se lehce trápíme s tou mekčí, která se lehce drolí a to nám ubírá výkon. I přes to, že musíme ještě lehce upravit nastavení auta, ovládání vozu je dobré."
Heikki, 18. místo: "Dnes to pro mě nebyl zrovna perfektní den, ale i přesto jsme nějakou práci stačili odvést. Mé auto zastavil ne příliš závažný problém, ale díky němu jsem nemohl absolvovat velkou část odpoledního treninku a neměl možnost vyzkoušet na svém autě mekčí směs pneumatik. I přes všechny problémy se auto na trati zdálo být dobře vyvážené a samotnou trať jsem se naučil bez menších problémů."
Sobotní volný trénink
Také sobotní ráno se neobešlo bez deště, ale trať zase velmi rychle oschla. Podobně jako v pátek, i dnes vypadal vůz Renault v rukou Giancarla velice silně, což Fisi potvrdil druhým nejrychlejším časem, když za Kimim Räikkönenem zaostal pouze o 0,390 sekundy. Heikki dnes mohl pokračovat v práci, kterou nedokončil včera, a to co nejlépe se naučit trať v Albert Parku. Celkově skončil na osmém místě se ztrátou 0, 873 na Räikkönena.
Generální zkouška před 1. kvalifikací letošní sezony se pro Renault vyvíjela velice slibně.
1. kvalifikace letošní sezony
Formát kvalifikace zůstal nezměněn a první 15ti minutovka nepřinesla výrazné vzrušení.
Naproti tomu druhá část přinesla překvapení v podání Felipeho Massy, který při svém měřeném kole výrazně zpomalil a nakonec musel svůj červený vůz pro poruchu převodovky odstavit.
Do poslední části tak postoupil pouze jeden vůz Ferrari, ale také jen jeden vůz Renault, a to monopost s číslem 3, pilotovaný Giancarlem Fisichellou. Heikkimu se nepodařilo zajet čas, který by ho posunul do boje o pole-position.
Do třetí části dále postoupily oba vozy McLaren, Toyota, BMW, Mark Webber s vozem Red Bull-Renault a překvapivě Takuma Sato se Super Aguri.
Giancarlo se chystal svůj nejrychlejší čas zajet přibližně 2 minuty před koncem, ale doplatil na provoz na trati, když musel předjíždět dva vozy před sebou, a poté se mu v nájezdu do posledního možného měřeného kola do cesty připletl ještě Takuma Sato.
Pole-position si tak vyjel Kimi Räikkönen s vozem Ferrari. Spolu s ním bude stát v první řadě Fernando Alonso s McLarenem. Druhá řada bude patřit Heidfeldovi s BMW a Hamiltonovi s druhým McLarenem. Do třetí řady se postaví Kubica a 6. místo nakonec vybojoval Fisico. 7. Webber, 8. Trulli, 9. Schumacher a 10. Sato. Heikki odstartuje ze 13. pozice, Felipe Massa z pozice 16.
Renault tak nepotvrdil svou formu z volných tréninků, závod je však dlouhý a stát se může cokoli...
Kvalifikace z pohledu týmu Renault
Giancarlo, 6. místo: "Jako vždy to byla těžká kvalifikace, ale mám pocit, že se nám nepodařilo dosáhnout maxima. Má pozice víceméně odpovídá očekávanému, jsme za McLarenem a Ferrari, ale v posledním měřeném kole jsem nebýt jiných vozů mohl získat o místo či dvě lepší umístění. Zpomalily mě zejména v posledních třech zatáčkách. Čekali jsme, že kvalifikace bude obtížná, protože vůz není v této chvíli v jediném kole tak rychlý, jako při delší jízdě. Nyní musíme počkat, a uvidíme, jaká bude rychlost v závodě. Dnes dopoledne a včera odpoledne jsme byli konkurenceschopní, takže snad můžu něco získat na startu a potom bojovat o stupně vítězů."
Heikki, 13. místo: "Vůz byl v pořádku a vyvážení bylo dobré, ale zkrátka jsem z něj v jediném kole nedokázal dostat maximum. Včera i dnes dopoledne jsem přišel o nějaký čas na trati a v každém sektoru jsem trochu ztrácel. Tento výkon pochopitelně nestačí, ale nehodlám se tím teď příliš zabývat. Start z 13. místa v mé první Grand Prix není ideální a budu muset být v závodu agresivní, abych se dostal na body. To bude můj zítřejší cíl."
Pat Symonds, výkonný technický ředitel: "Giancarlova kvalifikační pozice víceméně odráží naši konkurenceschopnost v jediném kole na začátku sezony. Je ale třeba dodat, že by byl rychlejší, kdyby ho v nejrychlejším kole nezbrzdily jiné vozy. Sice byl určitě zbržděn a stálo ho to čas, určitě to ale nebylo záměrné. Pokud jde o Heikkiho, poprvé se seznámil s kvalifikací F1. Včera a dnes ráno přišel o nějaký čas na trati kvůli technickým problémům a jsem si jistý, že bez nich by dopadl daleko lépe. Jsme si jisti, že v Malajsii se mu to povede. Nicméně nyní se soustředíme na závod. Určitě si více věříme v závodě než v kvalifikaci a zítra odpoledne určitě čekáme zlepšení."
Výsledky kvalifikace
1. | K. Räikkönen | Ferrari | 1:26.072 | 11 kol | |
2. | F. Alonso | McLaren-Mercedes | 1:26.493 | + 0.421 | 10 kol |
3. | N. Heidfeld | BMW-Sauber | 1:26.556 | + 0.484 | 11 kol |
4. | L. Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:26.755 | + 0.683 | 10 kol |
5. | R. Kubica | BMW-Sauber | 1:27.347 | + 1.275 | 10 kol |
6. | Giancarlo | Renault | 1:27.634 | + 1.562 | 11 kol |
7. | M. Webber | Red Bull-Renault | 1:27.934 | + 1.862 | 11 kol |
8. | J. Trulli | Toyota | 1:28.404 | + 2.332 | 11 kol |
9. | R. Schumacher | Toyota | 1:28.692 | + 2.620 | 11 kol |
10. | T. Sato | Super Aguri | 1:28.871 | + 2.799 | 11 kol |
11. | A. Davidson | Super Aguri | 1:26.909 | - | 6 kol |
12. | N. Rosberg | Williams | 1:26.914 | + 0.005 | 6 kol |
13. | Heikki | Renault | 1:26.964 | + 0.055 | 6 kol |
14. | J. Button | Honda | 1:27.264 | + 0.355 | 6 kol |
15. | A. Wurz | Williams | 1:27.393 | + 0.484 | 7 kol |
16. | F. Massa | Ferrari | - | - | 3 kola |
17. | R. Barrichello | Honda | 1:27.679 | - | 9 kol |
18. | S. Speed | Toro Rosso | 1:28.305 | + 0.626 | 7 kol |
19. | D. Coulthard | Red Bull-Renault | 1:28.579 | + 0.900 | 6kol |
20. | V. Liuzzi | Toro Rosso | 1:29.267 | + 1.588 | 6 kol |
21. | A. Sutil | Spyker | 1:29.339 | + 1.660 | 6 kol |
22. | Ch. Albers | Spyker | 1:31.932 | + 4.253 | 7 kol |
Časy v jednotlivých částech kvalifikace
1. část
Giancarlo | 1:27.270 | 4 kola | 10. místo |
Heikki | 1:27.529 | 4 kola | 14. místo |
2. část
Giancarlo | 1:25.944 | 6 kol | 6. místo |
Heikki | 1:26.964 | 6 kol | 13. místo |
3. část
Giancarlo | 1:27.634 | 11 kol | 6. místo |
Heikki | - | - | - |
Renaultu chybí rychlost
V neděli vládlo nad okruhem v Albert Parku příjemné slunečné počasí a konečně byl na řadě první závod letošní sezony, který mohl ukončit veškeré spekulace o tom, kdo na tom jak je, kdo by mohl získat mistrovský titul ...
Po téměř 150ti dnech opět všichni s napětím sledovali, jak pomalu začínají zhasínat červená světla... a první závod letošní sezony byl odstartován!
Vozy Renault měly tradičně velmi dobrý start, Giancarlo raději před první zatáčkou vsadil na jistotu, Heikki se snažil okamžitě protlačit vpřed a pomohl si o dvě místa. Na startu překvapil také nováček u McLarenu, Lewis Hamilton, který se posunul ze čtvrtého na druhé místo před Heidfelda, ale také před svého týmového kolegu Alonsa. Před Alonsa se dostal také Heidfeld, a dvojnásobný mistr světa se rázem octl na čtvrtém místě.
Zatímco Kimi Räikkönen ve službách týmu Ferrari ujížděl celému startovnímu poli, Fisico na šesté pozici jezdil přibližně 3 sekundy za před ním jedoucím Robertem Kubicou.
Ve 20. kole zajel Giancarlo poprvé ke svým mechanikům a vrátil se zpět na osmé pozici, když musel v nájezdu do první zatáčky absolvovat souboj s Jarnem Trullim, ale Fisi si svou pozici uhájil.
Na Heikkiho, který do závodu startoval s těžkým vozem, čekali mechanici Renaultu ve 27. kole, ale Renault i v případě finského pilota zvolil strategii dvou zastávek.
Na čele stále jezdil Räikkönen, 2. Hamilton se stále držel před Alonsem, dále jezdily oba vozy BMW. Na Kubicu ale Fisi ztrácel už 14 sekund, podobný náskok měl také před Ralfem Schumacherem. Mezitím si Heikki dopřál několik výletů mimo trať.
Felipe Massa, který startoval až z poslední pozice se dotáhl na Heikkiho, ten ho ale za svými zády příliš dlouho neudržel. Ve 41. kole dostal na konci cílové rovinky smyk, na trať se sice stihl vrátit velmi rychle, ale jeho zaváhání dokázal využít Massa. Heikki tak opět vypadl z bodovaných pozic...
Giancarlo zajel podruhé k mechanikům ve 44. kole a jeho zastávka byla poměrně rychlá. Na Heidfelda ale stále ztrácel 16 sekund.
Po druhých zastávkách si prohodili pozice jezdci McLarenu, když jeho mechanici zvládli lépe zastávku v případě Fernanda Alonsa, a ten se tak posunul na druhé místo před týmového kolegu.
Pořadí bylo následující: na čele jedoucí Räikkönen měl 16ti sekundový náskok před Alonsem, o další 3 sekundy zpět jezdil Hamilton, 4. Heidfeld ztrácel již 28 sekund, Fisico ztrácel dalších 16 sekund, ale zezadu se mu začal přibližovat Felipe Massa, jehož ztráta nyní činila 12 sekund.
O kolo později, ve 46. kole, zajel podruhé do boxů Heikki, jeho zastávka trvala 7 sekund, na body to ale dnes nestačilo.
Massa jezdil až o 1,5 sekundy na kolo rychlejší časy než Fisi, do konce závodu zbývalo 9 kol. Po pěti kolech byl rozdíl mezi oběma piloty pouze 1 sekunda! V zatáčkách se Massa stále více přibližoval žlutooranžovému vozu před sebou, na rovinkách měl navrch zase Fisico. Posledních 5 kol jezdil Massa těsně za Fisim, ten se ale nenechal vyprovokovat k chybě a své páté místo suverénně uhájil.
Také Heikki bojoval o deváté místo s Jarnem Trullim, ale nedokázal se mu přiblížit natolik, aby mohl zaútočit a nakonec dojel na místě desátém.
Kimi Räikkönen zvítězil hned v prvním závodě za tým Ferrari, stupně vítězů doplnili piloti McLarenu, 4. Heidfeld, 5. Giancarlo, 6. Massa, 7. Rosberg, 8. Schumacher, 9. Trulli a 10. Heikki.
Fisi dnes vytěžil maximum ze svého vozu, přesto Renault nebyl dostatečně rychlý na to, aby mohl bojovat s vozy BMW. Na druhou stranu za sebou v závěru závodu dokázal udržet dotírajícího Massu, jehož vůz byl v té době až o 1,5 sekundy na kolo rychlejší!
Heikkiho první závod se jistě nevydařil podle jeho představ. Několik výletů mimo trať ho stálo spoustu času a dost možná také umístění na bodované pozici.
Tým Renault si z Albert Parku odváží 4 body, jako obhájce titulu samozřejmě nemůže být spokojen, ale dokázal dovézt oba své vozy pod šachovnicový praporek bez jakýchkoli problémů, a 4 body jsou přeci jen lepší než nic...
Na konci března čekají tým Renault testy na okruhu v Sepangu a o týden později Velká cena Malajsie, na kterou má Giancarlo velmi příjemné vzpomínky...
Závod z pohledu týmu Renault
Giancarlo Fisichella, 5. místo: "Tento závod byl obtížnější, než jsme očekávali. Věděli jsme, že nemáme stejnou rychlost jako lídři, ale doufali jsme, že to trochu stáhneme a nyní jsme zjistili, že nás čeká hodně práce. Z mého osobního pohledu jsem dnes dostal z našeho kompletu maximum, ale od startu jsem zápasil s přilnavostí. Vůz se choval dobře, byl spolehlivý, ale totéž platí o týmech z čela výsledkové listiny. Od příštího závodu je snad budeme stahovat."
Heikki Kovalainen, 10. místo: "Byl to sice můj debut ve formuli 1, ale upřímně řečeno, není si moc co zapamatovávat – naopak je hodně věcí, na které je lepší zapomenout. Nejel jsem skvělý závod, bylo tam příliš mnoho chyb, můj výkon nebyl dostatečně kontrolovaný. Doufal jsem, že se posunu vpřed a získám nějaké pozice. Od startu jsem ale měl problémy vůbec se udržet jiných vozů. Můj aktuální pocit je, že příští závod nemůže být o moc horší. Ale stále jsem pozitivně naladěný, tvrdě pracuji a snažím se, abych měl v Malajsi lepší víkend. Budu po všechny tři dny testovat v Sepangu, což mi pomůže v učení okruhu a bude to dobrý základní kámen pro závodní víkend. Mým cílem ve druhém závodu pak bude zlepšení ve všech oblastech."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Dnešní odpoledne nám ukázalo, že nás čeká hodně práce, abychom byli opět konkurenceschopní. Pro tým to nebyl v žádném ohledu vydařený závod. Giancarlo na konci závodu tvrdě bránil svou pozici a odvedl dobrou práci, zatímco Heikki prožil těžký začátek kariéry. Nyní na všech úrovních očekáváme lepší výkony a musíme tvrdě pracovat na zlepšení výkonnosti."
Pat Symonds - výkonný technický ředitel: "Dnešní závod odrážel trend ze zimního testování, ale na rozdíl od našich předpokladů ho ještě umocnil. Jako tým nás jednoznačně čeká práce, abychom mohli znovu bojovat na čele. Giancarlo odjel dobrý závod a v jeho závěru odolal velkému tlaku Massy. Heikki jel po většinu závodu mezi jinými vozy, ale snažil se jet naplno. Několik chyb ho stálo pozice a zejména na poslední sadě pneumatik se vůz obtížně řídil. Nyní máme daleko jasnější představu o výkonnosti vozu a čekají nás tři dny testů v Malajsii. Musíme se soustředit na zlepšení výkonnosti tak, abychom mohli bojovat se současnou špičkou."
Výsledky závodu
1. | K. Räikkönen | Ferrari | 1:25:28.770 |
2. | F. Alonso | McLaren-Mercedes | + 7.242 |
3. | L. Hamilton | McLaren-Mercedes | + 18.595 |
4. | N. Heidfeld | BMW-Sauber | + 38.763 |
5. | Giancarlo | Renault | + 1:06.469 |
6. | F. Massa | Ferrari | + 1:06.805 |
7. | N. Rosberg | Williams-Toyota | 1 kolo |
8. | R. Schumacher | Toyota | 1 kolo |
9. | J. Trulli | Toyota | 1 kolo |
10. | Heikki | Renault | 1 kolo |
11. | R. Barrichello | Honda | 1 kolo |
12. | T. Sato | Super Aguri | 1 kolo |
13. | M. Webber | Red Bull-Renault | 1 kolo |
14. | V. Liuzzi | Toro Rosso | 1 kolo |
15. | J. Button | Honda | 1 kolo |
16. | A. Davidson | Super Aguri | 2 kola |
17. | A. Sutil | Spyker | 2 kola |
Neklasifikováni byli
Ch. Albers | Spyker | 11. kolo |
S. Speed | Toro Rosso | 29. kolo |
R. Kubica | BMW-Sauber | 39. kolo |
D. Coulthard | Red Bull-Renault | 49. kolo |
A. Wurz | Williams-Toyota | 49. kolo |
Statistiky
Zastávky v boxech
Giancarlo | 20. kolo | 24.426 | 44. kolo | 21.704 |
Heikki | 27. kolo | 23. 296 | 46. kolo | 21.809 |
Top-speed
Giancarlo | 304.8 |
Heikki | 304.3 |
Nejrychlejší kolo
Giancarlo | 1:26.892 | 18. kolo |
Heikki | 1:27.592 | 44. kolo |
Volba pneumatik
1. úsek | 2. úsek | 3. úsek | |
Giancarlo | Medium | Medium | Soft |
Heikki | Medium | Medium | Soft |
Fotogalerie - zde