Velká cena Francie
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Giancarlo
Giancarlo, dva skvělé závody v Severní Americe, ale nezískal jste žádné mistrovské body. Jaké jste měl pocity, když jste se vracel po Indy do Říma?
"Abych byl upřímný, tak to byly smíšené pocity. Jakmile jsem vyjel v Kanadě, věděl jsem, že jsme udělali s vozem dobrý krok vpřed. Byli jsme rychlí, konzistentní a myslel jsem si, že budeme v závodě moct bojovat s Ferrari a BMW a tak to také bylo. Potom v Indy byl vůz znovu dobrý. Možná jsem neměl tak dobrý pocit, ale měli jsme dobrou strategii a dostali jsme se v kvalifikaci do top 10 poměrně snadno. Potom jsem dostal smyk a to znamenalo nula bodů. Bylo mi to opravdu líto kvůli týmu, ale musíme se dívat na pozitiva. Auto se neustále zlepšuje a to díky tvrdé práci všech na trati a v továrně."
V Indy jste měl působivý závod, probojovával jste se zpět nahoru startovním polem...
"Ano, bylo to zábavné. Ale radši bych jel osamělý závod a získal body, než všechno to předjíždění a skončit devátý! Akorát to ukázalo, že vůz fungoval opravdu dobře. V kvalifikaci jsem měl ve voze palivo na 36 kol a i s takovým množstvím paliva jsem předjížděl lidi na vnitřní části okruhu mimo ideální stopu, jak jsem se probíjel startovním polem. Takže jsme měli dobrou strategii a dobrý potenciál. Bylo zábavné ty vozy předjíždět, ale nakonec jsem tím ztratil moc času, takže jsem kvůli tomu nemohl bojovat o body."
Giancarlo, tohle bude vaše třetí Velká cena Francie jako pilota Renaultu. Nějaké zvláštní pocity?
"Bez pochyb. S Renaultem jsem zatím zažil svá nejlepší léta kariéry, takže bude skvělý pocit znovu reprezentovat tým v Magny-Cours. Motivace v týmu jde pro tento závod hodně nahoru, hlavně pro tým motorářů, který závodí před svými přáteli a rodinami. Snažíme se kvůli tomu víc? Samozřejmě, že ne. Ale dobrý výsledek je kvůli tomu extra speciální. V neděli uděláme maximum, abychom toho dosáhli."
Zmínil jste zaměstnance Renaultu, kteří budou mezi diváky. Budete mít během víkendu příležitost se s nimi setkat?
"V Paříži budeme mít pár promočních akcí před závodem. Heikki, Nelson a já navštívíme ve čtvrtek Technocentre v Guyancourt, abychom se tam setkali se zaměstnanci. Odvádí skvělou práci v podpoře F1 týmu, jak v oblasti lidské podpory a motivace od všech našich fanoušků v Renaultu, tak i v oblasti důležité technické práce v zákulisí. To bude pro nás příležitost jim všem poděkovat a my se na to těšíme."
Při pohledu na okruh v Magny-Cours, jak těžká je to výzva?
"Myslím, že je to dost selekční okruh, protože vůz musí být ve všech oblastech silný, aby byl rychlý. Je tam několik velmi rychlých zatáček, ostré změny směru jízdy a několik zón tvrdého brzdění a trakce. Kvůli tomu je okruh také náročný na pneumatiky. Teploty bývají obecně velmi vysoké a pneumatiky dost měkké, takže musíte najít dobré nastavení, aby vydržely celý stint, hlavně ta měkčí směs, kterou tento víkend použijeme. Výjezdy z pomalých zatáček jsou na pneumatiky také náročné, zatímco rychlé zatáčky jsou náročné na přední pneumatiky. Takže potřebujete konzistentní rovnováhu, abyste příliš neopotřebovávali pneumatiky."
A co se týče výsledku, co očekáváte?
"Zaprvé že získám další body, to je priorita. Potom musíme závodit s BMW a pokusit se je porazit. To je tým, s kterým bojujeme v šampionátu a od teď se musíme snažit získat v každém závodě více bodů než oni. Nebude to snadné, ale víme, že se náš vůz pořád zlepšuje, činíme kroky vřed a k této práci jsme motivovaní. Nemůžu se dočkat, až vyjedu na trať a začnu pracovat."
Heikki
Heikki, dva dobré závody v Severní Americe a dobrý test minulý týden v Silverstonu... Zdá se, že se vám v současnosti daří?
"Myslím, že mám v tuto chvíli dobrou formu a chci si ji udržet tento víkend ve Francii. V Montrealu jsem dosáhl svého doposud nejlepšího výsledku ve Formuli 1 a Indianapolis byl můj nejlepší závod: dobrý víkend, žádné chyby, žádné problémy, pět kol ve vedení a dobrá úroveň výkonu ode mě i od vozu. Stále se zlepšuji pokaždé když řídím, učím se a cvičím. A jak zlepšujeme vůz, tak se to odráží i v mých výsledcích."
Řekněte nám něco málo o R27. Co se od začátku sezóny změnilo?
"Měli jsme vůz, který se obtížně řídil. Byla to hlavně nekonzistence, v jednom kole mohl být nájezd do zatáčky dobrý a v dalším kole znamenala drobná změna, že jste mohli zatáčku úplně minout. Kvůli tomu bylo těžké podávat konzistentní výkony. Od té doby odvedl tým skvělou práci ve zlepšování vozu, nacházeli problémy a řešili je. Jdeme správným směrem a postupně se tam dostáváme, krok za krokem. Máme lepší konzistenci, více přítlaku a díky tomu si jezdci více věří. Výsledek? Zlepšená výkonnost."
Věříte si ve voze více díky svým dobrým výkonům v Severní Americe?
"Pro mě se nic nezměnilo. Přišel jsem do F1 a věřil ve své schopnosti. Vždy se maximálně snažím, vždy jedu naplno a snažím se být agresivní. Tento rok jsem párkrát překročil limit. Vždy jsem věřil, že se mi začne dařit a to bylo pozitivní i v obtížných chvílích. Myslím, že výsledky v Severní Americe změnily vnímání kolem mě, ne moji důvěru v sebe samotného. Moje práce je soustředit se na podstatu a ostatní nevnímat a při jízdě naplno využít svůj potenciál."
Loni jste pracoval hlavně s testovacím týmem. Letos samozřejmě pracujete hlavně se závodním týmem? Jaké s nimi máte vztahy?
"Skvělé, stejně jako minulý rok. S týmem jsem zhruba od roku 2002, když jsem se zapojil do programu RDD (Renault driver Development - Rozvoj jezdců Renaultu) a znal jsem hodně lidí už před sezónou. Ale letos na mě tým a jeho přístup zapůsobily. Všichni jsou to mistři světa, ale i když jsme se kvalifikovali na 13. místě nebo měli problémy se spolehlivostí, tak byli odevzdáni na 100 %. Stále si vzpomínám na kvalifikaci v Kanadě, kdy kluci opravili poškození mého vozu za pět minut, aby mě dostali zpět na trať. Byl to neuvěřitelný výkon a hodně to říká o tom, proč je tento tým dvojnásobný mistr světa."
A co Magny-Cours? Můžete ve Francii zopakovat výsledky ze Severní Ameriky?
"Doufám! Není nic tajného, že Francie je pro Renault opravdu důležitý závod a kvůli závodění před všemi těmi lidmi z továrny z Viry a ostatních továren Renaultu je pro nás atmosféra velmi speciální. Když jsem naposledy závodil v Magny-Cours v GP2, jednou jsem vyhrál a jednou byl na stupních vítězů a je to trať, kterou mám rád. Je tam několik rychlých zatáček a několik rychlých šikan, které musíte kvůli dobrému času na kolo projet ostře. Myslím, že jsme minulý týden v Silverstone udělali s vozem další krok, takže se těším, až tam v pátek vyjedu a uvidím, jak to vypadá. V Indy jsme z našeho kompletu dostali maximum. To samé musíme udělat tento víkend."
Páteční volné tréninky
Oba jezdci dokončili své technické programy bez potíží, jako každý pátek bylo jejich úkolem porovnat obě směsi pneumatik Bridgestone a najít správné nastavení vozu, aby se co nejvíce zlepšilo jeho vyvážení.
I když se piloti týmu Renault v obou trénincích nacházejí až ve druhé polovině startovního pole, u každého z vozů bylo dosaženo dalšího zlepšení.
Oba jezdci dokončili přes 60 kol bez jakýchkoli problémů, základní ovládální vozu R27 bylo vyrovnané a předvídatelné.
Giancarlo: "Měl jsem velmi dobrý den. Najezdili jsme spoustu kol a ukončili náš program, což je vždy prioritním cílem. Změny, které jsme provedli na nastavení se ukázaly jako dobré, na trati se cítím opravdu dobře. Časy a vyváženost byly na dlouhé jízdy celkem konzistentní, což je důležitý faktor pro závod a nemyslím si, že naše pozice budou vypadat nějak špatně, až dokončíme naše analýzy. Další pokroky by měly přesnoc vzejít z naší práce, ale myslím, že máme dobrý základ, na kterém můžeme stavět."
Heikki: "Vyvážení vozu ještě momentálně není právě tam, kde bych chtěl, a to mě dnes stálo čas - a v mém posledních měřených kolech na nových pneumatikách jsem se navíc dostal do provozu. Ale abych byl upřímný, to se dá přesnoc doladit. Důležité bylo zvládnout program, udělat pár dobrých změn v nastavení a připravit si základ na zítra. Myslím, že jsme to zvládli úspěšně, a známe směr, kterým se přesnoc vydat. Stále máme nějakou práci před sebou, musíme získat čas, který je stále ukryt ve voze, ale myslím, že zítra budeme vypadat lépe, než naznačují časy v tabulce."
Giancarlo
1. trénink | 18. místo | 1:17.226 | 20 kol |
2. trénink | 11. místo | 1:16.205 | 43 kol |
Čas na měkkých pneumatikách | 1:16.205 |
Čas na tvrdých pneumatikách | 1:16.604 |
Heikki
1. trénink | 19. místo | 1:17.348 | 21 kol |
2. trénink | 17. místo | 1:16.735 | 40 kol |
Čas na měkkých pneumatikách | 1:16.735 |
Čas na tvrdých pneumatikách | 1:17.017 |
Sobotní volný trénink
Poslední trénink před kvalifikací byl odjet za podobných podmínek, jako oba páteční volné tréninky. Zatímco rudé vozy z Maranella opět ukázaly, že se vrací do boje o oba mistrovské tituly, u vedoucího týmu šampionátu z Wokingu zdaleka nemůže panovat maximální spokojenost. Fernando Alonso byl se svým vozem schopen vyjet na trať až v posledních minutách, neboť ho trápily problémy s brzdami.
Nejrychlejší čas zajel vedoucí muž šampionátu Lewis Hamilton, následován dvojicí Massa - Räikkönen. Čtvrté a páté místo již patřilo vozům s kosočtvercem ve znaku, když byl Heikki o necelé dvě desetinky rychlejší než Fisico.
Třetí řada pro žlutooranžové vozy
Kvalifikace začala za poměrně příznivých podmínek, kdy se teplota vzduchu pohybovala kolem 24 °C a teplota trati kolem 44 °C.
V první části kvalifikace byl nejrychlejší Lewis Hamilton před oběma piloty Ferrari. Heikki pojistil postup pátým místem, Fisico postoupil až z 12., jelikož se potýkal s nedotáčivostí svého vozu.
Také druhá část patřila Hamiltonovi, za kterého se seřadili Felipe Massa a Kimi Räikkönen. Čtvrtá příčka zajistila postup Robertu Kubicovi. Také oba vozy Renault neměly problém dostat se do Top 10 jako tomu bylo v úvodu sezony.
Krátce po startu třetí části kvalifikace byl Fernando Alonso nucen odvézt svůj stříbrný šíp do garáže, jelikož ze zadní části jeho vozu začal stoupat jemný dým. Alonso už se na trať nevydal a bude tak nucen do závodu startovat z desáté pozice.
Pole-position si s těsným náskokem před Lewisem Hamiltonem vyjel Felipe Massa, formu Ferrari tu ve Francii třetím místem potvrdil také Kimi Räikkönen, kterého v druhé řadě doplní pilot BMW Robert Kubica.
Kompletní třetí řada patří týmu Renault. Fisico zajel o necelé dvě desetinky rychlejší čas než jeho parťák Heikki a zajistil svému týmu pátou startovní pozici při domácí velké ceně. Tým Renault tak dosáhl vůbec nejlepšího postavení na startu v letošní sezoně.
Do čtvrté řady se postaví Nick Heidfeld a Jarno Trulli, 9. je Nico Rosberg a z desáté pozice odstartuje Fernando Alonso.
Kvalifikace z pohledu týmu Renault
Giancarlo - 5. místo: "Tento výsledek ukazuje, že s novými díly, které jsme sem pro vůz přivezli, jsme dosáhli dalšího pokroku. Mám teď lepší pocit, přilnavost je také větší; výsledkem toho je, že ztráta na vedoucí týmy se tak aspoň trochu zmenšila. V tuto chvíli je velmi motivující jezdit s tímto týmem a sledovat pokrok, kterého díky tvrdé práci v továrně a na trati dosahujeme každým závodem. Víme, že máme ještě větší potenciál, takže si všichni věří. Co se týká kvalifikace, už ráno při tréninku jsem se potýkal s nedotáčivostí, a potom dokonce i v první části kvalifikace. Ale moji inženýři odvedli skvělou práci, aby našli nějaké úpravy, a vůz se zlepšil. Mé poslední měřené kolo bylo velmi čisté, a páté místo je dobrou startovní pozicí, protože máme dobrou strategii. Už se těším na závod."
Heikki - 6. místo: "Tohle je celkem dobrý obrat od včerejška, kdy jsem s autem ještě trochu bojoval. Ovládání bylo po celý den dobré a časy byly také konkurenceschopné. Přesto jsem měl v kvalifikaci problém s řízením, což mě stálo čas, zvláště v Q3. Vůz docela tvrdě cukal doleva, takže bylo docela těžké brzdit a zatáčet. Takže jsme samozřejmě mohli dosáhnout ještě lepšího času, ale i tak je pro mě třetí startovní řada dobrou pozicí, stejně jako moje nejlepší pozice při posledním závodě v Indy, a naše výkonnost ukazuje, že jdeme tím správným směrem. Ale je to dobrý základ pro start, uvidíme, co přinese závod."
Časy v jednotlivých částech kvalifikace
1. část
Giancarlo | 1:16.047 | 7 kol | 12. místo |
Heikki | 1:15.524 | 7 kol | 5. místo |
2. část
Giancarlo | 1:15.227 | 6 kol | 7. místo |
Heikki | 1:15.272 | 6 kol | 8. místo |
3. část
Giancarlo | 1:15.674 | 12 kol | 5. místo |
Heikki | 1:15.826 | 12 kol | 6. místo |
Au revoir Magny-Cours...
Pro Heikkiho skončily naděje na lepší umístění již v prvním kole, když do něho zezadu narazil Jarno Trulli. Heikkiho vůz se roztočil, a následovat musela jeho první neplánovaná zastávka v boxech. Narozdíl od Trulliho byl schopen v závodě pokračovat.
V čele ujížděly oba vozy Ferrari následovány Lewisem Hamiltonem, na čtvrtém místě jezdil Robert Kubica, dvě sekundy za ním Fisico. Alonso, který startoval z desáté pozice, už byl v těsném závěsu za šestým Nickem Heidfeldem, jejich souboj se odehrával přibližně tři sekundy za vozem Giancarla.Osmičku nejlepších uzavíral Nico Rosberg.
V 16. kole se schylovalo k prvním plánovaným zastávkám, první se u mechaniků objevil Lewis Hamilton, následován Fernandem Alonsem, kterému se nedařilo předjet Nicka Heidfelda. Fisi tou dobou na Kubicu ztrácel 4.5 sekundy, Heikki byl o celé kolo zpět.
Ve 20. kole byli připraveni také mechanici ve žlutooranžových kombinézách a do boxů zamířil Fisico. Na trať se vrátil před Fernandem Alonsem. Nick Heidfeld, který startoval ze sedmé pozice stále kroužil na trati.
Alonso se rychle dotáhl na vůz jedoucí před sebou a začal dýchat na záda Fisicovi. Několikrát se pokusil na italského pilota zaútočit, ten si však svou pozici pohlídal.
Heidfeld dokázal na trati vydržet o tři kola déle než Fisi, a po svém pit stopu se zařadil před dvojici Fisico - Alonso, kteří spolu sváděli souboj o sedmou pozici. Fisimu se tentokrát nepodařilo uhlídat vnitřní stopu na 100 % a Fernando toho snadno využil. Alonso se tak opět octl za zády Nicka Heidfelda.
Až ve 28. kole zamířil na svou první plánovanou zastávku Heikki, ale postup vpřed startovním polem se mu příliš nedařil.
Alonso stále sváděl souboj s Heidfeldem, jeho vůz byl evidentně rychlejší, ale Heidfeld své páté místo stále úspěšně bránil. Až ve 34. kole si Heidfeld trošku zkrátil trať, čehož Alonso bez problémů využil a vybojoval tak pátou pozici.
Na čele jezdil stále Felipe Massa, něco málo přes jednu sekundu za ním jezdil jeho týmový kolega Kimi Räikkönen. Hamilton ztrácel na Räikkönena přes 6.5 sekundy, Kubica už byl zpět o 20 sekund. Pátý Alonso nyní jezdil s devítisekundovou ztrátou na polského pilota, šestý Heidfeld, čtyři sekundy za ním Fisi.
Ve 39. kole se podruhé v boxech objevil Fernando Alonso, na trať se vrátil na devátém místě, ale kolo poté byl až příliš široký v jedné ze zatáček a zkontroloval tak stav místních únikových zón.
Poté, co svou druhou zastávku absolvoval také Heidfeld, zařadil se opět před Fernanda Alonsa, rozdíl mezi nimi byl necelé tři sekundy.
O dvě kola později si svůj druhý pit stop odbyl také Giancarlo a na trať se stihl vrátit mezi dvojici Heidfeld - Alonso. Fisicova zpětná zrcátka tak opět zaplnila stříbrná barva vozu dvojnásobného mistra světa...
Na svou poslední zastávku si v 56. kole zajel také Heikki, a zařadil se právě za bojující dvojici Fisico - Alonso.
Alonso to na Fisiho zkoušel stále ve stejném místě, ale Giancarlo si tentokrát na svou vnitřní stopu dával znamenitý pozor. Alonso to ještě pár kol zkoušel, ale Giancarlovi se podařilo jeho útoky odrazit a posledních několik okruhů mohl jet relativně v klidu. V samotném závěru závodu ještě dokázal zajet nejlepší čas ve druhém sektoru.
Statistiky
Zastávky v boxech
Giancarlo | 19. kolo | 26.012 | 50. kolo | 22.862 | - | - |
Heikki | 1. kolo | 24.761 | 26. kolo | 24.908 | 54. kolo | 22. 684 |
Top speed
Giancarlo | 301.6 |
Heikki | 300.5 |
Nejrychlejší kolo
Giancarlo | 1:16.703 | 70. kolo |
Heikki | 1:17.206 | 69. kolo |
Volba pneumatik
Giancarlo
1. úsek | 2. úsek | 3. úsek |
Medium | Medium | Soft |
1:17.192 | 1:17.032 | 1:16.703 |
19 kol | 31 kol | 20 kol |
Heikki
1. úsek | 2. úsek | 3. úsek | 4. úsek |
Medium | Medium | Medium | Soft |
- | 1:17.455 | 1:17.240 | 1:17.206 |
1 kolo | 25 kol | 28 kol | 15 kol |
Fotogalerie - zde