Jdi na obsah Jdi na menu
 


Velká cena Španělska

8. 5. 2007

Piloti Renaultu před závodním víkendem

Giancarlo

Ačkoliv je celková výkonnost týmu zklamáním, odjel jste tři agresivní závody. Jak budete přistupovat k Velké ceně Španělska?

"V prvních třech závodech jsme zvládli dostat z našeho paketu maximum, a to bylo něco pozitivního. Ale víme, že vůz zatím není dostatečně konkurenceschopný. V posledních týdnech pracoval tým hodně tvrdě, aby porozuměl problémům a zjistil, jak je vyřešit. Mým osobním cílem je využít každé příležitosti, abychom se ujistili, že stále využíváme maximální výkon vozu."

Říkal jste, že tým od Bahrainu tvrdě pracoval. Myslíte si, že se R27 ve vztahu ke své konkurenci zlepšil?

"Pracovali jsme dobře a udělali pokrok. Testy minulý týden nám daly příležitost najít dobré nastavení a použít některé nové díly. Jdeme správným směrem a všichni v týmu jsou vysoce motivovaní, ale naši soupeři evidentně také tvrdě pracují a dělají pokroky. Konkurence je těď velmi vyrovnaná, a tento víkend musíme být připraveni znovu bojovat."

Circuit de Catalunya znáte po letech testů nazpaměť. Užíváte si tento okruh?

"Pravdou je, že tu hodně testujeme, protože je velmi náročný na pneumatiky a také na aerodynamiku. Je to velice kompletní okruh, náročný pro auta. Z pohledu řízení je to také dobrá výzva, a já si závodění v Barceloně vždycky užívám. V roce 2006 jsem tu skončil na pódiu, a v roce 2005 zajel nejrychlejší kolo, takže mi to docela sedí. Závody jsou vždy těsné, a abyste dosáhli dobrého výsledku, musíte udržet pneumatiky i vůz po celou dobu v dobré kondici. Na závod už se samozřejmě těším."

Heikki

Heikki, evropská sezóna začíná čtvrtým kolem šampionátu v Barceloně. Jak jste se na tento závod připravoval?

"Hlavní příprava byl test na této trati minulý týden. Prošli jsme si svůj běžný předzávodní program, pracovali jsme na nastavení vozu, zatímco já jsem se soustředil na svoji jízdu, hledal jsem správnou stopu a dobré brzdné body. Byla to série normálních příprav před závodem na okruhu a také jsme samozřejmě pokračovali ve sbírání dat pro analýzu problémů, které máme od začátku roku."

Které faktory musíte brát v úvahu při nastavení vozu pro tento okruh?

"Barcelona je pro vůz velmi náročný okruh. Potřebujete dobré vyvážení šasi pro dlouhé zatáčky, dobrý aerodynamický přítlak a také dobrý výkon mechaniky, hlavně na výjezdu z pomalých zatáček. Trať je velmi náročná na pneumatiky a musíte si dávat pozor na míru opotřebení, hlavně v dlouhých jízdách. S tímto v hlavě musíte také vyladit kontrolní systémy jako je kontrola trakce, abyste byli rychlí celou závodní vzdálenost."

Okruh byl během zimy pozměněn. Je nový profil trati velkou změnou pro jezdce?

"Trochu, ale není to moc významné. Hlavně si nyní musíte dávat ještě větší pozor, protože nová část okruhu klouže více než zbytek a to vás může nachytat. Celkově to však není velká změna. Znamená to, že okruh má více zatáček než dříve a je celkem zábava tam jezdit!"

Jakou očekáváte od vozu výkonnost tento víkend ve Španělsku?

"Když jsme na této trati testovali minulý týden, zdálo se, že vůz funguje celkem dobře. Nové díly nám pomohly učinit malý krok vpřed, takže doufejme, že ve srovnání s našimi aktuálními soupeři to bude stačit. Určitě to bude další víkend těžké bitvy na tak náročném okruhu, ale budeme se maximálně snažit dostat během kvalifikace a závodu z vozu maximum."

Páteční volné tréninky

Oba piloti týmu Renault dokončili své plánované programy bez jakýchkoli problémů. Jejich úkolem bylo zaměřit se především na nastavení a porovnání obou směsí pneumatik Bridgestone (Medium a Hard), které jsou připraveny pro následující víkend ve Španělsku.

Každý z jezdců odjel přibližně 300 km a v podstatně odlišných podmínkách než které panovaly během testování minulý týden, se oběma se podařilo o něco vylepšit nastavení vozu. Dnešní úspěšný program jezdcům jistě poskytne dobrý základ pro sobotní volný trénink a kvalifikaci.

Giancarlo: "Byl to pro nás úplně normální den: měli jsme naplánovaný náročný program, který jsme bez jakýchkoli problémů dokončili. Se změnami, které jsme na voze provedli, jsme trochu dokázali zlepšit nastavení, ale ovládání je stále lehce nevyrovnané. Ale abych byl upřímný, to je přesně to, co v tuto chvíli očekáváme. Mám pocit, že jsme možná trochu blíže vozům před námi, i když zatím nejsme dostatečně rychlí, abychom byli v časech rychlostně sami na druhém místě. Jako vždy si musíme připomenout, že tohle je zatím jen pátek, takže musíme čekat a uvidíme, co se stane zítra. Boj mezi týmy ve středu startovního pole je velmi vyrovnaný, a zítra budeme muset jet na limit, abychom získali dobrou startovní pozici."

Heikki: "Upřímně si myslím, že to byl pozitivní start našeho víkendu. Zvládli jsme náš program, vše proběhlo hladce a trochu se nám povedlo zlepšit vyvážení vozu. Takže pro zítřejší poslední trénink máme dobrý startovní bod. Na konci tréninku jsem dostal smyk, ale nebylo to nic vážného - v měřeném kole jsem jel naplno a za vozem Red Bull jsem byl příliš široký, a ztratil tak kontrolu nad vozem. Ale takhle já jezdím,  pořád útočím a agresivní jízdu si udržíme i pro zítřek. Naším cílem by mělo být, kvalifikovat se v Top 10, ale podobně jako v posledních třech závodech to bude těžké."

Giancarlo

 1. trénink 15. místo 1:23.397 21 kol
 2. trénink   2. místo 1:21.684 39 kol 

 Čas na měkkých pneumatikách 1:21.684
 Čas na tvrdých pneumatikách 1:23.114

Heikki

 1. trénink 14. místo 1:23.322 24 kol
 2. trénink   3. místo 1:21.966 38 kol

 Čas na měkkých pneumatikách 1:21.966
 Čas na tvrdých pneumatikách 1:23.351

Sobotní volný trénink

Na začátku třetího a zároveň posledního volného tréninku před kvalifikací se tým potýkal s problémy týkající se elektroniky na voze Giancarla, ale mechanikům se podařilo dát vůz do pořádku včas a Fisico se tak mohl ještě vydat na trať a pokusit se svůj vůz co nejlépe připravit na kvalifikaci. Cílem týmu Renault je dostat oba své vozy do poslední části kvalifikace.

Heikki skončil na 10. místě, Giancarlo byl 11. Ztráta obou pilotů na vedoucího Lewise Hamiltona činila necelou sekundu.

Oba žlutooranžové vozy v Top 10

První část kvalifikace nebyla pro piloty týmu Renault složitá, Heikki skončil 5. a Giancarlo 9. Přední příčky si rozdělili piloti z týmů Ferrari, McLaren a BMW-Sauber.

Po dramatickém závěru druhé části nakonec poprvé v letošní sezoně do závěrečné části postoupili jak Giancarlo, tak Heikki!

Většina diváků na tribunách si přála vidět na pole-position svého miláčka Fernanda Alonsa, ale bylo jasné, že jezdci Ferrari s ním nebudou mít slitování, podobně také jeho týmový kolega Lewis Hamilton.

Fernando se dlouho držel na první pozici, ale radost španělským fanouškům překazil Felipe Massa, který byl o 0,03 sekundy rychlejší. Alonso ho doplní v první řadě. Také druhá řada patří Ferrari a McLarenu - 3. Räikkönen a 4. Hamilton, kteří by měli mít natankováno o něco více paliva než jejich stájoví kolegové.

Rychlejším z pilotů BMW byl tentokrát Robert Kubica na páté pozici. Spolu s ním bude stáv v třetí řadě Jarno Trulli, který opět zastínil svého kolegu u Toyoty, Ralfa Schumachera.

Sedmá pozice patří Nicku Heidfeldovi, osmé místo na startovním roštu si vyjel Heikki, který se tak letos poprvé podíval do první destítky a dnes skončil dokonce před svým parťákem Fisicem.

Devátá pozice patří Davidu Coulthardovi s vozem Red Bull-Renault a desítku nejlepších uzavírá Giancarlo.

Tým Renault věří ve strategii, kterou svým jezdcům připravil a oba piloti tak odjeli svá poslední měřená kola na tvrdší směsi pneumatik Bridgestone.

Kvalifikace z pohledu týmu Renault

Heikki - 8. místo: "S autem to vypadalo dobře už v první části kvalifikace, takže jsem si myslel, že máme dobrou příležitost dnes odpoledne postoupit do poslední části. Ve střední části byla situace lepší, ale při obou měřených kolech jsem se dostal mezi několik vozů. I tak si myslím že jsem dnes odvedl dobrou práci, a z vozu vytěžil maximum. Je to pěkné být poprvé v závěrečné části kvalifikace, ale v sobotu se nepřidělují žádné body. Hlavní úkol máme ještě před sebou. Doufejme, že i zítra budeme moci předvést svou rychlost."

Giancarlo - 10. místo:"V závěrečné fázi kvalifikace jsme jezdils tvrdými pneumatikami a myslím, že to bylo dobré rozhodnutí, protože máme dobrou strategii pro závod. Ale dnešní odpoledne pro mě zdaleka nebylo perfektní: Během třetího volného tréninku jsem nedokončil svůj program a znamenalo to, že jsem nebyl s vozem zcela spokojen, když jsem vyjel do prvních kol kvalifikace. Myslel jsem si, že mám v mé první jízdě problémy s brzdami, proto se mi to moc nepovedlo, a bylo pak těžší probojovat se první částí. Poté už byla výkonnost normálnější, i přestože jsem ve voze nenašel úplnou jistotu. Když se ale pak podíváme na časy, zdá se, že se rozdíl mezi námi a ostatními týmy trochu zmenšil, snad jsem tak udělali krok kupředu. Mým cílem je teď udělat dobrý závod a navázat na mé předchozí bodované pozice." 

Pat Symonds - hlavní inženýr: "Vzhledem k našemu startu do sezony 2007 znamená účast obou našich vozů v Top 10 v zotavení týmu malý krok vpřed. Rozhodli jsme se v poslední části kvalifikace použít tvrdší směs pneumatik, protože jsme si mysleli, že by naší celkové strategii pomohlo, kdybychom na závod měli jednu sadu měkkých pneumatik než nějakou použitou."

Výsledky kvalifikace

1. F. Massa Ferrari 1:21.421 11 kol
2. F. Alonso McLaren-Mercedes + 0.030  11 kol
3. K. Räikkönen Ferrari + 0.302  11 kol
4. L. Hamilton McLaren-Mercedes + 0.364  11 kol
5. R. Kubica BMW-Sauber + 0.832  11 kol
6. J. Trulli Toyota + 0.903  13 kol
7. N. Heidfeld BMW-Sauber + 0.968  11 kol
8. Heikki Renault + 1.147    9 kol
9. D. Coulthard Red Bull-Renault + 1.328  11 kol
10. Giancarlo Renault + 1.460  11 kol
11. N. Rosberg Williams-Toyota   6 kol
12. R. Barrichello Honda + 0.129    6 kol
13. T. Sato Super Aguri + 0.147    3 kola
14. J. Button Honda + 0.152    6 kol
15. A. Davidson Super Aguri -    4 kola
16. V. Liuzzi Toro Rosso -    0 kol
17. R. Schumacher Toyota   7 kol
18. A. Wurz Williams-Toyota + 0.103    7 kol
19. M. Webber Red Bull-Renault + 0.732    3 kola
20. A. Sutil Spyker + 1.145    8 kol
21. Ch. Albers Spyker + 1.324    8 kol
22. S. Speed Toro Rosso-    2 kola

Časy v jednotlivých částech kvalifikace

1. část

 Giancarlo 1:22.064 6 kol 9. místo
 Heikki 1:21.790 6 kol 5. místo

2. část

 Giancarlo 1:21.677 6 kol 10. místo
 Heikki 1:21.623 8 kol   9. místo

3. část

 Giancarlo 1:22.881 11 kol 10. místo
 Heikki 1:22.568   9 kol   8. místo

Problémy s tankovacím zařízením zastavily Renault v cestě za lepším výsledkem

Po dokončení zaváděcího kola se vozy seřadily na startovní rošt, ale místo samotného startu následovalo další zaváděcí kolo, protože do problémů se dostal Jarno Trulli, jemuž zhasl motor, a byl tak nucen opustit své šesté místo a startovat z boxové uličky.

Po rozsvícení zelených světel výborně vyrazil Felipe Massa, ale Alonso se natlačil těsně za něho, protože věděl, že když z první zatáčky vyjede na první pozici, cesta za vítězstvím bude podstatně jednodušší. Massa ale svou pozici bránil tvrdě, došlo dokonce ke kontaktu obou vozů, a Alonso se dostal až do štěrku. Když se vracel zpět na trať, málem se střetl také s Räikkönenem, ale oba celou situaci ustáli. Alonso se tak propadl až na čtvrtou pozici, zatímco jeho týmový kolega Lewis Hamilton jezdil druhý za Massou.

Dobře odstartovali také oba piloti týmu Renault a do první zatáčky vjížděli oba těsně za sebou. Heikkimu se však nepodařilo najít si cestu vpřed a Fisico se také nedostal ze stínu svého týmového kolegy, na což také následně doplatil, když v nájezdu do zatáčky ztratil přítlak a vylétl do štěrku. Rázem se tak propadl na 12. pozici.

Massa ujížděl zbytku startovního pole, za ním jezdili Hamilton, Räikkönen, Alonso, Kubica, Heidfeld, Coulthard, na osmém místě Heikki, který na Coultharda ztrácel necelé dvě sekundy, Rosberg, Barrichello, Button a na 12. místě jezdil Giancarlo.

V 9. kole zamířil rovnou do garáže Jarno Trulli, který se tak po skvělém výsledku v kvalifikaci nepodíval do cíle Velké ceny Španělska.

Jen o kolo později na trati zpomalil červený vůz Kimiho Räikkönena, kterého vyřadila porucha alternátoru. Na třetí místo se tak posunul Alonso.

Heikki už na Davida Coultharda ztrácel 3 sekundy, zatímco Fisico se snažil útočit na před sebou jedoucího Jensona Buttona, ale marně.

Z obou pilotů Renaultu do boxů jako první zamířil Heikki ve 20. kole. O dvě kola později čekali mechanici ve žlutooranžovém také na Fisica, který do boxů zajel společně s Buttonem. Ale ani po návratu se Giancarlo před britského pilota nedostal. Button se vracel těsně před svého týmového kolegu Barrichella, ale ten byl rozjetý a snažil se před Buttona dostat po vnější stopě. Došlo ovšem ke kontakru mezi oběma vozy Honda a Button si musel znovu zajet do boxů pro nové přední přítlačné křídlo.

Ve 24. kole do boxů z první pozice zamířil Nick Heidfeld, ale tým BMW situaci nezvládl dle jeho představ. Z předního kola vypadla matice, na kterou upozorňovali mechanici od Toyoty, ale to už Heidfeld od svých mechaniků odjížděl. Musel objet celé další kolo a zajet znovu do boxů.

Massa vedl o 10 sekund před Hamiltonem, na třetí pozici jezdil Alonso, 4. Kubica, 5. Coulthard, na kterého dotíral Heikki, 7. Rosberg, 8. Davidson, 9. Barrichello a 10. Fisico.

Giancarlo měl před sebou stále vůz Honda, tentokrát Rubense Barrichella, který jeho tlaku úspěšně odolával. Také Heikki tlačil na vůz Red Bull před sebou a zajížděl lepší časy, než skotský pilot. Ani jednomu z pilotů Renaultu se však nedařilo posunout před své soupeře.

Ve 31. kole si svou druhou zastávku odbyl Heikki. Vrátil se zpět na sedmé pozici před Barrichella a Fisica a byl v tuto chvíli nejrychlejším mužem na trati, zajížděl časy o 1 sekundu rychlejší než před ním jedoucí Nico Rosberg.

Ve 41. kole byli znovu připraveni mechanici týmu Renault, do boxů zamířil Giancarlo. Nazul tvrdší směs pneumatik a jeho zastávka byla velmi krátká, trvala jen 6,7 s. Po svém návratu na trať zajel velmi dobrý čas, a vyhrál tak souboj s Barrichellem, který se z boxů vrátil těsně za něho.

Ve 43. kole musel potřetí do boxů Heikki, nebyla to však zastávka plánovaná. Týmu Renault situaci zkomplikovaly problémy s tankovacím zařízením. Také Giancarlo dostal zprávu přes týmové rádio, že i jeho čeká ještě jeden neplánovaný pit stop.

Ve 49. kole činil náskok Felipeho Massy v čele závodu 10 sekund před Lewisem Hamiltonem. 3. Alonso ztrácel na svého týmového kolegu už 18 sekund. 4. Kubica, 5. Coulthard, 6. Rosberg, 7. Heikki a 8. Giancarlo.

V 59. kole přišla ona třetí zastávka pro Fisica, která trvala 4,9 sekundy, pouze se doplňovalo palivo. Na jeho osmou pozici se tak posunul Takuma Sato s vozem Super Aguri. Giancarlo se na něho ještě stihl dotáhnout, ale zaútočit již nedokázal.

Ve Velké ceně Španělska zvítězil Felipe Massa, pro druhé místo si dojel Lewis Hamilton, který letos ještě ani jednou nechyběl na stupních vítězů, navíc opět zastínil dvojnásobného mistra světa Fernanda Alonsa, který ve své domácí velké ceně skončil na třetím místě. 4. místo patřilo Robertu Kubicovi, 5. skončil David Coulthard, 6. Nico Rosberg, 7. Heikki získal zatím nejlepší umístění v letošní sezoně a přiváží tak Renaultu dva body, 8. Takuma Sato, který odolal tlaku Fisica v posledních kolech, 9. Giancarlo skončil letos poprvé bez bodů.

Tým Renault po Velké ceně Španělska rozhodně nehýří spokojeností. Nebýt problémů s tankovacím zařízením, které potkaly oba piloty, dosáhl by francouzský tým mnohem lepšího výsledku. Heikki mohl útočit ná páté místo a Giancarlo by jistě také nezůstal bez jediného bodu.

Nyní však tým ví, že dosáhl alespoň malého pokroku a může zahájit přípravy na Velkou cenu Monaca, která je na programu za dva týdny!

Závod z pohledu týmu Renault

Heikki - 7. místo: "Tohle je můj nejlepší výsledek v F1 vůbec, což je pro mě osobně něco pozitivního, ale v týmu víme, že jsem byl dost rychlý na to, abych dnes dojel na pátém místě. Přesto jsem spokojený. Zaprvé proto, že jsem dnes během celého závodu dokázal z vozu dostat maximum, a zadruhé, protože ovládání vozu se během závodu stále zlepšovalo. Při první i druhé zastávce jsme měli problémy, což znamenalo, že jsme museli změnit naši strategii na tři zastávky a odjíždět tak opravdu velmi agresivně krátké stinty na měkkých pneumatikách. Během této části závodu byl vůz opravdu dobrý, což se nezměnilo ani v závěrečné části na tvrdých pneumatikách. I když jsme těmito problémy frustrováni, jsem šťastný, že jsem získal víc bodů, a ukázali jsme, že jdeme tím správným směrem. Vůz se zrychluje, a i když nás stále ještě čeká dlouhá cesta, věříme, že brzy se zase vrátíme zpět na naše skutečné pozice."

Giancarlo - 9. místo: "Bylo to pro mě opravdu těžké odpoledne, kvůli provozu na trati jsme museli přizpůsobit strategii, a potom na konci jsme měli problém s pit stopem. Měl jsem dobrý start, ale potom v nájezdu do první zatáčky jsem byl zavřený. V deváté zatáčce jsem se dostal mimo trať, ztratil jsem tři pozice, a uvízl tak za Barrichellem. Z hlediska časů na jedno kolo jsem byl mnohem rychlejší než on, ale neměl jsem dostatečnou rychlost, abych ho mohl předjet na rovince. Pouze po druhé zastávce jsem měl před sebou volno, a vůz byl opravdu skvělý. Jel jsem na limitu, abych se pokusil vytvořit si náskok na Sata před poslední krátkou zastávkou, ale chybělo mi pár metrů. Je frustrující po takovém dni, jako je tento, dokončit závod těsně za body, ale určitě můžeme najít také nějaká pozitiva ze skutečnosti, že víme, že náš vůz byl dnes dostatečně rychlý na to, abychom skončili na pátém místě. Po prvních třech závodech je to povzbuzující krok a věřím, že v našem pokroku budeme pokračovat."

Flavio Briatore - šéf týmu: "Tým se dnes musí jezdcům omluvit za problémy, které nás potkaly. Vůz byl lepší než v prvních třech závodech. Heikki má za sebou velmi vyrovnaný víkend, který ukázal, čeho jsme schopni. A Fisico musel v důsledku nepříznivých okolností bojovat po celou dobu. Nyní musíme zkoumat problémy tankovacího zařízení, a zajistit, aby se už neopakovaly. Dosáhli jsme pokroku, což je pozitivní, ale stále je pro nás důležitý každý bod, a v této fázi sezony musíme zajistit, abychom z každého závodu vytěžili maximum."

Pat Symonds - hlavní inženýr: "Náš dnešní závod byl silně poznamenán problémy s tankováním. Problémy nastaly u obou vozů a v různých variantách i s oběma tankovacími zařízeními, což je více než jen shoda okolností. V tuto chvíli vyšetřujeme příčinu těchto problémů. Heikki měl po první zastávce v boxech velmi málo paliva, což znamenalo, že jsme museli změnit strategii na tři zastávky a jet krátké stinty uprostřed závodu. U Giancarla nastal problém u jeho druhé a podle plánu poslední zastávky, takže jsme museli zastavit předtím, než by mu došlo palivo a nebyli jsme schopni jeho strategii optimalizovat. Posbírat dva body během tak těžkého odpoledne je bonus, ale zároveň jsme velmi zklamaní. Když pomineme tyto problémy, tak naše relativní konkurenceschopnost ukazuje, že jsme udělali krok vpřed, jak to již naznačil náš kvalifikační výkon. Víme, že jsme dnes odpoledne měli bojovat blíže u vedoucí skupiny a to je malá útěcha."

Výsledky závodu

1. F. Massa Ferrari 1:31:36.230
2. L. Hamilton McLaren-Mercedes +0:06.790
3. F. Alonso McLaren-Mercedes +0:17.456
4. R. Kubica BMW-Sauber +0:31.615
5. D. Coulthard Red Bull-Renault +0:58.331
6. N. Rosberg Williams-Toyota +0:59.538
7. Heikki Renault +1:02.128
8. T. Sato Super Aguri 1 kolo
9. Giancarlo  Renault 1 kolo
10. R. Barrichello Honda 1 kolo
11. A. Davidson Super Aguri 1 kolo
12. J. Button Honda 1 kolo
13. A. Sutil Spyker 2 kola
14. Ch. Albers Spyker 2 kola

Neklasifikováni byli

 N. Heidfeld BMW-Sauber 46. kolo
 R. Schumacher Toyota 44. kolo
 V. Liuzzi Toro Rosso 19. kolo
 K. Räikkönen Ferrari   9. kolo
 S. Speed Toro Rosso   9. kolo
 J. Trulli Toyota   8. kolo
 M. Webber Red Bull-Renault   7. kolo
 A. Wurz Williams-Toyota   1. kolo

Statistiky

Zastávky v boxech

 Giancarlo 21. kolo 29.420  40. kolo 25.498 58. kolo 23.904
 Heikki 19. kolo 26.441 30. kolo 26.202 42. kolo 29.459

Top Speed

 Giancarlo 308.0
 Heikki 307.4

Nejrychlejší kolo

 Giancarlo 1:23.560 57. kolo
 Heikki 1:22.980 32. kolo

Volba pneumatik

Giancarlo

 1. úsek 2. úsek 3. úsek 4. úsek
 Medium Medium Medium Hard
 1:24.316 1:24.327 1:23.560 1:24.691
 21 kol 19 kol 18 kol 6 kol

Heikki

 1. úsek 2. úsek 3. úsek 4. úsek
 Medium Medium Medium Hard
 1:23.684 1:23.430 1:22.980 1:23.619
 19 kol 11 kol 12 kol 23 kol

Fotogalerie - zde