Velká cena Malajsie
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Giancarlo
Giancarlo, v posledním závodě v Austrálii jste pro tým získal první body sezony. Jaký byl váš závod?
"Byl to pro mě těžký závod. Němeli jsme rychlost lídrů a po celou dobu jsem musel jet agresivně, abych si udržel svou pozici a zůstal před Massou, který na mě v posledních kolech tvrdě útočil. Už předem jsme věděli, že nejsme dost rychlí, ale první závod nám přinesl jasnější obrázek toho, jak na tom jsme, a ukázal nám oblasti, na které se musíme soustředit."
Velká cena Malajsie má pověst zvlášť obtížného závodu. Musíte se na něj nějak speciálně připravovat?
"Bez pochyb je to nejobtížnější závod sezóny, nejen fyzicky, ale také mentálně. Vysoké teploty a vlhkost to činí obtížné pro jezdce a také pro vozy. Já osobně mám však dobré vzpomínky na své loňské vítězství a tentokrát jsem na závod také připraven. Přes zimu jsem tvrdě trénoval, jsem ve vrcholové formě a připraven jet."
Teploty a úroveň vlhkosti jsou mezi nejvyššími z celé sezóny, jakým způsobem berete v potaz tyto faktory při nastavení vozu?
"Za vysokých teplot jsme během zimy testovali v Bahrajnu a to nám umožnilo dobře pokročit. Podmínky v Malajsii půjdou ještě více do extrému, ale my už víme, co musíme udělat v oblasti chlazení vozu a motoru, což je vždy priorita. Od té doby tým samozřejmě testoval také v Sepangu, takže si myslím, že na závod budeme dobře připraveni."
Myslíte si, že může R27 v Sepangu podat dobrý výkon?
"Naším cílem pro druhý závod je mít absolutně spolehlivý vůz - a rychlejší než v Melbourne. Renaultu se na Sepangu vždy dařilo a myslím, že R27 tu bude také OK. Tým od Austrálie pracoval velmi tvrdě, a věřím, že náš vývoj se ubírá tím správným směrem. Doufáme, že se krok za krokem budeme přibližovat lídrům."
Heikki
Heikki, z vašeho prvního závodu v Austrálii jste byl evidentně zklamaný. Jak jste se připravoval na závod v Malajsii?
"Na můj víkend v Albert Parku je lepší zapomenout, ale to už je minulost. Od Melbourne jsem se plně soustředil na následující závod a dostat se na výkonnostní úroveň o které vím, že jí mohu dosáhnout. Pracoval jsem v Sepangu s týmem tvrdě, abych se s vozem sžil a naučil jsem se trať. Zdá se být plná výzev a zábavná na jezdění. Jsem odhodlán nechat Melbourne za sebou a odjet v Malajsii dobrý závod."
Na jaké oblasti se během příprav na závod soustředíte?
"Teploty jsou tak vysoké, že se hlavně zaměříme na nalezení správných úrovní chlazení vozu a motoru, abychom z celého kompletu dostali maximum. To znamená dostatek vzduchu pro motor bez obětování více přítlaku než je nutné. Poté budeme samozřejmě pracovat na obvyklé škále nastavení, sledovat úrovně přítlaku, nastavení tlumičů a tlaku v pneumatikách, abychom našli správně vyvážené nastavení na nových a starých pneumatikách. Jako vždy to bude o správném kompromisu mezi všemi faktory."
Očekáváte v Malajsii obtížný závod?
"Ano, myslím, že to bude těžký závod, kvůli podmínkám zřejmě nejtěžší z celé sezony. Vzduch je velmi horký i na rovinkách, takže se těžko zchladíte a kvůli tomu je to fyzicky velmi náročné. Bude to obtížné, ale na tento závod jsem trénoval a jsem připraven."
Minulý týden jste testoval v Sepangu, byla to pro vás užitečná příprava?
"Bez pochyby. Našli jsme pro vůz dobré základní nastavení za podmínek podobných těm, které budou během závodního víkendu. Co se mě týče, tak jsem se naučil okruh, stopu a brzdné body, takže to mi dává dobrý startovní bod pro závodní víkend."
Páteční volné tréninky
Giancarlo - 2. místo: "Byl to pro mě úplně normální pátek, zvládli jsme odjet více kol než v Austrálii, což je dobrý začátek. Vyvážení vozu není tak špatné, ale chybí nám přilnavost, což znamená, že se vůz chová nervózně a těžko se řídí. Samozřejmě, horké podmínky vždy znamenají nižší přilnavost, ale udělali jsme dnes slušný pokrok - a doufejme, že to bude pokračovat i zítra. Po psychické stránce to dnes bylo docela těžké, zvláště, když jsem měl v posledních dnech chřipku. Ale věřím, že do neděle bude všechno OK."
Heikki - 3. místo: "Pro mě to byl opravdu dobrý pátek, zvláště ve srovnání s prvním tréninkem v Austrálii. Po testech z minulého týdne je dobré, že jsme mohli přidat dalších 60 kol a znovu si osahat trať. Pokud jde o ovládání vozu, bylo to skoro stejné jako při posledním dni testů: vyvážení nebylo tak špatné, a zlepšení v souladu s podmínkami bylo stejné pro všechny jezdce. Horko nám tu znepříjemňuje život, bude to dlouhý a těžký závod, ale po testech se cítím dobře připraven. Pokud jde o konkurenceschopnost, zatím přesně nevíme, jak si stojíme, protože nevíme, co dělají ostatní týmy. Ale zítra budeme mít jasnější obrázek."
Pat Symonds: "S postupováním druhého tréninku se podmínky na trati přiblížily těm z minulého týdne, a s tím jsme dosáhli také stejného poměrně dobrého kompromisu nastavení vozu, stejně jako jsme dosáhli posledního dne testů. Stejně jako vůz, také pneumatiky se chovaly stejně, takže můžeme důvěřovat i datům, která jsme nasbírali minulý týden. Je vždy hezké vidět naš jezdce na správném konci tabulky, ale je relativně zřejmé, že jsme jeli s menším množstvím paliva a novými pneumatikami ve správný čas tréninku. V závodění se nedějí žádné zázraky, takže naši skutečnou konkurenceschopnost uvidíme až po kvalifikaci a závodě."
Giancarlo
1. trénink | 15. místo | 1:38.300 | 26 kol |
2. trénink | 2. místo | 1:35.910 | 36 kol |
Čas na tvrdých pneumatikách | 1:37.643 |
Čas na měkkých pneumatikách | 1:35.910 |
Heikki
1. trénink | 14. místo | 1:38.143 | 24 kol |
2. trénink | 3. místo | 1:36.106 | 37 kol |
Čas na tvrdých pneumatikách | 1:36.997 |
Čas na měkkých pneumatikách | 1:36.106 |
Kvalifikace
Jak už naznačil jediný sobotní volný trénink, výkonnost Renaultu tu nepatří mezi ty nejlepší. Giancarlo a Heikki jen tak tak postoupili do druhé části kvalifikace, ale na víc to dnes nestačilo. Renaulťáci se tak musí spokojit s 11. a 12. místem na startovním roštu.
Kvalifikace z pohledu týmu Renault
Heikki - 11. místo: "Přilnavost tratě se zlepšovala s každým ujetým kolem, myslím, že dnes odpoledne jsme měli rychlost na to, abychom se dostali do top 10. Nepodařilo se mi však poskládat všechny tři sektory do jediného kola, takže je trochu frustrující skončil na 11. místě, těsně za branami finále. Z mého osobního pohledu do však byla mnohem lepší kvalifikace než v Melbourne. Myslím, že v zítřejším závodě se budeme utkávat s Williamsy, Toyotami a Red Bully. Jsem optimistou a věřím, že mohu odvést dobrou práci."
Giancarlo - 12. místo: "Vůz se po celý víkend chová ošidně, vyvážení není špatné, ale chybí nám přilnavost. Chování vozu je tak nevypočitatelné, takže je těžké, zajet perfektní kolo. Stejně jako v Melbourne jsme daleko za ostatními a víme, že se ještě musíme zlepšit. Pokud jde o zítřek, bude to těžký závod, jako ostatně vždy, navíc startujeme dost vzadu. Musíme zvolit správnou strategii a pak uvidíme, jak se to bude dál vyvíjet."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Před tímto závodem jsme se domnívali, že jsme se zlepšili, ale srovnání se soupeři je vždy ošidné, a nyní je zřejmé, že někteří z nich se na tomto okruhu zlepšili více než my. K tomu je třeba dodat, že pravdou je i to, že jsme dnes nedokázali maximálně využít naše šance. Naše celková konkurenceschopnost je zklamáním, ale musíme zatnout zuby a dostat maximum ze současné situace. Podíváme se na to, jak můžeme maximálně využít výhody libovolného množství paliva na startu a budeme tvrdě závodit ve středu startovního pole."
Výsledky kvalifikace
1. | F. Massa | Ferrari | 1:35.043 | 16 kol |
2. | F. Alonso | McLaren-Mercedes | 1:35.310 | 16 kol |
3. | K. Räikkönen | Ferrari | 1:35.479 | 16 kol |
4. | L. Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:36.045 | 16 kol |
5. | N. Heidfeld | BMW-Sauber | 1:36.543 | 19 kol |
6. | N. Rosberg | Williams-Toyota | 1:36.829 | 22 kol |
7. | R. Kubica | BMW-Sauber | 1:36.896 | 14 kol |
8. | J. Trulli | Toyota | 1:36.902 | 23 kol |
9. | R. Schumacher | Toyota | 1:37.078 | 22 kol |
10. | M. Webber | Red Bull-Renault | 1:37.345 | 21 kol |
11. | Heikki | Renault | 1:35.630 | 12 kol |
12. | Giancarlo | Renault | 1:35.706 | 12 kol |
13. | D. Coulthard | Red Bull-Renault | 1:35.766 | 12 kol |
14. | T. Sato | Super Aguri | 1:35.945 | 12 kol |
15. | J. Button | Honda | 1:36.088 | 15 kol |
16. | V. Liuzzi | Toro Rosso | 1:36.145 | 12 kol |
17. | S. Speed | Toro Rosso | 1:36.578 | 6 kol |
18. | A. Davidson | Super Aguri | 1:36.816 | 6 kol |
19. | R. Barrichello | Honda | 1:36.827 | 7 kol |
20. | A. Wurz | Williams-Toyota | 1:37.326 | 5 kol |
21. | Ch. Albers | Spyker | 1:38.279 | 6 kol |
22. | A. Sutil | Spyker | 1:38.415 | 6 kol |
Časy v jednotlivých částech kvalifikace
1. část
Giancarlo | 1:35.879 | 6 kol | 12. místo |
Heikki | 1:36.092 | 6 kol | 14. místo |
2. část
Giancarlo | 1:35.706 | 6 kol | 12. místo |
Heikki | 1:35.630 | 6 kol | 11. místo |
Oba žlutooranžové vozy na bodech!
Před začátkem závodního víkendu v Malajsii se očekávalo, že Ferrari si udrží své dominantní postavení z Melbourne, závod na Sepangu ale ukázal, že tomu tak být nemusí.
Start se nejlépe povedl oboum pilotům McLarenu, kteří se přehnali kolem Felipeho Massy a zatímco Hamilton kontroloval piloty Ferrari za sebou, Alonso si mohl vytvořit patřičný náskok.
Skvělý start měl také Giancarlo, který hned předjel několik vozů a posunul se až na osmou pozici. O nějaké pozice se dokázal posunout také Heikki.
Nervózní Felipe Massa se snažil útočit na Hamiltona, kde se dalo, ale ani jeden z jeho útoků nebyl úspěšný, naopak, Felipe se projel štěrkem a svou pozici přepustil svému týmovému kolegovi a také Nicku Heidfeldovi.
Ve 22. kole se v boxech objevil první z pilotů týmu Renault - Heikki, Fisico ze čtvrté pozice zajel ke svým mechanikům o kolo později a vrátil se zpět na sedmé místo.
Na čele jezdily oba vozy McLaren, na třetí pozici Räikkönen, dále Heidfeld, Massa, Rosberg, Fisico, Trulli.
Druhé zastávky u týmu Renault probíhaly pro Heikkiho ve 39. kole a pro Giancarla ve 42. kole. Vzhledem k odstoupení Nica Rosberga se na bodované příčky posunul také Heikki.
Ve Velké ceně Malajsie zvítězil Fernando Alonso, druhý skončil jeho týmový kolega Lewis Hamilton. Oba piloty McLarenu na pódiu doplnil Kimi Räikkönen. Těsně za body skončil Nick Heidfeld, 5. Felipe Massa, 6. Giancarlo, 7. Jarno Trulli a 8. Heikki.
I letošní závod na Sepangu byl pro tým Renault úspěšný. Fisico se po skvělém startu, kdy se z 12. pozice na startovním roštu posunul až na osmou, probojoval vpřed díky pozdějším a dobře zvládnutým zastávkám v boxech, a nakonec týmu Renault přivezl 3 body za šesté místo. Heikki zvládl svůj druhý závod ve formuli 1 podstatně lépe než první, chyboval jen minimálně a dosáhl na svůj vůbec první bod ve formuli 1! Jeho bratr už se zřejmě rozhodl se na velkých cenách dále neukazovat! ("Heikkiho bratr" - tak Heikkiho označil Flavio po prvním odjetém závodě v Albert Parku, nemusíme připomínat, proč...)
ING Renault F1 Team se nyní nachází na čtvrté pozici v Poháru konstruktérů, na tým BMW ztrácí pouhé dva body...
Závod z pohledu týmu Renault
Giancarlo - 6. místo: "Dnešní výsledek byl maximem, kterého jsem dnes mohl dosáhnout. Ale v naší současné situaci se cítím, jako bych dojel na pódiu. S dnešním závodem jsem spokojený, náš výkon byl lepší než v průběhu víkendku, a vyvážení vozu bylo více stabilní a konzistentní. Obzvlášť start byl dobrý, do první a druhé zatáčky jsem mohl jet agresivně, a získat čtyři pozice. Tým je realistický, co se týká pozice, ve které se nyní nacházíme, ale všichni pracují tvrdě, aby přišli na to, proč nejsme dostatečně konkurenceschopní - a všichni jsou stále velmi motivovaní vůz stále zlepšovat a začít se posouvat vpřed."
Heikki - 8. místo: "Je to můj první bod ve formuli 1, a po tak těžkém závodě je to pěkný pocit. Útočil jsem každým kolem, tvrdě jsem tlačil, jak nejvíce to šlo a bojoval o další pozice. Vyvážení bylo podobné jako v kvalifikaci, ale trochu nepředvídatelné při vyšších rychlostech a kvůli tomu jsem měl několik horkých chvilek v šesté zatáčce. Ale to se stává, když jedete na limitu. Ve srovnání s Melbourne jsem určitě udělal krok vpřed, naše konkurenceschopnost byla také lepší než v kvalifikaci. Myslím, že jdeme tím správným směrem a vím, že tým je silný a drží hlavu vzhůru, i když teť nevyhráváme. Doufejme, že příští týden v Bahrainu budeme moci udělat další krok vpřed."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Toto je naše současná úroveň, z dnešního závodu jsme vytěžili maximum. Myslím, že tento výsledek jsme si zasloužili. Nezbývá nám nic jiného, než tvrdě pracovat, abychom se dostali zpátky nahoru. Fisico byl dnes perfektní, odjel dobrý a vyrovnaný závod, zatímco Heikki získal první bod, vymazal Melbourne, a jeho výkon byl povzbuzením pro něj i pro tým. Dnes jsme získali maximum, teď musíme pracovat na zlepšení pro další závody."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Toto je nejlepší výsledek, jakého jsme mohli se současným vozem dosáhnout. Giancarlo odjel hodně podařený závod, získal šest pozic, z toho čtyři agresivní jízdou v prvních zatáčkách. Heikki měl smůlu, že byl na startu zavřený, ale poté jel dobře a zasloužil si první bod v kariéře formule 1. Není třeba říkat, že s naší výkonností nemůžeme být spokojeni, ale jsem přesvědčený, že s tím, co máme, jsme odjeli dobrý závod."
Výsledky závodu
1. F. Alonso McLaren-Mercedes 1:32:14.930 2. L. Hamilton McLaren-Mercedes + 17.557 3. K. Räikkönen Ferrari + 18.339 4. N. Heidfeld BMW-Sauber + 33.777 5. F. Massa Ferrari + 36.705 6. Giancarlo Renault + 1:05.638 7. J. Trulli Toyota + 1:10.132 8. Heikki Renault +1:12.015 9. A. Wurz Williams-Toyota +1:29.924 10. M. Webber Red Bull-Renault +1:33.556 11. R. Barrichello Honda + 1 kolo 12. J. Button Honda + 1 kolo 13. T. Sato Super Aguri + 1 kolo 14. S. Speed Toro Rosso + 1 kolo 15. R. Schumacher Toyota + 1 kolo 16. A. Davidson Super Aguri + 1 kolo 17. V. Liuzzi Toro Rosso + 1 kolo 18. R. Kubica BMW-Sauber + 1 kolo
Statistiky
Zastávky v boxech
Giancarlo | 23. kolo | 28.813 | 42. kolo | 27.760 |
Heikki | 22. kolo | 28.260 | 39. kolo | 28.437 |
Top speed
Giancarlo | 297.7 |
Heikki | 296.7 |
Nejrychlejší kolo
Giancarlo | 1:37.879 | 44. kolo |
Heikki | 1:37.810 | 41. kolo |
Volba pneumatik
1. úsek | 2. úsek | 3. úsek | |
Giancarlo | Medium | Medium | Hard |
Heikki | Medium | Medium | Hard |
Fotogalerie - zde