Velká cena Bahrainu
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Giancarlo
Giancarlo, po náročném víkendu v Malajsii jste odjel výborný závod. Jak přistupujete k následujícímu závodu v Bahrainu, který se koná již tento víkend?
"Jsem spokojený se svým závodem v Sepangu. Povedl se mi start, hned na začátku jsem jel agresivně, abych vybojoval nějaké pozice a dokončil závod na šestém místě. Není to moc bodům, ale letos pro nás budou důležité všechny body. Za těchto okolností je to uspokojující výsledek, a také velmi povzbuzující pro tento víkend v Sakhiru. Je to okruh, který Renault velmi dobře zná, vyhráli jsme tu poslední dva závody, a v zimě jsme tu dva týdny testovali. Doufejme, že v porovnání s Malajsií budeme moci udělat větší pokrok."
Bahrain je jeden z nejnáročnějších závodů...
"Ano, společně s Malajsií je to určitě jeden z nejtěžších závodů sezony, zejména kvůli horkým podmínkám, ve kterých musíme jezdit. Myslím, že to pro nás bude těžký závod, ale naším cílem bude odvést maximum. Jsme dost realističtí na to, abychom věděli, že před sebou máme dlouhou cestu než doženeme lídry, ale všichni jsou velmi motivovaní tak učinit!"
Během zimy jste testoval v Sakhiru, je to výhoda před tímto víkendem?
"Všechny týmy testovaly, což znamená, že všichni budou velmi dobře připraveni s dobrý základem pro nastavení vozu. Podmínky budou samozřejmě jiné, a vůz se od té doby také vyvíjel, takže to budeme muset během tréninků ještě doladit. Trať je obvykle znečištěná a kluzká kvůli písku, zvlášť když fouká vítr. Takže budeme muset vůz neustále přizpůsobovat zlepšujícím se podmínkám na trati, ale samozřejmě, že informace, které jsme získali během zimních testů, budou důležité."
Heikki
Heikki, závodil jste na Shakiru v GP2, a během zimy jste tu testoval s vozem F1. Užíváte si tuto trať?
"Ano, naposledy jsem tu závodil v sérii GP2 v roce 2005 a přestože jsem na v tomto závodě ztratil titul, stále mám na tuto trať dobré vzpomínky. Je to náročný okruh, podmínky pro vozy i jezdce jsou také náročné, což znamená, že tu obvykle vidíme zajímavé závody."
V Malajsii jste získal svůj první bod v F1. Jaký to byl pocit?
"Přirozeně je to důležitý moment v mé kariéře, pěkný pocit, někde začít musíte! Jsem docela šťastný se svým závodem, a také spokojený s pokrokem ve srovnání s Melbourne. Stále se musím zlepšovat, a tvrdě pracovat společně s týmem. Ale věřím, že máme všechno, co je třeba, abychom svou výkonnost zlepšili."
Jaké jsou hlavní faktory, se kterými musíte počítat v nastavení R27 před závodem tento víkend?
"Jezdili jsme tu v únoru, takže už máme představu, jak vůz připravit na tento okruh. Je tu spousta dlouhých rovinek, a pár dlouhých zatáček, což znamená, že musíte najít dobrý kompromis, co se týká přítlaku - mezi dobrou rychlostí na rovinkách a dostatečným přítlakem v zatáčkách. Svou pozornost musíme věnovat především chlazení brzd, protože zatížení brzd je tu docela vysoké. Takže potřebujeme dobré chlazení a dobrou konzistenci brzdového systému. Pneumatiky si tu také prožijí své, ale jako vždy budeme moci porozumět jejich chování a výkonu během pátečních tréninků, abychom ještě mohli doladit ovládání vozu na kvalifikaci a závod."
Páteční volné tréninky
Během tří hodin pátečních volných tréninků odjeli oba piloti ING Renault F1 Teamu přibližně 300 km. Jejich úkolem bylo porovnávání chování vozu na měkkých a tvrdých peumatikách, jako obvykle. Ačkoliv celkový výsledek nevypadá právě nejlépe, byl tým povzbuzen a spokojen s vyjádřením obou pilotů, kterým se vůz zdá mnohem více konzistentní než tomu bylo minulý týden na Sepangu.
Giancarlo: "Ve druhém tréninku jsme byli spokojeni s konzistencí na dlouhé jízdy, z vozu máme dobrý pocit. A navíc, na konci mého rychlého kola jsem byl až příliš široký na dráze, takže vím, že náš výkon na jedno kolo může být ještě větší. Vůz se řídil mnohem lépe a vyrovnaněji, minulý pátek to ale bylo podobné a potom jsme se v kvalifikaci museli hodně dost namáhat. Naším cílem zítra bude, vytvořit si dobrý základ výkonnosti. Stále to bude velmi těsné a napjaté, abychom se dostali do top desítky, ale myslím, že dnes jsme měli dobrý den, a doufejme, že nám to zítra pomůže k lepšímu výsledku."
Heikki: "Konečné výsledky vypadají hůře než minulý týden, ale myslím, že pocity ohledně naší konkurenceschopnosti jsou mnohem lepší. Vůz se řídí snadněji než minulý týden, a změny, které jsme udělali během těchto dvou tréninků, nás konečně nasměrovali tím správným směrem. Cítím se také mnohem pohodlněji, takže jsem docela šťastný. Zítra to bude těžké, ale to je situace, ve které se právě nacházíme, a budeme bojovat opravdu tvrdě, abychom se dostali do poslední části kvalifikace."
Giancarlo
1. trénink | 14. místo | 1:35.697 | 17 kol |
2. trénink | 15. místo | 1:34.796 | 34 kol |
Čas na tvrdých pneumatikách | 1:36.697 |
Čas na měkkých pneumatikách | 1:34.796 |
Heikki
1. trénink | 12. místo | 1:35.474 | 21 kol |
2. trénink | 12. místo | 1:34.585 | 33 kol |
Čas na tvrdých pneumatikách | 1:35.474 |
Čas na měkkých pneumatikách | 1:34.585 |
Kvalifikace
Vzhledem k tomu, že Velkou cenu Bahrainu a Malajsie od sebe dělil pouze jeden týden, nedaly se od výkonu žlutooranžových vozů očekávat žádné výrazné změny.
Piloti týmu Renault v první části kvalifikace nezaváhali, ale zdálo se, že postoupit do závěrečné části bude jen velmi obtížné.
Na konci druhé části to bylo velice těsné, rozestupy mezi jednotlivými jezdci byly jen minimální. Ještě po uplynutí základního času se piloti žlutooranžových vozů snažili zajet kolo, které by je posunulo do boje o příčky nejvyšší. Heikkimu se podařilo získat 10. místo, ale vzápětí o něj zase přišel, nakonec si pro 10. příčku dojel Giancarlo a byl tak jediným zástupcem týmu Renault v Top 10.
Zatímco se o pole-position přetahovali jezdci Ferrari a McLarenu, Giancarlo se pohyboval ve druhé polovině první desítky. Nejrychlejší kolo nakonec zajel Felipe Massa, na kterého tentokrát nestačil ani jeden z pilotů stříbrných šípů, ani jeho týmový kolega. Giancarlo zajel skvěle své poslední měřené kolo a posunul tým Renault na 7. pozici! Jeho parťák Heikki do zítřejšího závodu odstartuje ze 12. místa.
Tým Renault si více věří na delší vzdálenosti, závod tedy může být ještě zajímavý.
Kvalifikace z pohledu týmu Renault
Giancarlo - 7. místo: "Cítím, že jsem dnes dosáhl našeho současného maxima. Je pro nás těžké dostat se v tuto chvíli do první desítky. A ve skutečnosti jsem byl ve druhé části kvalifikace desátý jen o několik setin. Poté jsme využili příležitosti a kvalifikovali se na sedmém místě, před našimi hlavními soupeři. To je nejlepší start tohoto víkendu. Poté, co jsme v tréninku tvrdě pracovali, myslím, že jsme našli odpovídající vyvážení pro závod, a těším se, že zítra získám více bodů. To nebylo naším cílem na začátku sezony, ale z toho, co máme, nyní musíme dostat to nejlepší. Je důležité dojíždět závody, využívat náš potenciál a stále sbírat body. To jsem dokázal v Melbourne a na Sepangu, a to samé chci udělat i v zítřejším závodě."
Heikki - 12. místo: "Z mého úhlu pohledu tam nebylo nic víc, co bych mohl dostat ze svého auta. Udělal jsem maximum a celou dobu jsem jel přesně na limitu, ale nedostali jsme se do nejlepší desítky. Na Giancarla jsem po celý víkend ztrácel a v kvalifikaci tomu bylo zrovna tak. Samozřejmě jsem zklamaný, ale víme, že je to nyní o velice těsném boji. Zítra to bude další těsný závod, ale jako vždy, pokusím se jet na limitu, na startu budu agresivní a pokusím se získat body."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Byla to pro nás ožehavá situace – jestli se dostaneme nebo ne přes druhou část kvalifikace. Ale nakonec zajel Giancarlo výborné kolo, zatímco Heikki také, ale chybělo mu pět setin sekundy. Giancarlovo sedmé místo na startu je pro nás v tuto chvíli nepochybně dobrým výkonem, ale jako vždy, tyhle věci jsou relativní. Dnes odpoledne jsme úspěšně vyměnili Giacarlovu převodovku a Heikki mezi tréninkem a kvalifikací přesedlal do T-Caru. Před zítřejším závodem chceme přinejmenším udržet Giancarlovu pozici a pomoci Heikkimu prokousat se jezdeckým polem."
Výsledky kvalifikace
1. | F. Massa | Ferrari | 1:32.652 | 10 kol | |
2. | L. Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:32.935 | + 0.283 | 10 kol |
3. | K. Räikkönen | Ferrari | 1:33.131 | + 0.479 | 10 kol |
4. | F. Alonso | McLaren-Mercedes | 1:33.192 | + 0.540 | 10 kol |
5. | N. Heidfeld | BMW-Sauber | 1:33.404 | + 0.752 | 10 kol |
6. | R. Kubica | BMW-Sauber | 1:33.710 | + 1.058 | 10 kol |
7. | Giancarlo | Renault | 1:34.056 | + 1.404 | 10 kol |
8. | M. Webber | Red Bull-Renault | 1:34.106 | + 1.454 | 10 kol |
9. | J. Trulli | Toyota | 1:34.154 | + 1.502 | 10 kol |
10. | N. Rosberg | Williams-Toyota | 1:34.399 | + 1.747 | 10 kol |
11. | A. Wurz | Williams-Toyota | 1:32.915 | 6 kol | |
12. | Heikki | Renault | 1:32.935 | + 0.020 | 6 kol |
13. | A. Davidson | Super Aguri | 1:33.082 | + 0.167 | 6 kol |
14. | R. Schumacher | Toyota | 1:33.294 | + 0.379 | 6 kol |
15. | R. Barrichello | Honda | 1:33.624 | + 0.709 | 6 kol |
16. | J. Button | Honda | 1:33.731 | + 0.816 | 6 kol |
17. | T. Sato | Super Aguri | 1:33.987 | 6 kol | |
18. | V. Liuzzi | Toro Rosso | 1:34.027 | + 0.040 | 6 kol |
19. | S. Speed | Toro Rosso | 1:34.336 | + 0.349 | 6 kol |
20. | A. Sutil | Spyker | 1:35.283 | + 1.296 | 8 kol |
21. | D. Coulthard | Red Bull-Renault | 1:35.344 | + 1.357 | 4 kola |
22. | Ch. Albers | Spyker | 1:35.536 | + 1.549 | 7 kol |
Renault bojuje o bodované pozice...
Nedělní podmínky na pouštním okruhu v Bahrainu zůstaly dle očekávání - teploty se pohybovaly kolem 30°C, jezdce navíc trápil silný vítr.
Felipe Massa, který byl terčem kritiky poté, co si v Malajsii nedokázal pohlídat první pozici na startu a závod dokončil až na pátém místě, tentokráte nedal nikomu šanci a hned od počátku ujížděl vstříc svému prvnímu vítězství v letošní sezoně. Giancarlovi se podařilo udržet svou sedmou pozici, start se povedl také Heikkimu, který poskočil až na devátou pozici za Marka Webbera.
Ještě v prvním kole došlo ke kolizi a na trať vyjel safety-car. Závod byl restartován ve čtvrtém kole a Fisico se okamžitě pokusil o útok na Roberta Kubicu. Ještě několik kol vydržel v závěsu za polským pilotem, v osmém kole rozdíl mezi nimi činil necelou sekundu!
V 16. kole už na třetím místě jedoucí Fernando Alonso ztrácel na vedoucí dvojici Massa - Hamilton 7 sekund, na záda mu dýchal Kimi Räikkönen, ale k výraznějšímu útoku se zatím neodhodlal. Nick Heidfeld s prvním BMW se držel nedaleko této dvojice, šestý Kubica už ztrácel 10 sekund. Fisimu se stále nedařilo dostat se před pilota BMW, zezadu se mu přiblížil také Mark Webber. K předjížděcímu manévru se odhodlal Jarno Trulli, a posunul se tak před Heikkiho na deváté místo.
Po dvaceti odjetých kolech čekali mechanici na žlutooranžový vůz Giancarla Fisichelly, který byl prvním z obou pilotů Renaultu v boxech. Souboj mezitím sváděl Heikki s Nicem Rosbergem. Oba se po vzájemném střetu dostali dokonce mimo trať, ale v souboji byl úspěšnější pilot Williamsu.
Massa na čele kontroloval náskok na Hamiltona, který v tu dobu činil něco kolem osmi sekund, další dvě sekundy zpět byl Kimi Räikkönen, který se díky pit-stopu posunul před Alonsa. Alonso měl navíc co dělat s Nickem Heidfeldem, který se mu velmi rychle přibližoval. Na šestém místě jezdil stále Kubica, Giancarlo na něho ztrácel už 18 sekund a bylo evidentní, že se se svým vozem trápí, protože už měl za zády Davida Coultharda (který startoval z 21. pozice!)
O kolo později se Coulthard celkem snadno dostal před Giancarla, na vině bylo silné opotřebování zadních pneumatik, se kterým se potýkal také Heikki.
Také Nick Heidfeld se blýskl skvělým předjížděcím manévrem a předjel dvojnásobného mistra světa Alonsa! Posunul tak svůj vůz BMW na čtvrtou pozici, zatímco na Giancarla se dotahovala další skupinka jezdců, vedená Jarnem Trullim. Také Trullimu netrvalo příliš dlouho, než se dostal před pilota Renaultu... Giancarlo už tak byl odsunut mimo bodované příčky, na desáté místo, a vzhledem k rychlému se přibližování Nica Rosberga se zdálo, že Fisicovo trápení ještě není u konce.
Ve 38. kole ale potkaly problémy Davida Coultharda, který musel ze závodu dokonce odstoupit.
Ve 43. kole absolvoval svou druhou zastávku Heikki, který stále jezdil mimo bodované pozice. Ze závodu odstoupil také druhý pilot stáje Red Bull - Mark Webber.
O dvě kola později byli mechanici Renaultu připraveni také na pit-stop pro Fisica, který se díky odstoupení obou pilotů Red Bullu posunul alespoň na osmou příčku. Fisi jezdil přibližně dvě sekundy za Jarnem Trullim, na kterého se velmi rychle dotáhl. Několikrát naznačil útok, ale Jarno se zmást nenechal. Také hlas Flavia pobízel Giancarla k předjetí, Fisico se snažil do posledního kola, ale nakonec si Jarno svou sedmou pozici vzít nenechal.
Ve Velké ceně Bahrainu zvítězil Felipe Massa, pro druhé místo si dojel nováček u McLarenu - Lewis Hamilton, který dokázal celý víkend porážet Fernanda Alonsa, a dokázal to i dnes v závodě. Stal se tak vůbec nejúspěšnějším nováčkem všech dob. Kimi Räikkönen doprovodil svého parťáka od Ferrari na stupně vítězů, čtvrté místo uhájil Nick Heidfeld, až na páté pozici skončil Alonso, šesté místo patřilo Kubicovi, sedmý Jarno Trulli a osmý Fisico. Heikki dokončil svůj třetí závod ve formuli 1 těsně za body.
Renault si z Bahrainu odváží pouze jediný bod, přesto, že si tým na závod věřil podstatně více než na výkon v kvalifikaci. Na vině byly zadní pneumatiky, které se především během druhého stintu výrazně opotřebovávaly.
Závod z pohledu týmu Renault
Giancarlo - 8. místo: "Toto byl pro nás další obtížný závod. Měl jsem dobrý start a v prvním úseku byla rychlost opravdu dobrá - měl jsem jednoznačně lehčí vůz než Kubica přede mnou, ale držel mě za sebou, což znamenalo, že jsem si nemohl vybudovat náskok. Ve druhém úseku jsem se trápil, protože zadní kola poměrně rychle odešla a ztratil jsem hodně pozic - jel jsem na limitu, ale nemohl jsem dále bránit svou pozici. Poté se výkonost v posledním úseku zase vrátila a tlačil jsem na Jarna tak tvrdě jak jsem jen mohl - ale ať jsem dělal, co se dalo, nemohl jsem jej předjel. Jsem zklamaný, že jsme dnes nedosáhli našeho maxima, ale nakonec, maximem byla sedmá pozice. Ztratili jsme jeden bod, ale všichni víme, že chceme bojovat o víc než jen o tohle, ale doufejme, že během čtyřtýdenní pauzy budeme moci do Barcelony udělat nějaký pokrok."
Heikki - 9. místo: "Měl jsem dobrý start a předjel oba Williamsy a Trulliho Toyotu. Minulý týden jsme jeli bok po boku a já získal výhodu - a nečekal jsem, že by se mi to znovu povedlo. Poté ale velmi rychle odešly zadní pneumatiky, protože jsem jel s plnou nádrží a hodně jsem se trápil - Trulli mě předjel, snažil jsem se agresivně bránit Rosberga, ale v poslední zatáčce mě také předjel. Ve druhém úseku se vůz hodně zlepšil a mohl jsem vidět, že dojíždím Fisiho a Jarna a myslel, že možná můžeme něco udělat. Ale pak v posledním úseku byli zadní pneumatiky opět ošemetné a nemohl jsem udržet rychlost s kluky přede mnou. Bylo to náročné odpoledne, jak jsme očekávali a byla to smůla nezískat body. Víme, že musíme zabrat v továrně a jsem si jistý, že budou maximálně pracovat na zlepšení naší konkurenceschopnosti pro příští závod."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Tohle je pozice, ve které se momentálně nacházíme, bojujeme o poslední bodované pozice. Neočekávali jsme, že se situace od posledního závodu nějak výrazně změní, a tento závod tak splnil naše očekávání. Oba jezdci odvedli skvělou práci, ale vůz nemá rychlost. Před námi je spousta tvrdé práce, abychom zlepšili naši situaci, začínající s čtyřtýdenní pauzou před dalším závodem."
Pat Symonds - hlavní inženýr "Tak jako minule, byla celková výkonost dána současnou úrovní výkonosti vozu. Před námi jsou jasně rychlejší tři týmy, my v této chvíli bojujeme o sedmé místo. Jezdci dnes udělali co mohli a mechanici opět tvrdě pracovali na spolehlivých vozech, abychom udrželi stoprocentní bilanci dokončení závodu. V závodě samotném se oba jezdci trápili s výkoností pneumatik na delších úsecích, ale to nevysvětluje naši celkovou situaci. Čeká nás tvrdá práce v továrně, kde musíme pracovat na našich problémech - a začít se posouvat vpřed."
Výsledky závodu
1. | F. Massa | Ferrari | 1:33:27.515 |
2. | L. Hamilton | McLaren-Mercedes | + 2.360 |
3. | K. Räikkönen | Ferrari | + 10.839 |
4. | N. Heidfeld | BMW-Sauber | + 13.831 |
5. | F. Alonso | McLaren-Mercedes | + 14.426 |
6. | R. Kubica | BMW-Sauber | + 45.529 |
7. | J. Trulli | Toyota | + 1:21.371 |
8. | Giancarlo | Renault | + 1:21.701 |
9. | Heikki | Renault | + 1:29.411 |
10. | N. Rosberg | Williams-Toyota | + 1:29.916 |
11. | A. Wurz | Williams-Toyota | 1 kolo |
12. | R. Schumacher | Toyota | 1 kolo |
13. | R. Barrichello | Honda | 1 kolo |
14. | Ch. Albers | Spyker | 2 kola |
15. | A. Sutil | Spyker | 4 kola |
16. | A. Davidson | Super Aguri | 6 kol |
Neklasifikováni byli
M. Webber | Red Bull-Renault | 41. kolo |
D. Coulthard | Red Bull-Renault | 36. kolo |
T. Sato | Super Aguri | 34. kolo |
V. Liuzzi | Toro Rosso | 26. kolo |
J. Button | Honda | 1. kolo |
S. Speed | Toro Rosso | 1. kolo |
Statistiky
Zastávky v boxech
Giancarlo | 20. kolo | 32.711 | 44. kolo | 28.100 |
Heikki | 26. kolo | 29.193 | 42. kolo | 28.133 |
Top Speed
Giancarlo | 306.6 |
Heikki | 306.9 |
Nejrychlejší kolo
Giancarlo | 1:35.200 | 51. kolo |
Heikki | 1:35.475 | 27. kolo |
Volba pneumatik
Fotogalerie - zde